Jump to content

Werelddelen moet je kunnen unlocken


Bassieboy35

Werelddelen  

20 leden hebben gestemd

  1. 1. Werelddelen moet je kunnen unlocken

    • Ja, want...
      16
    • Nee, Want...
      4


Recommended Posts

Van GTA III tot en met GTA IV hebben we vrijwel altijd een GTA gehad waarbij je de wereld moet unlocken. Vaak zit er dan nog een leuke gedachte achter waarom je nog niet naar een ander werelddeel kunt. In GTA V ging het net even wat anders, daar was de map dan ook een stuk groter, maar had je direct al toegang tot de gehele map. Ene kant zou je dat niet zo gauw verwachten, zodat je de map beetje bij beetje beter leert kennen. Aan de andere kant was de map van GTA V één groot eiland. Dat zou kunnen verklaren waarom ze in GTA V van die gedachte zijn afgestapt.

De vraag is nu eigenlijk als je wel graag werelddelen unlocked of dat je liever meteen toegang hebt tot de gehele map en ook waarom. Zelf vond ik altijd het unlocken van een werelddeel een stuk leuker. Ik vond het altijd wel iets 'knus' hebben dat je helemaal onderaan de ladder begint en dan ook nog maar weinig ruimte hebt om te spelen. Het ideale voorbeeld vind ik eigenlijk in GTA IV. Dat komt vooral doordat Niko als Rus een echte vreemdeling is voor Liberty City. Roman helpt hem langzamerhand op weg met contacten krijgen in Broker en uiteindelijk groeit dat steeds verder uit. In de overige GTA's was dat er ook, maar naar mijn idee was dat het meest duidelijk te zien in GTA IV.

Ook vind ik dat je dan langer plezier overhoud aan de map, gezien je pas op laatste ook nog het laatste werelddeel leert kennen als je het spel voor het eerst speelt.

Link to comment
Delen op andere websites

Als het relevant is voor het verhaal, is het misschien beter om werelddelen te unlocken. Bijvoorbeeld wanneer CJ met The Truth naar San Fierro rijdt, zegt CJ dat hij er nog nooit geweest is. Het zou dus een beetje raar zijn om deze missie te spelen als je er al hebt rondgelopen. Maar als het geen betrekking heeft op het verhaal, heb ik liever dat de hele map beschikbaar is vanaf het begin, zoals in GTA V. Tussen missies door rijd ik graag rond om alles te ontdekken en als je klein begint, ben je het snel beu gezien, en wil je door de missies 'rushen' om de rest te unlocken. En dat kan de pret bederven.

Kortom, ik heb liever dat de hele map vanaf het begin beschikbaar is, zodat ik elke dag een ander deel van de map kan ontdekken. Maar als het relevant is voor het verhaal, vind ik het beter en logischer om de rest gaandeweg te unlocken.

Link to comment
Delen op andere websites

Mij maakt het ook niet heel erg veel uit. Voor mij is het ook wat Platypus zegt: als het bij het verhaal past.

Ik heb er geen hekel aan als ik niet meteen alles kan bekijken, maar ik vind het ook niet erg als je meteen rond kan rijden door heel de map.

Het zou misschien wel leuk zijn als er 'secret' werelddelen zijn, bijvoorbeeld onderwater of als je een bepaalde richting blijft opvliegen. En dat je daar natuurlijk een achievement voor krijgt. :puh:

Link to comment
Delen op andere websites

Een spel moet inderdaad doelen hebben waar je naar toe kan werken. Het vrijspelen van gebieden dwingt je tot het verder spelen van het verhaal en zorgt er voor dat je langer bezig bent met een spel.

Ik heb dit altijd mooi gevonden in GTA, zeker als het goed in het verhaal zat verwerkt. In GTA4 vond ik dat vooral mooi. Je werkt toe naar Algonquin (Manhattan). Het zelfde zie en voel je als je vanaf het vliegveld vanaf JFK naar Manhattan wordt gereden. De grote stad komt steeds dichterbij. Echt mooi om te zien.

Ik ben echt benieuwd waar R* nou heen wilt met de volgende spellen en ik hoop dat ze hetzelfde gevoel weten neer te zetten als in eerdere GTA's.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik ben het helemaal eens met Joriz. Ik vind GTA Vice City het beste voorbeeld voor mij. Je kon op drie manieren bij het andere eiland komen, maar alle wegen waren geblokkeerd. Het lukte me maar niet om die te unlocken omdat ik een bepaalde missie niet haalde. Dit terwijl ik zó graag wilde weten wat er op het andere eiland afspeelde. Toen ik uiteindelijk het eiland had geunlocked, was ik ook gewoon echt blij :puh: Het is inderdaad echt een 'doel' waar je naartoe leeft en wat mij betreft komt dit terug in een volgende GTA. :)

Link to comment
Delen op andere websites

Aber natürlich. Het prachtige van dit systeem is namelijk dat je 't blijft doorspelen terwijl het (volgende) gebied nog niet vrij is.. Bovendien

is het natuurlijk hartstikke leuk wanneer je 't desbetreffende gebied hebt vrijgespeeld omdat er nadien talloze dingen te ontdekken valt, en

dat gevoel had ik totaal niet bij GTA V, gezien je vanaf het begin al de toestemming had om alles tot het uiterste te verkennen.

