Jump to content

Scheidsrechters


BoerTijger

Recommended Posts

Bij elke sport heb je te maken met scheidsrechters, wat vinden jullie eigenlijk van scheidsrechters? Ik bedoel, niet iedereen is even goed.

Zelf ben ik ook scheidsrechter bij het voetbal, vandaag weer een lekker wedstrijdje gefloten. Zijn hier meer mensen scheidsrechter?

Barst maar los! :D

Link to comment
Delen op andere websites

Ligt eraan, bij sommige scheidsrechters komt het net over dat zij partij kiezen, wat waarschijnlijk niet zo is hoor. Maar dan merk je dat de sfeer in de wedstrijd hellemaal verpest is. Liever fluiten de scheidsrechters als er degelijk een overtreding is, en niet bij ieder dingetje. Want dat geeft geen goede sfeer aan de wedstrijd, bij voetbal mag je best een beetje ruig zijn. En het is harstikke vervelend als bij dat soort dingetjes de hele tijd gefloten word.

Link to comment
Delen op andere websites

De vraag is: "Wat vinden jullie van scheidsrechters?" Nou...

Ze zijn broodnodig in elke vorm van sport, elke speler in elke sport bevindt zich toch altijd in een vorm van competitiedrang en de nood om te winnen, daarom dat een scheidsrechter een belangrijke rol heeft.

Jammergenoeg is die rol zo belangrijk dat hij door menselijke fouten bij grote gebeurtenissen (zoals voetbalwedstrijden) partijdig kan uitvallen. Er rust nogal veel druk op hun schouders.

Misschien eisen we te veel van scheidsrechters of is het gewoon noodzakelijk om bij grote gebeurtenissen de hulp van alternatieve methodes en technieken in te roepen (zoals bvb de vierde scheidsrechter mee laten beslissen aangezien hij wel een zicht op herhalingen en dergelijke heeft) Maar ja, dat lijkt meer op een voetbaldiscussie af te stevenen... Dus tja, wat vind ik? Ze zijn nodig, maar ik kan geen algemene mening over een groep geven, dat zou nogal kortzichtig zijn en in het algemeen is het een moeilijke 'discussie', voor iets als dit heb je eerst een voorval nodig :3

Link to comment
Delen op andere websites

Tsjah.. is een hele moeilijk discussie. Ik ben zelf ook scheidsrechter en ik heb zelf al veel verschillende wedstrijden gefloten. En ja natuurlijk krijg je dan met commentaar te maken, maar als je gewoon eerlijk blijft fluiten en niet partijdig bent dan krijg je vrij weinig kritiek. Ja, natuurlijk kun je niet alles zien, maar dat is zo. Ik zeg altijd wat ik niet zie kan ik ook niet beoordelen.

En Phoenyxar de 4e man kijkt helemaal niet mee op een schermpje. Dit is al verschillende keren door de KNVB uitgelegd dat dat niet zo is.

Boertijger, welke teams fluit jij dan? E,F,D,C,B,A??

Link to comment
Delen op andere websites

Tsjah.. is een hele moeilijk discussie. Ik ben zelf ook scheidsrechter en ik heb zelf al veel verschillende wedstrijden gefloten. En ja natuurlijk krijg je dan met commentaar te maken, maar als je gewoon eerlijk blijft fluiten en niet partijdig bent dan krijg je vrij weinig kritiek. Ja, natuurlijk kun je niet alles zien, maar dat is zo. Ik zeg altijd wat ik niet zie kan ik ook niet beoordelen.

En Phoenyxar de 4e man kijkt helemaal niet mee op een schermpje. Dit is al verschillende keren door de KNVB uitgelegd dat dat niet zo is.

Boertijger, welke teams fluit jij dan? E,F,D,C,B,A??

Tot nu toe F,E,D, aan begin van het volgend seizoen gaan we de Juniorencursus, jaar later bos cursus en wil z.s.m. voor de KNVB gaan fluiten, vind het zelf ontzettend leuk om te doen

Link to comment
Delen op andere websites

De vraag is: "Wat vinden jullie van scheidsrechters?" Nou...

Ze zijn broodnodig in elke vorm van sport, elke speler in elke sport bevindt zich toch altijd in een vorm van competitiedrang en de nood om te winnen, daarom dat een scheidsrechter een belangrijke rol heeft.

Helemaal mee eens.

