Jump to content
GTAGames.nl
Sign in to follow this  
NandroDavids

GTA III-vragen beantwoord door Rockstar Games


Naar aanleiding van de tiende verjaardag van GTA III en de bijbehorende release van de game voor iOS- en Android-toestellen bood Rockstar Games haar fans de gelegenheid vragen te stellen over GTA III. Uit de antwoorden blijkt onder meer dat Darkel niet uit het spel is verwijderd wegens de aanslagen van 9/11 en dat Ghost Town nooit ontdekt had moeten worden.

Op de vraag wie Darkel was en of hij een opdrachtgever was, gaf Rockstar het volgende antwoord: “Darkel was een aparte kerel die je een paar opvallende missies zou geven. Die zijn verwijderd omdat ze niet zo goed waren als de rest van het spel, en omdat de missies wat vreemd waren. De verwijdering had niets met 9/11 te maken. In het begin had Darkel vijf missies en één voor één werden ze eruit geknipt. Toen er nog maar twee over waren, hebben we Darkel helemaal verwijderd, ook omdat hij niet goed paste bij de andere personages in het spel.”

Ook over de protagonist in GTA III, Claude, is een stuk meer duidelijk. Zo besloot Rockstar om Claude niet te kunnen laten praten, omdat dat niet belangrijk genoeg was om veel tijd in te stoppen. In 2001 was het namelijk niet zo vanzelfsprekend als nu dat men in games kon praten, en zeker niet in een spel met een open wereld zoals GTA III. Rockstar vond dat de niet-speelbare personages wel moesten kunnen praten, en besloot daar wel tijd in te stoppen. Ze moesten namelijk zelf uitvinden hoe dat kon, omdat zoiets nog nooit op zulk grote schaal was gedaan.

De graphics van het spel waren in het begin, bij de eerste screenshots, in een cartoony stijl. Rockstar zegt dat ze toen verschillende stijlen hebben geprobeerd, waaronder een cartoony uiterlijk. Ook Claude ging van cartoony naar de stijl zoals we die van het spel kennen.

med_gallery_7284_68_61119.jpg

Links: GTA III in een vroeg stadium van ontwikkeling. Rechts: GTA III zoals we het kennen.

Darkel is dus niet uit het spel gehaald wegens 9/11. Sterker nog, er is maar heel weinig veranderd wegens de aanslagen in New York: slechts zo’n 1%. Er is maar 1 missie verwijderd die verwees naar terroristen en er zijn wat details aangepast zoals auto’s, een paar opmerkingen van voetgangers en wat radiofragmenten. De grootste verandering is het doosje van het spel in Amerika. Die werd gewijzigd omdat die, volgens Rockstar, niet echt meer kon na 9/11.

Verder gaf Rockstar antwoord op wat kleinere vragen, maar die zijn minstens zo interessant voor de echte GTA III-fans. Zo dacht Rockstar dat Ghost Town nooit ontdekt zou worden. Wel vinden ze het mooi dat er nu zelfs een modification bestaat met een brug die daar naartoe leidt. Ook de fanatiekelingen die de Dodo aan het vliegen kregen oogsten bewondering van Rockstar.

De man in Ammu-Nation lijkt verdacht veel op Dan Houser en hij klinkt ook nog eens als hem. Maar volgens Rockstar is die gelijkenis toeval. Op een enkele vraag gaf Rockstar geen duidelijk antwoord: of Maria aan het eind van GTA III vermoord wordt door Claude weten we nu nog steeds niet.

Illustratief voor de verandering in de game-wereld en het verschil tussen GTA III en GTA IV is het script. Een fan vroeg hoe groot het script van GTA III was, en Rockstar liet daarop een foto zien van de scripts van GTA III en GTA IV naast elkaar. Een wereld van verschil.

med_gallery_7284_68_9277.jpg

Links het script van GTA III en rechts dat van GTA IV.

Bron: Rockstar Games, GTA III Part One en Part Two

Share this post


Link to post
Share on other sites
GTAGames.nl

Recommended Posts

xoex23

Toch altijd leuk dat weer te weten.

Tja toch blijf ik altijd denken dat darkel een soort 9/11 achtig missie zou moeten hebben gegeven.

Maar ja dat is en blijft een gevoel

Edited by xoex23

Share this post


Link to post
Share on other sites
Leontjuuh-gta

Ha ha, wel leuk om zo te lezen. Leuk dat R* zoiets doet!

Die vergelijking met dat script van GTA III en IV vind ik wel mooi. Dat is gewoon een wereld van verschil.

