Jump to content

[VAK] Natuur- en scheikunde


GTA-Sheep

Recommended Posts

  • Reacties 181
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Mania-92

    23

  • Visser23

    14

  • Dutchy3010

    10

  • Mr-Triple-X

    8

Top Posters In This Topic

Posted Images

Dit is opzich niet echt heel moeilijk:

De kleine vlam is een soort van pauze vlam als je dingen moet opschrijven ofzo is die noodzakelijk de blauwe 'knetter' vlam weet ik niet meer precies maar het is een sterke warme vlam. De 'gele' hoge vlam is voor het echte werk maar zorg niet dat je die heel lang gebruikt anders breekt het glas.

De aan en uitknop van de gas kraan durf ik niet helemaal zeker te zeggen maar links was het volgens mij maar dit kun je echter ook goed ruiken.

Voor de rest weet ik het zelf ook niet echt over die onderdelen behalve die foto hieronder maar ik gebruik zo'n ding ook niet vaak volgens mij dit jaar niet gedaan naar dit kwam echter ook dat onze docent darmkanker had/heeft en we hebben pas een invaller sinds februari. Sorry maar hier moet je het mee doen met mijn informatie.

Fout.. De gele hoge vlam is niet voor het echte werk, die vlam is het minst heet en eigenlijk word deze niet vaak gebruikt. De vlammen voor het echte werk zijn meestal of de blauwe, of de kleurloze ruisende vlam. Met de kleine vlam bedoel je hopelijk een kleine gele vlam mee? Want met een kleine kleurloze vlam kan je niet eens zien dat de brander aan is als je niet luistert.

Bewerkt: door Gta Ripper
Link to comment
Delen op andere websites

Die gele vlam is alleen zodat je ziet dat hij aan is (voor de veiligheid dus), daar moet je hem ook altijd naar terugzetten wanneer je hem even niet gebruikt. Dus wanneer je begint en voor een pauze. Daarna moet je hem naar een kleurloze vlam overzetten om écht te gaan beginnen.

Link to comment
Delen op andere websites

De gele vlam voor het echte werk..:schater: Als je nog niet eens beseft dat een gele vlam wijst op een tekort aan zuurstof en dat er enorm veel roetafzetting is bij die vlam zou ik toch serieus overwegen om een andere richting te zoeken! :schater:

Link to comment
Delen op andere websites

Dit is opzich niet echt heel moeilijk:

De kleine vlam is een soort van pauze vlam als je dingen moet opschrijven ofzo is die noodzakelijk de blauwe 'knetter' vlam weet ik niet meer precies maar het is een sterke warme vlam. De 'gele' hoge vlam is voor het echte werk maar zorg niet dat je die heel lang gebruikt anders breekt het glas.

De aan en uitknop van de gas kraan durf ik niet helemaal zeker te zeggen maar links was het volgens mij maar dit kun je echter ook goed ruiken.

Voor de rest weet ik het zelf ook niet echt over die onderdelen behalve die foto hieronder maar ik gebruik zo'n ding ook niet vaak volgens mij dit jaar niet gedaan naar dit kwam echter ook dat onze docent darmkanker had/heeft en we hebben pas een invaller sinds februari. Sorry maar hier moet je het mee doen met mijn informatie.

Fout.. De gele hoge vlam is niet voor het echte werk, die vlam is het minst heet en eigenlijk word deze niet vaak gebruikt. De vlammen voor het echte werk is meestal of de blauwe, of de kleurloze ruisende vlam. Met de kleine vlam bedoel je hopelijk een kleine gele vlam mee? Want met een kleine kleurloze vlam kan je niet eens zien dat de brander aan is als je niet luistert.

Ohja inderdaad je hebt helemaal gelijk :$

Link to comment
Delen op andere websites

Ik zal het eens uitleggen aan de hand van dit plaatje (van wat ik nog weet van vorig jaar)

brander.jpg

  • De schoorsteen is waar het mengsel van gassen loopt, dus de zuurstof, CO2 en methaan(lees: of ander gas, afhankelijk van welk gas gebruikt). Aan het einde van de schoorsteen begint het te branden en heb je de vlam.
  • De luchtregelschijf, hier bepaal je de hoeveelheid lucht (zuursoft, O2) er bij de vlam komt, hiermee kun je het type vlam bepalen (meer hierover dalijk)
  • Met de gasregelknop bepaal je of er wel of geen gas binnenkomt. Zie dit als een aan/uit-knop voor de vlam.

Dan heb je nog drie typen-verbrandingen.

  • Volledige-verbranding: Dit houd in dat er voldoende zuurtstof bij komt, hier heb je geen afvalstoffen anders dan water en CO2, deze is kleurloos of blauw en kun je alleen horen (of zien bij blauwe vlam). Deze vlam is het warmste
  • Onvolledige verbranding: Hier is er te weinig zuurstof voor een volledige verbranding, hierbij komt er veel afval vrij in de vorm van roet en koolmonoxide (CO), water en CO2. Deze vlam is geel en niet erg heet vergeleken de volledige-verbranding. Dit word ook wel de pauze-vlam genoemd.

Ik hoop dat ik je zo al een stuk vooruit heb geholpen. Ik heb zelf helaas geen Nask boek meer liggen hier (woensdag al ingeleverd), anders had ik even voor je gekeken. Maar op deze manier hebben wij het geleerd uit het Nova boek (in de 3e dus alweer goed anderhalf jaar geleden).

Link to comment
Delen op andere websites

  • 4 maanden later...

*BUMP*

Hoe tha fock komen ze aan 0,20 A in deze berekening?

D07yp.png

Zijn dit echt alle gegevens? Zijn er nergens weerstandwaardes gegeven ofzo?

Is het niet zo dat je gewoon de weerstand moet uitrekenen met de gegevens en dat 0,20A gegeven is? Want volgens mij is die 0,20A echt niet te berekenen met de gegevens die er in het plaatje staan.

Link to comment
Delen op andere websites

  • 3 years later...

Ik had vorige week woensdag een Natuurkunde proefwerk gehad over het hart en bloedvaten, en waar ze voor dienen.

En vandaag werden de cijfers zojuist bekend gemaakt, en ik heb een 6 gehaald.

Naja, het was wel een vrij moeilijke hoofdstuk, maar gelukkig is dat voorbij..... :)

Link to comment
Delen op andere websites

Ik had vorige week woensdag een Natuurkunde proefwerk gehad over het hart en bloedvaten, en waar ze voor dienen.

En vandaag werden de cijfers zojuist bekend gemaakt, en ik heb een 6 gehaald.

Naja, het was wel een vrij moeilijke hoofdstuk, maar gelukkig is dat voorbij..... :)

Dit is toch Biologie waar je het overhebt of zit ik nou fout?

Link to comment
Delen op andere websites

Er zijn veel disciplines binnen de natuurkunde en scheikunde, mijn interesse varieert van deel tot deel, maar in het algemeen vind ik het best interessant. Zo ben ik nu een boek aan het lezen over de schepping van de wereld, waarin astrofysica, kernfysica, deeltjesfysica een belangrijke rol spelen. Daartegenover behandel ik dit semester thermodynamica, wat dan weer redelijk droge stof is die niet veel tot de verbeelding spreekt.

Nu ik hier even de laatste pagina bekijk: waar slaat die vraag die Cabyon stelt zelfs op? R = U en 20 A = 70? Ik kan zelfs niet eens logisch inzien waar het allemaal op slaat :7

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...