Jump to content

Speedrun


Dutchy3010

Recommended Posts

Ben zelf al enige tijd bezig met het speedrunnen van GTA:VC. Of tenminste oefenen met de speedrun. Ik kom zelf nog niet eens in de buurt van de nummer 1.

Zit op ongeveer 2,5 uur op Any% en 3,5u voor all missions%

Het is niet alleen GTa:Vc Die ik speedrun. Zijn nog een paar andere spellen die ik nu aan het oefenen ben. Waaronder Tomb Raider: Legend, Hitman Blood Money en Brothers in arms Hells highway.

Het belangrijkste met speedrunnen is de route die je neemt.

In GTA:VC is de route voor 99% al vastgesteld. Welke missies je moet doen, welke voertuigen je waar pakt en waar je ongeveer moet zijn op welk moment.

Het haalt in dit geval dan ook een van de leukste aspecten van speedrunnen weg, dat is de route uitvogelen van je speedrun.

Zoals ik al zei, Bij Vice City is de route al 99% vast. Er zijn uiteraard nog een paar puntjes die verbeterd kunnen worden. Waaronder het moment waar je welk telefoontje opneemt. Maar al die kleine verbeteringen zullen het wereldrecord met nog maar een paar seconden kunnen verbeteren.

Voor de rest, GTA:VC (en de hele serie) is erg 'RNG Heavy' (RNG=Random Number generation). Dit betekend eigenlijk dingen die niet altijd het zelfde zijn. Als groot voorbeeld, En ook enorme ergernis in VC Any%/100% is de Sunshine auto's. Tijdens SA is er voor bepaalde auto's geen echte spawn te vinden, en moet je dus hopen dat hij 'random' spawned. Als je geluk hebt spawned hij snel, wat een hele hoop tijd kan schelen. Maar veel runs worden gebroken dankzij de RNG (Voornamelijk Sunshine)

Voor de gene die nog niet echt het versil tussen de versies vegrijpen, een korte uitleg.

Any%, Dat is het spel via de kortste route uitspelen. Bij meeste spellen (Waaronder GTA:VC) betekend dit vanaf het moment dat je op start drukt, tot de eind credits.

All Mission%, Dit gebeurt in weining spellen, Alleen de GTA Serie is het echt bekend om. AM% is het uitspelen van alle missies die de naam van de safegame aanpassen.

100%, Spreekt voorzich Alle missies die voor 100% nodig zijn. Tijd stopt wanneer je 100% hebt behaald (En niet de eind credits.) Dit verschilt bij sommige spellen, Een aantal spellen hebben een safegame stats over de 100% (Super Meatboy heeft een 106% en castelvania SOTN 200.6%) bij deze spellen wordt 100% vaak vervangen voor hun hoogste percentage.

ikzelf vind speedruns niet alleen leuk om te bekijken, maar ook leuk om zelf te doen.

Het belangrijkste dat ikzelf in speedruns vindt is de uitdaging. Het maakt een nieuwe uitdaging binnen elk spel. Om het spel zo snel mogelijk uit te spelen. Het vergroot de re-play value.

Daarbij, ik ben niet zo een speedrunner die beter wilt zijn dan de rest, Maar een speedrunner die beter wilt zijn dan mezelf. Ik mik niet op een WR (World record) maar op een PB (Personal best). En zo zijn bijna alle speedrunners ook. Gewoon iedere keer beter zijn dan hun vorige keer.

En bijna altijd in een speedrun probeer je het spel tot hun uiterste te pushen, En misbruik te maken van de bugs en glitches die in het spel zitten. alles om maar sneller te zijn. Je bekijkt eigenlijk een spel vanuit een ander perspectief.

