Jump to content

Wat mis jij op WikiGTA?


Svenie

Recommended Posts

Een hoop tekst NicolaB, maar volgens mij wordt er weinig gezegd.

Je zegt dat je kwaliteit en samenwerking mist. Ik vind het jammer dat je vindt dat WikiGTA geen kwaliteit kent, daarom hoop (en vermoed) ik dat je het over de kwantiteit hebt. Dat er een hoop nog niet beschreven is, dat klopt. Maar daar wordt aan gewerkt, zoals ik onlangs ook al aangaf.

Juist door niet zomaar iedereen aan WikiGTA te laten werken proberen we de kwaliteit te waarborgen. Vaak zijn er leden die aangeven ook wel mee te willen werken, maar bij de afgelopen sollicitatieronden waren er maar een handjevol inzendingen en jij was er daar niet een van. Verder vind ik het bijzonder dat jij vanachter je beeldscherm kan zien hoe de samenwerking gaat; die is namelijk prima. Redacteurs overleggen en vullen elkaar aan waar nodig.

Link to comment
Delen op andere websites

  • Reacties 73
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Svenie

    6

  • ERRWINS

    6

  • PrioX

    4

  • GuitarGuy666

    4

Een hoop tekst NicolaB, maar volgens mij wordt er weinig gezegd.

Je zegt dat je kwaliteit en samenwerking mist. Ik vind het jammer dat je vindt dat WikiGTA geen kwaliteit kent, daarom hoop (en vermoed) ik dat je het over de kwantiteit hebt. Dat er een hoop nog niet beschreven is, dat klopt. Maar daar wordt aan gewerkt, zoals ik onlangs ook al aangaf.

Ik bedoelde een gebrek aan kwantiteit en de algemene kwaliteit (dat er een hoop nog niet is beschreven/ relatief weinig informatie).

Qua samenwerking, doel ik op samenwerking met andere GTA Encyclopedieën. Over de onderlinge samenwerking heb ik geen idee :puh:

Qua kwaliteit, heb ik steekproefsgewijs 3 verschillende artikelen gepakt van wikigta.org en gta.wikia.com. Het verschil in gegeven informatie is groot.

Link to comment
Delen op andere websites

We zullen ook nooit ontkennen dat er op WikiGTA dingen ontbreken. WikiGTA is namelijk nooit af en je kan je altijd afvragen waar de grens (en prioriteit) ligt over wat er op WikiGTA hoort. Dit soort discussies zijn er ook tussen de medewerkers en dit heeft er voor gezorgd dat minder dan 100 man bijna 25 duizend pagina's hebben aangemaakt over alles rondom GTA. Op Wikia hebben ze met 23.000.000? mensen 'slechts' vier keer zo veel pagina's weten te maken.

Wat denk ook een complimentje is naar de WikiGTA medewerkers dat er door zo'n kleine groep zo veel kennis met grote controle online wordt gezet.

Nadeel is dus van Wikia is dus dat elke malloot het kan bewerken en je soms schaamt over de feitjes en fictie die er door elkaar worden vermeld.

Merk op dat WikiGTA nooit is gestart met het idee als Wikipedia, maar toen al als middel zodat we met een hechte groep onze kennis op kwalitatieve wijze online konden delen. Natuurlijk kijken we ook naar verandering. Zo hebben we sinds een half jaar een mobiele versie en hebben we ook een sollicitatieronden gehad om nieuwe mensen die we minder goed kennen toch een kans te geven. Hieruit zijn echt weer fantastische mensen gerold die echt goed meewerken.

Mocht je jouw kennis in de toekomst ook willen delen houd dan je ogen open voor een toekomstige sollicitatieronde.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik zou dan niet alle leden zomaar klakkeloos laten bewerken of laten schrijven. Een sollicitatie procedure qua schrijfkunsten lijkt me niet verkeerd :)

Dat is allang gebeurd, maar volgens mij zijn er maar iets van drie leden aangenomen. Misschien moet de crew eens kijken voor andere dingen? Ik denk dat een project, dat iedere forumlid met de engelse taal gewoon een motivatiebrief kan sturen naar de adminstrators, om zo WikiGTA-medewerker te worden van de engelse WikiGTA. Waarom? Omdat die enorm achter loopt als ik er nu even op kijk. Want als je ons bekijkt van GTA Wiki, en WikiGTA, gaat WikiGTA sowieso het nooit meer redden...

