Jump to content
Die Hard

Voorpret - De storyline van GTA V


gallery_7284_229_48603.jpg

Deze rubriek is geschreven door @Die Hard

Helaas moest @Jesperkaj door een drukke werk- en introductieweek deze editie aan zich voorbij laten gaan, waardoor de eer aan mij is om jullie te vermaken met een nieuwe Voorpret. Afgelopen donderdagmiddag toonde Rockstar Games ons
, ook al duurt deze trailer slechts één minuutje en leek hij eerder bedoeld als een televisiereclame. Blijkbaar riep de trailer toch nieuwe ideeën op voor een Voorpret-artikel, want toen ik MAF-hoofdredacteur @NandroDavids vroeg welk onderwerp hem interessant leek om te bespreken, kwam hij op de proppen met...

DE STORYLINE

Een artikel schrijven over de storyline is misschien wel de moeilijkste uitdaging die ik ben aangegaan wat betreft Voorpret. Want wat weten we daar nu precies over? Rockstar Games heeft ons met de trailers en previews vooral een kijkje laten nemen naar de mogelijkheden die het spel biedt, en is tegelijkertijd erg goed geweest in het achterwege houden van informatie over de verhaallijn van Grand Theft Auto V. De beste samenvatting zou misschien the pursuit of the almighty dollar zijn, zoals Rockstar zelf vermeldde. Daar neem ik geen genoegen mee, en ik ga dan ook - hopelijk met zo min mogelijk spoilers - wat verder graven naar het verloop van de verhaallijn. Oh, voordat ik het vergeet, voor dit artikel gebruik ik alleen beeldmateriaal uit de trailers, screenshots en informatie uit de previews, geen informatie die bekend is geworden door het uitlekken van GTA V.

Ontmoetingen en wederzien

Het is al duidelijk geworden dat Trevor en Franklin elkaar leren kennen via Michael. Trevor en Michael zijn al meer dan tien jaar met elkaar bekend (zoals Michael zegt: "[Trevor] tortures me with mistakes I made over a decade ago!"), maar kunnen in eerste instantie niet meer door één deur. Waarom niet? De kans is aanwezig dat dat iets heeft te maken met de getuigenbeschermingsprogramma van de FIB waar Michael van geniet. Wellicht heeft hij een jaar of tien geleden getuigd tegen zijn partner in crime Trevor, waar Trevor vanzelfsprekend de dupe van is geworden. Wanneer Trevor Michael weer eens komt opzoeken en hem aanspreekt op deze fout, geeft hij hem een kans op vergiffenis door samen met Trevor terug te keren in het criminele circuit waar Michael ooit zijn centjes verdiende.

gallery_7284_229_10310.jpggallery_7284_229_30450.jpg

Links: "Tortures me with mistakes I made over a decade ago!" | Rechts: "Nah, I'm retired."

In The Official Trailer zagen we ook dat Michael aan zijn eigen zwembad met Franklin zat te kletsen. Waarschijnlijk hebben zij elkaar ontmoet in de scène waar Franklin samen met zijn vriend Lamar langs Venice Beach loopt, en Lamar aan Michael vraagt waar een bepaald strandhuis is. Hoe Michael en Franklin dan precies in contact zijn gekomen is vooralsnog onduidelijk. Terug naar de scène waar Michael samen met Franklin aan het zwembad zit, want daar zegt Michael tegen Franklin dat hij geen hulp nodig heeft, hij is immers met pensioen. Dat betekent dan ook dat Michael op dat moment nog geen aanbieding van Trevor heeft gehad, of die aanbieding nog niet heeft geaccepteerd. Volgen jullie het nog?

Uiteindelijk besluit Michael dan alsnog op de aanbieding van Trevor in te gaan wanneer hem gevraagd wordt: "Are you back in the game?" "I guess...", is zijn antwoord. Michael ziet Franklin vervolgens als de goede persoon om De Drie Musketiers compleet te maken en introduceert Trevor en Franklin aan elkaar, voorafgaand aan de missie die we al zo vaak voorbij hebben zien komen, waarbij Michael van een gebouw abseilt en ze één van de medewerkers kidnappen.

gallery_7284_229_96153.jpg

"That's Trevor, my best friend. That's Franklin, the son I always wanted."

