Jump to content

Algemeen Linux topic


linux-or-unix

Gebruik jij Linux?  

44 leden hebben gestemd

  1. 1. JA? of NEE?

    • JA, ECHT WEL!
      24
    • NEE, HELAAS NIET!
      20


Recommended Posts

Welkom in het algemeen Linux topic!

Tux.png

Work in progress

Misschien wel een handige Engelse lijst op Wikipedia van bijna alle Linux distro's.

Ook is het bezoeken van DistroWatch.com erg handig, hier is onder andere een lijst te vinden van de 100 meest bezochte homepages van dus de meest gebruikte Linux distro's.

Verder zijn er een aantal sites waar je meer informatie over Linux kunt vinden en dan vooral over een populaire distro genaamd Ubuntu. Of de wat gebruikersvriendelijke Linux Mint.

upubuntu.com

unixmen.com

webupd8.org

mylinuxexplore.blogspot.nl

omgubuntu.co.uk

En voor reviews van Linux distro's: desktoplinuxreviews.com

De 10 meest gebruikte Linux distro's: (volgens http://geektrio.net/?p=1404)

1 Ubuntu forum

2 Fedora forum

3 openSUSE forum

4 Debian forum

5 Mandriva forum

6 Linux Mint forum

7 PCLinuxOS forum

8 Slackware forum

9 Gentoo forum

10 CentOS forum

Bewerkt: door linux-or-unix
Openingspost redelijk hersteld. ~~ Thundercover
Link to comment
Delen op andere websites

  • Reacties 164
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • linux-or-unix

    40

  • Golf_MK1

    22

  • Megadreams

    13

  • GolfG60

    13

Hier komt een lijst van veel kleiner [onder de 100mb, sommige daarboven] linux en unix distro's, meestal werken die nog aardig snel van een Live CD [een live cd is precies hetzelfde als met een live concert. Je ziet wat er gebeurt, maar als je weg gaat, blijven er geen sporen achter.]

th_Titels_10.png

KNOPPIX is op Debian gebaseerd en is een bootable live CD/DVD met automatische hardware detectie en ondersteuning voor veel grafische kaarten, geluidskaarten, USB en nog meer apparaten.

Slax, dit is een op Slackware gebaseerde bootable CD/DVD, het is ook mogelijk om het te installeren, bij versie 6.1 is het ook mogelijk om bij Firefox te "Controleren op updates"/"Check for updates", dit is erg handig omdat er standaard Firefox 3.5 wordt meegeleverd

Damn Small Linux is een 50MB mini desktop georienteerde Linux distro. Het is een live CD die is afgeleid van Knoppix/Debian. Er wordt helaas niet meer aan gewerkt, want je krijgt standaard Firefox 2 Bon Echo meegeleverd, net erg bij de tijd dus.

Puppy Linux [normale versie] is een live CD distro. Het boot in ongeveer een 50 megabyte RAM schijf en kan dus ook totaal in RAM worden gedraaid. Het is ook mogelijk om te booten vanaf een usb of vanuit een zip-archief. Je het hier 2* versies van, de normale versie en de Wary-versie, oftewel de versie die langer wordt ondersteund.

Puppy Linux [langer ondersteunde versie] is een live CD distro. Het boot in ongeveer een 50 megabyte RAM schijf en kan dus ook totaal in RAM worden gedraaid. Het is ook mogelijk om te booten vanaf een usb of vanuit een zip-archief. Je het hier 2* versies van, de normale versie en de Wary-versie, oftewel de versie die langer wordt ondersteund.