Voor de gene die nog een paar interessante speedruns willen bekijken, Hier een paar

Super meatboy 106%, door ougaa (1:23:10 WR)

Ook zeker naar uit te kijken is de jaarlijkste 'Awesome Games Done quick (Januari 2015)', 'Summer games Done quick (22-28 juni 2014)' en de 'European Speedste assembly (27/7 - 3/8 2014), Dit zijn jaarlijkse Marathons/Liefdadigheidsevenementen die tijdens de marathon 24 uur per dag speedruns uitzenden. En de Games Done Quick nemen ook donaties aan voor een goed doel tijdens deze evenementen.

Link to comment
Delen op andere websites

  • Reacties 49
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Rinaldootje

    14

  • Dutchy3010

    10

  • ERRWINS

    5

  • Foreigner97

    4

Any% is volgens mij de verhaallijn. En 100%, is 100 %.

Inderdaad. Zo snel mogelijk naar de aftiteling. Je hebt dan ook nog "all missions" en 100%.

Uiteindelijk is de Storyline ook niet zo lang, want er zijn echt veel missies gewoon optioneel.

Om bij "Keep Your Friends Close" te komen moet je in volgorde de volgende missies afwerken:

In The Beginning...

An Old Friend

The Party

Back Alley Brawl

Jury Fury

Riot

Treacherous Swine

Mall Shootout

Guardian Angels

The Chase

Phnom Penh '86

(Westelijk eiland vrijgespeeld in nog geen 11 missies)

The Fastest Boat

Supply & Demand

Death Row

Rub Out

Shakedown

Bar Brawl

Copland

5 diverse bedrijven, d'r zullen er vast wel een paar zijn die absoluut het minste tijd vereisen voor de asset.

Hit the Courier

Cap the Collector

Keep Your Friends Close (eindmissie)

Dat zijn 21 hoofdmissies + de paar missies van de assets. Vooral de missies tot aan Mall Shootout duren helemaal niet lang, en er is altijd een snelste weg om ergens te komen. Zo onmogelijk is het helemaal niet.

Link to comment
Delen op andere websites

@Narukami

Dat zijn dan alleen de missies die je moet doen. (En niet de juiste volgorde :puh:)

Je hebt dan ook dat je in het begin cone crazy 9 keer moet doen, en elke keer 1 seconde sneller. (De eerste ronde is 19 seconden, de laatste ronden doe je in 11 seconden)

En voor any% neem de 5 van de snelste assets, En dat zijn Pole position, Boatyard, Sunshine auto's, Kaufman cabs en Cherry poppers. + Print works die nodig is

Voor de gene geintersseerd in de GTA:VC Any% Route, Pastebin: Vc Any%

Het is een oude route, Maar hij is tot op heden niet veel veranderd.

Link to comment
Delen op andere websites

Er is toch een vaste route die je moet volgen anders mislukt het?

Dat is precies wat wordt gezegd.

Het belangrijkste met speedrunnen is de route die je neemt.

In GTA:VC is de route voor 99% al vastgesteld. Welke missies je moet doen, welke voertuigen je waar pakt en waar je ongeveer moet zijn op welk moment.

Link to comment
Delen op andere websites

@Narukami

Dat zijn dan alleen de missies die je moet doen. (En niet de juiste volgorde :puh:)

Ik heb WikiGTA geraadpleegd voor de volgorde dus het zal wel kloppen van een 12 jaar oude game, toch?

Om het spel uit te spelen is het misschien wel de juiste volgorde.

Maar bij een gewone 'playthrough' in GTA doe je meestal eerst alle missies van een opdrachtgever voordat je naar een andere opdrachtgever gaat.

Bijvoorbeeld, Je doet eerst alle Avery missies voordat je alle Diaz missies doet. Maar bij speedrunnen gaat het om de kortste en snelste route dus doe je alles door elkaar.

Voor Any% is de route

The Part, Back Alley Brawl, (Cone Crazy), Jury Furt, Riot, Threacherous swine, Mall shootout, Guardian Angels, The Chase, Phnom Penh '86, The fastest boat, Supply And Demand, Sir Yes Sir!, Death Row, Rub Out, Shakedown, V.I.P. Friendly Rivalry, Cabmageddon, Boatyard, Printworks, Bar Brawl, Copland, Cherry Poopers, Cap the Collecter, Keep your friends close.

