Jump to content

[OS X] Bootcamp


RUBENN

Recommended Posts

Ik wil graag door middel van Bootcamp Windows op m'n Mac installeren, zodat ik ook een Windows games kan spelen (niet heel zwaar).

Maar waar moet ik dan rekening mee houden? Moet ik bijvoorbeeld een volledige Windows-licentie kopen? En hoe zit het met (virtueel) geheugen/partities?

Iemand die een idee of ervaring hiermee heeft?

Alvast bedankt, Ruben. :cya:

Link to comment
Delen op andere websites

Belangrijk bij Bootcamp is dat je mac de gewenste windows versie ondersteund, in verband met drivers. Windows 7 en 8(.1) worden volgens mij op bijna elke hedendaagse mac wel ondersteund. Let wel op dat je de 64 bits versie gebruikt! Wat betreft licentie: Het windows licentie model eist dat je voor elke nieuwe computer een nieuwe volledige licentie koopt, dat geld ook voor de mac. Overigens kun je ook een evaluatie versie downloaden die je gratis voor 90 dagen kunt gebruiken met een eventuele verlenging van nogeens 90 dagen.

Bootcamp bied meestal opties voor de verdeling van de partities en raad het aan wat verstandig is. Belangrijke gegevens die je in je achterhoofd moet houden: zowel windows 7 als 8(.1) hebben standaard ongeveer 30 gb nodig aan vrije hardeschijf ruimte, maar ga uit van minimaal 80 als je ook games wilt installeren.

Virtueel geheugen is in principe niet iets waar je rekening mee hoeft te houden, aangezien windows beschikking heeft over al het geheugen op de mac.

Daarnaast moet je rekening houden met een paar kleine dingen: windows kan de mac schijf niet zonder extra software bekijken en mac kan de windows schijf ook niet zonder extra software beschrijven, ik geloof wel dat het kan lezen.

Als je met een dvd installeert moet je er rekening mee houden dat je de dvd niet kan uitwerpen door de toets op het toetsenbord. Om dan uit te werpen ga je naar computer en klik je met de rechtermuis knop op de dvd drive en klik je op uitwerpen.

Bewerkt: door gtaissuper
Link to comment
Delen op andere websites

Ik weet het allemaal niet zo heel goed meer, maar ik dacht dat je via je Bootcamp-Assistent een formaat partitie kunt maken.

Dan als ie klaar is moet je rebooten en vanaf een Windows cd of USB starten door Alt bij het grijze scherm in te houden, en dan vervolgens installeren.

Je kan allerlei soorten Windows installeren dacht ik, dus ook de minder legale versies maar hoe en of je dit doet laat ik aan je zelf over.

Bewerkt: door GolfG60
Link to comment
Delen op andere websites

Toevallig dat ik het gisteren gedaan heb. Gewoon een Windows ISO downloaden (ik moet, omdat dit GTAforum is en ze hier heel liev zijn, erbij zeggen dat ik niet torrents oid bedoel), een USB stickje van 8 of meer GB inpluggen en Bootcamp doet de rest. Switchen gaat in een mum van tijd via een programma dat Bootcamp installeert op je Windows partitie. Aangeraden is een partitie van minimaal 50GB! Windows zelf neemt al bijna 25/30GB in beslag. Oh en afhankelijk van je Mac moet je even kijken of je de 64 of 32 bits versie nodig hebt.

Bewerkt: door Davedavy
Link to comment
Delen op andere websites

Bedankt voor de antwoorden! :)

Toevallig dat ik het gisteren gedaan heb. Gewoon een Windows ISO downloaden (ik moet, omdat dit GTAforum is en ze hier heel liev zijn, erbij zeggen dat ik niet torrents oid bedoel), een USB stickje van 8 of meer GB inpluggen en Bootcamp doet de rest. Switchen gaat in een mum van tijd via een programma dat Bootcamp installeert op je Windows partitie. Aangeraden is een partitie van minimaal 50GB! Windows zelf neemt al bijna 25/30GB in beslag. Oh en afhankelijk van je Mac moet je even kijken of je de 64 of 32 bits versie nodig hebt.

Doordat ik ergens een berichtje van je zag moest ik er aan denken. :puh: Hoe werkt het downloaden van zo'n Windows ISO?

En als ik uitga van het usb-idee, wat staat er dan op zo'n 8gb usb en wat op een grotere partitie?

Misschien nog even een domme vraag, maar hoeveel ruimte ben ik kwijt op m'n Macbook als ik Windows installeer en één kleine game? (Live for Speed)

Link to comment
Delen op andere websites

Sowieso ben je 20GB kwijt aan het besturingsprogramma. Ik weet niet hoe groot de game is, maar ik neem aan dat je ook wel wat andere games wilt spelen. ;)

En de USB moet je eerst formatteren naar FAT32, daarna doe je met een ISO burn programma die ISO op de USB plaatsen, dan zorg je dat de USB in je Mac(-Book) zit en dan start je hem opnieuw en zorg je dat hij erop gaat booten.

Bewerkt: door Ezra24rct3
Link to comment
Delen op andere websites

Sowieso ben je 20GB kwijt aan het besturingsprogramma. Ik weet niet hoe groot de game is, maar ik neem aan dat je ook wel wat andere games wilt spelen. ;)

En de USB moet je eerst formatteren naar FAT32, daarna doe je met een ISO burn programma die ISO op de USB plaatsen, dan zorg je dat de USB in je Mac(-Book) zit en dan start je hem opnieuw en zorg je dat hij erop gaat booten.

Het gaat hier om Bootcamp hé ;) OSX ondersteunt geen FAT32. Bootcamp formateert de USB vanzelf, zodra het Windows installatie programma zich start moet je nog de bootcamp partitie formatteren naar FAT32.

Link to comment
Delen op andere websites

Mac OSX ondersteunt wel Fat32,

Correct, OSX noemt dat MS-DOS. Echter herkent Windows het dan weer niet als FAT32 aangezien die dat aangaf bij de installatie. Vreemd. Anyhoe, Bootcamp doet het werk :)

Bewerkt: door Davedavy
Link to comment
Delen op andere websites

Sorry voor de late reactie, maar toch bedankt voor alle uitgebreide antwoorden!

Omdat het mij vooralsnog nog maar om één game gaat zie ik er toch maar van af, het blijkt meer geregel dan dat ik dacht... Dat is het me niet waard voor een game..

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...