Jump to content

[MODEL] 3DS Max Guide


Big-Bear

Recommended Posts

3DS Max Guide

Hallo,

En welkom op de 3DS Max Guide. Het spookte al een paar weken door mijn hoofd, om een Guide te maken over 3DS Max, waar je veel info kan vinden. Ik wil hier zo veel mogelijk behandelen, Van het Beginscherm tot werken met Particles Flows etc.

Inleiding:

- Het beginscherm

Mededeling:

Gelieve hier niet te posten, zodat dit Topic gewoon netjes blijft, en niet een puinhoop. Des te makkelijker voor mij en jullie. Als jullie willen helpen stuur mij dan gewoon even een PB.

Let er vooral op dat dit Topic zeer lang in Update zal zijn!

Bewerkt: door Big-Bear
Link to comment
Delen op andere websites

Het Beginscherm

Hallo,

En welkom bij het 1e deel van de 3DS Max Guide, hier zul je alle info krijgen over het beginscherm. Met name de Toolbars, Viewporten etc.

Zodra 3DS Max is opgestart, kom je op een scherm terecht, waar je al gelijk 4 vlakken tegenkomt en 3 Toolbars. Dit zijn je Viewports. Zonder je Viewports zie je niks, dus kan je ook geen Mode maken, dus ze zijn van cruciaal belang. Ook je Toolbars zijn van cruciaal belang, zonder de Toolbars, kan je geen Models maken, dus heb je niks aan het progamma. Als het goed is begin je altijd met dit scherm:

-Klik-

De 4 vlakken die je tegenkomt zijn Viewports. Je kan zien dat je op een Viewport staat als er een geel randje omheen staat. Als je opstart staat er altijd een geel Randje om de Perspective Viewport. Verreweg omdat deze het belangrijkst is, omdat je hier je Models 3D ziet. Je hebt op je scherm altijd 4 Viewports:

- Perspective Viewport

- Top Viewport

- Left Viewport

- Front Viewport

Zoals hier al bovenstaat, zie je alles 3D in de Perspective Viewport, je zie je Model vanaf een bovenaanzicht in de Top Viewport, en in de Front Viewport als een voor aanzicht en zoals de naam al zeg, in de Leftviewport zie je het vanaf een zijaanzicht die is gericht op de linkerkant van het Model ;)

Wat je ook al gelijk zal opvallen is, zodra je een Modelmaakt, zie je die als niet-doorzichtig object in de Perspective View, zonder enige lijnen. Maar in de andere 3 zie je het omgekeerd, een doorzichtbaar Model, met lijnen:

-Klik-

Dit kan allemaal aangepast worden met 2 toetsen:

- F3

- F4

Met F3 maak je het Model in de gewenste Viewport doorzichtig en niet doorzichtig. Met F4 laat je de lijnen in de gewenste Viewport wel zien, en niet zien. Let er wel op, dat als je Model doorzichtig is, dat zie je altijd de lijnen, en die kan je niet weglaten. Dus geld F4 alleen ervoor als je Model niet doorzichtig is ;)

Tot zover hebben we de Viewports gehad, laten we nu naar de 3 Toolbars gaan, er zijn er 3, en dat zijn de volgende:

- Command Panel

- Main Toolbar

- Reactor Toolbar

Hier zie je welke Toolbar, de Main Toolbar of de Reactor Toolbar is:

-Klik-

Nummer 1 is de Maintoolbar, nummer 2 de Reactor Toolbar en nummer 3, ja je raad het al, het Command Panel. Er zullen maar 2 Toolbars zijn die je zeer vaak gebruikt, en dat is de Main Toolbar en het Command Panel.

Laten we eerst beginnen met de Main Toolbar, hier zie je verschillende dingen staan, je hebt hier veel handige opties zoals je Select Tool, waarme je het Model selecteer. De Scaletool, hiermee kan je het Model groter maken. De Move Tool, zoals de naam al zegt, hiermee kan je Model bewegen. Je hebt dan een Mirror Tool, waarmee je het Model in een andere positie kan zetten. De Snaptool, en nog veel meer:

3dsmaxguide004jt3.png

Oke laten we beginnen met nummer 1, dit zijn je Histry Tools. Met het pijltje naar links, ga je terug, dus bijvoorbeeld je Moved je object opzij, dan klik je op dat pijltje, en dan staat hij weer op de ouwe plek. De sneltoets hiervoor is Ctrl + Z. Het andere object gaat weer naar voren, dus als je daar op klikt kom je weer bij de Box die je zojuits gemoved hebt.