Link to comment
Delen op andere websites

Ik vind het apart dat niet elke SL+ (automatisch) lid is van WikiGTA. Je zou toch denken dat die mensen hier geselecteerd zijn op het forum, vanwege hun kwaliteit.

Ikzelf lever ook wel contributies aan wiki's. Als ik er een heel selectieproces voor moet doorlopen, dan doe ik dat echt niet. Mede omdat ik weet dat ik niet iemand ben die continue contribueert, maar gewoon af en toe als ik iets zie dat ik graag verbeterd wil zien. Daarbij denk ik dus ook dat een SL+ lid eenzelfde intentie kan hebben.


Ik heb overigens wel respect voor hoe het zo is opgezet hoor.

Bij gta.wikia.com heb je hetzelfde als je hier op het GTAForum hebt. Relatief een klein aantal mensen die actief een bijdrage leveren (744 mensen op wikia), gebaseerd op de behoefte :puh: Wil je niet, dan doe je het niet. Je hebt een modererend team (+software) nodig om het in goede banen te leiden.

Het ondernemen is vooral een kwestie van durven natuurlijk. Er is hier geen forum opgezet, door niet te investeren en niet te leren van fouten. Ik vind het dan ook een zeer positief punt dat er wel nog steeds wordt ondernomen in WikiGTA (die mobiele versie, een selectieproces voor nieuwe wikileden).

Maar goed, zoiets kan als (optioneel) strategisch toekomstbeleid genomen worden :puh: Tactisch lijkt het mij een verbetering als ieder GTAForumlid dat kwaliteit levert, dus SL+ leden, automatisch lid worden van WikiGTA om de kwantiteit (en de algemene kwaliteit) te verbeteren.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik vind het apart dat niet elke SL+ (automatisch) lid is van WikiGTA. Je zou toch denken dat die mensen hier geselecteerd zijn op het forum, vanwege hun kwaliteit.

Dat laatste klopt, maar dat wil niet zeggen dat ieder SL+ per se geschikt is om WikiGTA-medewerker te zijn. Er kunnen SL+ zijn die hun rang hebben verdiend dankzij waardevolle en frequente bijdragen aan bijvoorbeeld Graphics of Computer Talk, maar als diezelfde SL+ niet laten blijken dat ze een uitgebreide GTA-kennis hebben, zie ik niet in waarom ze gelijk WikiGTA-medewerker moeten worden. Leden, Superleden, Megaleden en Moderators die op dat vlak wél genoeg kennis lijken te hebben (en bovendien de Nederlandse taal goed genoeg onder de knie hebben), worden er vanzelf uitgepikt, waarna wordt besloten of ze medewerker mogen worden.

Link to comment
Delen op andere websites

Het lijkt mij dat als iemand voor graphics en computertalk SL+ wordt, dat diegene ook een unieke bijdrage kan leveren op bijv. graphics gebied voor WikiGTA. En zelfs al heeft ie dat niet, moet je wel een beetje vertrouwen in SL+ leden hebben.

Ik denk dat er meer kwantiteit en kwaliteit gemist wordt, doordat ze niet bijdragen (ook al is het maar weinig), dan de SL+ die belabberde artikelen schrijft. Ik schat die kans in op echt nihil. Schrijft ie echt belabberd, dan kan je dat als crew aangeven lijkt mij :puh:

Ik denk dat het vooral een kwestie van durven is. Durven iemand meer verantwoordelijkheden te geven. Geef men een introductie hoe je een goede wiki moet schrijven (daar laten open wiki's veel kwaliteit liggen), dan loop je nog minder risico. :Y


Aan de andere kant kan ik ook natuurlijk begrijpen, dat men nu denkt: Waar bemoeit die Nicola zich allemaal mee. Beetje hoog van de toren blazen :D

Dat is de reden dat ik het nog niet gezegd had, ook al kijk ik er erg vaak op. Zelfs dan is het natuurlijk maar een advies, over hoe ik er tegenaan kijk (als buitenstaander). Dat advies kent daardoor ook wellicht haken en ogen. :puh:

Dit is dan ook het topic "wat mis jij op wikigta". Ik vind het over het algemeen een erg prettige wiki (omdat het NL's is en op andere punten weer andere info geeft, dan andere gta encyclopedieën). Maar ook dat kent haken en ogen en ik probeer hier dat aan te geven en met eventuele oplossingen te komen :)

Bewerkt: door NicolaB
Link to comment
Delen op andere websites

  • 4 maanden later...

