Jump to content

[VAK] Overige vakken


GTA-Sheep

Recommended Posts

Post hier je vragen over alle andere vakken die niet tot 1 van de afzonderlijke topics behoren. Dus of het nu gaat om CKV, problemen met de gym-lessen, tekenen, handvaardigheid of muziek: we staan je hier graag te woord. Voor de overige vakken geldt net als in alle andere topics: helpen & support is geen enkel probleem, pasklare antwoorden wel......

Link to comment
Delen op andere websites

Nou ja, met Gym ben ik wel goed, maar in basketbal ben ik te klein. Iemand tips?

Als je wat kleiner bent, is het niet aan te raden om proberen te scoren, want je kan dan niet zo gemakkelijk over zo'n langere speler heen gooien. Als je sneller bent dan de rest, moet je veel vrijlopen en dribbelen. Met veel lopen kan je gaten creëren voor anderen en met dribbelen moeten de langere spelers die je willen aanvallen, meer bukken en dan zijn ze niet meer snel meer. Gebruik dus dingen die je juist kunt en het is heus niet verboden om een doelpoging te wagen. Als je naar een andere speler gooit, doe dat dan met een stuiter, zo hoef je ook niet te proberen om over zo'n langere speler heen te gooien. :)

Hopelijk heb je er wat aan! :tu:

Link to comment
Delen op andere websites

Nou ja, met Gym ben ik wel goed, maar in basketbal ben ik te klein. Iemand tips?

Als je wat kleiner bent, is het niet aan te raden om proberen te scoren, want je kan dan niet zo gemakkelijk over zo'n langere speler heen gooien. Als je sneller bent dan de rest, moet je veel vrijlopen en dribbelen. Met veel lopen kan je gaten creëren voor anderen en met dribbelen moeten de langere spelers die je willen aanvallen, meer bukken en dan zijn ze niet meer snel meer. Gebruik dus dingen die je juist kunt en het is heus niet verboden om een doelpoging te wagen. Als je naar een andere speler gooit, doe dat dan met een stuiter, zo hoef je ook niet te proberen om over zo'n langere speler heen te gooien. :)

Denk nou niet dat ie maar 50 centimeter is, en je weet het andere team niet. Als je een goede fake maakt, heb je zo een vrij schot, verder heb je nog een boel andere mogelijkheden om te schieten. Verders kan je als een klein persoon sneller bewegen als iemand met een groot lichaam. Wat natuurlijk ook z'n voordelen heeft, en je iemand sneller voorbij kan spelen.

Over de bounce-paas (met een stuiter) is zeker niet de beste optie. Voor een beetje sterke bouncepass op afstand te geven heb je toch al wat kracht voor nodig hoor. Voor kleinere naar een grotere speler is dat echt een opgave denk ik, zeker als je niet zo sterk bent. Chestpass (een paas vanaf je borst uitstoten naar de andere speler z'n borst) is denk dan wel de beste optie. Is sneller, makkelijker, ook voor je medespelers.

Waar thundercover wel gelijk in had is dat je zoveel mogelijk moet vrijlopen. Maar door dat vrijlopen kan jij makkelijk dus een schot of een layup of iets dergelijks lopen.

Je bent dus echt niet in het nadeel bij basketbal als je klein bent. Groot zijn heeft zo zijn voordelen, maar klein zijn ook. Steve Nash van de Phoenix Suns is ook maar iets van 1.85 ofzo (uit m'n hoofd :$) wat redelijk klein is voor een NBA-speler. En toch heeft hij al 2x de MVP-award (Most Valuable Player-award) (Meest waardevolle speler-award) gewonnen.

PS: Ik wil hierbij Thundercover niet ongelijk geven, ik wil 'm alleen verbeteren. Op sommige punten heeft ie zeker wel gelijk.

Link to comment
Delen op andere websites

Nou ja, met Gym ben ik wel goed, maar in basketbal ben ik te klein. Iemand tips?

stelten :tu:

nee serieus in basketbal hebben ze altijd 1 kleine persoon nodig nl de guard die moet zijn klein gestalte kunnen omzetten in snelheid.

een kleine persoon is veel handiger dan een grote (in volledige bewegingen) dus dribbelen is beter als je klein bent.

je kan wel veel geblokt worden als je klein bent, maar dit kan je verhelpen door te faken.(=doen als of je gaat shotten terwijl je gewoon de shotbeweging maakt)

dan ligt de verdediger al een paar meter verder terwijl jij een open plaats hebt om te scoren ;).

Link to comment
Delen op andere websites

  • 4 weken later...