Share this post


Link to post
Share on other sites
thebig

@ Bierbuikje: dat is geen GTA III? :puh:

Zoals uit het originele artikel blijkt:

Because we were making a driving and shooting game - even that, as a combination of core gameplay elements, was very, very radical at the time. The Dodo was never meant to be flown very much at all, and it certainly wasn't grounded as a result of 9/11 – it was just a fun thing that people then went crazy with when they figured out various bugs that let them fly it!

Met andere woorden; ze hebben hun spel amper getest? :?

Kan iemand mij de logica hierachter uitleggen?

Ik denk dat hij het woord bugs zag en zo de link legde met slecht testen.

Naar wat ik gelezen heb, geloof ik dat Rockstar de bugs doelbewust op het vliegtuig heeft gezet om het niet te laten vliegen. Je had het niet nodig om de 100% te halen, dus moest je er niet mee kunnen vliegen. Ofwel hebben ze de bugs erop gezet als gevolg van 9/11. Ik weet het niet precies.

En vice: er is toch geen geheim achter die toren? De ghost tower is toch gewoon een controlepost van het oorspronkelijk geplande vliegtuig die ze vergeten weghalen zijn? Of bedoel je een andere toren?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lord-Vortex
Darkel was een aparte kerel die je een paar opvallende missies zou geven.

Eigenlijk vraag ik me dan nog steeds af met wat voor soort "Opvallende Missies" Rockstar bedoelt, kan me niet echt een beeld voorstellen hierbij..

Share this post


Link to post
Share on other sites
Spartecus

Ha ha, wel leuk om zo te lezen. Leuk dat R* zoiets doet!

Die vergelijking met dat script van GTA III en IV vind ik wel mooi. Dat is gewoon een wereld van verschil.

Moet je opletten als ze het script van GTA 5 er bij leggen XD

Leuk dat rockstar zo iets doet hoop dat ze dat ook zullen doen met vice city en san andreas.

Ook ben ik benieuwd waarom die muliplayer nooit is door gegaan :o

Share this post


Link to post
Share on other sites
NandroDavids

Ook ben ik benieuwd waarom die muliplayer nooit is door gegaan :o

Ik heb niet alles in 't nieuwsbericht gezet, maar Rockstar heeft ook wat over de multiplayer-optie van GTA III gezegd:

We hebben met het idee gespeeld om een multiplayer-optie te maken, maar zijn daar nooit echt ver mee gekomen. We hebben toen besloten om Vice City te gaan maken in plaats van een groot team op multiplayer te zetten, omdat we het gevoel hadden dat het toch niet heel goed zou worden.

Share this post


Link to post
Share on other sites
vice

Misschien kennen we dan eindelijk het geheim achter die toren etc.

Welke toren bedoel je precies?

Bedoel je de Vuurtoren hier ergens? ; SnapMap

Ik denk dat hij doelt op de 'ghost tower' :puh:

Ghost_Tower.JPG

Dat is idd de toren die ik bedoel. Ergens wel jammer als we het gaat weten, want het is toch leuk dat we nog altijd niet alles weten over een redelijk oude game :puh:.

Maar goed om even OT te gaan: Dat van die dodo, ghost town, en dat script vond ik wel leuk om te lezen. Eigenlijk is het verschil qua script wel erg groot, want ik heb toch niet de indruk dat GTA IV zò groot is :puh:. En tegelijk denk ik dan ook dat er in het script van GTA III veel ontbreekt, want dat lijkt me dan weer heel klein. Zou eigenlijk wel eens willen bladeren tussen die papieren. (oh ja, en dat multiplayer idee ook wel). Eigenlik zowat alles xD.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jemoeder51

Dus het is een glitch dat je kan vliegen met de Dodo?? Lol xD

Share this post


Link to post
Share on other sites
xoex23

Dus het is een glitch dat je kan vliegen met de Dodo?? Lol xD

Nee dat is geen glitch, net zoals dat je met de sparrow en de maverick kunt vliegen is de dodo gewoon te vinden bij Interglobal Films.

Edit:

Ik neem dat over de dodo terug, bij Interglobal Films ligt er een skimmer aangemeerd, geen dodo dus.

Edited by xoex23

Share this post


Link to post
Share on other sites
NandroDavids

Nee dat is geen glitch, net zoals dat je met de sparrow en de maverick kunt vliegen is de dodo gewoon te vinden bij Interglobal Films.

Edit:

Ik neem dat over de dodo terug, bij Interglobal Films ligt er een skimmer aangemeerd, geen dodo dus.

Het gaat hier over GTA III, niet over Vice City. De Sparrow, Maverick en Skimmer zijn allemaal voertuigen uit Vice City en hebben niets te maken met dit topic ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
xoex23

Ja ik kom er achter.

Haha ik ook met mijn dome hoofd.

k'had niet naar de topic titel gekeken.

Nogmaals erg dom van me.

Edited by xoex23

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...