Jump to content

Voertuigen gebaseerd op...


referer

Recommended Posts

Dit topic in de GTA2-modding sectie is heel bruikbaar denk ik, volgens mij klopt er ook erg veel van.. De toevoeging van Lantyz vind ik ook wel interessant.

De posts uit dat topic die er toe doen vind je in de spoiler:

Zoals bij de meeste mensen die nog GTA2 spelen wel bekend is, zijn bijna alle auto's gebaseerd op echt bestaande, meestal oude Amerikaanse bakken, alhoewel er soms ook een Europese auto tussen zit. Nou heb ik van Amerikaanse auto's absoluut geen verstand, maar het leek me wel eens leuk om uit te zoeken op welke auto's ze allemaal gebaseerd zijn. Bij sommige was dit extreem moeilijk, bij de andere was het zo in te vullen.

Als ik alle auto's heb, zal ik ze uiteindelijk met GXTed in GTA2 zetten, zodat iedereen voortaan met de echte auto's kan spelen. Voordeel is dat je met dit bestand nog gewoon online kunt spelen! Maar ik kan het niet zonder jullie hulp. Van sommige auto's heb ik nog niet kunnen achterhalen welke het zijn, en van sommige ben ik ook niet helemaal zeker. Hier is een uitgebreide lijst van alle auto's en waar ze volgens mij op gebaseerd zijn. Als iemand eentje weet die nog niet ingevuld is of een fout ziet, laat het dan merken!

Rood : Onbekend

Paars : Gok

Blauw : Onzeker

Romero

Gebaseerd op: Alfa Romeo 1900

De naam in het spel en ook de codenaam van de auto, ALFA, zegt direct al dat deze auto gebaseerd is op het Italiaanse automerk Alfa Romeo. Maar welk type? Dat bleek een stuk moeilijker te zijn. Geen enkele Alfa heeft zulke voor- en achterruiten als de Romero in GTA2. Uiteindelijk koos ik voor de Alfa Romeo 1900, omdat deze het meeste overeenkomt door zijn vorm van de moterkap, plaats van de lampen etcetera.

Wellard

Gebaseerd op: Allard P1

De codenaam Allard en de opvallende vorm van de grill maakte deze auto relatief makkelijk, al moest ik wel even flink gebruikmaken van Google. De Allard was een Engelse sportwagen met een Amerikaanse motor en waren snelle auto's voor hun tijd. Op WikiGTA word deze auto constant Jefferson genoemd, terwijl dat een andere, soortgelijke auto uit GTA2 is.

Bulwark

Bus

Gebaseerd op: Western National 1386

Een moeilijke. De bus uit GTA2 lijkt heel standaard, maar op de grond van de koplampen, vooruit(ten) en de bijzondere passagiersruiten koos ik voor deze bus.

Cop Car

Minx

Gebaseerd op: Dodge Dart

De codenaam laat ons weten dat dit de Dodge Dart is. In het spel lijkt de auto weliswaar een stuk minder op een Muscle Car, maar er blijken enorm veel verschillende Dodge Darts te bestaan. Op de foto zie je een coupé, maar in het spel is het waarschijnlijk een cabriolet van een andere versie.

Eddy

Gebaseerd op: Ford Edsel Ranger

Uit foto's blijkt dat de Ford Edsel veel meer stijl had dan in het spel te zien is, maar dit komt omdat hij vooral vanaf de zijkanten stijlvol is, door de two tone lak de bijzondere lijnen van het dak. Onbekend is mij waarom ze er voor besloten deze auto sterker te maken dan andere auto's in het spel.

Panto

Gebaseerd op: Fiat 500

FIAT, vertelde de codenaam. Dan denk je al snel aan de Fiat 500. Hier blijkt hij inderdaad op gebaseerd te zijn, al bevat hij ook wat andere elementen uit kleine Fiatjes uit die tijd.

