Jump to content

Algemeen Linux topic


linux-or-unix

Gebruik jij Linux?  

44 leden hebben gestemd

  1. 1. JA? of NEE?

    • JA, ECHT WEL!
      24
    • NEE, HELAAS NIET!
      20


Recommended Posts

  • 2 weken later...
  • Reacties 164
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • linux-or-unix

    40

  • Golf_MK1

    22

  • Megadreams

    13

  • GolfG60

    13

Op mijn imac ubuntu geïnstalleerd via vmware fusion. Werkt erg goed :)

No shit, Mac OS is gewoon Unix ~ linux

Waar doel jij nou weer op dan?

1. Hij installeert het gevirtualiseerd

2. Unix =/= Linux en ook niet omgekeerd.

3. Mac OS X Is gebaseerd op BSD, niet Unix

Link to comment
Delen op andere websites

  • 6 maanden later...

Hallo lezers,

Ik vond het wel leuk om na een lange afwezigheid weer eens een topic aan te maken en wel over een van mijn favoriete hobbies: Linux en aanverwante computerdingen.

Dus ik dacht: "Laat ik eens een topic maken over het Linux-besturingssysteem Debian, dat ik ook dagelijks gebruik."

Hieronder wat informatie over Debian (van Wikipedia) met soms nog wat toevoegingen van mijzelf:

Debian is een Linuxdistributie die wordt ontwikkeld door vrijwilligers over de hele wereld. Debian is gebaseerd op de Linuxkernel terwijl het besturingssysteem voornamelijk opgebouwd is uit GNU-software. Er bestaan ook Debian-uitgaven die gebaseerd zijn op de FreeBSD- en Hurdkernel.

Kenmerken

Debian kenmerkt zich door een gegarandeerde open, een niet-commerciële instelling en apt-get, dat ervoor zorgt dat software geïnstalleerd en geüpdatet kan worden. Debian heeft een aanbod van duizenden softwarepakketten voor een tiental computerarchitecturen, strikt gescheiden in verzamelingen van vrije en niet-vrije software. Hiervoor worden de Debian Vrije Software Richtlijnen gehanteerd.

Van Debian werden talrijke andere distributies afgeleid, zoals Ubuntu en Knoppix, waarvan op hun beurt weer vele Linuxdistributies zijn afgeleid.

Geschiedenis

Debian werd in 1993 bedacht door Ian Murdock,(28 april 1973) die in Debian Manifesto verklaarde een volledig open en onderhouden Linuxdistributie te willen maken. Hij publiceerde dit op 16 augustus 1993 in de nieuwsgroep comp.os.linux.development. De naam is gebaseerd op zijn eigen naam en die van zijn vrouw Debra (Debra-Ian). In december van dat jaar verscheen versie 0.90, even later in 1994 gevolgd door versie 0.91. Het duurde tot maart 1995 eer er weer een nieuwe versie verscheen: 0.93r5. In november 1995 verscheen de volgende versie: 0.93r6. Pas 7 maanden later - op 17 juni 1996 - verscheen de eerste volledige uitgave (1.1), Buzz genaamd, naar het karakter Buzz Lightyear uit de animatiefilm Toy Story. Deze versie bevat de 2.0 kernel, 474 softwarepakketten en de uitvoerbare code is volledig in het ELF-formaat.

Op 20 november 2002 werd in Nederland bij een brand in het NOC in Enschede een centrale Debianserver verwoest, waardoor de security en non-US-streams verloren gingen. Een aantal weken na de brand hostte XS4ALL een nieuwe server, waardoor de streams weer bereikbaar werden.

Software

Volgende software wordt standaard meegeleverd:[1]

Brasero, een brandprogramma voor cd's en dvd's

Cheese, een programma om een webcam te bekijken en foto's en video's te maken

Rhythmbox, een muziekspeler

Totem, een muziek- en videospeler

Eye of GNOME, een afbeeldingviewer

Evolution, een e-mailprogramma

GIMP, een programma om afbeeldingen te bewerken

LibreOffice, een kantoorsoftwarepakket

ImageMagick, een grafisch programma voor digitale beeldbewerking

Inkscape, een programma voor het bewerken van vectorafbeeldingen

Shotwell, een fotobeheerprogramma

File Roller, een archief- en compressieprogramma

Iceweasel, een webbrowser (eigenlijk gewoon Mozilla Firefox zonder de logo's en privacybezwaren)

