Jump to content

PEGI richtlijn wordt wetgeving


Jacky-2007

Lees eerst de hoofdpost aandachtig voor je de poll invult!  

86 leden hebben gestemd

  1. 1. Wat betekent dit voor jou?

    • Het verandert niets, ik ben tenslotte 18+
      23
    • Het verandert niets, ik ben onder de 18 maar mijn ouders gaan altijd mee dus die kopen het dan wel
      21
    • Het verandert niets, ik heb een oudere broer/zus die voor mij de games kan kopen zonder dat mijn ouders de game zien of afkeuren
      5
    • Heel waardeloos, dit betekent dat ik een volgende GTA niet kan kopen!
      0
    • Heel waardeloos, want ik vind de PEGI rating vaak niet kloppen
      11
    • Heel waardeloos, ben onder de 18 maar mijn ouders letten er nooit op en ik kocht altijd gewoon wat mij leuk leek
      26


Recommended Posts


Waar gaat dit over?

Beste medeforummers,

In het NOTA hebben we al heel wat nieuwsartikelen waarover een topic werd gestart afgefakkeld vanwege het feit dat het een nutteloos topic zou zijn. Dit is ook een nieuwstopic, maar zeker wel relevant op GTAForum. Tenslotte zijn we hier één grote verzameling van echte GTA-fans, een erg spraakmakende game die nogal eens negatief in de media is besproken vanwege het buitensporige geweld in een zo realistische setting. Menig ouder en verzorger is in de veronderstelling dat GTA één van de meest "foute" games is die je een tiener kan laten spelen.

Nu.nl kopte afgelopen 28 oktober met een bericht, waarin werd gemeld dat minister Ernst Hirsch Ballin van Justitie actie heeft ondernomen richting de verkooppunten van games: De grotere winkelketens afspraken gemaakt over de verkoop van games. Namelijk, dat bij games gevraagd mag worden om het identiteitsbewijs van de jongere die de aankoop wil doen. Ook de regels voor uitleen van games en video's bij bibliotheken, en het kijken van films in de bios gaat volgens de nieuwe afspraken voortaan alleen nog door op vertoon van een ID-kaart.

De minister is niet mals in zijn aanpak: personeel van de winkels mag op cursus om de regels van PEGI en Kijkwijzer goed te leren kennen. Daarbij, wordt een verkoper betrapt op het verkopen van een game of film aan een te jonge persoon, kan de winkel een boete opgelegd krijgen die kan oplopen tot €18.500,-. Ook kan de rechter tot maximaal een jaar celstraf opleggen. Daarnaast gaat er actief gecontroleerd worden op naleving van de afspraken door zogeheten "mystery shoppers" in te zetten.

Bron: het hele bericht vindt je hier op de site van nu.nl


Mijn mening

Mijn persoonlijke mening hierover zal wellicht enkelen van jullie tegen de borst stoten aangezien we hier allemaal groot fan zijn van een game-franchise die een PEGI van 18+ heeft en lang niet allemaal boven de 18 jaar, maar ik ben persoonlijk het hier wel mee eens. Niet dat ik van mening ben dat jongeren inderdaad geweldplegingen doen vanwege games, maar wel omdat ik denk dat de "ouder van nu" hun kinderen te vrij opvoedt, en vaak niet echt een idee heeft van wat een game inhoudelijk voor verhaal heeft, en welke gewelddadige "features" er in verwerkt zitten. Ouders ontwijken relatief vaak deze verantwoordelijkheid. Als de overheid hierdoor voorkomt dat jongeren games aanschaffen zonder toestemming van hun ouders vindt ik dit een goeie zaak.


Wat kan ik met dit topic en met de poll?

Uiteraard, iedere jongere waarvan de ouders wél betrokken zijn bij het gamen van hun kinderen, zal wel gewoon zijn favoriete games kunnen spelen, aangezien zijn of haar ouders dan wel meegaan bij het kopen, en dan de game voor hun kinderen kunnen afrekenen.

Nu ben ik uiteraard vergeleken bij de meesten van jullie een oudje, daarbij komt nog dat ik zelf ook vader ben, waardoor mijn mening ook wordt beïnvloedt. Hoe denken jullie hierover? Probeer je eens voor te stellen voordat je de poll invult of een reactie plaatst, wat jij zou doen als je vader of moeder was van een game- fanaat als jezelf.


Link to comment
Delen op andere websites

Oh my god... Ik wist dat er een draadje los zat in Den Haag, maar ze maken het steeds gekker en gekker. Moet ik nu mijn pappie of mammie meenemen als ik met m'n vrienden een game ga halen? :-( Hopelijk worden de regels hier in het noorden niet zo streng nageleefd, aangezien er ook niet zoveel politie is hier... :{

Link to comment
Delen op andere websites

Ze doen hun best maar, als ik een 18+ spel wil hebben dan heb ik hem altijd via bol.com op mijn moeders' visa, dus daar heb ik geen problemen mee. Mocht ik toch vreselijke drang hebben om hem in de winkel te kopen neem ik mijn pa, ma, of zus (19) mee.

En over dat 'vrij opvoeden'. Ik vind juist dat kinderen onder de 10 jr. de laatste tijd veel te streng worden opgevoed. Ze krijgen huiswerk mee van de basisschool (groep acht) dat ze elke dag moeten doen. Ze worden doodgegooid op de tv met leerzame programma's (wuzzy, dora). Ik ben juist bang dat over 10 jr. geen enkel kind onder de 10 meer weet wat spelen is.