Link to comment
Delen op andere websites

Op zich heb ik niets tegen het systeem, maar ik vind het geen noodzakelijk iets voor een game. Ik heb het in V niet gemist en het heeft me nooit op een andere manier gemotiveerd qua verkenning. Het zorgt er weldegelijk voor dat je op een andere manier gaat verkennen, maar als iemand die sowieso toch alles eens bezoekt verandert het weinig aan de beleving. Mits een goede verweving in het verhaal kan het ook wel werken. Ik vond het excuus in LCS bijvoorbeeld wel origineel en in zekere mate blijft het de hele game aanwezig, maar in SA is er bijvoorbeeld nooit een zinvolle verklaring gegeven voor de gesloten bruggen en mij haalt dat toch wat uit de immersie.

Het kan dus, maar ik vind het geen noodzaak in een game/GTA.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik ben groot voorstander van het vrijspelen van nieuwe delen. GTA IV was mijn eerste, daarin had ik het gevoel ook het meeste; "Wat zou er aan de overkant zijn?" Turen naar de skyline, proberen zo dicht mogelijk bij de wegblokkades te komen, en uiteraard met een motor door de blokkades scheuren om vervolgens met een 6-sterren wanted level door Algonquin te racen. Groot voordeel van deze manier van de map vrij spelen is dat je naar mijn idee beter de verschillende delen leert kennen. De eerste keer dat ik legaal naar Algonquin mocht, was echt een "Yes"-momentje, iets wat ik daarna in elke GTA wel heb gehad wanneer er een nieuw deel was vrijgespeeld. In V krijg je ineens een megawereld voorgeschoteld, die naar mijn idee te overweldigend is.

Link to comment
Delen op andere websites

"Wat zou er aan de overkant zijn?"

Dit vat het mooie eraan wel goed samen. Ik herinner me nog goed dat ik manieren zocht om in Las Venturas te komen via Red Country met de hoop dat er misschien toch nog een trucje was om geen wanted level te verkrijgen :7

Maar los daarvan, ik heb hier verder nooit over nagedacht en ik kon het ook wel van GTA V waarderen dat de map zo groot was, maar niet zichtbaar. Om de wereld op kaart te brengen moest je daadwerkelijk de wereld exploreren en dat vond ik ook wel tof. Na het uitspelen van V keek ik even naar de kaart en volgens mij was ik overal wel zo een beetje geweest.

Ik kan me voorstellen dat men (en eigenlijk ook ikzelf) wat voelt voor zo'n unlock-systeem, maar in hoeverre was dit in GTA V realistisch? Je hebt 1 grote stad en de rest is een natuuromgeving met wat kleine steden en dorpjes. Nou kan ik me moeilijk voorstellen dat ze hier ergens doorheen zouden knippen en daarmee een gebied onbereikbaar maakten. Misschien met een muur zoals die in China of een ijzeren gordijn :puh:

Dus, ja het is leuk als je gebied kan vrijspelen, maar voor de laatste deel in de franchise was het praktisch niet te doen naar mijn mening en mocht de volgende GTA zich in Vice City of een andere geheel urban plaats afspelen, zou het tof zijn als je weer gebieden moet vrijspelen.

Link to comment
Delen op andere websites

  • 1 maand later...

Ik vind zelf dat het inderdaad wel weer terug mag komen mocht het relevant zijn voor de storyline. Je hebt zoals wat anderen zeggen een doel om te bereiken. Toen ik in GTA San Andreas opeens in een andere plek zat door een missie was ik best wel blij. :)

Bewerkt: door Asphyxiated
Link to comment
Delen op andere websites

Ik ben groot voorstander van het vrijspelen van nieuwe delen. GTA IV was mijn eerste, daarin had ik het gevoel ook het meeste; "Wat zou er aan de overkant zijn?" Turen naar de skyline, proberen zo dicht mogelijk bij de wegblokkades te komen, en uiteraard met een motor door de blokkades scheuren om vervolgens met een 6-sterren wanted level door Algonquin te racen. Groot voordeel van deze manier van de map vrij spelen is dat je naar mijn idee beter de verschillende delen leert kennen. De eerste keer dat ik legaal naar Algonquin mocht, was echt een "Yes"-momentje, iets wat ik daarna in elke GTA wel heb gehad wanneer er een nieuw deel was vrijgespeeld. In V krijg je ineens een megawereld voorgeschoteld, die naar mijn idee te overweldigend is.

Echt helemaal eens. Door de grootte van de map in V moet je voor je gevoel veel meer moeite doen om de map te doorgronden wanneer je gelijk overal toegang hebt tov wanneer afzonderlijke delen beschikbaar zijn. Overweldigend is daarvoor idd het perfecte woord.

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...