Ik ben zelf ook scheidsrechter geweest, niet bij voetbal maar bij korfbal. Na een jaar of tien ben ik een paar jaar geleden gestopt en ik heb het altijd met plezier gedaan. Het ligt misschien aan de sport, maar hoeveel commentaar men tijdens de wedstrijd ook heeft, na afloop bedankt iedereen je toch weer omdat je gefloten hebt (of ik was gewoon zo goed dat ik het altijd bij het rechte eind had :engel: ). Slechts één keer was bij mij de limiet bereikt, toen heb ik de wedstrijd gestaakt omdat ik het helemaal zat was. Hoewel iedereen van de beide verenigingen me vroeg waarom ik het deed, gaven zowel de scheidsrechter van de wedstrijd voor me als zijn beoordelaar (zij waren nog aanwezig) me volledig gelijk, en in hun ogen had ik zelfs eerder kunnen stoppen.

Ik denk dat scheidsrechters ernstig ondergewaardeerd worden. Je moet altijd goed staan om de situatie te kunnen overzien, maar het kan altijd dat je iets niet of anders ziet. Bovendien zijn er altijd diverse spelers die je in de gaten moet houden, wat ook niet altijd makkelijk is. Met de vele camerastandpunten is het voor een regie altijd makkelijk om een situatie van zoveel kanten te laten zien dat duidelijk is wat er gebeurt, terwijl een scheidsrechter die mogelijkheden niet heeft. Ik zou er voor pleiten dat men scheidsrechters de mogelijkheid moet geven van die beelden gebruik te maken, of dat er een extra official meekijkt die de scheidsrechter kan informeren.

Ik vind het altijd een goed idee als jonge spelers scheidsrechter willen worden, dan begrijpen ze meestal beter waarom een scheidsrechter een bepaalde beslissing neemt.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik ben zelf ook scheidsrechter. Ben begonnen met het fluiten van de F en de E, maar mag nu de D en de C fluiten en ik vind het hartstikke leuk. Ik wil na dit seizoen voor de KNVB gaan fluiten. :)

Link to comment
Delen op andere websites

Tot nu toe F,E,D, aan begin van het volgend seizoen gaan we de Juniorencursus, jaar later bos cursus en wil z.s.m. voor de KNVB gaan fluiten, vind het zelf ontzettend leuk om te doen

Aah.. oke. Ik fluit zelf nu vooral de D en de C. Ik heb vorige jaar april ergens mijn BOS-Cursus gehaald, want ze vonden het bij onze club makkelijker om iedereen van 15-16 in een keer de BOS te laten doen dan eerst nog junioren. Verder fluit ik ook wel eens op zondagen de senioren. Dus voetballers die je vader konden zijn :puh: Hier krijg je natuurlijk wel veel meer commentaar. Maar ze komen altijd na de wedstrijd na je toe dat ze zich verbaasde hoe goed iemand van 16 kan fluiten en dat doet me wel goed.

Ja, nu fluit ik niet meer, omdat ik met een kruisband blessure zit en daarna herstellende van ben. Dus fluit ik volgend seizoen weer. Ik wil misschien ook voor de KNVB gaan fluiten, alleen dat wil ik doen als het niet verantwoord is om te voetballen. Want ik voetbal toch liever dan ik fluit.

Link to comment
Delen op andere websites

Tot nu toe F,E,D, aan begin van het volgend seizoen gaan we de Juniorencursus, jaar later bos cursus en wil z.s.m. voor de KNVB gaan fluiten, vind het zelf ontzettend leuk om te doen

Aah.. oke. Ik fluit zelf nu vooral de D en de C. Ik heb vorige jaar april ergens mijn BOS-Cursus gehaald, want ze vonden het bij onze club makkelijker om iedereen van 15-16 in een keer de BOS te laten doen dan eerst nog junioren. Verder fluit ik ook wel eens op zondagen de senioren. Dus voetballers die je vader konden zijn :puh: Hier krijg je natuurlijk wel veel meer commentaar. Maar ze komen altijd na de wedstrijd na je toe dat ze zich verbaasde hoe goed iemand van 16 kan fluiten en dat doet me wel goed.

Ja, nu fluit ik niet meer, omdat ik met een kruisband blessure zit en daarna herstellende van ben. Dus fluit ik volgend seizoen weer. Ik wil misschien ook voor de KNVB gaan fluiten, alleen dat wil ik doen als het niet verantwoord is om te voetballen. Want ik voetbal toch liever dan ik fluit.