Bewerkt: door Bierbuikje
Link to comment
Delen op andere websites

Zoveel verschil maakt het nou ook weer niet. Films van 16+ en games van 18+ zijn in sommige gevallen inderdaad terecht niet bedoelt voor die doelgroep. Bij muziek zit er enkel een waarschuwing op de verpakking. En ja, als je een game echt wilt dan neem je je ouders gewoon mee. Maar je bent je wel bewust van die leeftijdsgrens. En anders hebben we altijd McLovin nog.

so4gea.jpg

Link to comment
Delen op andere websites

tja ik download me games vooral,dus ik heb er geen last van.

maar toevallig heb ik vandaag voor het eerst zowat een spel legaal voor 18+ gekocht bij de freerecord shop.

ben bij 2 winkels geweest:eerst bartsmid,ze hadden hem niet maar boden andere delen an dus dat is een teken dat ze hem aan mij zouden verkopen ookal ben ik 13

daarna ben ik bij freerecord geweest:zag hem ging er mee naar de toonbank en kon hem zonder problemen mee nemen.maar ik wist van te voren als dat ik bij de freereciord shop hem mee zou krijgen want dar krijg je altijd alles mee :7 maargoed,ik zit er dus niet mee maar vind een boete van 18.000 euro of een hele jaar gevangenis straf echt wel overdreven.

ik heb dus veel manieren om 18+ spellen te krijgen:bol.com,downloaden en de freerecord shop die in de buurt zit hier die zich daar niks van aantrekken :puh:

Bewerkt: door thegodfather91
Link to comment
Delen op andere websites

Onzin.

Vanuit het standpunt van een ouder kan ik het wel begrijpen. Je wilt je kind beschermen enzo. Maar laat dit dan vooral aan de ouders over. Als zij hun kind betrappen met een spel wat niet voor hun leeftijd is, moet die ouder handhaven. Niet één of andere puistenkop achter de balie van Game Mania.

Maar was de PEGI richtlijn niet al wet? Moest je niet al een ouder meehebben als je een 18+ spel wou kopen? Werden er al niet boetes opgelegt? Dit is dus niet echt nieuws, of wel?

Overigens kan ik nog gewoon bij de Game Mania GTA CTW (als 15-jarige) kopen, dus veel wordt er volgens mij niet echt op gelet.

Link to comment
Delen op andere websites

@Hayte: Het was wel richtlijn, maar geen wetgeving. En handhaving ervan volgt ook nu voor het eerst pas. ;)

@ Bierbuikje: School en tv hebben uiteraard weinig te maken met het opvoeden door de ouders, hè. :) Dat men op school wel erg vroeg begint met daadwerkelijk dingen aanleren ben ik overigens wel met je eens, onze "groep twee-er" leert al lezen en rekenen. (ookal zijn het appels en tekenen ze lettertjes na)

Mijn zoontje kijkt vrijwel geen tv, maar juist weer meer dvd's door ons uitgekozen. Zo heb ik bijvoorbeeld een paar dvd's staan met allerlei korte, leuke afleveringen van Shaun The Sheep. Zit niets educatiefs aan. Aan de andere kant, het Sesastraat wat wij voorgeschoteld kregen zit ook vol educatieve middelen. Hoe denk je dat Graaf Tel aan zijn naam komt? Die doet niet anders dan raaskallen over cijfertjes.. :D

Link to comment
Delen op andere websites

@ Bierbuikje: School en tv hebben uiteraard weinig te maken met het opvoeden door de ouders, hè. :) Dat men op school wel erg vroeg begint met daadwerkelijk dingen aanleren ben ik overigens wel met je eens, onze "groep twee-er" leert al lezen en rekenen. (ookal zijn het appels en tekenen ze lettertjes na)

In groep 2 leerde ik tellen, 1 bekertje, 2 bekertjes en *floep* 3 bekertjes. Lezen en rekenen pas in groep 3. Al die basisschool kinderen van tegenwoordig moeten zo presteren, ik vind het niet kunnen.

Mijn zoontje kijkt vrijwel geen tv, maar juist weer meer dvd's door ons uitgekozen. Zo heb ik bijvoorbeeld een paar dvd's staan met allerlei korte, leuke afleveringen van Shaun The Sheep. Zit niets educatiefs aan. Aan de andere kant, het Sesastraat wat wij voorgeschoteld kregen zit ook vol educatieve middelen. Hoe denk je dat Graaf Tel aan zijn naam komt? Die doet niet anders dan raaskallen over cijfertjes.. :D

Sesamstraat vind ik dan wel weer kunnen, er zit ook een kern van humor in (koekiemonster) en het is leuk om naar te kijken. Maar programma's als 'Dora', 'Wuzzy' en 'Go Diego Go' zijn zo gericht op het engels leren. Je wordt overspoeld met engelse teksten. Ik vind het triest als kinderen al zo jong met een taal moeten beginnen. Ik begon pas serieus met engels in klas 1 (daarvoor wel al wat basiskennis meegekregen van engelse actiefilms).

Bewerkt: door Bierbuikje
Link to comment
Delen op andere websites

Ik ben juist bang dat over 10 jr. geen enkel kind onder de 10 meer weet wat spelen is.

En wat willen ze hiermee eigelijk bereiken?

Dat ouders niks meer hoeven te doen omdat een tiener achter de balie kan beoordelen of je een spel mag spelen of niet.

Link to comment
Delen op andere websites

Als het geen wetgeving was waarom kan ik dan bij de Bart Smit geen 18+ spellen mee nemen?

Volgens mij gaan die niet met alle plezier inkomsten binnenlopen hoor :puh:

Lees het zo eens:

Als het geen wetgeving was waarom kan ik dan bij de Gall & Gall geen 18+ drank mee nemen?

Volgens mij gaan die niet met alle plezier inkomsten binnenlopen hoor :puh:

Wat vind je er nu van?

Het gaat niet om geld. De overheid wilt dat 18+ ook 18+ is.

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...