Jump to content

Platenlabel EMI: vorig jaar verlies van 1.9 miljard euro


Ferre

Recommended Posts

EMI Records loses £1 billion in a year

EMI Records has reported losses of more than £1 billion for the past financial year, casting doubt over its future as it struggles to repay existing loans. According to the London Evening Standard, the company’s private equity owner, Terra Firma, has been forced to demand extra money, at least £105 million, from its investors to meet terms of the deal set by lender Citicorp. If it fails, the US bank could seize control of EMI.

Having bought the record company for £4.2 billion in 2007, it has already had to inject over £100 million. EMI’s chief executive Elio Leoni-Sceti is working on a new business plan that will be submitted to Terra Firma investors within weeks.

http://www.state.ie/2010/02/news/emi-records-loses-1-billion-in-a-year/

‘Toekomst EMI Benelux niet in gevaar’

De toekomst van EMI Benelux is niet in gevaar. Dat heeft een woordvoerster van de maatschappij laten weten aan Entertainment Business. Vorige week werd bekend dat EMI het afgelopen jaar een verlies van 1,8 miljard euro heeft gemaakt.

De platenmaatschappij kampt al langer met geldproblemen. Door opstapelende schulden is EMI nog verder in de rode cijfers terecht gekomen. Een oplossing voor de geldproblemen lijkt niet zo snel en gemakkelijk gevonden. Eerder schrapte de major al 2.000 banen en in 2008 noteerde de major een verlies van 470 miljoen pond.

Getwijfeld wordt nu over de toekomst van EMI. Een nieuw strategisch plan wordt opgesteld om het tij te keren, maar KPMG, de accountant, heeft al laten weten te betwijfelen of dat voldoende is. Inmiddels heeft een woordvoerster van het hoofdkantoor van EMI aan Entertainment Business gemeld dat het voortbestaan van EMI Benelux niet in gevaar is. Zij zegt: “Op operationeel niveau is de brutowinst na aftrek van overheadkosten gestegen tot 293 miljoen pond, een stijging van tachtig procent ten opzichte van het jaar ervoor. EMI is een sterk en onafhankelijk bedrijf.”

2,5 jaar geleden nam Terra Firma EMI over. De waarde van de major kelderde hierdoor met 1,4 miljard. Ook rentelasten en de herstructurering hebben tot een groter verlies geleid.

http://3voor12.vpro.nl/artikelen/artikel/43083968

EMI is een van de grote labels in de muziekwereld. Moederbedrijf van vele labels, die ook weer sublabels hebben. Niet alleen de top 40 herrie lijdt er dus onder, ook de meer underground artiesten.

Ik denk dat dit hun eigen schuld is. Services als de iTunes Store kwamen veel te laat. En muziek wordt voor het grootste deel nog gedumpt door ventjes op YouTube i.p.v. de labels zelf. Ze kunnen niet tegen het downloaden op, want tegenwoordig hoef je op de release dag alleen nog maar te googlen naar een scene release.

Link to comment
Delen op andere websites

  • Reacties 32
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Mania-92

    6

  • KillerZero86

    5

  • Hayte

    5

  • Ferre

    4

Voordat de reactie komt dat dit komt door het downloaden van muziek, wat waarschijnlijk toch de meerderheid wel doet, dit is niet het grootste probleem. Uit een onderzoek is gebleken dat de mensen die muziek downloaden, meer geld uitgeven aan cd's (en andere shit die ze downloaden) dan mensen die niet downloaden.

Zelf denk ik dat het meer komt door de komst van video upload sites, zoals Youtube e.d. Wie op dit forum gaat, om één liedje te horen, nu nog helemaal naar de musicstore, of naar de itunes store, terwijl je het ook kan bekijken via youtube, wat gratis is, je hebt er een video bij, en geen crappy 'try before buy' ding, dat je 30seconden kan luister.

Tegenwoordig hebben zelfs tv's een internet verbinding, waardoor je dus ook even je favo liedje kan opzoeken op youtube, de radio's in de auto zorgen er denk ik ook voor dat de mensen minder muziek kopen ('ik heb al muziek in me auto, waarom dan nog eens extra muziek kopen' Gem. Nederlander)

Link to comment
Delen op andere websites

Het illegaal downloaden en youtuben zal denk ik verholpen worden door programma's als Spotify, waarmee je wel muziek download om er naar te luisteren (de labels en zooi krijgen er ook geld voor per lied gespeeld), maar je hoeft er zelf niet voor te betalen en je kan het niet op een iPod zetten ofzo. Een soort van youtube dus, maar dan beter voor de maatschappijen, beter kwaliteit, en omdat er geen clipje bij zit, laadt hij ook sneller (bij albums zit er dan ook bijna geen verschil in de liedjes (als er geen reclame tussen zit, dan)).