Fire Truck

Shark

Gebaseerd op: Graham 109

Moeilijk te vinden, maar de Shark was gebaseerd op een Graham. Deze auto, Graham 109, werd ook wel Sharknose genoemd vanwege zijn grill. Deze grill lijkt helaas niet op die in GTA2, maar deze hebben ze waarschijnlijk aangepast omdat hij anders niet zichtbaar zou zijn van bovenaf.

GT-A1

Gebaseerd op: Grand Theft Auto 1/Vector M12/Dodge Viper

De GTA1 is een zelfbedachte auto van de makers van GTA2. Hij bevat misschien wel elementen van de Vector M12 en de Dodge Viper, maar hij is zeker niet gebaseerd op een auto uit GTA zoals op WikiGTA gezegd word.

Aniston DB4

Gebaseerd op: Aston Martin DB4

Deze was makkelijk. De naam laat al duidelijk weten dat dit de bekende Bond-wagen Aston Martin DB4 is.

Garbage Truck

Armed Land Roamer

Gebaseerd op: Land Rover

De namen lijken al op elkaar: Dit is de bekende oude Land Rover, ook veel gebruikt in het leger, net zoals in GTA2.

Hot Dog Van

Gebaseerd op: Ford Transit

Ik zat te twijfelen tussen de Volkswagen Transporter en de Ford Transit. Uiteindelijk voor de laatste gekozen omdat deze een vierkantere vorm had. Toch niet zeker.

Ice Cream Van

Gebaseerd op: Ford Transit

Ik zat te twijfelen tussen de Volkswagen Transporter en de Ford Transit. Uiteindelijk voor de laatste gekozen omdat deze een vierkantere vorm had. Toch niet zeker.

Dementia Limousine

Gebaseerd op: BMW Isetta

De codenaam is ISETTA, dat lijdt al snel naar het kleine autootje van BMW, de Isetta. Dit is de Limousine-versie. Er was weliswaar een iets langere versie, maar hier is toch wat overdreven.

Dementia

Gebaseerd op: BMW Isetta

De codenaam is ISETTA, dat lijdt al snel naar het kleine autootje van BMW, de Isetta. Er pasten net vier wielen onder, al zijn er ook versies me slechts drie. In GTA2 is de versie met vier wielen, waarschijnlijk omdat dit makkelijker was.

Pacifier

Gebaseerd op: VAB Dragar

Moeilijk. Maar het is gelukt: De codenama zegt APC, dat bleek voor Armoured Personnel Carrier te staan, grote stevige machines die in het leger worden ingezet. Het Franse bedrijf VAB maakt deze machines, en de Dragar versie kwam het meest overeen.

Land Roamer

Gebaseerd op: Land Rover

De namen lijken al op elkaar: Dit is de bekende oude Land Rover, ook veel gebruikt in het leger, net zoals in GTA2.

Jefferson

Gebaseerd op: Jeffrey J4

Erg moeilijk. Geen enkele foto kunnen vinden, maar er zijn tegenwoordig bouwpakketten van raceauto's verkrijgbaar die volgens de beschrijving zijn "... gebaseerd op de legendarische Jeffrey J4 en Jeffrey J5 sportwagens." De auto's lijken er gedeeltelijk op, maar zijn duidelijk meer gericht op het circuit en zijn erg duidelijk bouwpakketten. Ze lijken meer op Donkervoort auto's dan op de auto in GTA2.

Stretch Limousine

Gebaseerd op: Ford LTD Superstretch

Een klein plaatje, maar de naam en de vorm van de voorkant lijkt toch te zeggen dat dit de auto is waarop de Stretch Limousine in GTA2 op gebaseerd is.

Sports Limousine

Gebaseerd op: Excalibur Limo

Had gedacht dat hij moeilijk zou worden, maar vond hem bij toeval toen ik op zoek was naar de Stretch Limousine. Deze is niet te missen!

