Jump to content

Apple - iOS 11


Grand Theft Auto TOM

Recommended Posts

Ik heb een aardig aantal comments op Apple-fora gelezen en daar vindt ook bijna iedereen het te veel geld. Ik hoop dat de verkopen fors dalen en dat Apple zo inziet dat dit nergens op slaat.

Het probleem zit 'm vooral in de prijzen buiten de VS. Want onder meer door al die reguleringen van de EU betalen we een flinke mep bovenop de originele prijzen. Ter vergelijking: de entry-level MacBook Pro mét Touch Bar en Touch ID kost $1799. In Nederland is dat €1999, wat omgerekend uitkomt op ongeveer $2173. En dat is niet alleen de schuld van de EU of Nederland, maar ook die van Apple zelf. De meeste bedrijven zouden in dit geval de prijzen alsnog consistent proberen te houden in alle landen.

Aan de andere kant: die Surface Book van Microsoft kost ook aardig wat, hoor. Entry model is $2399, duurste model is $3299. En niet zeggen dat je daar betere hardware voor krijgt, want dat valt op zich nog best mee. Ik zal die entry modellen eens vergelijken:

Surface Book ($2399)

13,5-inch display

3000x2000 pixels

256 GB SSD

Intel Core i7 (Skylake)

8GB RAM

NVIDIA GeForce GTX 965M (2GB GDDR5)

MacBook Pro ($2399)

15-inch display

2880x1800 pixels

256 GB PCIe SSD (tot 3,1 GB/s)

2,6 GHz quad-core Intel Core i7 (Skylake)

16 GB RAM (2133 MHz)

Radeon Pro 450 (2 GB)

Vier Thunderbolt 3-poorten (tot 40 Gbps)

Touch Bar en Touch ID

Met andere woorden: je betaalt dezelfde prijs in US$, maar krijgt bij de MacBook Pro wel een groter scherm, snellere SSD, meer en mogelijk zelfs sneller RAM geheugen, Touch Bar en Touch ID. En dan weet ik zo nog niet eens de kloksnelheid van de CPU die de Surface Book heeft. Wel las ik ergens dat die mogelijk maar twee cores heeft, ook nog zoiets. Maar ik ga Microsoft niet afkraken hier, want ik vind dat ze serieus goed bezig zijn op het gebied van hardware. Ze proberen het tenminste nog, daar kan Apple een puntje aan zuigen. puh2.gif

Ik heb gisteren ook de live-event bijgewoond en ik moet eerlijk zeggen dat ik het zeer teleurstellend vond:

1 Alleen Macbook Pro's. Waar zijn de Mac Mini's en Mac Pro's?

2 OLED-balkje alleen op de duurdere modellen.

3 Geen Kaby Lake processors.

4 AMD GPU's... Geen officiële CUDA-support dus.

5 "Revolutionair", "The Best" en vooral "EVER MADE!". Schei toch uit emo.gif

6 LG-beeldschermen tentoonstellen. Bracht dan gelijk een nieuw Cinema Display USBC Scherm uit.

7 Alleen maar USB C poorten. Prachtig, maar de nieuwe iPhone's en de rest van de wereld gebruiken nog steeds USB-A connectors.

En dan die instapprijzen pukey.gif

Ik, als Apple fan, vond de prijzen van de Macbooks altijd al te hoog maar dit gaat nergens meer over.

Even genummerd, zodat ik makkelijker op je punten kan reageren. puh2.gif

1: Dat vraag ik me eerlijk gezegd ook af. Wellicht brengen ze hier binnenkort een 'silent' upgrade voor uit, dat gebeurt immers vaker.

2: Correctie: op de 'standaard' modellen. Het model zonder Touch Bar is nu min of meer de vervanger van de MacBook Air, en moet je niet zozeer als entry model beschouwen. De 13-inch MacBook Pro met Touch Bar is nu min of meer het entry model. Het feit dat processor een flinke downgrade (2 GHz) is t.o.v. goedkoopste model mét Touch Bar (2,9 GHz) bewijst dat min of meer. Ook de snelheid van het werkgeheugen en de specs van de integrated graphics zijn overigens wat minder. Verder heb je maar twee Thunderbolt-poorten i.p.v. vier.

3: Daar is een reden voor: die zijn op dit moment alleen als dual-core variant beschikbaar. Natuurlijk hadden ze ervoor kunnen kiezen om de 13-inch MacBook Pro hiervan te voorzien. Immers, mijn 13-inch MacBook Pro heeft een Broadwell processor, terwijl de 15-inch MBP van rond dezelfde periode nog een Haswell processor heeft. Dus dat was een optie geweest. Maar waarschijnlijk wilde Apple alles meteen gelijktrekken, en dus heb je nu Skylake bij alle modellen.

