Jump to content

[CASEMOD] Redesigned Power Mac G4


JustDoIt.

Recommended Posts

WTQ5DPc.png

Na aanleiding van mijn statusupdate van twee weekjes geleden kwam ik op het idee om mijn huidige hackintosh-setup om te zetten in deze case.

Ik ben begonnen met informatie te verzamelen via verschillende fora (op o.a. TonyMacX86) en ik heb inmiddels die instructies en beelden in mijn gedachten.

Dit projectje kreeg de naam "GodMode 2.0" (zie topic over: "GodMode 1.0"). Waarom GodMode? GodMode laat zien dat dat beestje zich niet zomaar opgeeft en net zoals deze computercase geeft die zich ook niet zomaar op ;).

Verder is dit pas de eerste keer dat ik een Dremel gebruik, de case spuit en dat ik pijn kreeg aan mijn handen van het schuren haha :puh:

Waar beginnen we mee?

Mijn huidige setup:

Intel Core i5 4690

Z97MX Gaming 5 (microATX)

MSI GTX 960

Crucial Ballistix Sport 8 GB RAM

256 Crucial SSD (macOS 10.11.6)

512 GB Samsung 850 EVO (Windows 10)

Corsair CX650M

Wat moet ik erbij kopen/bouwen?

In deze case zat aan de voorkant een DVD-speler en een floppy-drive.

Voor de DVD-speler heb ik al een vervanger voor (Samsung BluRay writer).

Voor de floppy-speler heb ik op eBay gezocht en ik kwam uit op deze USB 3.0 HUB.

Ik had ook nog nieuwe moederbord schroeven nodig, omdat het formaat van een Apple moederbord niet overeenkomt met een microATX.

Inmiddels zijn de onderdelen onderweg en komen de schroefjes als eerste binnen, deze verwacht ik binnen 2 dagen vanuit het Verenigd-Koninkrijk.

Verder zal ik er nog een ledje bij moeten kopen en zal ik de powerswitch board moeten vervangen omdat de kabels niet overeenkomen met die van een MicroATX :cab:

Dag 1:

Op de rommelmarkt een case gekocht voor een tientje.

Dit geld ging, volgens hen, naar het goede doel "De Zonnebloem".

9ck3muf.jpg

pd8KJu2.jpg

Dag 2:

De computerkast helemaal kaal strippen en alle onderdelen bewaren in een doosje.

Hier is toch geen fotootje voor nodig, toch? :puh:

Dag 3:

De case heel goed schuren, ontvetten en vervolgens spuiten.

Ik had gelezen dat Rustoleum Universal White goed spul was, bleek dat toch even vies tegen te vallen.

De verf was na een uur nog steeds niet droog en voelde niet goed aan. :erm:

Ik heb op advies van mijn vader Würth Universal Spray gekocht in de kleuren wit en zwart en deze droogde binnen 5 minuten helemaal op.

Top spul! :tu:

KTM0HV7.jpg

7xNiPFx.jpg

1dJ9iG4.jpg

Dag 4:

Tijd om de binnenkant aan te pakken!

Ik heb waar eerst het moederbord zat, alle schroeven eruit moeten zagen met een elektrische zaag.

Vervolgens heb ik de oude Wifi-module eruit gezaagd omdat deze in de weg zat en er vervolgens toch niks mee werd gedaan.

Toen heb ik alle lijmresten en de stevige industriële plakband eruit gesneden met een scherp stanley mesje.

Hier heb ik op dit moment geen foto's van, deze volgen snel!

Dag 5:

Morgen, 19 augustus, ga ik verder met de binnenkant van de computerkast.

Foto's volgen! :cya:

Bewerkt: door JustDoIt.
Link to comment
Delen op andere websites

Dankje!

@KoningJesper veel succes met je build, hoe is het verlopen?


Dag 5:

Vandaag heb ik niet veel gedaan.

Ik heb mijn eigen PC uit elkaar gehaald om te kijken of alle onderdelen wel passen...

Gelukkig, ze passen! :)

Vandaag heb ik het volgende gedaan:

1) De oude moederbordschroefjes weg geslepen en fijn geschuurd met een of ander schuurpapier dremel ding :7

2) Uit een oude computer een Bluray Writer DVD-speler gehaald, deze past uiteraard ook!

Ik heb veel metingen zitten doen en liggen passen, het komt op het volgende neer:

1) Er komen twee 120mm fans die naar boven wijzen op de bovenkant van de kast. Ik ga in het plastic aan de bovenkant 2 ronde gaten maken en met zwart gaas het bedekken.

2) Er komt aan de kant van de voeding ook een rond gat, zodat de voeding de warme lucht beter kan verwerken.

3) De I/O Rear panel moet nog gesneden worden.

4) Op de bodem komt ook nog een 120mm ventilator die naar boven wijst.

