Jump to content

Hoe om script hulp vragen


Big Boss

Recommended Posts

Introductie

Ik zie mensen die om hulp vragen bijna dagelijks en ze maken altijd dezelfde fouten. Ik reageer vaak op deze topics en probeer mensen een beter topic te laten maken, maar ik ga nu gewoon alles hier in gooien en mensen naar dit topic verwijzen (als anderen dat al niet doen).

Met toestemming overgenomen en vertaald, originele auteur: Y_Less @ forum.sa-mp.com

Belangrijke punten

Er zijn drie belangrijke punten om te onthouden. Probeer ze niet te beargumenteren want ik WEET dat ze waar zijn!

  • Als de teamleider doe JIJ het MEESTE werk.
  • Jij wil scripters, scripters willen jou niet.
  • Jij moet mensen overtuigen dat JOUW idee beter is dan HUN idee.

Laat me deze punten opnieuw noemen, en er dan uitgebreid op in gaan zodat je ze volledig begrijpt:

  • Als de teamleider doe JIJ het MEESTE werk.
  • Jij wil scripters, scripters willen jou niet.
  • Jij moet mensen overtuigen dat JOUW idee beter is dan HUN idee.

Als de teamleider doe JIJ het MEESTE werk

Laten we even aannemen dat je iemand hebt om je te helpen. Zelfs al is het een goede coder, dit is dit nog steeds JOUW project met JOUW ideeën. Je scripter zal waarschijnlijk zijn eigen ideeën hebben waar hij ook aan werkt. Als je een server wil die werkt dan moet je zelf het meeste werk doen en persoonlijk achter de ontwikkeling zitten (Kyeman/Kye/Kalcor heeft ook zelf het meeste van SA:MP geschreven). Vaak is het eigenlijk GEMAKKELIJKER om geen team samen te stellen en de ontwikkeling zelf te doen, simpelweg omdat je toch zelf al het meeste werk doet en je je op deze manier ook niet bezig hoeft te houden met het beheren van een team.

Ik heb een aantal topics gezien zoals:

I wil een nieuwe server maken. Ik ken HTML dus ik maak de website, I heb gewoon een scripter nodig om de mode te maken.

HTML website - Een week om te maken

PAWN script - Verscheidene maanden om te maken.

Dit is geen taakverdeling. Je kan niet zomaar even met een idee op de proppen komen en vervolgens op je luie kont zitten terwijl anderen het maken - en dit leidt ons mooi tot het volgende punt...

Jij wil scripters, scripters willen jou niet

Mensen schijnen te denken dat scripters gewoon de hele dag rondhangen met niks omhanden, wachtende tot iemand langs komt met een idee voor hun om te scripten.

Dit is simpelweg niet waar. Bijna iedere coder die het waard is om aan te nemen zal zijn eigen ideeën hebben, zijn eigen servers, en zijn eigen projecten. Als jij gewoon langs komt en zegt:

I wil een nieuwe server maken. Ik ken HTML dus ik maak de website, I heb gewoon een scripter nodig om de mode te maken.

Dan zal dat mensen niet interesseren. Waarom? Omdat, zoals ik zei, jij het gemakkelijk werk doet terwijl zij het moeilijke werk doen maar jij dan nog steeds de server bezit. Ongetwijfeld, als zij het moeilijke werk toch al doen, zou het dan niet zinvoller zijn als zij het gemakkelijke werk ook snel doen en daardoor de HELE server bezitten? Waarom zou jij een kijkje mogen nemen met je minimale contributie? Als je noot nam van punt 1 en zelf het meeste werk doet dan heb je het recht om het eigendom van de server op te eisen.

Scripters willen jou niet en scripters willen je werk niet. Een admin positie aanbieden als tegenprestatie voor code is GEEN goed aanbod. Scripten is werk, admin zijn is werk - waarom zouden zij werken voor meer werk? Sterker nog, ze willen waarschijnlijk niet eens op je server spelen. VIP status aanbieden als tegenprestatie voor code is het gewoon niet waard - vooral als de server nooit winst maakt omdat VIP lidmaatschap dan gewoon waardeloos is!

Scripters WILLEN betaald worden. Als je een goede scripter wil dan moet je BETALEN voor een goede scripter. Dit is werk en mensen worden betaald voor werk. Ter referentie, mensen die bij de McDonalds werken krijgen ongeveer €6/uur voor hun ongeschoolde arbeid. Scripten is een vaardigheid en dus meer waard dan dat (tenzij je er in slaagt om iemand te vinden die voor een schijntje werkt).

Jij moet mensen overtuigen dat JOUW idee beter is dan HUN idee

Dit is zeer nauw verwant aan de andere punten. Waarom zou een scripter voor jou werken als ze zelf al werken aan hun fantastische idee? Jouw idee moet VERBAZINGWEKKEND zijn om interesse te genereren - en dit keer bedoel ik niet nog een roleplay in LV maar dit keer met twee taxi bedrijven in plaats van twee! Ik heb een paar originele ideeën gezien, maar niet veel. Het enige waar ik persoonlijk ooit in geïnteresseerd raakte en probeerde te schrijven was een S.T.A.L.K.E.R. gebaseerde gamemode (maar de mechaniek werkt echt niet goed). Dat was een voorbeeld van een gamemode idee waarvan ik dacht dat het beter was dan het mijne, maar die zijn moeilijk te vinden.

Andere Punten

  • LEG je idee UIT

Als je post vijf lijntjes lang is dan heb je er niet genoeg moeite in gestoken. Waarom zouden mensen de moeite nemen om voor iemand te werken die nog niet eens een fatsoenlijke post in elkaar kan steken? Zeg ook niet "PM me voor meer details", want mensen doen dat toch niet (en diegene die dat wel doen zijn het niet waard om aan te namen). Je idee is NIET uniek dus denk maar niet dat anderen het zullen stelen.

  • Eisen komen van twee kanten

Ik heb vele posts gezien met dingen als:

Applicanten moeten:

Twee of meer jaren ervaring met PAWN hebben.

Twee uur per dag beschikbaar zijn voor Skype gesprekken.

Releases hebben waar ik naar kan kijken.

Een reputatie hebben van meer dan 20.

Dit komende van iemand die nieuw is op het forum, nooit online is, geen releases heeft en 0 reputatie. Waarom zou jouw scripter beter gekwalificeerd moeten zijn dan jijzelf? Of, anders gesteld, waarom zou die scripter voor jou werken? Zij hebben hun kredietwaardigheid bewezen - jij niet! Je wil geen n00b scripters, maar scripters willen geen n00b team leiders. Onthoud: jij wil scripters, scripters willen jou niet.

  • Bericht de vooruitgang

Als je nieuw bent op het forum dan is het hebben van iets DAT JE AL GEMAAKT HEBT de beste manier of je kredietwaardigheid aan te tonen. Onthoudt: als de teamleider doe jij het meeste werk.

Dus ga aan de slag en begin met scripten VOOR dat je om hulp vraagt. Als je kan zeggen "Ik heb al deze dingen al gemaakt" dan kunnen anderen zien hoe alles in elkaar past en zullen ze meer geneigd zijn om je te helpen.

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...