Medicar

Gebaseerd op: Cadillac Eureka

In het midden van de vorige eeuw veel gebruikt als ambulance- en begraveniswagen. Ook tegenwoordig nog populair bij het laatste, zoals te zien is op de foto.

Benson

Gebaseerd op: Mercedes Benz 300SL

Stap maar eens in deze auto: duidelijk de Gullwing, oftewel de Mercedes 300SL. De vorm van de auto en de deuren zegt alles.

Schmidt

Gebaseerd op: Messerschmitt KR175

Al lijkt deze auto door zijn futuristiche ontwerp in GTA2 een sportwagen, hij blijkt bijzonder traag. Als je ziet dat de codenaam MESSER is, en de in-game naam Schmidt: Messerschmidt. Messerschmitt was vooral een vliegtuigbedrijf, maar ze hebben ook enkele miniauto's gemaakt. Een ervan was deze: de Messerschmitt KR175. In GTA2 iets uitgerekt, omdat hij anders erg klein zou zijn.

Miara

Gebaseerd op: Lamborghini Miura

In de eerste map rijdt hij rond met de naam Y-Type, en is het de gangcar van Yakuza. In multiplayer heet hij echter Miara, en dat verwijst naar de eerste sportwagen van Lamborghini: de Miura.

Big Bug

Gebaseerd op: Volkswagen Super Beetle

Breder en groter dan de normale Beetle, de Super Beetle is de auto die het meeste lijkt op de Big Bug, al zegt de codenaam MONSTER dat deze auto eigenlijk als Monstertruck bedoeld is.

Morton

Gebaseerd op: Morgan Plus 8

de codenaam is Morgan, en dit, samen met het design lijdt dit naar de Morgan Plus 8, een auto die veel leek op de tegenwoordige Morgan Aero 8.

G4 Bank Van

Maurice

Gebaseerd op: Morris Minor

De codenaam Morris brengt ons naar de Morris Minor. Een Engels autootje, bedoeld als concurrent van de Mini Cooper. in GTA2 is hij echter toch redelijk groot.

Pickup

A-Type

Gebaseerd op: Bentley R Type

De vele Type's in GTA2 zijn geen Jaguars. Het zijn Bentleys, in dit geval de R Type, een erg luxe auto, en volgens het spel nog redelijk snel ook.

Arachnid

Spritzer

Gebaseerd op: Austin Healey Sprite

Een grappige auto die veel wegheeft van een kikker. De namen lijken op elkaar, maar deze wist ik al bijna zeker zonder iets op te zoeken.

Stinger

Gebaseerd op: Corvette Stingray

De achterramen vertelden dat het de 1963 versie was, deze auto is erg goed herkenbaar in GTA2.

Meteor

Gebaseerd op: Lancia Stratos

Ziet er futuristisch uit in GTA2, stelt misschien ietswat teleur in het echt. Misschien herken je hem niet direct, maar als je deze foto ziet, weet je waar hij vandaan komt!

Hachura

Gebaseerd op: Ford Thunderbird

De T-rex is ook al gebaseerd op de Thunderbird, maar als je de strepen wegdenkt komen ze erg overeen, op het dak na. De codenaam is STRIPETB, dus dit was het enige dat ik kon bedenken. Waarschijnlijk zijn het twee verschillende versies.

Beamer

Gebaseerd op: BMW 503

Een van de eerste BMW's, de eerste kleine BMW sportwagen. Hij heeft weliswaar niet de gespleten voorruit, maar dit voegde GTA2 zelf heel vaak toe bij de auto's.

B-Type

Gebaseerd op: Bentley S Type

De vele Type's in GTA2 zijn geen Jaguars. Het zijn Bentleys, in dit geval de S Type, een erg luxe auto, en volgens het spel nog redelijk snel ook.

