Jump to content

[SA|OV] Pedstats veranderen


Puma

Recommended Posts

Tutorial: Pedstats veranderen.

Wat gaan we vandaag leren?

-Leren hoe je moet instellen hoeveel peds er lopen op welk tijdstip en van welke soort

-Leren hoe je moet instellen welke peds welke peds respecteren of haten

-Leren hoe je moet instellen hoe sterk, angstig, hoe snel ze vluchten etc. moet instellen

Alles in deze tut natuurlijk onder voorbehoud; ik ben er nog geen expert in ;).

Welke bestanden heb je hiervoor nodig? Ik behandel ze 1 voor 1. Alle bestanden die in deze tutorial worden besproken staan in je “Gta: San Andreas” installatie map, in de “data” map.

Deze “.dat” bestanden kun je simpelweg openen met kladblok; dubbelklik erop, en er zal (waarschijnlijk) een venstertje komen of je het programma waar je het bestand mee gaat openen op internet wil vinden of uit een lijstje wil selecteren.

Kies “Het bijbehorende programma in een lijst selecteren”, kies “Kladblok” en vink voor de handigheid ook even “Dit type bestand altijd met dit programma openen” aan.

Ped.dat

Als je dit bestand hebt geopend met kladblok, zul je bovenaan een stukje zien:

 #	Acquaintance options:
#	- Hate
#	- Dislike 
#	- Like	
#	- Respect

Als je naar onder scrolled zie een aantal namen van peds staan, met daaronder welke andere peds ze haten/respecteren.

Voorbeeldje:

 COP 
Hate CRIMINAL DEALER
Respect MEDIC FIREMAN COP

Dit betekent dat de politiepeds (dat houdt in: normale politie, Swat, FBI, Leger e.d.) criminelen en dealers haten, en ambulancemedewerkers, brandweermannen en de politiemensen respecteren.

Als je dit nu bijvoorbeeld veranderd in:

 COP 
Hate MEDIC FIREMAN COP
Respect GANG1 GANG4 GANG7 PROSTITUTE

Dan haten de politiemensen de ambulancemedewerkers, de brandweermannen en de politie zelf, en ze respecteren GANG1, GANG4, GANG7 en de prostitutes (hoeren).

Welke gang welke gang is, kun je vinden door het “pedgrp.dat” bestand te openen (staat ook in de “data” map). Achter elke serie namen staat dan tussen haakjes welke peds bij welke groep horen, en wat die groep inhoudt.

Voorbeeldje:

 BALLAS1, BALLAS2, BALLAS3					# Gang 1 (BALLAS - Rival Black Gang - AKA FLATS)

GANG1 is dus een andere naam voor de Ballas.

Als het goed is snappen jullie nu hoe je kunt instellen welke peds welke peds haten/respecteren.

Pedstats.dat

Wanneer je dit bestand opent, staat er bovenaan:

 #	A:	PedStat type name		(Ignored: MUST be in correct order)
#
#	B:	Flee distance			(float)
#	C:	Heading change rate		(float in degrees)
#
#	D:	Fear					(0-100) 100=Scared of everything
#	E:	Temper					(0-100) 100=Bad Tempered
#	F:	Lawfullness				(0-100)	100=Boy Scout
#	G:	Sexiness				(0-100)
#	H:	Attack strength			(float multiplier to attack damages)
#	I:	Defend weakness			(float multiplier to received damages)
#
#	J:	Shooting Rate			(0-100 to determine how they fight)
#	   
#
#	K: 	Default Decision Maker -> 0: group member, 1:cop, 2:rand_norm 3:rand_tough 4:rand_weak

Daaronder bevinden zich een soort kolommen, waar in de eerste kolom pednamen staan, en in de 2de t/m 11de kolom cijfers staan die betekenen hoe sterk, angstig enz. de peds zijn. "STAT_PLAYER" ben je zelf, de speler, CJ dus.

Even een overzichtje van wat welke letters beteken:

A: In deze kolom staat de pednaam. Deze moet je niet veranderen!!

