Jump to content

[SA|OV]Hoe installeer ik deze mod?


Beagle

Recommended Posts

Hoe installeer ik deze mod?

Ik zie vaak mensen vragen hoe je deze, of die mod installeert; Ik maak nu een grote guide voor elk type in het algemeen. Vragen over het installeren van een mod kan hier geplaatst worden.

Kijk in ELK geval in de readme van een mod, hier staat bijna altijd in hoe je de mod installeert!

1. Voordat je begint...

Voordat je begint met mods installeren, heb je het volgende nodig:

Winrar of 7-Zip: Met een van deze programma's kan je archieven zoals .rar of .zip uitpakken. Dit is noodzakelijk, want in deze pakketjes zitten alle bestanden die je nodig hebt om je spel te modificeren.

IMG Tool: Met dit programma kan je bepaalde GTA archieven aanpassen, zodat je je nieuwe bestanden erin kan zetten. Er zijn ook andere IMG Editors, maar deze is erg veel gebruikt.

Zorg ook dat je een backup maakt voor de bestanden die je gaat veranderen.

2. Determineren: wat voor mod heb ik?

Niet elke mod is hetzelfde; daarom gelden de regels voor de installatie bij elke mod anders.


Een main.scm mod heeft vaak een, twee of 3 van de volgende bestanden:

  • main.scm
  • Script.img
  • american.gxt

Als het pakket een van deze bestanden bevat, is het een main script modificatie. Deze vervangen het volledige script van San Andreas, je zal een new game moeten starten en de standaard missie's zitten er niet meer in.


Een Cleo3 script bevat meestal een van deze bestanden:

  • naam.cs
  • naam.cm
  • naam.fxt

Soms zitten er ook nog andere bestanden bij, zoals .wav of .mp3. Kijk alle mappen door, soms zitten een aantal bestanden in andere mappen. Als het pakket een van deze bestanden bevat, is het een cleo3 script mod. De CLEO3 bibliotheek is een extensie van het script, waarbij je geen new game hoeft te starten. Dit is erg handig voor kleine toevoegingen aan het spel.


Een MPACK bevat meestal deze bestanden:

  • mpack.dat
  • scr.scm
  • text.gxt

Voor meer informatie over MPACKS kan je hier kijken.


Een Data mod: Hier zijn niet zoveel mods van, maar hier vallen nieuwe bestanden zoals een nieuwe handling voor een auto, andere popcycle, of aanpassingen aan een auto d.m.v een bestandje.


Een Map mod: Hier onder vallen alle mods die een nieuwe map toevoegen/vervangen van het spel. Bijvoorbeeld: een stunt eiland in de zee, of nieuwe geplaatste objecten op het vliegveld. Een map mod bevat meestal een van deze bestanden:

  • gta.dat
  • naam.img
  • naam.ipl
  • naam.ide


Een Model of texture mod: Deze mods vervangen 1 of meerdere bestanden, of zo bijvoorbeeld een auto een ander model te geven, of een gebouw een andere textuur geven. Hier bestaan de meeste van.


3. De installatie

Zorg dat je altijd een backup maakt van je bestanden!


Een main.scm modificatie installeren.

1. Pak het volledige archief uit in een map waar je het gauw kan vinden, bijvoorbeeld in temp op je bureaublad.

2. Kopieer het bestand main.scm naar de map Rockstar Games\San Andreas\data\script en overschrijf het bestaande bestand.

Eventueel: Kopieer het bestand script.img naar de map Rockstar Games\San Andreas\data\script en overschrijf het bestaande bestand.

Eventueel: Kopieer het bestand american.gxt naar de map Rockstar Games\San Andreas\text en overschrijf het bestaande bestand.


Een cleo3 modificatie installeren.