Als je er zelf nog eentje weet mag je een pb sturen of reageren in dit topic. :tu:

Bewerkt: door linux-or-unix
Inhoud van de post hersteld. ~~ Thundercover
Link to comment
Delen op andere websites

Ik draai sinds kort ook Ubuntu(10.4LTS, 10.10 gaf driver problemen e.d.) dan wel in de windows omgeving, omdat ik atm geen partities kan maken, er komt binnenkort wss eenn ieuwe harde schijf bij in(een verplichting zo ongeveer lol) en dan maak ik een partitie speciaal voor een Linux. Ik denk dat ik voor een Fedora, Suse of mss OpenSolaris, vooral vanwege KDE welke ik er stukken leuker uit vind zien dan GNOME en ik ook een stuk gemakkelijker vind.

Link to comment
Delen op andere websites

@GolfG60, ook ff een screentje gemaakt van mijn Ubuntu 10.10 Netbook Editon, ik heb weliswaar een latop, maar het is nogal verouderde hardware dus daarom kan er helaas geen Ubuntu 10.10 Desktop op :cry:

mzzl, timo

Opzicht maakt dat toch niks uit, neem aan dat er niet veel verschillen inzitten?

Ik draai sinds kort ook Ubuntu(10.4LTS, 10.10 gaf driver problemen e.d.) dan wel in de windows omgeving, omdat ik atm geen partities kan maken, er komt binnenkort wss eenn ieuwe harde schijf bij in(een verplichting zo ongeveer lol) en dan maak ik een partitie speciaal voor een Linux. Ik denk dat ik voor een Fedora, Suse of mss OpenSolaris, vooral vanwege KDE welke ik er stukken leuker uit vind zien dan GNOME en ik ook een stuk gemakkelijker vind.

Ja idd, ik heb toen mijn Fedora partitie verkracht, waardoor ik mbr fouten had, een jaar mee gedraait(moest een cd in de cdrom hebben anders startte windows niet) maar eindelijk weten te fixen(was te lui om er wat over te zoeken :puh: )

Daarom gebruik ik atm Ubuntu, maar ik heb geen zin om nu weer te switchen naar Fedora.

Link to comment
Delen op andere websites

Okee, maar om even een paar dingen zeker te weten, kan je gewoon de Linux(welke je ook wilt) na windows installeren of maakt het niet uit? Ik kan nu namelijk in mijn windows bootloader eerst Ubuntu selecteren en dan in de GRUB weer W7 selecteren.

Welke van de Linux distributies raad je aan? hij moet sowieso NTFS schijven kunnen lezen en een enorm hekelpunt nu is dat hij deze andere schijven niet automatisch mount.

Link to comment
Delen op andere websites

Okee, maar om even een paar dingen zeker te weten, kan je gewoon de Linux(welke je ook wilt) na windows installeren of maakt het niet uit? Ik kan nu namelijk in mijn windows bootloader eerst Ubuntu selecteren en dan in de GRUB weer W7 selecteren.

Welke van de Linux distributies raad je aan? hij moet sowieso NTFS schijven kunnen lezen en een enorm hekelpunt nu is dat hij deze andere schijven niet automatisch mount.

Ik heb zoverre alleen Fedora en Ubuntu geprobeerd, Fedora was versie 10(die is al eeuwen oud) en nu dan Ubuntu 10.10.

Maar nee, volgorde maakt niks uit, zolang je maar de grub loader niet de MBR laat overschrijven!

Ik heb het zo gedaan, bij de installatie van Ubuntu, heb ik een home(/home) partitie(65gb) gemaakt, een swap partitie(optie swap pakken)(5gb), een boot partitie(/boot)(500mb) en een gewone partitie( / )(10gb), en op de boot partitie heb ik de grub geinstalleerd zodat hij de (windows) MBR niet overschrijft.

Toen in Windows gegaan, dat MBR aanpas programma geopenend(EditBCD ofzo), en de grub loader geselecteerd van de boot partitie.

Ik heb nu dus een windows bootloader die als eerste komt, met de opties Ubuntu en Windows Seven, Windows Seven optie start W7 op(logisch :puh: ) en optie Ubuntu gaat dan naar de Grub loader waar hij 10 seconde wacht met een aantal opties oa. Ubuntu opstarten en een verwijzing terug naar de Windows bootloader.