B: In deze kolom staat de vlucht-afstand. Zelf ben ik er nog niet achter gekomen wat er nou precies gebeurd, want als ik 100 of 0 invul zie ik geen verschil ingame.

C: In deze kolom staat in hoeveel richtingen een ped gaat. Als je hierbijvoorbeeld 0 invult, kan een ped alleen maar rechtdoor lopen. Als je hier 100 invult, kan een ped alle kanten op die mogelijk zijn. Varieer met getallen van 0-100 om zijn looprichtingmogelijkheden te bepalen.

D: Hier kun je invullen hoe snel de peds bang zijn. Vluchten ze meteen als je ze een klap geeft, of vechten ze dapper terug? Vul 0 in voor totaal niet angstig, en 100 is dat ze echt voor alles bang zijn. Varieer met getallen van 0-100 om zijn angst te bepalen.

E: In deze kolom kun je instellen hoe goed/slecht de ped gehumeurd is. Als je hier bijvoorbeeld 0 invult, is hij zo goedgehumeurd dat hij zelfs “Dankjewel” zegt als je ‘m een schop onder z’n donder geeft. Als je hier 100 invult is hij echter retechagerijnig. Varieer met getallen van 0-100 om zijn humeur te bepalen.

F: Hoe erg houdt een ped zich aan de wet? Als je hier 100 invult, gedraagt hij zich netjes en zal hij de politieagenten zo ongeveer aanbidden. Als je hier 0 invult, dan gedraagt hij zich opeens niet zo netjes meer.. Varieer met getallen van 0-100 om te bepalen hoe erg hij zich wel/niet aan de wet houdt.

G: Hoe sexy is een ped? Lopen de vrouwen hem in hordes achterna of trappen ze hem na omdat ‘ie stinkt? Varieer met getallen van 0-100 om te bepalen hoe sexy de andere peds hem vinden. 100 is ultrasexy, 0 houdt in dat iedereen hem verafschuwd.

H: In deze kolom kun je instellen hoe sterk een ped is in zijn aanval. Schopt hij iemand met 5 trappen dood, of is hij na een half uur nog niet klaar? Varieer met getallen van 0-4 om zijn aanvalssterkte te bepalen. Hoe lager het getal, hoe minder sterk zijn aanval is. Hoe hoger, hoe sterker.

I: Hier kun je instellen hoe snel een ped doodgaat of gewondraakt. Is hij na 1 schot of schop al dood, of moet je 20 helikopters op ‘m neer laten storten voordat hij een schrammetje heeft? Varieer met getallen van 0-4 om in te stellen hoe sterk zijn verdediging is. Als je hier een hoog getal invult, zal de ped z’n verdediging sterker zijn. Wanneer je echter een laag getal invult, zal de ped na 1 trap al een paracetamolletje nodig hebben.

J: Hoe snel gaat een ped een gevecht aan? Smeert ‘ie ‘m meteen als hij je al aan ziet komen, of mept ‘ie je al helemaal de hemel in voordat je uberhaupt “uh-oh” hebt kunnen zeggen? Varieer met getallen van 100-0 om in te stellen hoe snel hij/zij terugvecht. 0 betekent dat hij zal doen alsof z’n neus bloed (spreekwoordelijk), en 100 zal hem veranderen in een slechtgehumeurde vechtmachine.

K: In deze kolom stel je in tot welke soort de ped behoort. Elke groep heeft zijn eigen nummer. De mogelijkheden zijn

 
0: Member van een gang/groep
1: Overheid (politie, ambulance, brandweer e.d.)
2: Gewone ped (sterkte: normaal)
3: Gewone ped (sterkte: sterk)
4: Gewone ped (sterkte: zwak)

Met “Sterkte” bedoel ik te zeggen hoe makkelijk een ped te verslaan is in een gevecht. Zet in de laatste kolom dus bijvoorbeeld een 2 neer wanneer hij ped van de overheid is. Het is echter beter om deze kolom gewoon te laten voor wat hij is.