*Bumb* :$

Hey.Ik weet niet echt waar ik dit moet plaaten dus zet ik het hier.Ik heb hulp nodig met zinnen ontleden...En dan het benoemen.Ik snap er niks van.Weet iemand misschien hoe ik dit makkelijk akn onthouden,want ik kan die naamwoorden enzo niet onthouden.

Mvg Gino99

Link to comment
Delen op andere websites

Bedoel je de voornaamwoorden?

Dan kan je dit gebruiken:

Aanwijzend vnw= Die, deze, ...

Als je iets aanwijst spreek je altijd over die, deze, ...

Bezittelijk vnw= Jouw, Mijn, Zijn, Haar, ...

Als jij, of iemand anders iets bezit, dan zeg je altijd bv jouw boek, mijn hemd, ...

Persoonlijk voornaamwoord= Mij, jouw, u, ons, ...

Dit hangt af over welke persoon je spreekt.

Wederkerend vnw= Jezelf, mijzelf, mij, jouw.

Dit zeg je als je over de zelfde persoon een 2de keer iets moet zeggen. bv: Ik was mij, ...

Wederkerig vnw= elkaar, mekaar

Deze is het zelfde als het vorige maar dan alleen bij elkaar en mekaar. bv: Ze kussen mekaar.

De rest lijkt me moeilijk te zeggen, als je dit bedoeld, heb je hier misschien iets aan. Anders niet. :puh:

Link to comment
Delen op andere websites

Daarnaast heb je natuurlijk ook nog Bijvoeglijk Naamwoord en Zelfstandig Naamwoord :D.

Zelfstandig naamwoord is iets waar je "de", "het" of "een" voor kunt zetten (het schip, de bank, het forum...)

Bijvoeglijk naamwoord zegt iets over het zelfstandignaamwoord (de mooie stoel, het irritante kleutertje...)

Zou niet weten wat je naast deze naamwoorden of de voornaamwoorden nog zou bedoelen :puh:

Link to comment
Delen op andere websites

Ik doe TTO (TweeTalig Onderwijs) en hierbij doe je ook een speciaal vak, genaamd EIO (Internationalizering). EIO draait namelijk om het leren van landen in de Europese Unie, culturen in Europa en de mensen. Het is ook leuk om te doen, vooral als je het maar 1 keer per week krijgt bij mij op school :D:D:D . OK, weer ontopic. We leren nu bijvoorbeeld wanneer de landen (behalve die nog geen lid zijn van de Europese Unie) lid zijn geworden van de Europese Unie. Later gaan we het geloof ik over de Euro hebben. Kortom is het een extraatje dat je alleen bij het TTO krijgt.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik doe TTO (TweeTalig Onderwijs) en hierbij doe je ook een speciaal vak, genaamd EIO (Internationalizering). EIO draait namelijk om het leren van landen in de Europese Unie, culturen in Europa en de mensen. Het is ook leuk om te doen, vooral als je het maar 1 keer per week krijgt bij mij op school :D:D:D . OK, weer ontopic. We leren nu bijvoorbeeld wanneer de landen (behalve die nog geen lid zijn van de Europese Unie) lid zijn geworden van de Europese Unie. Later gaan we het geloof ik over de Euro hebben. Kortom is het een extraatje dat je alleen bij het TTO krijgt.

Ik leerde dit vorig jaar ook toen ik de basis van economie kreeg...

Link to comment
Delen op andere websites

*Bumb* :$

Hey.Ik weet niet echt waar ik dit moet plaaten dus zet ik het hier.Ik heb hulp nodig met zinnen ontleden...En dan het benoemen.Ik snap er niks van.Weet iemand misschien hoe ik dit makkelijk akn onthouden,want ik kan die naamwoorden enzo niet onthouden.

Mvg Gino99

Wij hebben zo'n mooi groen boekje waaruit ik altijd alles leer. Ik zal even het rijtje geven, en bij de meeste een korte toevoegingen want die bij Dutchy en Hannes zijn ze niet allemaal.

Woordsoorten benoemen:

Naamwoorden

Zelfstandig naamwoord (zww)

Een zelfstandig naamwoord geeft 'een naam' aan mensen (Pietje, metselaar), dieren (vis, kat), dingen (box, lamp, scherm), stoffen (melk, gas) of begrippen (lengte, honger, idee).

Hoe kan je een zelfstandig naamwoord herkennen?

  • Je kan er die of dat voor zetten.
  • Als je er een verkleinwoord van kan maken is het een zelfstandignaamwoord. --> Dat lukt niet altijd; bijvoorbeeld lengetje en Pietjeje kan niet.

Bijvoeglijk naamwoord (bn)

Een bijvoeglijk naamwoord zegt iets over een zelfstandig naamwoord. Het staat voor of na een zelfstandig naamwoord. Hij is lief, de gestolen fiets, het konijn is zacht.