Een herkenbaar figuur

De man die ze tijdens de desbetreffende missie uit het kantoorgebouw ontvoeren, zagen we al in de trailer van Trevor vastgebonden in een stoel zitten terwijl Trevor hem dreigt te martelen met elektriciteit. Het is dus hoogst aannemelijk dat deze man beschikt over bepaalde informatie die de drie protagonisten willen achterhalen en ze hem daarom ontvoeren. Aangezien de game voornamelijk draait om het uitvoeren van heists, is de kans aanwezig dat het te maken heeft met de voorbereiding op zo'n heist.

gallery_7284_229_25864.jpggallery_7284_229_1087.jpg

Links: De man wordt ontvoerd uit het kantoorgebouw | Rechts: Trevor dreigt de man te martelen met behulp van elektriciteit

Familieproblemen

Ondertussen en/of voorafgaand aan dit alles heeft Michael al grote problemen in zijn familie. Zijn vrouw Amanda geeft bakken met geld uit, zijn twintigjarige zoon Jimmy is lui en zit aan de drugs en zijn dochter Tracey vertoont het puberale gedrag waar waarschijnlijk elke ouder last van heeft (gehad). Wanneer Michael zijn vrouw ook nog eens in bed betrapt met haar yogaleraar zijn de rapen gaar. Terwijl de leraar in zijn Didier Sachs-onderbroek van het balkon af springt gaat Michael erachteraan. Blijkbaar krijgt Michael hem niet meer te pakken, want even verderop in de trailer van Michael zien we dat Michael de man - die inmiddels zijn kleding weer aan heeft - op de grond duwt en zijn laptop kapot gooit. Grappig hoe, als je je er echt in gaat verdiepen, het op begint te vallen dat héél veel gebeurtenissen in trailers met elkaar te maken hebben.

gallery_7284_229_42040.jpg

gallery_7284_229_12542.jpggallery_7284_229_8985.jpg

Boven: Amanda en de yogaleraar

Linksonder: De yogaleraar springt van het balkon nadat Michael hem betrapt | Rechtsonder: Michael confronteert de yogaleraar

Franklins beweegredenen

In Franklins eigen trailer werd pas echt duidelijk met welke problemen hij moet zien te dealen in de hood van de Grove Street Families. Naast de actiescènes bestaat de trailer bijna geheel uit scènes waar Franklin laat horen dat hij het niet eens is met de gang van zaken binnen The Families, of scènes waarin hem wordt verteld dat hij zich niet gedraagt naar de regels van The Families en geen respect heeft. Zelfs zijn goede vriend Lamar zegt: "You're sounding more and more like a snitch every day." Franklin lijkt zich niet op zijn plek te voelen. Niet alleen binnen de hood, maar ook bij de Armeense autodealer waar hij werkzaam is. Zoals zijn baas zegt: "You tell me exactly what you want, and I will very carefully explain to you why it cannot be." Wellicht denkt hij dat te werk gaan met Michael en Trevor hem rijkdom brengt en zijn problemen met The Families oplost. Of gebeurt juist het tegenovergestelde, en drijft hij langzaam weg van zijn oude vertrouwde omgeving? Het is één van de dingen die we uit gaan vinden bij de release.

gallery_7284_229_5306.jpggallery_7284_229_24572.jpg

Links: "You're sounding more and more like a snitch every day." | Rechts: "You ain't got no respect!"