Je ziet hierin dus dat je al met de assets gaat beginnen nog voordat je Bar Brawl gedaan hebt. Terwijl je meestal in een normale Playthrough je eerst nog Bar Brawl en Copland gaat doen voordat je met de assets begint.

Link to comment
Delen op andere websites

Rinaldootje, wat tof dat je daarmee bezig bent! Ik vind 2,5 uur nog best wel snel, zeg. Waar zit jouw grootste "zwakte"? Heb je er een filmpje van?

Een filmpje heb ik nog niet, Zal binnenkort wel komen zodra ik de juiste software heb die het goed kan opnemen en mijn timer kan tonen.

En ik heb vele "zwaktes"

Ben een onhandige bestuurder, Menig lantaarnpaal heeft mijn auto al in de brand gekregen, of mij van mijn motor afgegooid.

De RNG in het spel is een grote zwakte die iedereen heeft zoals ik al eerder zei.

En de route die ik neem is bij mij nog ver van perfect. Maar zoals met alles oefening baart kunst. Behalve RNG, RNG is echt puur geluk hebben.

@ Foreigner:

Er komt somt te veel bij kijken.

Is ook de reden dat ik tijdens een Run een bestand open heb staan waar alles in staat.

Als voorbeeld, hier is het bestandje dat ik momenteel op me PC heb staan tot Phnom Phen 86' (Allmission%)

Start
\/
Hotel, Speed!, Skip marker!
\/
Lawyer (the party) > Rafeals > Cortez > Infernus > Mission end
\/
Lawyer (Back alley brawl) > Malibu > Shotgun (Beach/bench) >
>Jump out car, run over chef > Inferus (Lance) > Ammu-nation >  Mission end
\/
Walk> Phone call > Cone crazy (until 100k+) || 00:28 | 00:25 | 00:22 | 00:19 | 00:16 | 00:13 | 00:10 | 00:11 | 00:12
\/
PCJ next to spray >Lawyer (Jury fury) >  Hotel - 2 shotgun shots >
>street - 3 shotgun shots > end
\/
Lawyer (riot) > dont take clothes > Go to location shoot barrels and trucks > end
\/
Avery (four iron) > Clothes > golf marker > Jump over fence > Cart >
> Shoot pistol > Mission end>
walk back, Phonecall > Fence > Pcj
\/
Avery (Demolition man), Bottom floor> 2nd floor > top floor > 3rd floor> end
\/
Pcj-pier 1 > walk, Phonecall >
>Cortez (treacherous swine) > Shoot > Cop bribe (pizza) > mission end
\/
Ocean Beach mall (call),
Phone (Road kill) > Knock off bike > run over > Mission end
\/
Cortez (Mall shootout) > Chase (shoot before he gets on bike) > drive > end
\/ (
Cortez (Guardian angels) > Carpark > diaz >  1st van, Kill with chainsaw >
> Explode van 2 >  Be near street before bikes > kill bike with ruger > end
\/
Sanches Starfish island gate > Drive up the pedestrian gate untill
teleported into island
Phonecall, Answer phone while aim with ruger Walk to diaz
\/ (0:30:00)
Diaz (The chase) > Run past > Stand on street corner, Carlength off pole >
Highjack BFJ, Drive to wall, block off cardriver entrance > Drive to end > Get van
\/
Phone (vice point) > Waste the wife > Smash try to flip
\/
Diaz (Phnom Penh '86) > Heli (45 waittime) > Run past everyone >
End

Om dat alles in je hoofd te moeten onthouden XD

Link to comment
Delen op andere websites

  • 2 maanden later...

Fantastisch nieuws voor zei die geïnteresseerd zijn in Vice City Speedruns er is een 'nieuwe' glitch ontdekt die Vice city runs met 5 á 10 minuten kunnen verkorten.