Hallo mensen van GTAforums en WikiGTA,

Mijn naam is Jeroen, voornamelijk op YouTube sta ik inmiddels al relatief bekend als DutchBudokaiFan.

Ik kom hier met, misschien een ietwat brutale, suggestie.

Als ik Wikigta vergelijk met de Engelse GTA wikia, valt het mij op dat bij de Engelse website op de verschillende pagina's van de missies altijd walkthrough video's staan. Vandaag de dag lijken mensen steeds 'luier' te worden en verkiezen het kijken van een video guide vaak boven het lezen over de desbetreffende missie, of zij missie waar hulp bij nodig is. Mijn suggestie is dan ook: zou het niet handig zijn om op de Nederlandse wikigta videos op de pagina's te plaatsen van YouTube van de missies of zijmissies die de bezoeker zoekt?

Ik zelf maak al jaren video walkthroughs van de GTA games. Ik voorzie al deze video's van mijn eigen (Engelse) commentaar en karakter en speel iedere GTA game uit tot dat de 100% completion is bereikt. Ik ben geen enorm grote YouTuber, al kan ik wel zeggen dat ik inmiddels uitgegroeid ben tot een wat bekendere YouTuber met bijna 4000 subscribers. Uiteraard ben ik geen PewDiePie, maar onder de Nederlandse GTA Walkthrough YouTubers ben ik één van de grotere namen. Mijn kanaal is hier te vinden: www.youtube.com/dutchbudokaifan

Je voelt al aankomen dat ik het natuurlijk ontzettend leuk zou vinden als mijn eigen video's op de Nederlandse Wikigta pagina's konden worden gezien. Ik ben er van overtuigd dat veel van mijn video's. (Met name die van mijn nieuwere GTA III 100% remake) een bijdrage kunnen leveren aan hulp zoekende GTA fans.

Maar ik ben mij er geheel van bewust dat ik hiermee schaamteloos reclame voor mezelf aan het maken ben en dat zit gewoonlijk niet in mijn aard. (Anders was ik waarschijnlijk ook wel groter geweest) Vat dit bericht daarom ook niet teveel op als een sollicitatie voor eigen belang of een reclame campagne. Enkel de suggestie van het plaatsen van video's (niet zo zeer die van mijzelf) bij de pagina's is wat ik wil meegeven.

Verder wil ik in ieder geval een compliment geven aan de staff van wikigta voor een hoop dingen die ze wél beter doen dan de Engelse GTA wikia. De zoekkaartjes met de aanklikbare markers werken erg handig. Ik bezoek de Nederlandse wikigta pagina al jaren en zeker als het gaat om kaarten of snelle informatie verkies ik de Nederlandse pagina op dat gebied vaak boven de Engelse wikia gta. (Ik ben mij er ook van bewust dat de Nederlandse wiki ook een Engels vertaalde pagina heeft, maar dat even terzijde)

Hoe dan ook, dit bericht was in alle goede bedoelingen bedoeld. Ik hoop dat dat ook zo kan worden opgevat.

Vriendelijke groeten van Jeroen ( ~ DutchBudokaiFan)

Link to comment
Delen op andere websites

Mijn mening:

Ik denk eerder dat GTAGames een eigen YouTube kanaal zal gaan maken met daarin video's gemaakt door leden (WikiGTA medewerkers) van het forum.

Ik zie dit bericht eerder als een soort reclame voor meer views en likes zodat je geld kunt verdienen in plaats van een dienst te bewijzen.

Link to comment
Delen op andere websites

  • 1 year later...
  • 4 weken later...

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...