4: Niet om Apple's keuze goed te praten, maar Apple switcht regelmatig tussen fabrikanten voor dedicated graphics. Ene keer is dat Nvidia, andere keer AMD. Deze keer is dat blijkbaar dus AMD.

5: Dat is gewoon standaard als het gaat om marketing, iedere fabrikant doet dat wel. En als ze het hebben over bijvoorbeeld "The best MacBook we've ever made", dan liegen ze in ieder geval niet, haha. emo.gif

6: Had gekund, had gekund. Vind het persoonlijk qua design ook niet zo mooi, zo'n LG-scherm i.c.m. een Mac.

7: Correctie: Thunderbolt 3 (met zelfde vormfactor als USB-C) poorten, die gaan tot 40 Gbps. En ze werken onder het principe van 'one port to rule them all'. Je hebt weliswaar allerlei dongles nodig (waar ik ook niet echt een fan van ben), maar dan kun je USB-A, HDMI, Thunderbolt 1/2 en DisplayPort gebruiken. Ze fungeren ook allemaal als poort om je Mac mee te kunnen opladen. Dankzij die ondersteuning voor Thunderbolt 3 kun je één 5K-display of twee 4K-displays aansluiten op het 13-inch model. Bij het 15-inch model is dat twee 5K-displays of vier 4K-displays. En allemaal gewoon op 60 Hz.

Bewerkt: door Grand Theft Auto TOM
Link to comment
Delen op andere websites

  • Reacties 1.1k
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Grand Theft Auto TOM

    297

  • MegaPilot

    118

  • Davedavy

    88

  • GolfG60

    74

Het probleem zit 'm vooral in de prijzen buiten de VS. Want onder meer door al die reguleringen van de EU betalen we een flinke mep bovenop de originele prijzen. Ter vergelijking: de entry-level MacBook Pro mét Touch Bar en Touch ID kost $1799. In Nederland is dat €1999, wat omgerekend uitkomt op ongeveer $2173. En dat is niet alleen de schuld van de EU of Nederland, maar ook die van Apple zelf. De meeste bedrijven zouden in dit geval de prijzen alsnog consistent proberen te houden in alle landen.

Dat is al jaren een factor, zwak excuus. De laatste verhoging is degene die er teveel aan is voor veel mensen. Nu het verschil op de EU steken terwijl dat al jaren een factor is, is gewoon onzin.

Aan de andere kant: die Surface Book van Microsoft kost ook aardig wat, hoor. Entry model is $2399, duurste model is $3299. En niet zeggen dat je daar betere hardware voor krijgt, want dat valt op zich nog best mee. Ik zal die entry modellen eens vergelijken:

***

Met andere woorden: je betaalt dezelfde prijs in US$, maar krijgt bij de MacBook Pro wel een groter scherm, snellere SSD, meer en mogelijk zelfs sneller RAM geheugen, Touch Bar en Touch ID. En dan weet ik zo nog niet eens de kloksnelheid van de CPU die de Surface Book heeft. Wel las ik ergens dat die mogelijk maar twee cores heeft, ook nog zoiets. Maar ik ga Microsoft niet afkraken hier, want ik vind dat ze serieus goed bezig zijn op het gebied van hardware. Ze proberen het tenminste nog, daar kan Apple een puntje aan zuigen. puh2.gif

Zelfde logica: De iPhone is niet duur, want de Samsung Galaxy SX kost even veel. Nope, ze zijn gewoon alletwee duur.

Tevens klopt je prijs niet:

https://www.amazon.c...B0163GNS5S?th=1

Kort gezegd:

- De Surface Book is goedkoper.

- Snelheid geheugen kan je niet vergelijken, dus speculatie hierover is gewoon bullshit. Naar alle waarschijnlijkheid is dat gewoon hetzelfde.

- Meer SSD geheugen.

- Hogere resolutie(niet dat het boeit, maar specificaties opsommen die niemand een hol interesseert om een bepaalde fabrikant goed te praten is nu eenmaal de mode hier).

- Nvidia kaart, en voor laptops is dat gewoon de beste keuze. Zeker qua gaming, op dat Radeon ding zal je niet veel kunnen uitvreten, ik kan niet eens benchmarks terugvinden van dat ding. Dat zegt veel, want bij Notebookcheck hebben ze quasi van elke chip een review.

Los daarvan zijn het alletwee schijtopties, financieel gezien dan.

4: Niet om Apple's keuze goed te praten, maar Apple switcht regelmatig tussen fabrikanten voor dedicated graphics. Ene keer is dat Nvidia, andere keer AMD. Deze keer is dat blijkbaar dus AMD.

Omdat AMD nu eenmaal cheap is, Nvidia is beter en duurder.