Verder ben ik nog altijd aan het kijken hoe ik moet solderen met dat power switch board, nu heb ik gelukkig al heel wat tutorials gevonden om dit te kunnen doen.

1) Ik wil de powerknop op de printplaat solderen aan een Power Switch + en -.

2) De resetknop moet ook gesoldeerd worden naar een Reset Switch + en -.

3) De ledlamp-knop wordt verlengd zodat ik het leslampje in het Apple logo kan plaatsen aan de voorkant.

4) De Programknop wordt niet gebruikt, hier hoeft niks aan gedaan te worden.

Dit klinkt heel moeilijk en is lastig te visualiseren, maar ik laat zsm foto's zien van deze aanpassing.

Foto's van de binnenkant van de computerkast:

fZtv6Vs.jpg

PPHIa5P.jpg

Link to comment
Delen op andere websites

Nou, veel, veel en veel stress emo.gif Vooral het aansluiten van de kabels is echt een drama puh2.gif Maar als t goed is bijna klaar

De kabels aansluiten vond ik het leukst, alles goed wegwerken. Ik vond dat ook niet echt heel moeilijk. :puh:

Over dit project; ik vind het leuk om te volgen, dus ik blijf het zeker volgen. Blijf ook foto's posten, ik zelf vind het met foto's leuker om te lezen en echt een goed beeld erbij te hebben. :puh:

Veel succes verder!

Link to comment
Delen op andere websites

Dag 6 en dag 7:

Door het slechte weer en doordat ik mijzelf ook niet zo heel lekker voelde, heeft de chef, ik, twee vrije dagen gegeven 8)

Dag 8:

Vandaag kwamen dan om 11 uur eindelijk de onderdelen binnen die ik had besteld op eBay: de moederbordschroeven.

Ik helemaal blij, want dat betekende dat ik verder kon gaan. Gelukkig was het vandaag ook nog mooi weer, dus ik kon de rotzooi buiten houden.

Ik ging eerst naar de Praxis, omdat ik slijpschijfjes nodig had voor de Dremel 4000. Deze gekocht en ben toen de I/O rear panel gaan zagen.

Vervolgens heb ik het moederbord er even ingelegd om te kijken of het overeenkomt. JUP! :dans:

Hierna ging ik de moederbordschroeven erin draaien, tot mijn verbazing kreeg ik er geen moertjes bij dus ik weer opnieuw terug naar de Praxis.

Bij de Praxis heb ik vervolgens een medewerker aangesproken die mij wist welke hierop zou passen: een M4 meneer. Oké top :tu:

Ik kom thuis, maak het zakje open, zijn ze te groot :ch: . Ik vervolgens weer terug, ditmaal met mijn vader die er iets meer verstand van heeft, en die pipo aangesproken.

Mijn excuses zegt hij, waarna hij wegliep om "een klant te helpen" :7.

Mijn vader was ook pissig, heeft vervolgens allerlei zakjes opengereten en we kwamen tot de ontdekking dat hier alleen een M3.5 moertje erop past, die Praxis uiteraard niet heeft.

Uiteindelijk na lang denken kwamen we op het idee om ook gelijk schroeven erbij te halen en deze in de kast te schroeven. Dus ik heb uiteindelijk die moederbordschroeven voor niks gekocht :roll:

Gelukkig paste het moederbord vervolgens erop. We deden de kast om te kijken of dit kon, kwamen we erachter dat de RAM schijven te veel uitsteken waardoor we nog de middelste plank een stuk korter hebben moeten zagen.

Zo! nu naar het volgende onderdeel: alles proberen aan te sluiten om te kijken of dat past en vervolgens op plekken tekenen waar bijvoorbeeld de voedingskabels uit moeten komen, waar de opslag komt, waar nog iets gezaagd moet worden en waar dan die vreselijke ventilatoren komen die alleen maar ruimte in beslag nemen :puh:

Maar dat is iets voor morgen, eerst even weer wat foto's posten:

Bij de eerste foto heb ik omlijnd met wat ik vandaag heb gedaan en waar de gaten zitten voor het moederbord.

4edkQC3.jpgG9iPR1X.jpg

Link to comment
Delen op andere websites

Dag 9:

Vandaag heb ik niet veel gedaan ivm de hitte.

Ik heb van alles zitten meten of alle onderdelen passen en...

...ik kwam helaas tot de ontdekking dat de DVD drive niet past, omdat de RAM sticks de DVD drive raakt bij het sluiten van de kast.

Deze wordt dus eruit gehaald en deze ruimte blijft dus leeg (Zie 4A op foto).

De floppy USB drive moet ik nog ontvangen, maar deze zou volgens mijn berekeningen moeten passen.

Desondanks zaag ik er een klein stukje vanaf voor meer luchtcirculatie (zie 4B).

Ook de twee ventilatoren gaan dankzij de voeding niet meer passen.