Lief zegt iets over die jongen die lief is. Dat de fiets gestolen is zegt wat over de fiets; dat ie dus gestolen is. Zacht zegt was over het konijn, want het konijn is zacht.

Hoe kan je een bijvoeglijk naamwoord herkennen?

  • Meestal komt het in een trap van vergelijking voor. Dus lief, liever, liefste. Zacht, zachter, zachtst. Maar met sommige gaat dat weer niet, gestolen, gestolener, gestolenst kan niet.
  • Bijna altijd kan je er een stomme e achter zetten. Lief, lieve. Zacht, zachte. Maar bij gestolen kan dat niet omdat het al een stomme e-klank heeft, dan komt er geen eentje bij.

Lidwoord (LW)

Lidwoorden staan nooit alleen, ze horen namelijk altijd bij een zelfstandig naamwoord. De lidwoorden zijn: de, het en een.

Werkwoorden (WW)

Zelfstandig werkwoord

Zelfstandige werkwoorden hebben een betekenis; iets waar je je iets bij voor kunt stellen. Zoals fietsen, maar zijn bijvoorbeeld niet. In een zin staat altijd maar 1 zelfstandig werkwoord!

Hoe kan je een zelfstandig werkwoord herkennen?

  • Een voltooid deelwoord is altijd het zelfstandig werkwoord!!
    Ik had nog zoveel plezier gemaakt willen hebben.
    Gemaakt is het voltooid deelwoord, dus ook het zelfstandig werkwoord.
  • Als het werkwoordelijk gezegde uit 2 woorden bestaat betekent het dat er 1 de persoonsvorm is. Dat betekent dat het werkwoord wat niet de persoonsvorm is zelfstandig is. Dus als je bijvoorbeeld de zin hebt:
    Hij loopt zich te vervelen
    Loopt is persoonsvorm, dus vervelen is het zelfstandig werkwoord.
  • Bestaat een werkwoordelijk gezegde uit 2 of meer werkwoorden zonder voltooid deelwoord dan is bijna altijd het laatste werkwoord het zelfstandige werkwoord.
    Dat zou je natuurlijk wel hebben willen meemaken.
    Geen voltooid deelwoord, dus bijna altijd is het laatste werkwoord dan een zelfstandig werkwoord. Meemaken nu dus.

Koppelwerkwoord (KWW)

De koppelwerkwoorden zijn: Zijn, worden, blijven, blijken, lijken, schijnen (verders heb je ook nog kww zoals heten, maar die zijn al zo oud dat je die waarschijnlijk niet meer hoeft te leren.

Hoe kun je een koppelwerkwoord herkennen?

  • Koppelwerkwoorden moet je minimaal door een aantal andere koppelwerkwoorden kunnen vervangen.
    Pieteke is ziek
    Pieteke blijft ziek
    Pieteke blijkt ziek
    Pieteke blijft ziek
    Pieteke wordt ziek

Hulpwerkwoord

Als je een koppelwerkwoord hebt is het een naamwoordelijkgezegde. Heb je een zelfstandigwerkwoord is het een werkwoordelijk gezegde. Dus in een naamwoordelijkgezegde kan je geen zelfstandigwerkwoord hebben, en in een werkwoordelijk gezegde geen koppelwerkwoord. Waardoor de rest altijd een hulpwerkwoord moet zijn.

Als je het goed vind post ik wat later als je het nog nodig hebt de rest, want het duurt best lang, en ik moet nu weg ^^

Bewerkt: door Youp
Link to comment
Delen op andere websites

  • 2 weken later...
wij hebben EU-uur(ja :D )

Europa-uur heb je ALLEEN op MIJN school (waar ik op zit he)

dat is project uur eigenlijk over Europa natuurlijk :D:D:D leuk

Sorry voor de bump, maar hier wil ik nog even op reageren

Bij ons op school geven ze namelijk Europakunde én European Citizenship. Ook hebben ze ontzettend veel contacten met andere (buitenlandse) scholen en vinden er veel uitwisselingen plaats. Laatst kwam er een cameraploeg uit Oostenrijk ofzo op onze school om te checken wat we in daltonuren uitvoerde, omdat ze dat systeem wilde overnemen. Tenslotte heeft onze schoot nog allerlei prijzen gewonnen vanwege al deze aandacht voor Europa als eenheid.

Niet dat het mij persoonlijk veel kan schelen, ik heb geen van beide vakken ^_^

(gekozen voor maatschappijleer1/geschiedenis1 als combinatie vak dat ik vorig jaar afgesloten heb met een 8, telt alleen niet mee in de overgangsbeslissing enzo)

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...