7: Correctie: Thunderbolt 3 (met zelfde vormfactor als USB-C) poorten, die gaan tot 40 Gbps. En ze werken onder het principe van 'one port to rule them all'. Je hebt weliswaar allerlei dongles nodig (waar ik ook niet echt een fan van ben)

Apple als het over iPhone gaat: Maar, maar, maar, fuck kabeltjes, want IEDEREEN haat toch kabeltjes??? Daarom slopen we de 3.5 mm jack eruit.

Apple als het over Mac gaat: Ow shit, we kunnen meer geld maken als we mensen kabeltjes laten kopen voor een poort die totaal niet mainstream is. IEDEREEN HOUDT VAN KABELTJES TOCH????

Link to comment
Delen op andere websites

Apple heeft gewoon jarenlang een bodem zitten leggen en nu komen de vruchten eruit, nou gaan we zien of alle liefhebbers die enorm veel waarde hechten aan de Mac-voordelen en 'nooit van plan zijn om terug te keren naar Windows' daar nog aan durven vast te houden icon_rolleyes.gif

Link to comment
Delen op andere websites

Het probleem zit 'm vooral in de prijzen buiten de VS. Want onder meer door al die reguleringen van de EU betalen we een flinke mep bovenop de originele prijzen. Ter vergelijking: de entry-level MacBook Pro mét Touch Bar en Touch ID kost $1799.

Correctie: dat is zonder de lokale BTW. Met bijv. de NY tax erboven ligt de prijs rond 1900+ dollar. Info over Surfacebook klopt ook niet. Verkrijgbaar in DE vanaf 1401 euro.

Ik ben erg teleurgesteld, de SurfaceBook lijkt me een mooi alternatief smile3.gif

Bewerkt: door Davedavy
Link to comment
Delen op andere websites

  • 2 weken later...

Hey Tom, kan jij mij vertellen of NXP nog betrokken is bij het fabriceren van chips voor de iPhone of andere Apple-devices en indien ja, op welke manier? Het is voor mij heel belangrijke informatie, dus mocht je een genuanceerd antwoord zoals jij altijd doet, kunnen geven, erg graag! :)

Link to comment
Delen op andere websites

Hey Tom, kan jij mij vertellen of NXP nog betrokken is bij het fabriceren van chips voor de iPhone of andere Apple-devices en indien ja, op welke manier? Het is voor mij heel belangrijke informatie, dus mocht je een genuanceerd antwoord zoals jij altijd doet, kunnen geven, erg graag! smile3.gif

Qualcomm is van plan NXP over te nemen, dus zullen de chips die nu nog door laatstgenoemde worden geproduceerd door Qualcomm worden gefabriceerd. Als het je gaat om wat er bijvoorbeeld in de iPhone 7 aan chips van deze fabrikant zit: de NFC-chip en bewegingscoprocessor (M7, M8, M9 en M10) worden door NXP gemaakt. Dus veel verschillende chips produceren zij niet. Hier staat meer informatie over de chips in de iPhone 7: http://www.chipworks.com/about-chipworks/overview/blog/apple-iphone-7-teardown

Waarom wil je dit precies weten eigenlijk? smile3.gif

Bewerkt: door Grand Theft Auto TOM
Link to comment
Delen op andere websites

Het probleem zit 'm vooral in de prijzen buiten de VS. Want onder meer door al die reguleringen van de EU betalen we een flinke mep bovenop de originele prijzen. Ter vergelijking: de entry-level MacBook Pro mét Touch Bar en Touch ID kost $1799. In Nederland is dat €1999, wat omgerekend uitkomt op ongeveer $2173. En dat is niet alleen de schuld van de EU of Nederland, maar ook die van Apple zelf. De meeste bedrijven zouden in dit geval de prijzen alsnog consistent proberen te houden in alle landen.

Dat is al jaren een factor, zwak excuus. De laatste verhoging is degene die er teveel aan is voor veel mensen. Nu het verschil op de EU steken terwijl dat al jaren een factor is, is gewoon onzin.

Aan de andere kant: die Surface Book van Microsoft kost ook aardig wat, hoor. Entry model is $2399, duurste model is $3299. En niet zeggen dat je daar betere hardware voor krijgt, want dat valt op zich nog best mee. Ik zal die entry modellen eens vergelijken:

***

Met andere woorden: je betaalt dezelfde prijs in US$, maar krijgt bij de MacBook Pro wel een groter scherm, snellere SSD, meer en mogelijk zelfs sneller RAM geheugen, Touch Bar en Touch ID. En dan weet ik zo nog niet eens de kloksnelheid van de CPU die de Surface Book heeft. Wel las ik ergens dat die mogelijk maar twee cores heeft, ook nog zoiets. Maar ik ga Microsoft niet afkraken hier, want ik vind dat ze serieus goed bezig zijn op het gebied van hardware. Ze proberen het tenminste nog, daar kan Apple een puntje aan zuigen. puh2.gif

Zelfde logica: De iPhone is niet duur, want de Samsung Galaxy SX kost even veel. Nope, ze zijn gewoon alletwee duur.