Daardoor komt er één boven en twee onder. De twee onderste worden verhoogd met schroeven, omdat hij zich anders wellicht zal vastzuigen door de zuigkracht.

Op plek '1' wordt een extra opening gezaagd zodat de voedingskabels via de achterkant, onder de kast door, en weer vervolgens weer via het ander zijpaneel de kast inkomen.

Zo blijft er genoeg luchtcirculatie over én dat ziet er uiteraard mooier uit, want het oog wilt ook wat ;).

Op plek '2A' komt de Samsung SSD en op '2B' de Crucial SSD, ook deze worden verhoogd zodat de SATA-kabel makkelijker ingestoken kan worden.

Toen ik het moederbord en alles erin had gelegd, om dus alles te kunnen passen, kwam ik erachter dat de videoingangen van de videokaart op plekje '3' botsen met een gleufje aan de onderkant. Dit moet nog weggezaagd worden.

Als dit allemaal gebeurd is, dan ga ik alles erin zetten, vervolgens foto's maken :puh:, om vervolgens weer alles uit de kast te halen zodat deze kast gespoten kan worden in de kleur zwart.

Foto's

HzZtLNG.jpgnLuSFHt.jpg

Link to comment
Delen op andere websites

Dag 10:

Alleen wat extra metingen gedaan, verder niets.

Dag 11:

Vandaag heb ik..

- De gleuf op plek '3' weggesneden.

- Een groot gat gemaakt op de bovenkant voor de circulatie.

- Moederbordschroeven ingekort, zodat het mbo makkelijker past.

- De meeste computer onderdelen erin gelegd om te passen.

Vrijwel alles past, op twee dingen na:

- De GPU en Wifikaart staan scheef, de achterkant (I/O rear panel) moet veranderd worden.

- De SSD's gaan waarschijnlijk net passen, misschien ook niet dat moet ik nog nameten.

Verder worden in de plastic bovenkant een paar gaten gemaakt in de vorm van de binnenkant van een revolver (zie foto).

Ook worden bepaalde plastic onderdelen opnieuw geverfd en de binnenkant moet ook nog geverfd worden.

Foto's:

0M1ltRU.jpgYViFQmV.jpgU8CpF8n.jpgkSdTPE6.jpg

Link to comment
Delen op andere websites

Dag 12:

Vandaag heb ik..

- Het rear panel van de GPU/wifikaart eruit gezaagd zodat ze niet meer scheef staan en makkelijker passen.

- Gaten geboord voor de twee fans onder en gaten geboord voor de SSD's.

Op de een of ander manier werd ik afgeleid (haha, slap excuus :puh:) waardoor ik de gaten van de SSD's te kort op de rand heb geboord.

Deze moeten ongeveer 3cm naar de binnenkant verplaatst worden, ugghhh.. :{

Dus wat moet nog gedaan worden?

- SSD gaten opnieuw boren

- DVD-drive bay korter zagen en alleen de floppy usb ruimte gebruiken

- Floppy USB hub installen (is nog steeds niet binnen :vp: )

- Bovenkant plastic in cirkels zagen

- Plastic bovenkant, onderkant opnieuw verven naar zwart

- Hele binnenkant kast verven naar zwart

- Kabelgootjes kopen om de kabels strak te trekken

- Powerboard en extra LED-lampje erbij solderen

Foto's: (let vooral goed op de gaten)

9BFxCvW.jpgNJjrQHG.jpg

7ONAXh8.jpg

dmbjQIl.jpg

ly7Qk2u.jpg

Ja, de SSD hangt ondersteboven zodat de connectors rechts zitten. No worries.

Begint er aardig op te lijken, ziet er goed uit thumbsup2.gif

Mooi om iemand zo zijn creativiteit te zien uiten yep.gif

Bedankt! :)

Morgen (eigenlijk vandaag :)) ga ik verder met alles assembleren. Tot dan!

Link to comment
Delen op andere websites

Dag 13:

Niks gedaan :zz:

Dag 14:

- Nieuwe SSD gaten geboord en nieuwe schroefjes 'gemaakt', zodat de SSD wat meer ruimte heeft voor lucht en SATA-kabels.

- Plastic onderdelen opnieuw geverfd van wit naar zwart.

- Hele kast geverfd naar zwart.

Wat moet ik nog doen?

- DVD-drive bay korter zagen en alleen de floppy usb ruimte gebruiken

- Floppy USB hub installen (is nog steeds niet binnen :vp: )

- Bovenkant plastic in cirkels zagen

- Plastic bovenkant en onderkant (niet?) opnieuw verven naar zwart

- Kabelgootjes kopen om de kabels strak te trekken

- Powerboard en extra LED-lampje erbij solderen

Foto's en filmpje :)

pwdFJUK.jpgU8t3dl6.jpg

9bJaMcY.gif

nEbdiEp.jpg

Bewerkt: door JustDoIt.
Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...