Jump to content

[VAK] Aardrijkskunde


Mania-92

Recommended Posts

Hier kun je al je vragen over Aardrijkskunde kwijt, het is niet de bedoeling dat er kant en klare antwoorden gegeven worden maar dat de vraag uitgelegd word. :)

Kortom als je het systeem van Köppen niet snapt of je wilt weten waarom er op sommige plaatsen geen regen valt (woestijn) wees niet bang om het te vragen!

Link to comment
Delen op andere websites

  • 1 maand later...

De eerste :D .

Ik heb een vraag over de geografische coördinaten. Hoe bereken je dat vanuit een atlas ik weet dat er dit staat: 2 ZB en 2 ol maar ik kom er nooit uit. Kan iemand me het nog eens uitleggen?

Alvast bedankt

MVG,

Omar

Link to comment
Delen op andere websites

2° ZB betekend 2° zuiderbreedte, en dus 2° onder de evenaar. In je atlas zal je dan meestal lijnen zien per 10°, je meet deze afstand dus, en je neemt 1/5 ervan, dan heb je een hele lijn onder de evenaar, en heb je al 2° ZB.

2° OL betekend 2° oosterlengte, en dus 2° ten oosten van de meridiaan van Greenwitch. Deze loopt door Verticaal door Greenwitch, vlak naast Londen, UK.

Hier geld het zelfde als bij de ZB, alleen doe je dit t.o.v de meridiaan van Greenwitch.

Dan kom je op 2 lijnen uit, en waar deze 2 lijnen kruisen is het punt: '2° ZB, 2° OL'.

Link to comment
Delen op andere websites

  • 5 maanden later...
  • 4 maanden later...

Ik wil even een bevestiging of dit klopt:

1) Ik wil het aantal Inwoners per km² uitrekenen. Dat doe je toch zo?:

Zeg even eiland Jan. Oppvervlakte: 55.000km² Inwoners: 10.000.

55.000:10.000=5,5. Dat betekent toch dat er per km² 5,5 mensen wonen? (Afgerond 5 mensen)

2) Afstand berekenen op een kaart. Dat doe je toch zo?:

Je moet van A naar B. De schaal is 1:150.000 (1 cm op de kaart, is 150.00cm in werkelijkheid.)

De afstand tussen A en B is 10cm. Dat is 10×150.000=1.500.000. Dat is 10 cm op de kaart, is 1.500.000cm in werkelijkheid. Maar je moet nu cm naar km verrekenen. Gaan er vijf nullen af. (1.500.000-5 nullen= 15.) Dat betekent: De Afstand in werkelijkheid van A naar B is 15km. Klopt dat?

Bedankt als je zegt dat ik het goed of slecht gedaan heb :cya:

Groeten, (:>)

Link to comment
Delen op andere websites

1) Ik wil het aantal Inwoners per km² uitrekenen. Dat doe je toch zo?:

Zeg even eiland Jan. Oppvervlakte: 55.000km² Inwoners: 10.000.

55.000:10.000=5,5. Dat betekent toch dat er per km² 5,5 mensen wonen? (Afgerond 5 mensen)

Andersom. Inwoners per km², dus 10.000 / 55.000 = 0,18181818 etc
2) Afstand berekenen op een kaart. Dat doe je toch zo?:

Je moet van A naar B. De schaal is 1:150.000 (1 cm op de kaart, is 150.00cm in werkelijkheid.)

De afstand tussen A en B is 10cm. Dat is 10×150.000=1.500.000. Dat is 10 cm op de kaart, is 1.500.000cm in werkelijkheid. Maar je moet nu cm naar km verrekenen. Gaan er vijf nullen af. (1.500.000-5 nullen= 15.) Dat betekent: De Afstand in werkelijkheid van A naar B is 15km. Klopt dat?