Empathy, een chatprogramma

Liferea, een feedreader

Ekiga, een opensourceprogramma voor VoIP en videoconferenties

PulseAudio, een moderne geluidsserver voor Unix

Transmission, een magnetlink- en BitTorrent-client

GNOME, een desktop enviroment, alternatieven zijn bijvoorbeeld KDE, XFCE, LXDE, MATE

GDM, GNOME Display Manager

Versies

De namen van de versies zijn namen van karakters uit de animatiefilm Toy Story:

1.1 – buzz, 17 juni 1996

1.2 – rex, 12 december 1996

1.3 – bo, 2 juni 1997

2.0 – hamm, 24 juli 1998

2.1 – slink, 19 maart 1999

2.2 – potato, 15 augustus 2000 (werd ondersteund tot eind juni 2003)

3.0 – woody, 19 juli 2002 (werd ondersteund tot eind juni 2006)

3.1 – sarge, 6 juni 2005 (werd ondersteund tot eind maart 2008)

4.0 – etch, 8 april 2007 (werd ondersteund tot eind februari 2010)

5.0 – lenny, 14 februari 2009 (werd ondersteund tot 6 februari 2012)

6.0 – squeeze, "OldStable" 6 februari 2011 (wordt ondersteund tot 4 mei 2014)

7.0 – wheezy, "Stable", 4 mei 2013

8.0 – jessie, "Testing" [2]

Ontwikkelmodel

De pakketten van Debian worden verdeeld in drie secties:

Unstable: deze is weinig getest en kan nog fouten bevatten. De unstable-distributie op zich zal nooit uitgebracht worden, maar uiteindelijk moeten de pakketten via testing hun weg vinden naar stable en zo in een echte uitgave verschijnen. Unstable heeft de nieuwste pakketten, met recentere mogelijkheden, maar kent wel bugs, aangezien de nieuwe pakketten nog niet uitvoerig getest zijn. De gebruikers van sid worden uitgenodigd te experimenteren met deze pakketten, om bugs te melden. Deze gebruikers zijn dan ook zelf meer betrokken in het systeemonderhoud. Merk op dat er een pakketbron (repository) bestaat die de naam experimental heeft. In die versie kan de software zelf onstabiel zijn, terwijl in unstable vooral het verpakken ervan onstabiel kan zijn.

Testing: deze wordt getest maar is stabiel genoeg voor de meeste toepassingen. Het bevat pakketten die nog niet in een stabiele (stable) versie zijn opgenomen, maar in voorbereiding zijn voor opname. Testing is geen versie op zich, want de pakketten kunnen nog voortdurend door nieuwere vervangen worden. Deze distributie is dan ook recenter dan de stable-versie.

Stable: deze is voldoende stabiel om officieel uitgebracht te worden. Dit betekent dat deze gedurende lange tijd is getest en dat voldoende problemen zijn opgelost om door het release-proces van Debian als een stabiel besturingssysteem te worden aanzien. Deze distributie is dan ook de productierelease, die door Debian aangeraden wordt voor dagelijks gebruik. Debian brengt een stabiele versie uit wanneer het releaseteam ervan overtuigd is dat minder speciale problemen zullen optreden met een nieuwe versie dan met de vorige. Wanneer een nieuwe versie verschijnt, wordt de versie die voordien stable was de oldstable-distributie; de versie die testing is neemt dan de plaats in van stable, maar deze blijft ook nog een tijd testing. Op deze manier zijn vlak na het verschijnen de inhoud van zowel stable als testing identiek.

De 'unstable'-versie draagt altijd de naam 'sid', naar het gelijknamige jongetje uit Toy Story dat al het speelgoed stuk maakte. Vaak wordt sid vertaald met still in development, maar dit is nooit de oorspronkelijke bedoeling van de naam geweest.

Het bovenstaande model speelt een centrale rol in het ontwikkelproces van Debian. Nieuwe softwarepakketten worden eerst toegevoegd aan de 'unstable' (onstabiel) versie. Pakketten uit 'unstable' schuiven door naar 'testing' waar het pakket en de gehele distributie verder getest worden.

Als er voldoende veranderingen zijn doorgevoerd voor een nieuwe versie, wordt de nadruk verlegd van het toevoegen van nieuwe functionaliteit naar stabiliseren. Dit duurt net zo lang tot de versie voldoende stabiel wordt bevonden. Als dat zo ver is schuift de complete 'testing'-versie door en wordt de nieuwe stabiele versie; een nieuwe 'testing'-versie wordt gecreëerd om volgende updates uit 'unstable' te kunnen ontvangen.