Taxi Xpress

Gebaseerd op: Bentley S Type

Dezelfde als hierboven, dan alleen in een Taxi-vorm

SWAT Van

Michelli Roadster

Gebaseerd op: Toyota 2000 GT

Met dank aan Lantyz, is de eche versie van de Michelli nu ook bekend: een Toyota.

Tank

Taxi

Gebaseerd op: Fiat 500

Dezelfde als de Panto, dan alleen in Taxi-vorm

T-rex

Gebaseerd op: Ford Thunderbird

De Hachura is ook gebaseerd op de Thunderbird, maar deze is wel zeker, omdat hier de codenaam TBIRD is. Waarschijnlijk zijn het twee verschillende versies.

Tow Truck

Trance-Am

Gebaseerd op: Pontiac Firebird

Trans-Am waren bepaalde series Pontiac Firebird auto's, vandaar de naam in GTA2. De naam Trans Am is door meerdere spellen gebruikt als copyrightloze naam van de Firebird.

Truck Cab

Truck Cab SX

TV Van

Gebaseerd op: Ford Transit

Ik zat te twijfelen tussen de Volkswagen Transporter en de Ford Transit. Uiteindelijk voor de laatste gekozen omdat deze een vierkantere vorm had. Toch niet zeker.

Van

Gebaseerd op: Ford Transit

Ik zat te twijfelen tussen de Volkswagen Transporter en de Ford Transit. Uiteindelijk voor de laatste gekozen omdat deze een vierkantere vorm had. Toch niet zeker.

U-Jerk Truck

Gebaseerd op: Vespacar P-50

De codenaam VESPA doet je denken aan de bekende scootertjes, maar Vespa blijkt ook enkele autootjes te maken als deze, nu vooral in Aziatische landen gebruikt als taxi's of dergelijk. Deze Vespacars hebben alleen maar drie wielen, terwijl ze in GTA2 er vier hebben.

Box Truck

Z-Type

Gebaseerd op: Bentley Type Series

De Z-Type is nog een auto gebaseerd op de Type Series van Bentley. De VTYPE, zoals de codenaam zegt, bestaat echter niet. De naam Z-Type is waarschijnlijk gebruikt omdat deze auto's alleen door de Zaibatsu worden gebruikt en heel misschien ook wel van een bekende politieserie uit de jaren '60: Z-Cars, al heb ik dat laatste niet kunnen bewijzen.

Rumbler

Bug

Gebaseerd op: Volkswagen Beetle

Dit was de makkelijkste van allemaal. Iedereen weet dat dit natuurlijk de Volkswagen Beetle is.

Jagular XK

Gebaseerd op: Jaguar XK

Deze was ook makkelijk. Een kwestie van een letter weghalen en je wist 'm. Kwam ook al voor in GTA1 onder de naam Jugular.

Furore GT

Gebaseerd op: Ferrari Dino

In ieder geval een Ferrari. Misschien wel gebaseerd op de Ferrari Dino.

Karma Bus

Zoals je ziet zijn er veel nog onzeker of niet ingevuld of misschien wel onjuist. Weet jij er een of zie je een fout? Post het, dan help je me erg goed!

Leuk topic. :tu: Ik zie dat je al hebt gemerkt dat je uit de codenamen heel wat types kan halen. Misschien interessant om te weten dat op de achterkant van mijn GTA2hoesje een voertuig met zijn scriptnaam wordt weergegeven. Waarschijnlijk komt dit doordat de screens in de betafase genomen zijn: Andere verschillen zijn een hoofd naast je health, de hoofden van je opdrachtgevers ipv icoontjes naast de respect-o-meter en wanted level 6 in Residential.

