Jump to content

[Tutorial] PortForwarden


goudewup

Recommended Posts

Portforwarden

Inhoud:

  • Inleiding
  • Theoretische uitleg
  • Praktijk uitleg
  • Met je eigen server verbinden

Inleiding

Portforwarden: Een probleem wat veel mensen weerhoud een server te starten, en dan hebben we het niet alleen over SA:MP servers...

In deze tutorial zal ik proberen portforwarden zo goed mogelijk uit te leggen, om het zelf te kunnen is het eigelijk wel noodzaak dat je het ook begrijpt en niet alleen na doet wat ik doe.

Daarom raad ik je dus aan om ook de theorie te lezen, hoe saai dat ook klinkt. :clown:

Theoretische uitleg

Laten we nu dus maar beginnen met de theorie.

Portforwarden is eigenlijk niets meer dan het doorsturen van een verbinding van het internet naar je computer, het gebeurt dus allemaal in je router.

Ik zal dit uit te leggen met de hulp van dit geweldige plaatje dat ik net heb geknutseld: :bonk:

4e364b22.png

Het meeste hiervan is waarschijnlijk wel duidelijk, hoewel er misschien wat dingen zijn die je niks zeggen maar dat ga ik nu uitleggen.

Als iemand met jouw server wil verbinden dan moet hij je externe ip hebben, als hij dat invult dan word hij naar jouw router gestuurd. Als je portforwarden goed gedaan is word hij daarna doorgestuurd naar jouw interne ip, en dat is de computer waar jij je SA:MP server draait.

Je vraagt je nu misschien af wat dan een poort/port is (de :7777 achter je ip), je moet het zo zien: De router is een soort muur met allemaal poorten er in en achter elke poort zit een tunnel die naar een computer lijd.

Portforwarden is dus zorgen dat de tunnel naar de juiste computer lijd.

Praktijk uitleg uitleg

Bij elke router ziet het beheer scherm er anders uit, om hier inleg over te vinden kan je het beste naar

Portforward gaan en daar info over jouw router opzoeken.

Naar het beheer scherm van je router gaan

Om naar het beheer scherm van je router te gaan moet je het volgende doen:

Ga naar Start>Uitvoeren..>en bij Openen: zet je "cmd" (zonder haakjes)

Als het goed is opent er nu een zwart venster waar je in kan typen.

Hier typ je "ipconfig" (weer zonder haakjes)

Er komt nu een hele lading info op je af, vind je Standaardgateway en schrijf die nummers op.

Nu ga je naar je browser en typ je "http://" en dan je standaardgateway.

Als het goed is kom je nu op een site waar je router instellingen kan veranderen, dit is het beheer scherm van je router!

Info opzoeken voor het portforwarden

Als je hebt gevonden waar je moet portforwarden dan kan je daar alsnog niet zoveel mee...

Je moet natuurlijk wat je allemaal moet portforwarden!

public port: met SA:MP is dit standaard 7777, tenzij je hem hebt veranderd in je server.cfg

private port: dit is gewoon hetzelfde als die hier boven

public ip: dit is je exteren ip, om dit te krijgen ga je naar whatsmyip.org en daar staat het groot in beeld.

private ip: om je private ip te vinden ga je weer naar cmd en doe je daar weer ipconfig, hier staat als het goed is IP-adres, deze moet je hebben

protocol: voor SA:MP moet je deze op TCP zetten. (Both kan ook)

Service: Service is eigenlijk niets technisch, gewoon een naam waarmee je herkent waarvoor de poort open staat. Deze mag je dus zelf verzinnen. :tu:

Met je eigen server verbinden

Door Sandra

Wanneer de je de server op je eigen pc host en je met diezelfde pc op de server wilt spelen, kan je joinen via het ip-adres: 127.0.0.1:7777

Voor het connecten via een andere pc in je eigen huis, kan je het interne ip adres gebruiken. Eerst moet je weten welk intern ip-adres de host-computer heeft. Deze kan je ook vinden met "ipconfig" zoals in de tutorial is uitgelegd, maar in plaats van de 'Standaardgateway' gebruik je het ip-adres dat achter "IP-adres" staat. Dit ip-adres is bijna hetzelfde als de standaard gateway, alleen verschillen de cijfers achter de laatste punt. (Elke pc die is aangesloten, heeft een ander getal achter de laatste punt). Een veel gebruikt intern ip-adres is "192.168.1.***".