En natuurlijk een screenshot van mijn Debian-installatie:

Screenshot%2520-%252012142013%2520-%252004%253A06%253A09%2520PM.png

Zoals je kunt zien werkt Debian onder andere op 64-bit computers (dit is eigenlijk een Intel Pentium 4 HT).

Mensen op GTAForum die Linux gebruiken:

Sublime

Golf_MK1

Grand Theft Auto TOM

Groeten,

linux-or-unix

Bewerkt: door linux-or-unix
Link to comment
Delen op andere websites

Nice dat er nu een topic voor is! Tevens is je gebruikersnaam ook heel toepasselijk. Ook het feit dat debian puur linux is omdat het gericht is op opensource oplossingen!

Ik gebruik op het moment op al mijn raspberry pi's en mijn VPS debian en het bevalt me goed.

Link to comment
Delen op andere websites

Leuk topic!

Ikzelf ben meer fan van Ubuntu (gebaseerd op Debian), hoofdzakelijk omdat ik het gewoon ben (ken de meest gebruikte commando's) en ook omdat ik de gebruikersomgeving mooier vind (de huidige Unity vind ik iets minder mooi, Gnome vond ik geweldig). Daarnaast heb ik een homeserver met Ubuntu die ik dagelijks voornamelijk gebruik als media server (PLEX) en voor veel andere dingen waaronder experimenteren en als LAMP-server.

Waar ik altijd benieuwd naar ben is het uitzicht van je bureaublad? Zo'n dingen hebben mij er al vaker toe aangezet om een andere Linux distro te proberen!

Link to comment
Delen op andere websites

Net als Golf_MK1 ben ik meer fan van Ubuntu. Heb versie 12.04 als dual-boot naast Windows 8.1 draaien. Hoewel ik er eigenlijk niet veel mee doe vind ik het wel fijn om er alvast mee bekend te raken, want vanaf volgend jaar zal ik bij de opleiding ICT-beheer ook daarmee moeten leren werken. Of in elk geval Linux in het algemeen. Is weliswaar toch een verschil, maar dat verder terzijde.

Ubuntu ziet er netjes uit en de mogelijkheden zijn ongekend. Dat maakt het in mijn ogen een aantrekkelijk besturingssysteem. Ik had laatst gelezen dat er plannen zijn Linux/Ubuntu samen met Windows te leveren op nieuwe pc's. Wellicht voor sommigen wel een mooie toevoeging. :puh:

Link to comment
Delen op andere websites

@Grand Theft Auto TOM, mooi, maar wat voor opleiding ga je dan precies doen?

Heb zojuist even een volledige backup van de harde schijf van mijn pc gemaakt met het gratis CloneZilla, erg handig programma voor het backuppen en restoren van hele harde schijven of aparte partities.

@Gran Theft Auto TOM, ik zal jou ook nog even aan de lijst van Linux gebruikers toevoegen.

EDIT: misschien wordt het ook weer eens tijd voor een vernieuwing van mijn eerdere topic, zou op zich misschien nog wel een kans op leven kunnen hebben. :)

Bewerkt: door linux-or-unix
Link to comment
Delen op andere websites

@Grand Theft Auto TOM, mooi, maar wat voor opleiding ga je dan precies doen?

Ik heb me op drie scholen aangemeld voor de opleiding ICT-beheer op MBO niveau 4. Op één daarvan ben ik al aangenomen, maar zij hanteren strengere regels qua niveau; omdat zij voor niveau 4 een diploma van minstens vmbo gemengd eisen en ik op kader zit zal ik moeten afwachten wat de andere twee scholen van mij vinden. Mocht dat allemaal niet zo gaan als ik hoop, dan wordt het toch niveau 3. :puh:

Link to comment
Delen op andere websites

Net als Golf_MK1 ben ik meer fan van Ubuntu. Heb versie 12.04 als dual-boot naast Windows 8.1 draaien. Hoewel ik er eigenlijk niet veel mee doe vind ik het wel fijn om er alvast mee bekend te raken, want vanaf volgend jaar zal ik bij de opleiding ICT-beheer ook daarmee moeten leren werken. Of in elk geval Linux in het algemeen. Is weliswaar toch een verschil, maar dat verder terzijde. Ubuntu ziet er netjes uit en de mogelijkheden zijn ongekend. Dat maakt het in mijn ogen een aantrekkelijk besturingssysteem. Ik had laatst gelezen dat er plannen zijn Linux/Ubuntu samen met Windows te leveren op nieuwe pc's. Wellicht voor sommigen wel een mooie toevoeging. :puh:

Dat zou inderdaad een geweldige toevoeging zijn!

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...