Jump to content

Filosofie


Cabyon

Recommended Posts

Ik vraag mij toch wel af wat sommige denken wat nou het exacte doel is van leven.

Ik denk persoonlijk dat er geen doel is, althans, niet een die voorgeschreven staat, maar die wij zelf maken in ons leven.

Inderdaad. Alle geschreven regels zijn door de mens zelf gemaakt (inclusief de definitie van het begrip 'doel').

Ik weet wel een leuk doel van het leven: dood gaan. :puh:

Mwah, zelfs dat kan je ook vermijden. Net zoals we dat bij digitale en minder complexe biologische systemen nu al gedeeltelijk kunnen. Zo kan je nu al met een pacemaker in je hard lopen die je leven red bij een hartaanval. Zo zou het best mogelijk kunnen zijn om voor andere processen een goede safeguard te hebben. Ik denk zelf dat het in de toekomst in normale omstandigheden biologische systemen en processen te vervangen, zonder dat dat (veel) schade oploopt.

Blijft natuurlijk altijd lastig om zo'n proces weer te starten zonder schade als je een bom op iemand gooit. Maar goed, dat heb ik nu ook als ik een bom op m'n pc gooi. Dan ben ik ook vele gegevens kwijt.

Beetje onlogisch allemaal, maar als ik iets moest kiezen, vermoed ik dat reïncarnatie het meest logische is, al heb ik daar geen echte reden voor.

Necromancer, altijd al willen worden. :D

348f558857590dd43c9f5f3a0121c69e831a2b78ddf5d750969fbf1d3ff12c01.jpg

Link to comment
Delen op andere websites

  • Reacties 129
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • thebig

    20

  • commando

    19

  • Phoenyxar

    11

  • GolfG60

    10

Ik vraag mij toch wel af wat sommige denken wat nou het exacte doel is van leven.

Voortplanting

Maar ik denk dat het mensen ook een geruststelling geeft, dat als ze zelf sterven, hun eerder overleden familieleden/vrienden/kennissen weer te zien krijgen.

Ook denk ik dat het mensen motivatie geeft om beter te leven, want stel je voor dat er toch een hemel is.

Geruststelling is mijns inziens een hele grote factor in de erkenning van zoiets als de hemel. Het is voor veel mensen ook te eng om voor te stellen en het is werkelijk bijna "onbesefbaar" dat je, als je dood gaat, verdwijnt in het niets. De wetenschap gebruiken wij in het algemeen om verschijnselen te verklaren. Maar hier kan de wetenschap niks. Ik tel de pseudo-wetenschap van de bijna-doodervaring niet mee. Wanneer de mens iets niet kan verklaren op de rationele manier, doet men dat op de fantasievolle.

Daarmee kom ik op het tweede wat ik mij altijd afvraag, als de hemel zo mooi is als gelovige denken, wat doen ze/we dan op deze aardkloot vol ellende?

Waarom zouden we eerder hier op aarde komen, allemaal ellende moeten aanzien, en vervolgens in de hemel komen waar het rustig en kalm is.

Of natuurlijk in de hel en branden voor de rest van ons leven na de dood, maar waarom eerst ons laten leven in een grote test simulatie en vervolgens oordelen waar we geschikt voor zijn?

Wel, vanuit een christelijk oogpunt is de hemel natuurlijk je streven. Denk eraan dat men vroeger een slechter bestaan leidde dan nu. Priester maakten van de situatie gebruik door te zeggen dat ze, indien ze vroom leefden, naar de hemel zouden gaan (die dan goed/fantastisch/geweldig was) (Tevens: predestinatieleer). Ook speelde het lage opleidingsniveau van de meute mee. Ik persoonlijk denk dat geloven meer een soort psychologische steun geeft aan je, dat je kunt verklaren waarom je dingen doet en dat het een uitvlucht is mocht de realiteit niet zijn zoals je wilt. In de loop van ons verleden is men een perfecte "sfeer" gaan creëren als het ware, waar men naartoe streeft en die praktisch onhaalbaar is. De gelovige zal dit dan niet zo zien en vinden dat dit bereikbaar, mits, zo denkt hij, leeft onder bepaalde voorwaarden.

Bewerkt: door Cabyon
Link to comment
Delen op andere websites

  • 2 maanden later...
  • 2 years later...

Wat ikzelf wel een interessant een filosofisch vraagstuk vind, is: Wat is het doel van de mensheid?

 

Een vraag die ik heel simpel kan beantwoorden: De mensheid heeft geen doel. Het denkt echter een doel te hebben en acht zichzelf belangrijker dan alle andere dieren, terwijl wij net als andere dieren maar per toeval hier zijn.

 

Ongetwijfeld zal ik niet iedereen het met mij eens zijn, maar ik ben benieuwd naar andere visies. Want visies van andere verrijken mij als mens. Blindstaren op dingen heeft namelijk helemaal geen nut.

 

Link to comment
Delen op andere websites

Materie die nadenkt over materie, ah, fantastisch. Het doel van de mensheid was er nooit; het idee moet er zijn voordat het fenomeneen herkend kan worden en in 't begin was de mensheid daar niet mee bezig. Inherent aan de mensheid ligt een doel niet ten grondslag, tenzij je biologische argumenten zoals het produceren van nageslacht aan wil halen. Er was niets voordat je geboren werd en je bent niets nadat je overlijdt.

Link to comment
Delen op andere websites

3 uur geleden, Cabyon zei:

Materie die nadenkt over materie, ah, fantastisch. Het doel van de mensheid was er nooit; het idee moet er zijn voordat het fenomeneen herkend kan worden en in 't begin was de mensheid daar niet mee bezig. Inherent aan de mensheid ligt een doel niet ten grondslag, tenzij je biologische argumenten zoals het produceren van nageslacht aan wil halen. Er was niets voordat je geboren werd en je bent niets nadat je overlijdt.

Precies. Máár je kan wel een doel maken natuurlijk! Dat is ook een beetje wat de mensheid doet.

Link to comment
Delen op andere websites

Op 27/02/2012 om 03:35, commando zei:

ik noem dat dus oneindig; een cirkel bijvoorbeeld, is oneindig... het heeft namelijk geen einde en ook geen begin ( ook een einde )

je kan zo'n begin of einde alleen theoretisch benaderen.

Citaat

Wat als je dood bent of wat was er voor jouw geboorte?

dat hangt van de situatie af

Citaat

Wat is het doel van het leven?

er is geen doel van het leven, doelen worden in het leven gemaakt... en gaan weer weg...

wat stel jij als definitie van leven? Dat kan voor jou aangenomen worden als leven.

het is een beetje hetzelfde als: Gras is groen

nee, het grootste deel van de mens ziet gras met de kleur groen, maar dat betekent niet dat het gras ook groen is. :puh:

overigens, is groen gras wel altijd groen :clown:

Altijd leuk om te bekijken hoe je er vroeger over dacht :D  Ik vind het wel jammer dat ik destijds wel een beetje gewoon hetzelfde denk als nu. Ik zou me graag willen fileren als opa zijnde van "JONGE! DIT HAD JE ALLEMAAL ZO MOETEN DOEN!", maar waarschijnlijk ben ik daar te egoïstisch voor ofzo.

 

Ook leuk vind ik het dat ik niet de enige gekke ziel ben die er zo over nadenkt :puh: 

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...