Jump to content

[VAK] Techniek & Informatica


GTA-Sheep

Recommended Posts

Post hier al je vragen op het gebied van techniek en informatica. Hoewel beide vakken redelijk ver uit elkaar liggen bestaat in onze huidige samenleving zonder de één geen ander en bestaan 90% van alle dagelijkse apparaten uit een combinatie van beide vakken. Dus verras de forumleden met een paar lekkere vraagstukken :Y Maar ook hier geldt weer: géén pasklare antwoorden, uitsluitend hulp en support.......

Link to comment
Delen op andere websites

  • Reacties 41
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Bassieboy35

    7

  • Thundercover

    3

  • Kloep

    3

  • Flitskikker

    2

Top Posters In This Topic

Posted Images

Wij hebben nu al weer een tijdje Informatica en we werken deze keer met het programma Acces. Allemaal leuk en aardig maar het is een tamelijk lastig programma en we moeten er nu dus een Powerpoint over maken. Er waren een stuk of 11 verschillende onderwerpen voor 2 tallen en die werden verloot. Ik en mijn partner werden uitgeloot op de Werkset. Alleen het punt is; in dat boekje waar wij mee gewerkt hebben staat weinig tot niks concreets over de werkset zelf, alleen maar hoe je bepaalde dingen moet doen. Zou iemand mij kunnen uitleggen wat er nou precies onder de werkset valt? Ik zou die persoon super dankbaar zijn :)

Greetz :sigaar:

Link to comment
Delen op andere websites

  • 1 maand later...

Ik zelf heb geen Access en ik weet er ook niet zo veel van, maar in Word en Powerpoint heb je ook een werkset.

De werkset is een set met besturingselementen die je ook op internet kunt vinden, zoals invoervakjes, keuzelijsten, knoppen, keuzerondjes, enzovoorts.

Aangezien Access een databaseprogramma is, zal de werkset denk ik gebruikt worden om informatie op te geven, zoals een formulier op internet.

Je opent de werkset zo:

1. Open een formulier, rapport of Data Access-pagina in de ontwerpweergave.

2. Klik op Werkset Knopvlak op de werkbalk.

Hopelijk heb je er wat aan, anders kun je altijd nog googelen.

Mvg,

Flitskikker

Link to comment
Delen op andere websites

  • 3 weken later...
Kan iemand mij heel kort en bondig het verschil tussen ROM en RAM uitleggen? Want daar geraak ik echt niet aan uit? :puh:

Random Access Memory (RAM) is extern geheugen waarvan iedere geheugenplaats even snel toegankelijk is (in tegenstelling tot bijvoorbeeld een harde schijf waarbij gewacht moet worden tot de betreffende plek onder de leeskop doordraait). Daarnaast kan RAM zowel gelezen als geschreven worden. Dit in tegenstelling tot ROM (Read Only Memory) wat alleen gelezen kan worden. De naam "RAM-geheugen" wordt ook vaak gebruikt, wat een pleonasme is, aangezien de M al voor memory (geheugen) staat.

Van Wikipedia. RAM kan dus gelezen en geschreven worden maar ROM alleen gelezen. Als het nog niet duidelijk is gewoon even op wikipedia intikken en je vindt het wel.

RAM

ROM

Bewerkt: door Sunbeam
Link to comment
Delen op andere websites

  • 5 maanden later...

Na een lange tijd hier toch weer een post in dit topic:

Ik heb namenlijk (spoed)hulp nodig bij SQL. We moeten de functies SELECT, FROM, AND, OR, ORDER BY, WHERE, COUNT, MIN, MAX, SUM, AVG, LIKE, GROUP BY en HAVING kennen en kunnen gebruiken, en we moeten er ook in kunnen rekenen met operatoren. Nu is het zo dat ik wel enkele ken, en weet waar ze voor dienen, zoals SELECT, FROM, WHERE en COUNT, maar bij die andere zou ik het echt niet weten. Wat is bijvoorbeeld het verschil tussen AND en OR of GROUP BY, ORDER BY en HAVING? Komende proefwerkweek (welke al redelijk snel is) hebben we hier een toets over, en veel weet ik er nog niet over.

