Jump to content

Boerkaverbod


Wesley

Recommended Posts

Volgens mij zit er een significant verschil in het dragen van een boerka, nikaab of een bivakmuts. Een bivakmuts wordt dus vaak gedragen door bankovervallers, criminelen, hooligans, relschoppers en terroristen omdat hun iets strafbaars willen doen of hebben gedaan en niet willen worden betrapt door een overheidsinstantie. Ik heb geen verhalen gehoord dat bankovervallers, hooligans, relschoppers en terroristen een boerka of nikaab dragen om hun identiteit te verschuilen omdat hun iets strafbaars willen uitvoeren. Het zijn in vrijwel alle gevallen gewoon vrouwen die netjes willen leven en geen vlieg kwaad doen, en ook vrouwen die hun vrij voelen daarin. Waarom zou je dan zo moeilijk gaan doen? Ik vind het echt bizar. En voor de rest ben ik het eens met Cabyon. Ze hebben nu nog de vrijheid om naar buiten te gaan, maar het zou spijtig zijn dat hun straks bijvoorbeeld niet naar het ziekenhuis mogen gaan van hun echtgenoot omdat hun daar geen boerka of nikaab mogen dragen, ook al worden hun ziek en hebben ze medische hulp nodig.

Link to comment
Delen op andere websites

  • Reacties 96
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Phoenyxar

    12

  • GolfG60

    10

  • Cheers.

    7

  • NicolaB

    5

Ik denk meer dat het een gedachte in de lijn is van dat wanneer boerka's en niqaabs verboden worden dit de vrijheid van vrouwen inperkt op zo'n manier dat ze niet meer naar buiten mogen gaan van de stroming in de islam die zij aanhangen - de gewaden geven hun vrijheid om dat wel te doen.

Alhoewel het klopt, is het nog steeds een vraag hoever je een religie kunt en moet toestaan.

Dat je naar een ander land verhuist, om welke reden dan ook, is nog steeds niet zo dat je zomaar je gewoontes mee kunt nemen.

In Canada bijvoorbeeld is zwarte piet ook niet welkom, omdat deze racistisch zou zijn.

Daar hebben de Nederlandse Canadezen niks op in te brengen en daar hebben ze dus een Sinterklaas zonder zwarte piet, jammer maar het is niet anders.

Nu is een traditie niet 1 op 1 te vergelijken met een religie, maar het geeft wel een indicatie dat je moet aanpassen naar het land waar je naar toe verhuist.

Volgens mij zit er een significant verschil in het dragen van een boerka, nikaab of een bivakmuts. Een bivakmuts wordt dus vaak gedragen door bankovervallers, criminelen, hooligans, relschoppers en terroristen omdat hun iets strafbaars willen doen of hebben gedaan en niet willen worden betrapt door een overheidsinstantie. Ik heb geen verhalen gehoord dat bankovervallers, hooligans, relschoppers en terroristen een boerka of nikaab dragen om hun identiteit te verschuilen omdat hun iets strafbaars willen uitvoeren. Het zijn in vrijwel alle gevallen gewoon vrouwen die netjes willen leven en geen vlieg kwaad doen, en ook vrouwen die hun vrij voelen daarin. Waarom zou je dan zo moeilijk gaan doen? Ik vind het echt bizar. En voor de rest ben ik het eens met Cabyon. Ze hebben nu nog de vrijheid om naar buiten te gaan, maar het zou spijtig zijn dat hun straks bijvoorbeeld niet naar het ziekenhuis mogen gaan van hun echtgenoot omdat hun daar geen boerka of nikaab mogen dragen, ook al worden hun ziek en hebben ze medische hulp nodig.

Omdat het lastig te controleren valt of iemand kwade bedoelingen heeft of niet, ik kan ook prima rondlopen met een bivakmuts zonder kwade bedoelingen.

Bewerkt: door GolfG60
Link to comment
Delen op andere websites

Afschaffen die zooi. Als je als vrouw in Saudie-Arabië komt word je gedwongen om zo'n ding op je kop te dragen. Doe je dat niet, dan word je opgepakt en gestraft.

