Jump to content

Computeronderdelen


Gunslinger

Recommended Posts

Omdat veel mensen niet precies weten waar elk onderdeel voor dient in een computer, heb ik hier een lijstje gemaakt met een omschrijving bij elk (belangrijk) onderdeel, plus wat overige informatie.

Ik hoop dat jullie er wat aan hebben, commentaar is altijd welkom.

__________________________________________________________________

Processor / CPU (Central Processing Unit), in GHz

Functie: Een processor is de kern van je computer, net zoals het hart in ons lichaam. De processor zorgt ervoor dat het werkgeheugen (RAM) opdrachten uitvoert. Verder is de processor "verbonden" met randapperatuur zoals je beeldscherm, webcam, noem maar op. Hoe sterker de processor, hoe meer je computer (tegelijk) kan uitvoeren.

Norm: Processoren heb je in alle soorten en maten, afhankelijk van wat je wilt. Meest voorkomend zijn processoren tussen de 1.8 en 3GHz.

Werkgeheugen / RAM (Random Acces Memory), in MB

Functie: Werkgeheugen wordt door de computer gebruikt om - zoals de naam al zegt - opdrachten uit te voeren. Zoals de Engelse naam al zegt, is het wordt het werkgeheugen voor allerei processen gebruikt. Op het werkgeugen wordt aan een stuk door geschreven en gelezen.

Hoe meer werkgeheugen (MB dus) je hebt, des te zwaarder mag het programma zijn.

Werkgeheugen heb je in twee soorten: SDR (statisch) en DDR (dynamisch). SDR is het beste, maar ook het duurste.

Norm: De standaard ligt momenteel op 512 MB voor een normale computer, en op 1024 MB (= 1 GB) voor een gamecomputer. Ook zie je nog wel eens 256 MB, en zelfs 2 GB. Voor zware spellen die vandaag de dag uitkomen, is 1 GB aanbevolen.

Videokaart / Grafische kaart, onder andere in MB

Functie: De videokaart rekent uit wat er op je beeld moet verschijnen. Videokaarten zijn onder te verdelen in insteekkaarten en onboardkaarten. Insteekkaarten zijn het sterkst, en komen ook het meest voor. onboardkaarten hebben geen eigen geheugen, en gebruiken het werkgeheugen van de computer.

Norm: Er is eigenlijk geen norm wat videokaarten betreft. Zoveel mensen, zoveel wensen... Bovendien zijn er ontelbaar veel combinaties mogelijk. Ik zal me dan ook berperken met het volgende. Normale computers en laptops hebben vaak een 64 MB of 128 MB videokaart. gamecomputers zullen vaak een 256 MB videokaart hebben, zelfs 512 MB is al mogelijk.

Verder is het belangrijk dat de videokaart - als je games speelt - veel gebruikte functies zoals SM 3.0, HDR belichting en Anti Aliasing ondersteunt.

Harde schijf / Harddisk, in GB

Functie: De primaire functie van een harde schijf is het opslaan van gegevens, zoals programma's, maar ook het besturingssysteem zelf. Het is dus het archief van de computer.

Daarnaast kan de harde schijf het werkgeheugen wanneer nodig een beetje helpen, door dienst te doen als viritueel geheugen.

Een harde schijf heeft vrijwel geen effect op de prestaties van een systeem, wat betreft programma's afspelen. Het kan voorkomen dat programma's iets beter draaien op een meer lege harde schijf.

Norm: Ook harde schijven heb je in vele maten. Het hangt weer vooral af van je wensen, maar als je veel games speelt is een harde schijf van 100 GB zeker niet overdreven veel. Sterker, voor je het weet staat ie vol. Wat het beste is, is voor iedereen anders. Een harde schijf kan vandaag de dag zo'n 500 GB groot zijn, dat zijn zo'n 100 spellen. Aan die 500 GB zit natuurlijk wel een hoog prijskaartje vast.

Vragen of opmerkingen? Post maar...

Bewerkt: door Gunslinger
Link to comment
Delen op andere websites

Goeie lijst, maar ik wist het al. :Y

Moederbord:

Daarbij steek je het ram geheugen en je processor. En ook je Uitbreidings kaarten/grafische kaarten.

Meer uitleg kan ik niet direct vinden in men brein. :klap:

EDIT:

Ik heb toch nog iets gevonden:

CD/DVD Brander: Hiermee kan je DVD/CD branden en bekijken.

Power Supply:

Dit zorgt er voor dat je pc stroom krijgt. En moet je op elk deel in de pc aankoppelen. :engel:

Bewerkt: door Matiscus
Link to comment
Delen op andere websites

Amai, wij hebben thuis 2 pc's:

  • een Pentium 133Mhz met 2 HD's van amper 1GB ofzo. (bijna onder het stof)
  • een Pentium 2 van 450 Mhz met 2 HD's van 9 GB ofzo. (in gebruik)

We hebben ze wel gratis gekregen en mijn ouders willen geen nieuwe kopen voordat de Pentium 2 kapot is :duh:

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...