Enig probleem is dat zulke programma's nog niet verkrijgbaar zijn in Nederland (inclusief veel liedjes natuurlijk).

Maar het lijkt mij ook wel EMI's schuld? Het is niet alsof de consumenten de enige mensen zijn die impact hebben op EMI. Het zou me niks verbazen als slechte leiderschap een stukje had geholpen met zijn (mogelijke) ondergang.

Overigens ken ik geen artiesten die gebruik maken van EMI? (niet dat ik daar op let)

Link to comment
Delen op andere websites

Interessante discussie. Ikzelf download ook heel veel, en nu pas valt het me op hoeveel daarvan (direct of indirect) bij EMI zitten. Het verlies verbaast me niets, het is tegenwoordig lastiger om een cd te kopen dan om deze te downloaden. Maar waar ligt nu eigenlijk de schuld? De downloader is verantwoordelijk voor het stelen en daarmee de eindschuldige, dat zonder meer. Maar heeft de overheid ook geen stukje schuld? Ik heb in mijn leven absurd veel gedownload en geen instantie die mij verteld hoe slecht dat wel niet is. Nouja, de filmmakers hebben zo'n filmpje op hun DVD's staan, maar dat zie je (ironisch genoeg) pas voor het eerst als je daadwerkelijk een DVD gekocht hebt.

Ik denk dat de overheid harde maatregelen moet treffen tegen downloaders, dat zal EMI haar winst wel opdrijven.

Link to comment
Delen op andere websites

Dat het lastiger is om een cd te kopen dan deze te downloaden is in mijn ogen dikke bull. Op iTunes is het goedkoper dan de winkel, je downloadt het, en je kan er bijna alles op vinden wat je ook op btjunkie/TPB kan vinden.

Even over de harde maatregelen, hoe willen ze gaan controleren wat je download? Wat voor een wereld moet het wel niet worden als de politie zo je huis binnen kan vallen en naar je pc kan kijken wat je allemaal wel niet downloadt. Dan kunnen we net zo goed vliegtuigjes gaan vouwen van de privacy gedeeltes van onze grondwetten.

Link to comment
Delen op andere websites

Neeeeehhhh... :( Iron Maiden en R.E.M. :-( Maar aan mij zal het niet liggen. Ik download elk album één keer en daarna koop ik hem. Nouja als ie mij bevalt. Ik download muziek niet twee keer.

Ben blij dat Guns 'n Roses, Metallica of Rammstein er niet onder lijden :)

Link to comment
Delen op andere websites

Dat het lastiger is om een cd te kopen dan deze te downloaden is in mijn ogen dikke bull. Op iTunes is het goedkoper dan de winkel, je downloadt het, en je kan er bijna alles op vinden wat je ook op btjunkie/TPB kan vinden.

Even over de harde maatregelen, hoe willen ze gaan controleren wat je download? Wat voor een wereld moet het wel niet worden als de politie zo je huis binnen kan vallen en naar je pc kan kijken wat je allemaal wel niet downloadt. Dan kunnen we net zo goed vliegtuigjes gaan vouwen van de privacy gedeeltes van onze grondwetten.

iTunes, leuk dat je dat aanhaalt. ik heb dat programma een tijdje gehad en ik had er duidelijk meer problemen mee dan met mijn torrentdownloaders: crashes, vastlopers etc. En het allermakkelijkst zijn nog steeds sites waar je gewoon nummers af kan halen: heb je ook geen software of betalingen voor nodig.

Link to comment
Delen op andere websites

Dat het lastiger is om een cd te kopen dan deze te downloaden is in mijn ogen dikke bull. Op iTunes is het goedkoper dan de winkel, je downloadt het, en je kan er bijna alles op vinden wat je ook op btjunkie/TPB kan vinden.

Even over de harde maatregelen, hoe willen ze gaan controleren wat je download? Wat voor een wereld moet het wel niet worden als de politie zo je huis binnen kan vallen en naar je pc kan kijken wat je allemaal wel niet downloadt. Dan kunnen we net zo goed vliegtuigjes gaan vouwen van de privacy gedeeltes van onze grondwetten.

iTunes, leuk dat je dat aanhaalt. ik heb dat programma een tijdje gehad en ik had er duidelijk meer problemen mee dan met mijn torrentdownloaders: crashes, vastlopers etc.