Dus als bijvoorbeeld het intern ip-adres van de host-pc '192.168.1.105' is, kunnen alle pc's die aangesloten zijn op dezelfde router joinen via '192.168.1.105:7777'.

En als je op de computer waar je server draait wil spelen dan moet je als ip '127.0.0.1:7777' doen.

Zo, met deze info zou het je moeten lukken om te portforwarden!

Maar als je nog problemen heb mag je het natuurlijk altijd vragen in dit topic. ;)

Bewerkt: door goudewup
Link to comment
Delen op andere websites

  • Reacties 59
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Casss

    12

  • goudewup

    11

  • Morph1

    9

  • maurice1234

    6

Top Posters In This Topic

Posted Images

WOW, deze tut gaat nog veel mensen helpen, zelf zit ik ook vast met portforwarden, maar dat ligt aan mijn (blijkbaar) ingewikkelde router firewall.

Overigens wil ik je nog op iets wijzen:

protocol: voor SA:MP moet je deze (volgens mij) op both zetten.

Dit hoeft niet, bij SA:MP servers en ook de meeste gameservers heb je aan TCP genoeg. Het schaad je server niet als je ook UDP open hebt, maar het hoeft niet.

((YAY, eerste post! :bonk: ))

EDIT: Tog niet :duh:

Bewerkt: door sean5874
Link to comment
Delen op andere websites

Geniaal, deze word vastgeplakt! _O_

Om nog wat toe te voegen, misschien is het handig als je er ook bij verteld via welk IP-adres je zelf op je server kan komen en via wel IP-adres de computers die op dezelfde router zijn aangesloten op je server kunnen komen.

Wanneer de je de server op je eigen pc host en je met diezelfde pc op de server wilt spelen, kan je joinen via het ip-adres: 127.0.0.1:7777

Voor het connecten via een andere pc in je eigen huis, kan je het interne ip adres gebruiken. Eerst moet je weten welk intern ip-adres de host-computer heeft. Deze kan je ook vinden met "ipconfig" zoals in de tutorial is uitgelegd, maar in plaats van de 'Standaardgateway' gebruik je het ip-adres dat achter "IP-adres" staat. Dit ip-adres is bijna hetzelfde als de standaard gateway, alleen verschillen de cijfers achter de laatste punt. (Elke pc die is aangesloten, heeft een ander getal achter de laatste punt). Een veel gebruikt intern ip-adres is "192.168.1.***".

Dus als bijvoorbeeld het intern ip-adres van de host-pc '192.168.1.105' is, kunnen alle pc's die aangesloten zijn op dezelfde router joinen via '192.168.1.105:7777'.

Link to comment
Delen op andere websites

Dit werkt niet bij elke opstelling, want je moet een static IP hebben ingesteld. Klik hier voor een uitleg voor enkele besturingsystemen. Portforward.com helpt trouwens ook met het instellen van je router, stap bij stap met duidelijke afbeeldingen.

Link to comment
Delen op andere websites

  • 3 weken later...

Ik snap niet helemaal hoe ik mijn router kan vinden op PortForward.com

Is dat dus gewoon van je computer? Want ik heb Dell. En dan staat erop: Dimension 3100

Maar hoe werkt het dan op die site, want die zie ik er niet op staan.

Link to comment
Delen op andere websites

Je moet daar ook niet zoeken naar de naam van je computer maar de naam van je router! ;)

Hoe je deze naam vind verschilt heel erg per router.

Bij sommige routers staat dit gewoon op het apparaatje zelf, bij ander staat het in de router configuratie. Dit zal je zelf uit moeten zoeken...

Maar als je geluk hebt weet je vader misschien nog de naam van de router ;) (aannemend dat hij hem gekocht heeft)

Link to comment
Delen op andere websites

Meestal staat welke router je hebt ook op je router page.

Type in de adresbalk '10.0.0.138' in. Dan kom je waarschijnlijk wel uit bij je router page. (IP kan ook anders zijn, bijvoorbeeld iets met 192.168, etc. Moet je even uitvoeren > ipconfig doen.)

Link to comment
Delen op andere websites

  • 2 weken later...

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...