Jump to content
NandroDavids

GTA III-vragen beantwoord door Rockstar Games


Naar aanleiding van de tiende verjaardag van GTA III en de bijbehorende release van de game voor iOS- en Android-toestellen bood Rockstar Games haar fans de gelegenheid vragen te stellen over GTA III. Uit de antwoorden blijkt onder meer dat Darkel niet uit het spel is verwijderd wegens de aanslagen van 9/11 en dat Ghost Town nooit ontdekt had moeten worden.

Op de vraag wie Darkel was en of hij een opdrachtgever was, gaf Rockstar het volgende antwoord: “Darkel was een aparte kerel die je een paar opvallende missies zou geven. Die zijn verwijderd omdat ze niet zo goed waren als de rest van het spel, en omdat de missies wat vreemd waren. De verwijdering had niets met 9/11 te maken. In het begin had Darkel vijf missies en één voor één werden ze eruit geknipt. Toen er nog maar twee over waren, hebben we Darkel helemaal verwijderd, ook omdat hij niet goed paste bij de andere personages in het spel.”

Ook over de protagonist in GTA III, Claude, is een stuk meer duidelijk. Zo besloot Rockstar om Claude niet te kunnen laten praten, omdat dat niet belangrijk genoeg was om veel tijd in te stoppen. In 2001 was het namelijk niet zo vanzelfsprekend als nu dat men in games kon praten, en zeker niet in een spel met een open wereld zoals GTA III. Rockstar vond dat de niet-speelbare personages wel moesten kunnen praten, en besloot daar wel tijd in te stoppen. Ze moesten namelijk zelf uitvinden hoe dat kon, omdat zoiets nog nooit op zulk grote schaal was gedaan.

De graphics van het spel waren in het begin, bij de eerste screenshots, in een cartoony stijl. Rockstar zegt dat ze toen verschillende stijlen hebben geprobeerd, waaronder een cartoony uiterlijk. Ook Claude ging van cartoony naar de stijl zoals we die van het spel kennen.

med_gallery_7284_68_61119.jpg

Links: GTA III in een vroeg stadium van ontwikkeling. Rechts: GTA III zoals we het kennen.

Darkel is dus niet uit het spel gehaald wegens 9/11. Sterker nog, er is maar heel weinig veranderd wegens de aanslagen in New York: slechts zo’n 1%. Er is maar 1 missie verwijderd die verwees naar terroristen en er zijn wat details aangepast zoals auto’s, een paar opmerkingen van voetgangers en wat radiofragmenten. De grootste verandering is het doosje van het spel in Amerika. Die werd gewijzigd omdat die, volgens Rockstar, niet echt meer kon na 9/11.

Verder gaf Rockstar antwoord op wat kleinere vragen, maar die zijn minstens zo interessant voor de echte GTA III-fans. Zo dacht Rockstar dat Ghost Town nooit ontdekt zou worden. Wel vinden ze het mooi dat er nu zelfs een modification bestaat met een brug die daar naartoe leidt. Ook de fanatiekelingen die de Dodo aan het vliegen kregen oogsten bewondering van Rockstar.

De man in Ammu-Nation lijkt verdacht veel op Dan Houser en hij klinkt ook nog eens als hem. Maar volgens Rockstar is die gelijkenis toeval. Op een enkele vraag gaf Rockstar geen duidelijk antwoord: of Maria aan het eind van GTA III vermoord wordt door Claude weten we nu nog steeds niet.

Illustratief voor de verandering in de game-wereld en het verschil tussen GTA III en GTA IV is het script. Een fan vroeg hoe groot het script van GTA III was, en Rockstar liet daarop een foto zien van de scripts van GTA III en GTA IV naast elkaar. Een wereld van verschil.

med_gallery_7284_68_9277.jpg

Links het script van GTA III en rechts dat van GTA IV.

Bron: Rockstar Games, GTA III Part One en Part Two

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites


Recommended Posts

Toch interessant om opheldering te krijgen over deze zaken. Ik wist bijv. helemaal niet dat de ontwikkelaars eerst een hele tijd geëxperimenteerd hebben met een cartoony stijl. Het kleurenpalet is in de uiteindelijke versie duidelijk een stuk donkerder, en er is veel meer aandacht besteed aan de shading. Tof. :)

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Verder gaf Rockstar antwoord op wat kleinere vragen, maar die zijn minstens zo interessant voor de echte GTA III-fans. Zo dacht Rockstar dat Ghost Town nooit ontdekt zou worden. Wel vinden ze het mooi dat er nu zelfs een modification bestaat met een brug die daar naartoe leidt. Ook de fanatiekelingen die de Dodo aan het vliegen kregen oogsten bewondering van Rockstar.

Dachten ze het volgende ofzo: "We plaatsen effe een vliegtuig ingame waar je in kan stappen maar waar je niet mee hoort te vliegen.." :7

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Verder gaf Rockstar antwoord op wat kleinere vragen, maar die zijn minstens zo interessant voor de echte GTA III-fans. Zo dacht Rockstar dat Ghost Town nooit ontdekt zou worden. Wel vinden ze het mooi dat er nu zelfs een modification bestaat met een brug die daar naartoe leidt. Ook de fanatiekelingen die de Dodo aan het vliegen kregen oogsten bewondering van Rockstar.

Dachten ze het volgende ofzo: "We plaatsen effe een vliegtuig ingame waar je in kan stappen maar waar je niet mee hoort te vliegen.." :7

Zoals uit het originele artikel blijkt:

Because we were making a driving and shooting game - even that, as a combination of core gameplay elements, was very, very radical at the time. The Dodo was never meant to be flown very much at all, and it certainly wasn’t grounded as a result of 9/11 – it was just a fun thing that people then went crazy with when they figured out various bugs that let them fly it!

Ofwel:

Omdat we een freeroam shooter aan het maken waren - die combinatie was al een grote revolutie voor de games van toen. De dode zou sowieso niet veel gebruikt worden, en was al helemaal niet aan de grond gezet vanwege 9/11 – het was alleen leuk om iedereen er zo mee bezig te zien, toen ze erachter kwamen dat ze ermee konden vliegen door bugs.

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Zoals uit het originele artikel blijkt:

Because we were making a driving and shooting game - even that, as a combination of core gameplay elements, was very, very radical at the time. The Dodo was never meant to be flown very much at all, and it certainly wasn't grounded as a result of 9/11 – it was just a fun thing that people then went crazy with when they figured out various bugs that let them fly it!

Ofwel:

Omdat we een freeroam shooter aan het maken waren - die combinatie was al een grote revolutie voor de games van toen. De dode zou sowieso niet veel gebruikt worden, en was al helemaal niet aan de grond gezet vanwege 9/11 – het was alleen leuk om iedereen er zo mee bezig te zien, toen ze erachter kwamen dat ze ermee konden vliegen door bugs.

Met andere woorden; ze hebben hun spel amper getest? :?

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

@ Bierbuikje: dat is geen GTA III? :puh:

Zoals uit het originele artikel blijkt:

Because we were making a driving and shooting game - even that, as a combination of core gameplay elements, was very, very radical at the time. The Dodo was never meant to be flown very much at all, and it certainly wasn't grounded as a result of 9/11 – it was just a fun thing that people then went crazy with when they figured out various bugs that let them fly it!

Met andere woorden; ze hebben hun spel amper getest? :?

Kan iemand mij de logica hierachter uitleggen?

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...