In any% en All Missions is Cone crazy niet verplicht. Maar wordt over het algemeen wel gedaan om genoeg geld binnen te halen voor de assets.

Reddit gebruiker ´Bastant2´ vond deze glitch. )Url naar reddit

Een nieuwe glitch zorgt ervoor dat dit niet meer nodig is.

Vlak nadat je een asset hebt gekocht druk je op de 'replay' toets (f1), en stop je de replay weer. Je hebt nu de betaling voor de asset stop gezet, maar de game denkt nog altijd dat je hem hebt gekocht. Resultaat, een gratis asset.

Je zal wel genoeg geld moeten hebben om het te kunnen kopen. Maar dit zal geen probleem zijn, aangezien je ±$78.000 bij de missie Shakedown hebt. Maar dit geld wordt dan niet van je rekening af gehaald.

Dit is goed nieuws voor de speedrunners, aangezien het gehele Cone crazy gedeelte weg haalt. Wat een hoop frustratie zal schelen.

Video tutorial door Adam_AK(Twitch)

Link to comment
Delen op andere websites

Damn, dat is wel een ontdekking! Bizar dat het nu pas ontdekt wordt - meer dan 10 jaar na release voor de PC.

Maar ergens vind ik het wel jammer dat zulke ontdekkingen worden gedaan. Haalt toch wel het idee van het spel zelf weg. Cone Crazy is niet echt een glitch, dit natuurlijk wel. Maar ja, dat is het zorgen dat je niet rolt na een jump wel, en ook bepaalde andere truukjes om het allemaal sneller te laten gaan...

Link to comment
Delen op andere websites

Je bent dan denk ik de enige die het echt jammer vindt dat Cone Crazy verdwenen is.

Natuurlijk was het altijd wel een onderdeel van elke speedrun. En de uren die je erop moest bikkelen om het onder de knie te krijgen waren niet helemaal nodig geweest.

Maar wat nog het leukste is, is dat dit het hele speelveld weer open gooit. De oude routes moeten nu aangepast worden en dit opent de mogelijkheid voor nieuwe routes. En daarbij dus nieuwe tijden. Er is nu meteen al een wereldrecord gezet van 1:25 Da's al ongeveer 4 minuten van het oude record.

Het is misschien wel het gebruik maken van een glitch, maar dat hoort bij het speedrunnen. Je gebruikt en misbruikt een spel om het zo snel mogelijk af te maken. Het niet rollen na een jump, Door de hekken van Starfish island worden geteleporteerd om 20 seconden van je tijd af te halen. Door een brug springen om zo op het tweede eiland te komen voordat je ver genoeg bent. Het zijn allemaal glitches, maar toch horen ze nou eenmaal bij het speedrunnen.

En nu er een glitch is gevonden die Cone Crazy uit een run haalt is misschien wel het gene waar alle speedrunners op aan het wachten waren. Het was namelijk lastig genoeg om al een maal CC te halen, laat staan 9 maal achter elkaar XD

Als er nu nog een glitch ontdekt zou worden die Sunshine Auto's onnodig maakt, en een glitch die telefoongesprekken overslaat. Dan wordt het allemaal te perfect.

Link to comment
Delen op andere websites

Ach, dat lukt zelfs mij. En de speedrunners zijn er zo bedreven in, dat het bijna nooit meer fout ging. Het was alleen saai en eigenlijk vanwege de "saaiheid" werden er foutjes bij gemaakt. En vooral dat het zo lang duurt, als je dan opnieuw moest beginnen en je had CC al gedaan, dan moest je die ook weer opnieuw doen. Het ging er dan toch ook om of er op het dak een goede motor of auto stond? Anders kon je ook weer opnieuw beginnen enzovoorts... Ben benieuwd, vind het ook wel leuk dat er weer nieuwe routes gevonden moeten worden. :Y

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...