Dus, ik zou graag van iemand die hier wat meer van weet willen dat 'ie hierover wat uitlegt en kan vertellen waar die dingen voor dienen.

Alvast bedankt. :)

Link to comment
Delen op andere websites

AND: je moet aan beide condities voldoen, wil de database hem in de tabel zetten.

OR: je moet aan 1 van de 2 condities voldoen, wil de database hem in de tabel zetten.

Als voorbeeld deze tabel:

Naam Nummer Aantal Posts Rang
Nickonly 21140 1256 Superlid
Dutchy3010 33831 4804 Global Moderator
Hanneswasco 61247 2616 Superlid
Sunbeam 80070 9 Lid

Stel dat dit zou "invoeren": superlid en aantal berichten hoger dan 2000.

AND zou opleveren: Hanneswasco, want die is de enige met meer dan 2000 berichten én superlid is.

OR zou opleveren: Nickonly, Hanneswasco en Dutchy3010. Omdat die óf meer berichten hebben dan 2000, óf superlid zijn.

SELECT *
FROM tabel
WHERE Rang = "Superlid" AND Aantal_posts > 2000

geeft

Naam Nummer Aantal Posts Rang
Hanneswasco 61247 2616 Superlid

SELECT *
FROM tabel
WHERE Rang = "Superlid" OR Aantal_posts > 2000

geeft

Naam Nummer Aantal Posts Rang
Nickonly 21140 1256 Superlid
Dutchy3010 33831 4804 Global Moderator
Hanneswasco 61247 2616 Superlid

ORDER BY: <kolomnaam> de tabel wordt (alfabetisch) gesorteerd op de gegeven kolom

SELECT *
FROM tabel
ORDER BY Rang

geeft

Naam Nummer Aantal Posts Rang
Dutchy3010 33831 4804 Global Moderator
Sunbeam 80070 9 Lid
Hanneswasco 61247 2616 Superlid
Nickonly 21140 1256 Superlid

GROUP BY: <kolonaam> betekent dat je groepen vormt, van alle regels in de tabel, waarvan de gegeven kolom eenzelfde waarde heeft. Functies als COUNT/MAX/MIN/AVG en SUM werken per groep, dus je krijgt dan voor elke groep regels een waarde van deze functies.

SELECT Rang,COUNT(*)
FROM tabel
GROUP BY Rang

geeft dus

Rang COUNT(*)
Superlid 2
Global Moderator 1
Lid 1

HAVING: <conditie> selecteert welke groepen je wilt laten zien.

SELECT Rang,COUNT(*)
FROM tabel
GROUP BY Rang
HAVING COUNT(*) = 1

geeft dus

Rang COUNT(*)
Global Moderator 1
Lid 1
Link to comment
Delen op andere websites

Ok ik wil een robot bouwen, maar ik weet niet hoeveel torque/kracht mijn motoren moet hebben

Dit zijn de gegevens van de robot:

Hij heeft 2 wielen (met aan ieder wiel een motor) en een zwenkwiel

De robot weegt ong 3 kg (± 30 N)

Ik wil hem met ong 0.7 meter per seconde vooruit laten rijden, mijn wielen zijn 4 cm diameter

Van 0 naar zijn topsnelheid moet niet de lang duren, ik wil dat dat ongeveer 0.1 seconde duurt

Wie helpt mij?