Ik wil mensen kunnen aankijken als ik tegen ze praat. Met een hoofddoek heb ik geen enkel probleem, puur omdat ik oogcontact kan maken.

Link to comment
Delen op andere websites

Dus omdat jij mensen wilt aankijken wanneer je tegen ze praat moet het meteen worden afgeschaft? Heb je überhaupt wel ooit met iemand gepraat die een nikaab of boerka draagt? Ik denk dat de meeste mensen hier nog nooit hebben gepraat met iemand die een boerka of nikaab draagt. Ik hoorde trouwens dat er ook maar heel weinig mensen zijn die een boerka of nikaab dragen, dus ik zie dan helemaal het probleem niet in waarom er zoveel mensen last van hebben.

Link to comment
Delen op andere websites

Nee. Nee, dat zeg niet. Ik zeg alleen dat ik mensen wil kunnen aankijken als ik tegen ze praat. Heb nooit gezegd dat ik het dáárom per sé afgeschaft wil hebben.

Het klopt gewoon niet dat er in landen als Saudie-Arabië strenge kledingvoorschriften m.b.t. een geloof gelden waar een Westerse, niet-gelovige vrouw gedwongen een boerka/nikaab op moet, terwijl er hier moeilijk wordt gedaan om een verbod. Waarom zouden mensen zich daar aan moeten passen en doen sommigen dat hier niet?

Bewerkt: door KaiSkillzz
Link to comment
Delen op andere websites

Het klopt gewoon niet dat er in landen als Saudie-Arabië strenge kledingvoorschriften m.b.t. een geloof gelden waar een Westerse, niet-gelovige vrouw gedwongen een boerka/nikaab op moet, terwijl er hier moeilijk wordt gedaan om een verbod. Waarom zouden mensen zich daar aan moeten passen en doen sommigen dat hier niet?

Omdat de vrijheid van godsdienst verankerd ligt in de Nederlandse grondwet? Je kunt artikel 6 niet zomaar afwijzen op basis van verschillen in cultuur en/of moreel.

Link to comment
Delen op andere websites

Het klopt gewoon niet dat er in landen als Saoedie-Arabië strenge kledingvoorschriften m.b.t. een geloof gelden waar een Westerse, niet-gelovige vrouw gedwongen een boerka/nikaab op moet, terwijl er hier moeilijk wordt gedaan om een verbod. Waarom zouden mensen zich daar aan moeten passen en doen sommigen dat hier niet?

In Saoedië-Arabië is er heel veel belachelijk en wordt de vrijheid van het persoonlijke individu op vele manieren beperkt en worden verscheidene mensenrechten geschonden, maar dat is compleet irrelevant tot een discussie over een Nederlandse wetgeving, niet waar?

Ik ben tegen het boerkaverbod, immers ben ik tegen bijna alle beperkingen van vrijheid. Daarnaast is dit wat mij betreft ook nogal een non-issue. Het aantal boerkadragers is volgens schattingen nihil, volgens een hoogleraar van de UvA misschien zelfs nul (NRC). Dan heb je daarnaast misschien een paar honderd nikab-dragers. Is het dan echt nodig dit bij wet te verbieden? Een verspilde tijd van debat die beter besteed kan worden aan hoe de spanningen met de moslimbevolking te verbeteren en zaken als een hogere participatie in criminaliteit en werkloosheid ten opzichte van niet-moslims te bestrijden, dan een wet door te voeren die alleen maar nog meer bijdraagt aan deze spanningen of in sommige gevallen dusdanig als een inbreuk op de vrijheid van een boerka/nikab-drager werkt, dat zij zelfs besluiten kan om maar gewoon lekker thuis te blijven in plaats van te participeren, zoals Cabyon terecht opmerkt:

Ik denk meer dat het een gedachte in de lijn is van dat wanneer boerka's en niqaabs verboden worden dit de vrijheid van vrouwen inperkt op zo'n manier dat ze niet meer naar buiten mogen gaan van de stroming in de islam die zij aanhangen - de gewaden geven hun vrijheid om dat wel te doen.

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...