1. Pak het volledige archief uit in een map waar je het gauw kan vinden, bijvoorbeeld in temp op je bureaublad.

2. Download en installeer de CLEO3 Bibliotheek. Maak een map "CLEO" aan in je San Andreas map.

3. Kopieer het bestand wat eindigt op .cs naar de map Rockstar Games\San Andreas\CLEO.

Eventueel: Maak een map aan "CLEO_TEXT" in de map "CLEO". Kopieer het bestand wat eindigt op .fxt naar de map Rockstar Games\San Andreas\CLEO\CLEO_TEXT. Download van links de GXTHook en kopieer het bestand "GXTHook.cleo" naar de map "CLEO".


Een MPACK modificatie installeren.

1. Pak het volledige archief uit in een map waar je het gauw kan vinden, bijvoorbeeld in temp op je bureaublad.

2. Kopieer de map "MPACK" naar Mijn documenten\GTA San Andreas User Files. Als de map al bestaat door een andere MPACK mod, kopieer je de inhoud van de map "MPACK" in de bestaande map.

Als je de volgende melding krijgt: "Bestand of map bestaat al" of iets dergelijks, moet je het volgende doen:

Je kijkt in de MPACK map in GTA San Andreas User Files. Mijn voorbeeld is dat er 2 MPACK's in staan, genaamd:

  • MPACK1
  • MPACK2

En je nieuwe MPACK die je wilt installeren, heet "MPACK1". Je moet dan het volgende doen:

Je vernoemt de "MPACK1" naar bijvoorbeeld "MPACK3". De nummers zijn zogenaamde 'slots', je hebt 8 slots waar je MPACKs in kan doen.

Nu open je de map (die je net vernoemd hebt), en open je met kladblok het bestand mpack.dat. Het eerste getal is weer het 'slot'. Deze moet je ook vernoemen, in mijn geval naar "3" (zonder haakjes). Nu sla 'm op, en je bent klaar. Voor meer informatie, hier


Een data modificatie installeren.

1. Pak het volledige archief uit in een map waar je het gauw kan vinden, bijvoorbeeld in temp op je bureaublad. Bekijk welke bestanden er gemod worden. Meestal staan ze in de map San Andreas\data.

2. Kopieer de gemodde bestanden naar de juiste map (meestal San Andreas\data).


Een map modificatie installeren.

1. Pak het volledige archief uit in een map waar je het gauw kan vinden, bijvoorbeeld in temp op je bureaublad.

2. Zet het bestand gta.dat in de map Rockstar Games\San Andreas\data.

3. Kijk in de readme waar de overige bestanden moeten. Zorg dat je ze precies op dat pad, in de goede map zet of je San Andreas crasht!


Een model of texture modificatie installeren.

1. Pak het volledige archief uit in een map waar je het gauw kan vinden, bijvoorbeeld in temp op je bureaublad. Verandert deze mod kleding, of iets anders?

2. Start IMG Tool op. Ga naar file -> Open. Als je kleding verandert, open je het bestand in Rockstar Games\San Andreas\models\player.img. Anders open je Rockstar Games\San Andreas\models\gta3.img.

4. Ga naar edit -> find en typ de naam van een bestand die vervangen moet worden. Bijvoorbeeld: comet.dff, of comet.txd.

5. Als je de juiste hebt te pakken, ga je naar edit -> replace en zoek je de gemodde versie op.

6. Doe dit ook voor het eventueel andere bestand(en).

Rebuild archive is niet nodig, aangezien je alleen de functie replace hebt gebruikt, en het dan niet hoeft.


Als je niet snapt hoe je een bepaalde mod installeert, vraag het hier. Zorg wel dat je duidelijke informatie meegeeft, zodat ik je het best kan helpen. We zouden het graag zo zien:

Hallo,

Ik heb deze mod gedownload:

http://www.gtainside.com/en/download.php?d...76&orderBy=

Maar de readme is erg onduidelijk en ik snap niet wat je precies moet doen :(

En niet zo:

goza,

ik weet niet wat je lopt te schreiven hor, maar mijn gta crasht want ik wist niet wat ik moest doen dussuh help me ff

jow :bier:

Op het bovenstaande bericht ga ik dan ook niet op in. Als je commentaar of opmerkingen heb, hoor ik het graag :)

Bewerkt: door Beagle
Link to comment
Delen op andere websites

  • Reacties 47
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Beagle

    12

  • _Night-Men_

    4

  • joeri1994

    3

  • Love_Magic

    3

_O__O__O_

Geweldig Beagle! Deze tutorial is goud waard voor alle mensen die nog nooit een mod hebben geinstalleerd! Nooit meer zeurende mensen via de PB die vragen hoe je een van de meest simpele mods moet installeren! :7

Geweldig Beagle, echt goed gedaan! :tu:

Cya :cya:

Link to comment
Delen op andere websites

  • 1 maand later...