Popcycle.dat

Als je dit bestand opent, dan zie je dat er allemaal aparte stukje zijn, met elk hun eigen naam, zoals “Business”, “Countryside” en “Beach”. Onder elk van die stukjes staan dan weer twee aparte kolommen: “Weekday” en “Weekend”. In elk van die kolommen staan dan weer kolommen met cijfers en namen. Een voorbeeldje van zo’n kolom is dit:

popcycleor4.jpg

Ik heb een stukje van de kolom gepakt, en daar het laatste stuk achter geplakt. Als je in het bestand zelf kijkt zie je dat de kolom daar minstens 3 keer zo lang is.

Even weer terug naar de kolom.

Je ziet hier een aantal kolommen staan, met elk een naam van een groep peds erbij. Er zijn in een zo’n soort grote kolom weer kleinere, verschillende soorten kolommen. De ene kolom is “Weekday”, dus doordweeks, en de andere is “Weekend”, in het weekend. In dit geval heb ik dus een “Weekday” kolom gepakt, zoals je aan het plaatje kunt zien.

De twee linke kolommen, “#Peds” en “#Cars” en de getallen daaronder, met de tijd rechts, betekenen om welk tijdstip hoeveel peds/auto’s er rondrijden.

Als er meteen onder “#Peds” bijvoorbeeld “100” staat, dan betekent dat dat er om middernacht 100 auto’s rondrijden.

Als we even de hele “Midnight” lijn pakken, dan gaan we die even ‘ontleden’.

midnightpopcycleth3.jpg

Stel dat ik dit stukje dus uit een “Weekday” kolom heb gepakt uit het stukje van “Desert”. De tijd van deze rij is rond middernacht, doordeweeks (ik heb dit stukje uit de kolom daarboven gepakt), in de “Desert” (woestijn), er rijden 100% peds,100% auto’s aanwezig (de cijfers zijn verhoudingen in procenten gerekend), er is 0% van dealers op straat te vinden, 0% van de gangs, 100% van de politie, en 100% van de “Others” (wat die “Others” inhouden weet ik niet).

Zoals iemand misschien al indirect heeft opgemerkt is dit een stukje van de Popcycle.dat uit mijn “Copland” mod http://www.gtaforum.nl/index.php?showtopic=39719](Deze mod kun je hier checken)[/url]. Stel dat ik overal 100 neerzet, dan zijn er dus van elke soort peds het grootst aantal mogelijk te vinden op straat.

Zo. Dit was het weer voor deze keer! Ik hoop dat jullie er nog wat van geleerd hebben!

Succes met modden, Grtz Puma.

Bewerkt: door Puma
Link to comment
Delen op andere websites

Goede tutorial _O_ Zo kan je dus meer peds in het spel zetten. Moet je als je dit verandert een nieuw spel starten?

En er staat een fout je in :engel:

F: Hoe erg houdt een ped zich aan de wet? Als je hier 100 invult, gedraagt hij zich netjes en zal hij de politieagenten zo ongeveer aanbidden. Als je hier 100 invult, dan gedraagt hij zich opeens niet zo netjes meer.. Varieer met getallen van 0-100 om te bepalen hoe erg hij zich wel/niet aan de wet houdt.

Onder pedstats.dat

Link to comment
Delen op andere websites

goede tut. alleen als ik bijv. varrio los aztecas groverstreet wil laten respecteren en andersom werkt dat niet :N ik heb veel geprobeerd. maar als ik met gerekruteerde gangmembers rondrijdt in varrio's hood schieten ze gewoon, of ligt het aan de rekruten dus dat grovestreet gangmembers varrios wel respecteren als ik ze niet rekruut??

Link to comment
Delen op andere websites

  • 3 weken later...
  • 6 maanden later...
  • 10 maanden later...
  • 7 maanden later...

Mooie tutorial Puma :klap: Duidelijk en goed uitgelegd :)

Goede tutorial, maar er staat nog een foutje in:
De twee linske kolommen, “#Peds” en “#Cars” en de getallen daaronder, met de tijd rechts, betekenen om welk tijdstip hoeveel peds/auto’s er rondrijden.

Dit is ook fout... Het is geen Linke, linkse of Linske. Het is linker :)

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...