1.500.000 cm = 15.000 m = 15 km. Klopt als een bus, dus.
Link to comment
Delen op andere websites

1) Ik wil het aantal Inwoners per km² uitrekenen. Dat doe je toch zo?:

Zeg even eiland Jan. Oppvervlakte: 55.000km² Inwoners: 10.000.

55.000:10.000=5,5. Dat betekent toch dat er per km² 5,5 mensen wonen? (Afgerond 5 mensen)

Andersom. Inwoners per km², dus 10.000 / 55.000 = 0,18181818 etc
2) Afstand berekenen op een kaart. Dat doe je toch zo?:

Je moet van A naar B. De schaal is 1:150.000 (1 cm op de kaart, is 150.00cm in werkelijkheid.)

De afstand tussen A en B is 10cm. Dat is 10×150.000=1.500.000. Dat is 10 cm op de kaart, is 1.500.000cm in werkelijkheid. Maar je moet nu cm naar km verrekenen. Gaan er vijf nullen af. (1.500.000-5 nullen= 15.) Dat betekent: De Afstand in werkelijkheid van A naar B is 15km. Klopt dat?

1.500.000 cm = 15.000 m = 15 km. Klopt als een bus, dus.

Hey,

Bedankt.

Ik wist niet zeker of het goed was namelijk! :tu:

Goeten,

Thegtaman

Link to comment
Delen op andere websites

  • 1 year later...

ENORME BUMP

Ik heb problemen met het leren van topografies... Kan iemand me uitleggen hoe je makkelijk en een beetje snel kunt leren??? Ik heb nou geen topos meer voor een paar weken, maar ik denk over een paar maandjes wel...:puh: Ik heb tot nu toe nog maar 3 topos gehad; Australië, Europa en Noord-Nederland. Waarvan ik bij ieder een onvoldoende had... Behalve dat ik bij Australië een herkansing kreeg en toen haalde ik wel een 10.:7 Kan iemand me alsjeblieft hiermee helpen?

Link to comment
Delen op andere websites

ENORME BUMP

Ik heb problemen met het leren van topografies... Kan iemand me uitleggen hoe je makkelijk en een beetje snel kunt leren??? Ik heb nou geen topos meer voor een paar weken, maar ik denk over een paar maandjes wel...:puh: Ik heb tot nu toe nog maar 3 topos gehad; Australië, Europa en Noord-Nederland. Waarvan ik bij ieder een onvoldoende had... Behalve dat ik bij Australië een herkansing kreeg en toen haalde ik wel een 10.:7 Kan iemand me alsjeblieft hiermee helpen?

Ga eens topografie leren met Topomania. :tu:

Link to comment
Delen op andere websites

  • 6 maanden later...

BUMP

Omdat ik a.s. dinsdag een overhoring heb voor topografie Oost-Nederland, wil ik vragen of iemand mij een blaadje met de plaatsen kan geven, want de leraar is het mij vergeten te geven... Ik was bij het uitdelen niet aanwezig.

Ik wil het liefst zo'n blad met echt de plaatsen die je krijg bij een normale topografie. Dus niet met de kleinste dorpjes. Ik kan niet laten zien wat ik precies bedoel, maar hopelijk begrijpt iemand me... Het is zeer dringend.

Link to comment
Delen op andere websites

Wij weten toch ook niet welke dorpen jouw leraar van je vraagt. Ga gewoon maandag naar hem toe, vraag voor dat blaadje en zeg dat je het dinsdag dus niet kunt maken omdat je geen tijd had. Of je vraagt iemand uit je klas of die het niet even kan inscannen en opsturen ofzo, weet ik veel.

Link to comment
Delen op andere websites

En dan weer het risico lopen op kritiek, aangezien ik dat vorige week ook had. Ik had het blaadje toen wel, maar ik kon het allemaal niet onthouden...

Heeft er niet iemand een blaadje die hij/zij kan scannen en dat ik dan kijk of het de goede is? Want ik weet ongeveer wat het voor een moet zijn. Het moet er gewoon een zijn met de algemene plaatsen... :)

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...