Hallo!,

Ik snap het niet echt :(

want....

Ik heb de imgtool gedownload en dan snap ik het niet meer en ik heb dat ene programma niet op mijn bureaublad staan.

Kan je mij een PB sturen plus plaatjes erbij want wat moet je doen met imgtool? :N

Link to comment
Delen op andere websites

1) Download IMG Tool hier.

2) Open met Winrar of 7-zip het archief en pak het uit op je bureaublad/ergens anders waar je het kan terug vinden.

3) Open het mapje "imgtool20" die je uitgepakt hebt.

4) Open "imgtool.exe".

Ik kan je nu niet uitleggen hoe je de mod moet installeren, aangezien ik niet weet wélke mod je wil installeren. Als je hier een link van zou kunnen geven kan ik je verder helpen.

Link to comment
Delen op andere websites

hallo!

ik snap niet wat TEMP betekend :(

nog iets: 1.als je een backup maakt(dus dat bestand kopieeren) moet je die dan in een map doen?

2. moet jer die mod die je gedownload heb moet je die in de map rockstar games stoppen?

Kan je op die vragen antword geven en dan een PB naar me sturen? TY _O_

Link to comment
Delen op andere websites

1. Als je een backup maakt maak je gewoon ergens een mapje op de computer die je snel terugvindt en daar plaats je het bestandje in. TIP: Je kunt ook gewoon je SA map kopieeren en dan in een andere map plaatsen, dan hoef je niet steeds backups te maken ;)

2. Het hangt er vanaf wat voor mod het is...

Link to comment
Delen op andere websites

Haalo Beagle,

Ik heb deze mod gedownload: http://www.gtainside.com/en/download.php?do=download&id=22025

In al mijn uitgepakte mod-mappen staan aleen maar bestan den zoals deze:

rhino.dff

rhino.txd

en ik begrijp dat je met IMG tool (die ik heb geinstalleerd) alleen maar bestanden kunt doen met .img op het eind maar zo;n bestand kan ik nergens vinden of iets...

Kun je me helpen?

Link to comment
Delen op andere websites

Probeer eerst het archief te herbouwen ("rebuilden"). Dit doe je door naar Commands -> Rebuild archive te gaan. Zorg ook dat je San Andreas niet aan staat wanneer je het archief open hebt staan. Als het nu nog niet werkt, moet je een andere IMG editor proberen, zoals Alci's IMG Editor (mijn favoriet).

@_Night-Men_: Graag het relatieve pad opgeven wanneer je naar een bestand of archief verwijst. Niet iedereen heeft het in die map geïnstalleerd, dus voortaan: San Andreas/models/gta3.img of iets dergelijks ;).

Bewerkt: door Beagle
Link to comment
Delen op andere websites

okee bedankt beagle ^_^

ik heb alleen nog 1 vraagje:

als ik bijvoorbeeld een aston martin DB9 in het spel mod (http://www.gtainside.com/en/download.php?do=download&id=18701) dan replaced hij deze voor een Majestic.

Maar als ik dan ga naar de plek waar normaal een majestic staat, staat er niks meer.

Moet er dan gewoon als er normaal een majestic langs rijd een aston martin DB9 langs rijden?

Ik kan bijvoorbeeld wel een bepaald vliegtuig (een hydra) replacen door bijvoorbeeld een ufo, want voor de hydra heb ik een code, dus die kan ik zo laten verschijnen.

Maar een of andere auto die hij replaced...

Hoe kan ik die dan vinden in het spel??

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...