Mwah, er is ook vaak een probleem met die sites (niet iTunes op zich) maar sommige sites houden zich niet aan de consumentenwetgeving. Ik bedoel, er zijn sommige sites waar mijn zus muziek van download in verkeerd formaat.. En het staat er helemaal niet bij vermeld. Ik zou, als ik de bevoegdheid had, die sites meteen een vermaning sturen om hun sites aan te passen.

Link to comment
Delen op andere websites

De downloader is verantwoordelijk voor het stelen en daarmee de eindschuldige, dat zonder meer.

Het downloaden van muziek is toegestaan. Het is dus niet onrechtmatig verkregen en dus ook geen stelen.

Maar heeft de overheid ook geen stukje schuld? Ik heb in mijn leven absurd veel gedownload en geen instantie die mij verteld hoe slecht dat wel niet is. Nouja, de filmmakers hebben zo'n filmpje op hun DVD's staan, maar dat zie je (ironisch genoeg) pas voor het eerst als je daadwerkelijk een DVD gekocht hebt.

Ik denk dat de overheid harde maatregelen moet treffen tegen downloaders, dat zal EMI haar winst wel opdrijven.

Onzin. Die platenmaatschappijen moeten met de tijd mee gaan. Het is crisis en mensen gaan geen 20 euro betalen voor een cd met 10 liedjes waarvan er misschien één goed is. Het is zo'n bullshit, dat zogenaamde verlies. Die artiesten snuiven allemaal voor 1000 dollar aan cocaïne per week, ze rijden allemaal een auto van een miljoen, hebben 3 huizen waar je U tegen zegt en hebben daarnaast nog meer als genoeg op de bank. Dus als die platenmaatschappijen weer gezond willen worden dan moeten ze er eens over nadenken om die artiesten normale salarissen te geven en de cd's schappelijk te prijzen.

Dat het lastiger is om een cd te kopen dan deze te downloaden is in mijn ogen dikke bull. Op iTunes is het goedkoper dan de winkel, je downloadt het, en je kan er bijna alles op vinden wat je ook op btjunkie/TPB kan vinden.

Itunes is apple en apple is gay.

Link to comment
Delen op andere websites

platenmaatschappijen moeten met de tijd mee gaan. Het is crisis en mensen gaan geen 20 euro betalen voor een cd met 10 liedjes waarvan er misschien één goed is. Het is zo'n bullshit, dat zogenaamde verlies. Die artiesten snuiven allemaal voor 1000 dollar aan cocaïne per week, ze rijden allemaal een auto van een miljoen, hebben 3 huizen waar je U tegen zegt en hebben daarnaast nog meer als genoeg op de bank. Dus als die platenmaatschappijen weer gezond willen worden dan moeten ze er eens over nadenken om die artiesten normale salarissen te geven en de cd's schappelijk te prijzen.

Cd's zijn goedkoper en bevatten meer nummers, neem bijvoorbeeld de nieuwste hitzone: 17 euro voor 20 nummers. En verder valt het vaak erg mee hoe rijk die mensen zijn. Het zijn vooral de stinkend rijke die je op tv ziet, maar het gros heeft een gemiddeld salaris. Of nog iets minder, als je nummers niet heel erg aanslaan.

En ja, schooiers gebruiken ook drugs. Hebben die nu speciaal veel geld? Lijkt me niet.

Link to comment
Delen op andere websites

Cd's zijn goedkoper en bevatten meer nummers, neem bijvoorbeeld de nieuwste hitzone: 17 euro voor 20 nummers.

Ik ga geen 17 euro betalen als ik één nummer van die cd 2 keer wil luisteren.

Het zijn vooral de stinkend rijke die je op tv ziet, maar het gros heeft een gemiddeld salaris. Of nog iets minder, als je nummers niet heel erg aanslaan.

Als je te weinig verdient dan slaan je nummers inderdaad niet aan. Dan moet je maar gewoon bakker worden ofzo. Er is een reden dat die nummers niet aanslaan, meestal omdat de nummers kut zijn en niemand er in geïnteresseerd is. Je wordt toch ook geen schrijver als je voor geen meter schrijven kunt.

Link to comment
Delen op andere websites

Tenzij je heel veel hart voor je zaken hebt. Neem bijvoorbeeld christelijke metal. Weinig luisteraars, dus niet veel geld in te maken. Maar ze zijn er wel, kwestie van smaak en gevoel als je daarvoor muziek gaat maken.

Bewerkt: door KillerZero86
Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...