Eigen verhaal, eigen problemen en eigen oplossingen

Toen Rockstar Games ons vertelde dat de game voornamelijk om heists draaide en we daar keer op keer beelden van kregen te zien, werden velen bang dat dat ten koste zou gaan van een goede en uitgebreide verhaallijn. Met nog twee weken te gaan voor de release van Grand Theft Auto V kunnen we toch concluderen dat dit (gelukkig) niet het geval gaat zijn. Elke protagonist heeft zo zijn eigen verhaal, zijn eigen problemen en zijn eigen oplossingen. Alhoewel, heeft Trevor wel problemen, of doet hij alleen mee omdat hij knettergek is? Het is tot dusver nog onduidelijk, maar gelukkig breekt de maand september een paar uur na publicatie van dit artikel aan. Het einde van de vakantie, maar het begin van een nieuw tijdperk in de gamewereld. De maand van de publicatie van Grand Theft Auto V. Helaas ook de maand van het einde van Voorpret, want nu er ook aan dit artikel een einde is gekomen komt dat moment toch steeds dichterbij. Hopelijk hebben jullie weer als vanouds genoten van deze editie van Voorpret, graag tot volgende week!

Vergeet uiteraard niet om de rest van de MAF van deze week te lezen.

Voorgaande edities Voorpret:

Landschappen - Los Santos River - Snelwegen - De Blueprint van Los Santos - Los Angeles - Omgeving - Heists - Screenshot-analyse - Bezienswaardigheden - Gangs - De HUD - Verschillen, veranderingen en vergelijkingen - De Artificial Intelligence - Sport - Wapens - GTA Online - Achievements en Trophies

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites


Recommended Posts

Nou, de titel schrikt wel even af om te lezen. Zeker na de spoilerfests van de afgelopen dagen.

Gelukkig zijn die er niet en zijn het gewoon goed geobserveerde dingen uit de verschillende trailers, dingen die mij nog niet waren opgevallen, dus dat verdient zeker een pluim. Het was me trouwens ook al opgevallen dat de stukjes uit de trailers veel met de storyline gemeen hebben. Wanneer we de game spelen zal het dus uitkijken zijn naar die stukjes om ze te herkennen. Goed geschreven!

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Iedereen weer ontzettend bedankt voor de mooie reacties, zeer fijn om te lezen. :)

Weer een goed artikel, al zijn er wel wat dingetjes die ik anderd heb geïnterpreteerd.

Zo zegt Michael in de laatste trailer dat hij Trevor opnieuw tegenkomt. Het lijkt me niet dat Trevor hem doelbewust opzoekt.

Het zou best goed mogelijk zijn dat Trevor met opzet Michael opzoekt. Zoals Michael zegt: "My psychotic best friend shows up out of nowhere, (...) tortures me with mistakes I made over a decade ago." Het is maar hoe je het interpreteert, maar het leek mij niet zo logisch dat je iemand zomaar op straat weer eens tegenkomt en dan denkt "laat ik hem eens gaan confronteren met zijn fouten van meer dan tien jaar geleden." Vandaar dat ik aannam dat Trevor doelbewust Michael opzoekt.

Michael zegt ook dat hij een week geleden nog aan zijn zwembad zat, maar om een of andere reden kan dit nu niet meer. Zijn enige uitweg lijkt zijn criminele leven weer op te pakken. Het lijkt dus alsof hij geen keus heeft en Trevor hem niets voorstelt. Natuurlijk kan Trevor wel de situatie gecreëeerd hebben om Michael onder druk te zetten, maar dar is hier niet echt duidelijk.

Ik denk dat Michael, zoals FcUtreg4Life al aangaf, zijn criminele leven weer oppakt omdat het geld op begint te raken en hij zijn luxe leventje niet kwijt wilt. Ik ben er echter wel van overtuigd dat Trevor juist degene is die Michael voorstelt om weer samen het criminele circuit in te gaan. Nadat Michael in The Official Trailer aangeeft weer back in the game te zijn, is Trevor erg blij en opgelucht ("Yes! Welcome back man!"), waardoor het mij logisch lijkt dat het juist Trevor is die heel graag terug wilt keren in het criminele circuit en dat aan Michael heeft voorgesteld.

Ook lijkt Franklins doel me niet rijk te worden, maar uit de gang scene geraken. Daarvoor heeft hij wel geld nodig, ja, maar das zijn voornaamste reden niet.

