Jump to content

Afvallen


MrIndependent

Recommended Posts

Ik heb ook nergens gezegd dat Light Frisdank goed voor je is, het is algemeen bekend dat het slecht voor je lichaam is. Maar, je valt er wel van af. Althans, heb ook wel eens gehoord dat je juist méér trek krijgt van dat spul, maar van die drank zelf kom je niet aan. Probleem is dat vrijwel niemand alleen op water kan teren. Je wilt ook wel eens "lekker iets bij een film" of zo hebben.

Zal heel lullig klinken, maar als je echt wilt afvallen. Dan maak je van je water gewoon ranja, of drink je iets in de trant van Cristal Clear. Wat ook heel weinig calorieën heeft, sowieso raad ik je nu aan om nu niet te beginnen om serieus af te gaan vallen. Want geloof me, afvallen in de december maand lukt je niet..

In de winter eet je juist meer zodat je lichaam het warm kan houden.

Om het warm te houden verbrandt je lichaam meer dus dat maakt ook niets uit.

Roken om af te vallen is overigens heel onverstandig, je verschuift het probleem alleen maar.

Ben je al een roker? Dan is het niet handig om te stoppen tijdens het afvallen omdat je dan 2 problemen tegelijk aanpakt en misschien te veel hooi op te vork neemt.

Wil je stoppen met roken? Doe dit dan als je je gewicht een beetje onder controle heb en het je niet al te veel moeite meer kost.

In het begin zul je inderdaad aankomen wanneer je stopt met roken maar als je gebruik maakt van je verbeterde conditie zal het sporten je wel minder moeite kosten.

Link to comment
Delen op andere websites

Mwah, ik bedoelde meer de decembermaand als je kijkt naar de feestdagen zoals Kerst en Nieuwjaar e.d. Dan eet je altijd anders en meestal veel vetrijker als normaal, zoals bijvoorbeeld gourmetten en oliebollen. Maar ook het snoepgoed met sinterklaas, of elk anders dergelijk feestmaal wat je in die maand eet. Dan tikt de teller al best snel door...

Link to comment
Delen op andere websites

Ikzelf ben 26 kilo afgevallen en heb er bijna geen moeite mee gemaakt. Ik heb nu niet persee minder gegeten, maar meer op gezond eten gelet. Ik at vooral vaak op een dag om "trek" te voorkomen, zodat ik het langer kan volhouden. Ik heb geen ongezonde tussendoortjes en drink alleen water, koffie, thee of magere melk. 1 keer in de week zondig ik en mag ik alles eten wat ik maar wil, ook tussendoortjes.

Het werkt erg goed, misschien is het wat voor jou? Als je meer wilt weten, PB me dan en ik stuur je het volledige dieet. :)

Link to comment
Delen op andere websites

Je bent amper 14 jaar. Je zit in volle groei en ja, daar horen nu eenmaal vetkwabben bij. Wacht nu eens even af tot je ouder bent. Als je op je 18de héél dik bent mag je voor mijn part beginnen met strenge maatregelen.

Het enige wat ik doe en heel goed helpt: Eet elke dag minstens 2 stukken fruit en drink maximaal een halve liter frisdrank. De frisdrank vervang je door water. Groenten eten en maximaal twee keer per week vet eten. Goed je best doen bij gym en vier keer aan sport doen in de week en je zal niet verdikken en zelfs vermageren.

Bewerkt: door MidnightMayhem
Link to comment
Delen op andere websites

  • 5 years later...

Ook al is dit topic dood en al 6 jaar oud, wil ik toch even een persoonlijke bijdrage geven en wat opmerkingen voor degenen die geïnteresseerd zijn om af te vallen (lijkt mij ook de reden om dit topic op te zoeken). :*D

Een interessante 3-delige documentaire serie van de BCC is een een tijdje terug uitgezonden op de NTR die ging over hoe verpest de voedselindustrie is en met name ook de fitnessindustrie. Korte conclusie van het verhaal: volgens meervoudig onderzoek is bewegen/sporten goed voor het kweken van spieren en het opbouwen van conditie, maar nutteloos voor gewichtsverlies. Massaal wordt er gedacht dat de combinatie van minder en gezonder eten EN veelvoudig bewegen het gouden antwoord is voor gewichtsverlies: dit is echter niet zo. Door de verlaagde calorie-iname door een dieet en het verbranden van calorieën m.b.v. sport zorgen ervoor dat je lichaam calorieën te kort komt (gemiddelde verbranding volwassen man ±2400 kcal in rust toestand = werking van je lijf om in leven te blijven). Gevolg is dat je lichaam overschakelt op de 'survival-mode': je voelt je vermoeit na het rennen van een marathon en moet uitbundig bijkomen en daarnaast is je metabolisme aan het compenseren wat je verloren hebt aan energie.