Tevens klopt je prijs niet:

https://www.amazon.c...B0163GNS5S?th=1

Kort gezegd:

- De Surface Book is goedkoper.

- Snelheid geheugen kan je niet vergelijken, dus speculatie hierover is gewoon bullshit. Naar alle waarschijnlijkheid is dat gewoon hetzelfde.

- Meer SSD geheugen.

- Hogere resolutie(niet dat het boeit, maar specificaties opsommen die niemand een hol interesseert om een bepaalde fabrikant goed te praten is nu eenmaal de mode hier).

- Nvidia kaart, en voor laptops is dat gewoon de beste keuze. Zeker qua gaming, op dat Radeon ding zal je niet veel kunnen uitvreten, ik kan niet eens benchmarks terugvinden van dat ding. Dat zegt veel, want bij Notebookcheck hebben ze quasi van elke chip een review.

Los daarvan zijn het alletwee schijtopties, financieel gezien dan.

4: Niet om Apple's keuze goed te praten, maar Apple switcht regelmatig tussen fabrikanten voor dedicated graphics. Ene keer is dat Nvidia, andere keer AMD. Deze keer is dat blijkbaar dus AMD.

Omdat AMD nu eenmaal cheap is, Nvidia is beter en duurder.

7: Correctie: Thunderbolt 3 (met zelfde vormfactor als USB-C) poorten, die gaan tot 40 Gbps. En ze werken onder het principe van 'one port to rule them all'. Je hebt weliswaar allerlei dongles nodig (waar ik ook niet echt een fan van ben)

Apple als het over iPhone gaat: Maar, maar, maar, fuck kabeltjes, want IEDEREEN haat toch kabeltjes??? Daarom slopen we de 3.5 mm jack eruit.

Apple als het over Mac gaat: Ow shit, we kunnen meer geld maken als we mensen kabeltjes laten kopen voor een poort die totaal niet mainstream is. IEDEREEN HOUDT VAN KABELTJES TOCH????

Nvidia beter dan AMD is ook maar de manier waarop je het bekijkt, Nvidia heeft misschien de snelste videokaarten maar dat wil niet zeggen dat ze de beste zijn ofzo. Ben zelf niet helemaal up2date qua mobiele GPU's maar misschien dat AMD daar het nu beter op deed en Apple daarom voor AMD ging? Iig is het nogal debiel om met kromme vergelijkingen te komen.

Apple heeft gewoon jarenlang een bodem zitten leggen en nu komen de vruchten eruit, nou gaan we zien of alle liefhebbers die enorm veel waarde hechten aan de Mac-voordelen en 'nooit van plan zijn om terug te keren naar Windows' daar nog aan durven vast te houden icon_rolleyes.gif

Met alle respect maar jullie bekijken het op een totaal verkeerde manier, Apple doet geen poorten weg om meer geld te verdienen op verloopplugjes, ze doen dat om de eerste te zijn en een statement te maken naar andere fabrikanten dat draadloos werken de toekomst is. Ik ben dat opzicht met hun eens aangezien het toch gewoon heerlijk is als je een laptop hebt waar je niks meer hoeft in te pluggen omdat die draadloos al een backup maakt als je thuiskomt en je iPhone ook via wifi kan synchroniseren, om maar een paar voorbeelden te noemen.

Dat dit echter in de praktijk soms anders uitvalt oke, ik zal zelf ook nog niet zo snel kiezen voor de nieuwe Macbook omdat we inderdaad nog allemaal te vaak een normale USB poort nodig hebben of even snel met HDMI de beamer op school of televisie thuis aansluiten.

Maar zo is Apple nu eenmaal, ze willen de eerste zijn en ze willen een statement maken, opzicht niks verkeerds mee want als een belangrijk en groot bedrijf als Apple zoiets doet dan betekent dit dat andere fabrikanten ook sneller zullen volgen en sneller zullen vernieuwen.

Ben het wel eens dat ik het wat vreemd vind dat de instap Macbook pro weer duurder is geworden, normaal was het rond de 1500 euro voor een i5 256gb SSD wat nu is gestegen naar 1700 euro, toch vrij veel geld voor zo'n model inderdaad. Space grey is wel erg mooi maar ik doe het nog even met mijn retina 13" uit 2013 die nog altijd retesnel is. Het is jammer dat de innovatie qua processoren zo traag gaat, waar je vroeger na 3-4 jaar een nieuw systeem/laptop kocht die 2-3x sneller was koop je nu naar 4 jaar een nieuwe processor die net 20% sneller is..

Link to comment
Delen op andere websites

  • 2 weken later...

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...