Jump to content
Joriz

Jaarcijfers Take-Two Interactive van 2009


Aangezien Take-Two Interactive (het moederbedrijf van Rockstar Games) een beursgenoteerd bedrijf is dient Take-Two publicaties te maken waarin ze een deel van de boekhouding openbaar maken. Tevens geeft Take-Two hierbij uitleg over genomen beslissingen en de gang van zaken. Deze gegevens worden gepubliceerd voor de aandeelhouders en de Amerikaanse toezichthouder van effectenbeurzen. Omdat de gegevens openbaar zijn kunnen we hier wel een aantal conclusies uittrekken rondom de publicatie van de Grand Theft Auto titels.

De cijfers zijn nu al bekend aangezien een fiscaal jaar niet op 1 januari start maar al in november begint.

We kunnen dus exact zien hoeveel het bedrijf per console verdient zoals te zien is in het onderstaande grafiek:

gallery_1_5_36058.jpg

Wat zeer opvalt is dat er veel meer omzet wordt gehaald uit console spellen dan spellen voor de PC. Dit komt waarschijnlijk doordat een deel van de spellen voor PC illegaal worden gedownload en dus niet netjes in de winkel wordt gekocht. Hierdoor komen spellen vooral (eerst) op consoles uit waardoor er dus nog meer geld aan console spellen wordt verdiend (een vicieuze cirkel dus).

Al is het niet bekend hoeveel winst er nu precies wordt gemaakt op een PC of consolespel, enkel omzetcijfers zijn bekend. Wel bekend is dat op console spellen royalties moeten worden betaald aan Microsoft, Nintendo en Sony. Hierdoor zijn console spellen in de winkels dus ook wat duurder dan PC spellen.

Hoe belangrijk Grand Theft Auto voor het moederbedrijf is laat het onderstaande grafiek zien:

gallery_1_5_60315.jpg

Dit wordt door het moederbedrijf ook als grote risicofactor aangeduid aangezien Grand Theft Auto één van de weinige spellen is waar Take-Two veel aan verdient. Dit verklaart ook waarom Take-Two naast de artistieke kant ook vanuit financieel oogpunt niet elk jaar een nieuwe afgeraffelde GTA uitpoept, maar om de paar jaar een goed afgewerkt product uitgeeft. Te verwachten is ook dat er voorlopig geen nieuwe grote Grand Theft Auto uitkomt, aangezien je zo'n mooi product niet in zo'n korte tijd kan maken.

Take-Two heeft dit jaar de helft minder winst gemaakt dan vorig jaar. Dit komt waarschijnlijk niet door de kredietcrisis, maar door het gebrek van een grote GTA release. Huilen hoeven de aandeelhouders van Take-Two echter niet. Dit jaar is er maar liefst 250 miljoen dollar winst gemaakt waarvan ongeveer 75 miljoen dollar winst uit Grand Theft Auto titels kwam.

Behalve een heleboel conclusies uit getallen is er nog wel een leuk nieuwtje uit de stukken te halen. Er staat namelijk in dat Grand Theft Auto: Chinatown Wars volgend jaar eindelijk naar de iPhone en iPod Touch komt!

Bron data voor artikel, grafieken en tabellen: Take-Two Interactive Software, Inc. - Form 10-K Annual Report

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites


Recommended Posts

Het is en was niet mijn bedoeling om een fanboy oorlog te ontketenen ik zeg alleen dat er grote kans is dat de xbox omzet hoger is dan de ps3 omzet vanwege de episodes dat is gewoon een feit

dankzij de episodes hebben waarschijnlijk ook heel wat mensen gta IV gekocht + xbox blablabla dat levert dus omzet op

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Haha, goed afgewerkt product? Er zijn zoveel bugs en problemen met dat spel. Als je met "goed afgemaakt product" een goede verhaallijn en graphics bedoelt, ja, dan is het een goed afgewerkt product. Maar er zijn echt zo veel technische problemen met dat spel.

Goed punt. Heb het even aangepast.

Dit was tog alleen op de pc?

& verder is het logisch dat ze dit jaar niet veel geld verdient hebben aan de playstation 3 want de episodes zijn er niet opgeweest :bier:

Ja, heel erg jammer, want ik heb een PS3.

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Mooi gedaan van R* :sigaar:

Meestal vind ik het maar normaal dat die gameontwikkelaars veel netto-opbrengsten hebben als je ziet wat zo een spel kost.

Maar bij R* is het echt zijn geld waard vind ik. En van bugs enzo kan men van GTA toch niet klagen vind ik (PS) in tegenstelling tot de laatste call of duty :7

En ik denk dat het normaal is dat R* meer opbrengsten heeft van de Xbox als je weet dat de Xbox van de vs komt.

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Wat jullie ook nog vergeten ten opzichte van de omzet van de pc is dat omzet (ff economie vooral M&O) afzet maal consumentenprijs is. ik weet natuurlijk niet of take2 iets moet betalen aan microsoft en/of sony maar het is een feit dat de pc versie 10 euro goedkoper was (en volgens mij nog steeds is) en dat de consoles een collectors edition hadden die ook weer 10 of meer euro's kostte. Wat ook een fout was is dat veel pc-gamers zich verlaatte voelde omdat de pc versie zowat een half jaar later kwam. Dit alles lijkt me een meer waarschijnlijke reden waarom GTA IV het wat slechter deed op de pc ipv alles op piraterij te schuiven.

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Mooi gedaan van R* :sigaar:

Meestal vind ik het maar normaal dat die gameontwikkelaars veel netto-opbrengsten hebben als je ziet wat zo een spel kost.

Maar bij R* is het echt zijn geld waard vind ik. En van bugs enzo kan men van GTA toch niet klagen vind ik (PS) in tegenstelling tot de laatste call of duty :7

En ik denk dat het normaal is dat R* meer opbrengsten heeft van de Xbox als je weet dat de Xbox van de vs komt.

Vergeet niet dat dit alleen omzet cijfers zijn en geen winst hè...

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...