Terugkomend op mijn persoonlijke ervaring: zelf ben ik altijd al de 'flinke jongen' geweest, met een hoogtepunt van 110 kg op 15-jarige leeftijd. Ik wil nu geen zielige verhalen ophangen, maar, ik weet wat mensen met heftig overgewicht doormaken. Ik verafschuw ook hoe dikke mensen altijd slachtoffer zijn van pesterijen en hilariteit of hoe dunne mensen zitten te zaniken dat ze 'te dik' zijn. Maar goed, genoeg met mijn raging. :puh:

Ik wist dat er iets moest veranderen en sinds afgelopen zomer heb ik mijn levensstijl funest omgegooid na jaren van aankondigingen. Ik ben nu part-time vegetariër, eet bijna geen Unilever-zooi meer (E-nummers... heb het er niet zo op) en light-dranken met aspartaam zijn ook uit mijn systeem.

We zijn nu een paar maanden verder en ik ben al 22 kg afgevallen, echter moeten er nog 10 af. Mijn geheim: minder eten, diverser eten (groentes en fruit), kritischer consumeren en continu afvragen: 'Is het het waard om dit te eten?', motivatie filmpjes en foto's bekijken (before-after) en te kleine kleding kopen, daarnaast wandel ik voor het opbouwen van m'n conditie. Snel afvallen raad ik trouwens af en zet realistische doelen.

Ik raad mensen aan die graag willen afvallen om niet te veel bezig te zijn met eten en sporten, laat het gewoon vanzelf gaan. Ook met aankondigingen om af te vallen: niet lullen maar poetsen. ;)

Link to comment
Delen op andere websites

Gewichtsverlies is niet hetzelfde als vet kwijtraken, Guus. Als je veel sport vervang je je lichaamsvet met spiermassa, dat ten opzichte van vet relatief zwaar is. In een groot onderzoek van de National Weight Control Registry blijkt dat 94% van de afvallers meer lichaamsbeweging is gaan doen. Toeval? Natuurlijk niet. De studie die vaak wordt geciteerd in dit soort discussies is hier te vinden, maar daar blijkt slechts uit dat sporten zonder dieetverandering niet effectief is. Daarnaast zijn de cardiovasculaire voordelen van lichaamsbeweging welbekend.

Conclusie: Sporten helpt, mits je je dieet verandert en niet minder gaat bewegen buiten het sporten om.

Link to comment
Delen op andere websites

Zelf loop ik stage bij een fysiotherapie waar ik begeleider ben van een project met kinderen/adolescenten tussen de 13 en 23 jaar die allemaal overgewicht hebben plus een lichtverstandelijke beperking.

Wij bieden ze een bewegingsondersteuning en hulp met de voeding. Volgens is het verplicht om uit te stromen richting een sportvereniging passend bij de deelnemer. Het is een heel intensief project aangezien de deelnemers een verstandelijke beperking hebben. Uitdagend is het wel, bij een aantal lukt het ons de deelnemers te laten afvallen en anderen vallen niet af maar zien wij wel een toename in de spiermassa.

Wij als bewegingsagogen worden ook begeleidt door een Dietiste. Die ons meehelpt met het voedingsgedeelte. Meer dan de helft van de tijd weten de deelnemers niet wat ze naarbinnen stoppen. We gebruikten eerst een map waar ze "sterren" in moesten kleuren. 1 ster is bijvoorbeeld 25 calorieën. Het nadeel hieraan is is dat we wel een maximum aangeven wat ze mogen eten en drinken aan sterren maar dat dat niet meer mag zijn als 75/80 sterren. Echter was deze methode te moeilijker dus zijn we overgestapt op de Eetmeter app waar wij ook beter kunnen checken wat ze naarbinnen stoppen. Vooral uit het voedingsgedeelte halen wij veel winst.

Het verbranden van vet hangt ook van een aantal factoren af. Je hartslaghoogte is zeer belangrijk!! Als we cardiovasculair trainen zoals op de fiets of de loopband heb je te maken met verschillende hartslag hoogtes. Als je tussen de 60-70% van je maximale hartslag zit zit je in de warming up. Je warmt je spieren op me als doel minder kans op blessures. Je verbrandt op dit moment weinig vet en je bouwt geen tot weinig conditie op. Denk hierbij ook aan krachttraining dan komt vaak je hartslag ook niet hoger als 70.

Is je hartslag tussen de 70-80% van je maximale hartslag dan ben je bezig met vetverbranding. Hierbij verbrandt je je extra's. Echter zit je hoger dan 80% van je Max dan ben je bezig met het verbeteren van de conditie en uithoudingsvermogen afhankelijk van wat je op dat moment traint.

Een andere factor is zogeheten supercompensatie. Je spieren raken gewend aan een bepaalde inspanning en sparen daarvoor energie op. Als je traint raakt je lichaam vermoeid. Dan krijgt je lichaam op de donder en gaat herstellen en neemt een reserve op voor de volgende training. Als je 2 a 3 dagen na je laatste training dezelfde training gaat doen zal je score verhoogd zijn. Je kan het langer volhouden. Echter als je na 1 dag alweer een zware inspanning zou leveren is je lichaam nog niet voldoende hersteld en zal je niks van de supercompensatie merken en kan zelfs je gezondheid en je conditie afnemen. Hetzelfde effect treedt op wanneer je meer dan 3 dagen niet traint. :)

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...