Dat is één van de onderdelen van de storyline die nog best vaag zijn. En ehm, ik denk dat Franklin het helemaal niet erg vindt om achter het grote geld aan te zitten hoor, met die rijkdom zal hij best tevreden zijn, lijkt me zo. Wellicht wilt hij inderdaad uit de gang scene geraken, zoals ik zei: we zullen het uit gaan vinden na de release. :)

Het lijkt me daarom idd aannemelijker dat het juist Michael is die Trevor opzoekt ipv vice versa.

Zoals ik al eerder in dit bericht in reactie op thebig plaatste: Michael zei in de The Official Trailer ""My psychotic best friend shows up out of nowhere, (...) tortures me with mistakes I made over a decade ago." Ik denk dus niet dat Michael Trevor heeft opgezocht, eerder andersom. :)

Bedankt voor jullie kritische noten jongens, als jullie het ergens niet mee eens zijn of iets anders interpreteren is het altijd fijn als je dat ook laat horen. :)

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Het lijkt me daarom idd aannemelijker dat het juist Michael is die Trevor opzoekt ipv vice versa.

Zoals ik al eerder in dit bericht in reactie op thebig plaatste: Michael zei in de The Official Trailer ""My psychotic best friend shows up out of nowhere, (...) tortures me with mistakes I made over a decade ago." Ik denk dus niet dat Michael Trevor heeft opgezocht, eerder andersom. :)

Je hebt helemaal gelijk.

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Allereerst m'n complimenten aan de auteur. Ga er maar aan staan om al die trailers zo te ontleden dat je het verhaal kunt ontrafelen. Chappoo!

Zo zegt Michael in de laatste trailer dat hij Trevor opnieuw tegenkomt. Het lijkt me niet dat Trevor hem doelbewust opzoekt.

Michael zegt ook dat hij een week geleden nog aan zijn zwembad zat, maar om een of andere reden kan dit nu niet meer. Zijn enige uitweg lijkt zijn criminele leven weer op te pakken.

De reden dat Michael niet meer aan z'n zwembad kan zitten is, voor zover ik het begreep, de spilzucht van z'n vrouw. Met andere woorden: Het geld is op!

Dat kan inderdaad een goede reden zijn. Alleen gta v kan ons de juiste antwoorden geven ( of die gelekte storyline stukjes).

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Prachtig weer!

Bwa... Het is wel wat bewolkt hier dus zo prachtig zou ik het niet noemen in vergelijking met de vorige week.

On topic; Goed artikel. Leuke citaten erbij gehaald dat iedereen ofwel al vergeten was ofwel ontglipt was bij het bekijken van de trailers. Ook had ik er nog niet bij nagedacht dat sommige scenes relevant zijn met elkaar en die elkaar snel opvolgen. Goed artikel!

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Eerst en vooral: weer en top artikel! Dit is altijd leuk om te lezen, om zo tot nieuwe inzichten te komen en meer informatie te vergaren zonder constant op spoilers te moeten botsten. vakwerk!

Zoals ik al eerder in dit bericht in reactie op thebig plaatste: Michael zei in de The Official Trailer ""My psychotic best friend shows up out of nowhere, (...) tortures me with mistakes I made over a decade ago." Ik denk dus niet dat Michael Trevor heeft opgezocht, eerder andersom. :)

Dit lijkt me een goede verklaring. Zou je dan ook de game beginnen met bijvoorbeeld slechts één character, met Trevor dus, die dan Micheal opzoekt (twee personages beschikbaar) en dat je dan via een missie van Micheal, Franklin ontmoet en dus zo alle drie de hoofdrolspelers hebt beschikbaar gemaakt? Wat denken jullie?

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Dat je de game begint met slechts één character en gaandeweg de overige twee ontmoet staat al vast, dat heeft R* zelf al bevestigd. Of dit Trevor, Franklin of Michael is -ik denk Michael- daar is nog niets over bekend.

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...