Link to comment
Delen op andere websites

[Héél fijne uitleg ^_^ ]

Echt bedankt. _O_

Het is allemaal een stuk duidelijker. :tu:

-

StrY, ik zou niet weten hoe krachtig je motoren zouden moeten zijn. Zelfs al zou ik weten hoe sterk ze zouden moeten zijn, weet ik dat je dan nog niet verder komt. Ik weet namenlijk (uit ervaring, ik zoek ook een specifieke (elektro)motor) dat het heel moeilijk is een specifieke (elektro)motor te vinden die precies aan jou specificaties voldoet. Als ik jou was zou ik eens kijken naar Lego. Klinkt kinderachtig, maar daar is toch wel iets moois aan. Van Lego hebben ze namenlijk speciale sets met onderandere progameerbare computertjes waar je bijvoorbeeld motortjes en ultrasone sensors op kan plakken, die heel eenvoudig te progameren zijn op de computer. Ik weet alleen niet of deze sets (nog) te koop zijn voor particulieren, maar als je aan zo'n set zou kunnen komen weet ik zeker dat je er veel plezier aan hebt :tu:

Overigens, als jij wel een goede plek weet om dit soort specifieke motortjes te vinden, laat me het dan weten :bier:

Link to comment
Delen op andere websites

StrY, ik zou niet weten hoe krachtig je motoren zouden moeten zijn. Zelfs al zou ik weten hoe sterk ze zouden moeten zijn, weet ik dat je dan nog niet verder komt. Ik weet namenlijk (uit ervaring, ik zoek ook een specifieke (elektro)motor) dat het heel moeilijk is een specifieke (elektro)motor te vinden die precies aan jou specificaties voldoet. Als ik jou was zou ik eens kijken naar Lego. Klinkt kinderachtig, maar daar is toch wel iets moois aan. Van Lego hebben ze namenlijk speciale sets met onderandere progameerbare computertjes waar je bijvoorbeeld motortjes en ultrasone sensors op kan plakken, die heel eenvoudig te progameren zijn op de computer. Ik weet alleen niet of deze sets (nog) te koop zijn voor particulieren, maar als je aan zo'n set zou kunnen komen weet ik zeker dat je er veel plezier aan hebt :tu:

Overigens, als jij wel een goede plek weet om dit soort specifieke motortjes te vinden, laat me het dan weten :bier:

Nickonly, ik heb al zo'n lego mindstorms set thuis liggen :puh: Helaas zijn die motortjes niet sterk genoeg voor mijn doeleinden. Op banebots.com verkopen ze electro motortjes, maar ik weet dus niet welke ik moet nemen. Ik heb nog geen nederlandse/europese winkel kunnen vinden die motorjes verkoopt

Link to comment
Delen op andere websites

Even een grove inschatting maken:

Je wilt in 0.1 seconde van 0 tot 0.7 m/s

Dat wil dus zeggen een acceleratie: a = 7 m/s^2

Voor een robot van 3 kg , heb je dan dus een kracht van F = m*a = 21 N nodig.

(Hierbij zijn wrijvingsverliezen en luchtweerstand buiten beschouwing gelaten).

Benodigde Torque(=koppel) = F * arm = 21 * 0.02 = 0.42 N-m oftwel 420 mN-m.

Dit zijn behoorlijk forse krachten. Maar ja, als je 3 kilogram, met zo'n versnelling wilt aansturen.

(Voor de duidelijkheid, 7 m/s^2 betekend 0-100km/uur in 4 seconden)

Link to comment
Delen op andere websites

  • 1 year later...

Bump :$

Maar ik heb twee vraagjes...

Vraag één: Ik werk graag aan websites etc. Zou iemand hier mij een kleine uitleg CSS kunnen geven? Dit omdat ik dit wil leren. Dus heeft met studie te maken. Maar even buiten dat. Ik wil dus niet perse (mag natuurlijk wel) een complete super uitgebreide uitleg over CSS. Gewoon een kleine simpele uitleg met de invul-dingen erin (zoals Width etc.). Ook zou ik dan graag weten (als iemand mij daarmee kan helpen.... Met welke code ik de CSS importeer naar mijn pagina en welke code ik nodig heb voor een link naar een CSS-Bit. Ik gok deze code voor de import:

<style type='text/css' media='all'>
		@import url('path-naar-css/template.css');
	</style>

En deze code voor de link naar een bit:

<div class='template-bit-part-name'>Me spulletjes</div>

Vraag twee: Op school hebben we voor het eerst (ja ook voor de school het eerste keer) snuffelstage in de tweede. Nou wil ik dus een stage-plek hebben in (je raad het al) ICT! Maar.... Natuurlijk kan ik er weer geen vinden. Ik heb in heel mijn woonomgeving nog geen ICT-Bedrijf gevonden. Weet iemand heel misschien een bedrijf in Nijmegen of omgeving in de richting van ICT? Welk soort ICT maakt me momenteel nog niets uit. Software, Hardware, Webdesign, C++... Welke richting maakt me nog helemaal niks (!) uit. Als ik maar een stageplek vind.

Ik weet dat het nogal onwaarschijnlijk is dat er iemand misschien een bedrijf weet maar je weet het maar nooit :puh: Maar er is een klein nadeel... Ik heb tot 4 Juni a.s. om mijn stageformulieren in te leveren bij mijn Stage Coördinator en dus moet ik ook een stage-plek hebben gevonden.

Ik ben je erg dankbaar als mijn tweede vraag beantwoord word. Mijn eerste ook natuurlijk :tu:_O_

@ Dutchy: Misschien beetje laat maar ik heb aan je uitleg zeer veel gehad. Meer dan dat ik van elk andere tutorial heb geleerd/gesnapt. Bedankt :tu:

>>> Door Dutchy3010: Beetje laat? Meer dan een jaar geleden gepost, lol. :puh:<<<

Achja.... Dit topic had ook weer leven nodig :puh: En ik heb er echt iets aan gehad :engel:

Greetz,

Zamg0d1 / DragonFly

Bewerkt: door zamg0d1
Link to comment
Delen op andere websites

Met welke code ik de CSS importeer naar mijn pagina en welke code ik nodig heb voor een link naar een CSS-Bit.

Ik gebruik zelf altijd de volgende code in de head-tags:

<link rel="stylesheet" type="text/css" href="opmaak.css">

In de body-tags is de verwijzing met behulp van class goed.

Op Websitemaken.be staat een handige tutorial om het een beetje te leren. CSS is echt een van de makkelijkste talen, dus je hebt het zo onder de knie. :Y

Link to comment
Delen op andere websites

Hoe kun je je inkomende mail opmaken die ik krijg als mensen het php contactformulier invullen?

<?php

		$firstname = 	$_POST['firstname'];
		$surname = 		$_POST['surname'];
		$note = 			$_POST['note'];
		$mail = 			$_POST['mail'];



		if( !empty($firstname) && !empty($surname) && !empty($note) && !empty($mail) ) {

			//field check ok - send mail

			$msg  = 'voornaam: '.$firstname;
			$msg .= 'naam: '.$surname;
			$msg .= 'email: '.$mail;
			$msg .= 'bericht: '.$note;


			mail('email@email.com', 'contact via website', $msg);
			header( "Location: http://www.website.be/verzonden.htm" );

		}else{

			//error

			header( "Location: http://www.website.be/errormail.htm" );
		}

Nu is de mail die ik krijg onopgemaakt. Alles is achter elkaar geschreven.

Eigenlijk wil ik weten wat een 'nieuwe regel' is in php.

Link to comment
Delen op andere websites

Je moet er weer "\n" achter zetten, dat zorgt voor een enter. Dus bij jou wordt dat (ik gebruik wel even de opmaak die ik zelf gewend ben) :

$msg  = "voornaam: " . $firstname . "\n";
$msg  .= "naam: " . $surname . "\n";
$msg  .= "email: " . $mail . "\n";
$msg  .= "bericht: " . $note . "\n";

Twee maal \n zorgt vanzelfsprekend voor twee enters. :)

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...