Ben helaas namelijk nog te jong om die cursussen te doen, word over 2 weken 15 en dan pas mag ik de Juniorencursus doen. En aangezien wij met een groep jeugdscheidsrechters fluiten (Ik ben daarvan de oudste) kunnen we hem ook pas aan het begin van volgend seizoen doen, maar voor de KNVB fluiten wil ik sowieso doen, zo hoog mogelijk komen is mijn doel.

Link to comment
Delen op andere websites

Ha ha, ja ik wil zelf ook heel ver komen. Alleen ik moet kiezen tussen fluiten of voor de club gaan. Want ik ben nu wel geblesseerd maar blijf bij onze club wel heel veel actief als vrijwilliger. Ik kan natuurlijk altijd wel bij de club fluiten, maar als ik hoger op wil dan heb je minder tijd. Want zeker als je in de hogere klasse komt, moet je er wel echt tijd en zin voor hebben. Zeker als je bijvoorbeeld 1e klasse, hoofdklasse gaat fluiten dan ben je zeker wel een heel dag weg. En ja hoe wil je dat dan met je vrienden etc doen. Ik zit daarom zelf nog heel erg te twijfelen ook omdat ik heel graag zelf nog voetbal.

Link to comment
Delen op andere websites

  • 2 weken later...

Zelf heb ik ook op voetbal gezeten en ik vond het erg leuk nadat ik in een verkeerd team was ingedeeld, toen was ik gestopt.

Ik heb eigenlijk geen idee hoelang ik al niet meer op voetbal zit, als ik weer terug op een sport wil is het wel voetbal.

Scheidsrechters zijn nodig, en vooral voor de sport voetbal. Want je hebt van die supporters zoals van Feyenoord en/of Ajax die maken er een oorlog van, daar zitten toch wel eens af en toe van die die hard supporters die hun woede niet in kunnen houden en per se moeten winnen. Soms bij voetbal had ik van die momenten, als ik tegen me voeten werd getrapt dan traptte ik gewoon terug, om even me woede kwijt te kunnen op de tegenstander.

Scheidsrechters zijn vooral nodig om alles een beetje netjes te houden en dat erg geen problemen komen, er zijn ook van die scheidsrechters die fluiten voor de tegenpartij.

Daar heb ik dan echt zo'n last van, zelf heb ik ook een voorkeur voor een bepaalde club, PSV. En ik weet niet of ik nog voor een andere club zou kiezen ^_^

Link to comment
Delen op andere websites

Scheidsrechters zijn nodig, vooral in het voetbal (de eerste sport waaraan ik denk bij het beroep scheidsrechter) maar soms worden er echt slechte beslissingen gemaakt..

Dan praat ik vooral over de Liga (of Primera Division.. same thing). Toen Barça uit moest op Osasuna, die overigens met 3-2 eindigde voor Osasuna kon je bij twee van de drie doelpunten die gemaakt zijn door de mannen van Osasuna, dat er oftewel een fout was die niet werd bestraft en bij de andere was er dan buitenspel.. Dit kan gewoon niet in het voetbal, natuurlijk maakt dit vooral mij kwaad als supporter van FC Barcelona, supporters van de tegenploeg gaan natuurlijk altijd blij zijn als hun ploeg wordt bevoordeeld.

Ik herinner me uit die wedstrijd ook twee counters van Barça waar buitenspel werd geconstateerd, terwijl ze nog perfect "on-side" waren..

Drie dure punten waren dus verloren voor Barça en ik weet echt maar één schuldige dan...

Maargoed.. het is hun job. Het zou véél erger zijn zonder scheidsrechters.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik ben zelf nu 2 jaar knvb-scheids bij voetbal alleen heb het nu een beetje op een laag pitje gezet.

voor de rest ben ik keeper, en vlag ik nog wel eens. Ik vind alle drie de posities wel leuk, bij alle drie moet je alert en oplettend blijven :puh:

Het scheidsrechterssysteem bij Bij professioneel voetbal vind ik maar bagger. Persoonlijk vind ik dat er veel meer gebruik moet gemaakt worden van digitale hulpmiddelen net zoals bij bijvoorbeeld tennis, die zijn er immers wel.Dit scheelt ook veel discussies etc.

Ik heb tot nu toe maar 1 wedstrijd "afgelast" , maar niet omdat het een slechte pot was ofzo... maar de uitploeg stond na 60 minuten nog steeds in de file, en waren er maar 4 man :schater:

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...