Ter aanvulling van je lijst (of ten minste een poging tot):

  • Bulwark: Volgens het script een Buick. Dit is een solide en typisch Amerikaanse auto. Het lijkt misschien krom dat de Russian Mafia deze wagen als gangcar heeft, maar volgens de setting van GTA2 houdt deze gang zich bezig met het stelen van Amerikaanse waar. Wat voor Buick het is zou ik niet weten. Ook ik weet niet veel van voertuigen.
  • A type, B type, Z type en Taxi Xpress: Aan het uiterlijk, en natuurlijk de (script)naam te zien lijkt dit op een aantal types van één automerk (dus volgens jou Bentleys), dus mijns inziens is de Z Type of een andere Bentley, of een door DMA verzonnen wagen. Je zegt overigens dat de Miara bij jouw 'Y Type' heet in Downtown, maar dit is bij mij niet het geval. Hij past ook niet bij de andere Types.
  • GT A1: Geen idee welke auto dit zou kunnen zijn, maar ter aanvulling op je opmerking dat hij niet gebaseerd is op een voertuig uit Grand Theft Auto: Ten tijde van GTA2 werd de vergelijking GT A1 / <a href="http://nl.wikigta.org/index.php/Beast GTS (Grand Theft Auto)" TARGET="_blank">Beast GTS</a> veel gemaakt. Hetzelfde gebeurde met de <a href="http://nl.wikigta.org/index.php/Banshee (GTA III)" TARGET="_blank">Banshee</a> met het uitkomen van GTA III. Ik moet je gelijk geven dat de voertuigen qua uiterlijk niet bijster veel met elkaar gemeen hebben.
  • Michelli Roadster: Volgens het script een T2000GT, volgens Google een Toyota 2000 GT
  • Rumbler: Een WBTWIN, wat op Google een héél vreemd merk oplevert. :puh:
  • De Arachnid (SPIDER) leverde flink wat auto's op, maar ik kon er geen vinden die ik kon rijmen met de wagen in GTA2.
  • De Big Bug lijkt inderdaad meer een gril van DMA Design te zijn dan een werkelijk voertuig. Wellicht is hij afgeleid van de <a href="http://nl.wikigta.org/index.php/Monster Bug (Grand Theft Auto)" TARGET="_blank">Monster Bug</a> in Grand Theft Auto.

Bij voertuigen als de Van, Cop Car, Garbage Truck, etc. is het niet onwaarschijnlijk dat DMA niet is uitgegaan van een bestaand voertuig, maar dat ze er zelf een ontworpen hebben of het algemene beeld van dat voertuig als basis hebben gebruikt.

Link to comment
Delen op andere websites

  • 1 maand later...
  • Reacties 253
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Phoenyxar

    18

  • Dotz

    15

  • marv666

    10

  • The360box

    9

Top Posters In This Topic

Posted Images

  • 6 maanden later...
  • 7 maanden later...

De metro lijkt te zijn gebaseerd op diverse metrotypes uit New York. Mijns inziens lijkt de GTA III-versie nog het meest op de R44, maar ook daar is het niet een echt evenbeeld van. Hetzelfde geldt voor de GTA IV-versie, die op de meer hoekige New York-metro's (zoals de R32) is gebaseerd.

Link to comment
Delen op andere websites

  • 1 year later...
  • 1 maand later...
  • 5 maanden later...
  • 2 maanden later...
  • 2 weken later...
  • 2 weken later...

De Admiral is in GTA4 niet gebaseerd op de Mercedes W123.

In GTA IV, the Dundreary Admiral sports a completely different design with no reminiscence to the previous renditions. No longer with the Mercedes appearance, it is now a full-size luxury rather than a compact car, based on the 11th generation Toyota Crown with headlights from the 2003-2011 Mercury Grand Marquis, having some minor influences from the 2001 Audi A8. Interestingly, the Admiral appears to be a long wheelbase model, despite the fact that the long wheelbase Grand Marquis was only available in the Middle East.

[1]. Ook is er in GTA5 geen Admiral [2]

Misschien een beetje een aparte vraag, maar worden sommige gedeeltes van WikiGTA uberhaupt nog wel geüpdate? :bonk:

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...