Btw, voor sommige, ik heb wel een nadeel aan Linux, geldt alleen als je ook Windows gebruikt, je kan niet 1-2-3 in je Linux schijven door de opstelling, erg frustrerend.

Daarom heb ik een back-up schijf(had ik hiervoor ook al) waar alle muziek, foto's, etc. opstaan, zodat ik ze via beide OS'en kan bereiken.

Bewerkt: door GolfG60
Link to comment
Delen op andere websites

Lol, als de GRUb de MBR overschrijft gaat er niets mis. GRUB kan namelijk, in tegenstelling tot MBR, prima omgaan met zowel Linux als Windows. Als je MBR de zooi laat regel is meestal alleen nog maar Windows beschikbaar en wordt het een pain om Linux weer toegankelijk te maken. In mijn ervaring.

Verder werk ik zelf nu met een dual-boot tussen Windows 7 en Ubuntu 10.10 en ik vind Ubuntu best lekker werken. Vooral het commando apt-get upgrade vind ik erg netjes, mits goed geconfigureerd. Dan kan je er namelijk in een keer alles mee updaten. =)

Link to comment
Delen op andere websites

Lol, als de GRUb de MBR overschrijft gaat er niets mis. GRUB kan namelijk, in tegenstelling tot MBR, prima omgaan met zowel Linux als Windows. Als je MBR de zooi laat regel is meestal alleen nog maar Windows beschikbaar en wordt het een pain om Linux weer toegankelijk te maken. In mijn ervaring.

Verder werk ik zelf nu met een dual-boot tussen Windows 7 en Ubuntu 10.10 en ik vind Ubuntu best lekker werken. Vooral het commando apt-get upgrade vind ik erg netjes, mits goed geconfigureerd. Dan kan je er namelijk in een keer alles mee updaten. =)

Nou, bij mij werkt het zo al 2 maanden zonder problemen, met de de windows bootloader heb ik geen problemen ondervonden als je het goed doet.

Ik zit niks te finetunen qua grub 2 en zit ook niks te veranderen in de MBR of W7 bootloader dus ik zou het raar vinden als een van de twee het ineens niet meer doet.

Daarnaast als je twee schijven hebt, en op de ene Windows hebt en op de andere Linux, dat je altijd nog schijven in je bios prioriteit kan geven en dus gewoon Linux aan kunt slingeren, of je MBR nou dood is of niet, en Windows kun je aanslingeren door een windows cd in de cd-rom te doen en evt. fixmbr te gebruiken in de herstelconsole.

Ikzelf heb vrij weinig ervaring met Grub 2, dus ik knutsel er niet teveel aan want nu loopt het zeer goed en ben ik tevreden, en de bootloader van Windows aanpassen kan iedereen.

Maar nog een vraagje, hoe kun je goed je grub 2 aanpassen, omdat ik iets toch wel wil aanpassen.

Heb namelijk een update gehad een tijd terug, en heb nu twee keer Ubuntu in de Grub 2 staan met verschillende versies, en ik wil de tijd aanpassen naar 3 seconde of dergelijken.

Bewerkt: door GolfG60
Link to comment
Delen op andere websites

Ik gebruik linux maar niet op mijn computer. Namelijk Centos 5.5 Final op mijn servers. Die is al wat anders dan bv ubuntu aangezien Centos volledig werkt met commando's.

Dat kan, maar dat is niks voor Linux noobs, ik ken het een en ander maar echt compleet op commando's zal mij nooit lukken.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik gebruik wel eens Ubuntu en voor m'n studie heb ik zelfs een paar keer Minix gebruikt, maar daar is het ook bij gebleven. Met Windows kan ik namelijk alles doen wat ik wil, dus veel behoefte om enkel Linux te gebruiken heb ik niet.

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...