Dan komt groep 2, je ziet hier 3 buttons, ik weet wat over de 1e en de 2e, maar de 3e is ngoe en beetje onbekend voor mij. Met de 1e, kan je een object aan een object linken, je hebt dus 2 Boxen, je Selecteer Box 01, je druk op de Tool, je krijg een nieuwe muis, selecteer nogmaas Box 01, nu drag je je muis naar Box02, dan komt er weer een nieuw muis, klik 1 keer, en de objecten zijn gelinkt aan elkaar. Al Scale je Box 01, word Box 02 ook gescaled, ze zijn dus met elkaar verbonden. Met de 2e, kan je deze link weer ongedaan maken, wat je al zal hebben opgemerkt. Ik denk dat nummer 3, een linker is zoals nummer 1, maar dan voor Reactor (hier vind je later meer info over).

Dan komt natuurlijk nummer 3 ook aan bod. Dit is te gebruiken, als je met meerdere Objecten werkt, en niet zo zeer van de Cilinders en Boxen, maar hierbij de Geometry Object, de Spline Objects, de Light Objects. Als jij bijvoorbeeld een Model hebt, hierbij heb je gebruik maakt van Boxen (die vallen onder Geometry) en 2 Lines (die vallen onder Splines), en je hebt vaak dat als je een Spline wilt selecteren, je een Box selecteer, dan ga je naar nummer 3, klik op het pijltje, en selecteer Splines, nu kan je alleen nog maar Splines selecteren.

Nu gaan we verder met nummer 4, die te maken heeft met Selecteren. We beginnen met de gewone muis, hiermee kan je dus objecten selecteren, en dan gebeurt er niks mee, je kan ook met de move tool selecteren, maar dan kan hij peroneglijk een stukje bewegen, wat toch mateloos irritant kan zijn. De 2e, is in principe hetzelfde, maar dan krijg je een lijstje te zien:

3dsmaxguide005fo6.png

Hier zie je dus al de Objecten die je hebt gecreerd, en als je Box01 wilt selecteren, selecteer je Box01 in dit venster, Hierbij kan je ook weer kiezen, wat je wel, en wat je niet wilt zien. Dan gaan we naar de 3e, hiermee kan je de manier waarop je selecteert kiezen, zoals je ziet, staat hij altijd op Box, maar wil je nu met een Rondje selecteren, dan kan je het rondje kiezen, en zo kan je er nog wat andere kiezen.

Nu gaan we verder met de Move, Scale en Rotate functies. Deze zijn echt zeer handig, en zul je vaak nodig hebben, we beginnen met de Move Tool, die ook als eerste in het rijtje staat, hiermee kan je je object moven over 3 assen:

- De X As

- De Y As

- De Z As

Hierbij kan je weer Assen met elkaar verbinden zoals:

- De XY As

- De XZ As

- De XYZ As

Deze assen gelden ook voor de Scale Tool, hiermee kan je je object vervormen, hem langer maken, hem breder, of dunner maken. Nu hebben we alleen nog de Rotate Tool, zoals de naam zegt hiermee kan je je Object mee draaien. Hierbij heb je zeer verschillende manieren, als je dit doet krijg ke een Bol te zien, hierbij kan je kiezen over welke as je hem draait, hierbij heb je in totaal 3 Assen, die ook voor de Move en Scale Tool gelden.

Over nummer 6 heb ik helaas geen Info, ik zou niet weten waar ze voor staan, en ik zie ook geen enkele verandering als ik er een beetje mee kloot.

Nu hebben we nummer 7, over de 1 knop weet ik niks. Over de 2e wel, deze is zeer handig, met Snap kan je verschillende dingen, je neemt bijvoorbeeld, een object, die wil je in verbinding hebben met een ander object. Ik neem als voorbeeld een weg, je hebt een bocht, en een rechte weg, met Snap Tools, kan je deze aan elkaar verbinden als een Magneet. Snap tools ik ook handig als je een Object creeerd, als je snap tools aan hebt, kan je je object alleen over de roosterpunten bewegen, met het volgende plaatje word het allemaal wat duidelijker:

3dsmaxguide006nt9.png

Zoals je ziet, loopt het Model precies over de lijnen van het rooster, dit komt dus door Snap Tools. Over de andere 3 ernaast weet ik ook helaas niks. Het spijt mij zeer :puh:

Dit geld ook weer voor nummer 8, hierover weet ik niks, misschien dat ik er een keer achter kom, dan zul je het hier vinden.

Dan komt het laatste stukje, waar zich mirror in bevind. Mirror is een soort spiegel, hiermee kan je het Model spiegelen, je hebt bijvoorbeeld een deur, met een zijspiegel erop, nou kan je deze draaien, maar dan komt alles in een andere richting de staan, dus staat hij niet gelijk aan de andere deur, met Mirror krijg je een spiegelbeeld, de zijspiegel komt aan de andere kant, in dezelfde richting als de andere deur. Over die andere 2 weet niks.

Zo, we hebben al 1 van de 3 Toolbars behandeld, binnenkort komt de volgende Toolbar aan de beurt ;)

Dit Topic is in Update

Bewerkt: door Big-Bear
Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...