Jump to content

Physics voor auto's


myron.b

Recommended Posts

Ik ben benieuwd hoe de schademodellen gaan zijn in ieder geval, en ik hoop dat het hierop lijkt. Of ik nu vanaf het begin van de game ieder type auto tegen een muur kan opvouwen of niet, zal me eigenlijk weinig uitmaken dan. Zolang ik maar kan vouwen met die dingen. puh2.gif

Zou er niet op rekenen. De videos die hier getoond zijn komen van BeamNG, een engine die draait binnen de Cryengine3. Die engine gebruikt softbody physics, gelinked aan een soort stone en sticks, aka nodes en beams. Voertuigen hebben ongeveer 300+ nodes(voor massa en frictie) en 4000+ beams(voor veerkracht, demping, deformation en breeksterkte) om de fysieke eigenschappen van een wagen te simuleren. Elk van die node/beam systemen is handgemaakt hoogstwaarschijnlijk in kladblok (zoals in Rigs of Rods). De hele engine is gemaakt puur en alleen om zo realistisch mogelijk schade en andere eigenschappen van voertuigen te simuleren, vandaar ook dat je inderdaad auto's compleet kan opvouwen, of, misschien interessanter, dat je ophanging simpelweg afbreekt wanneer je met >70km/h een stoeprand oprijdt, iets wat in GTA alleen maar irritant zou worden.

Hoewel GTA ook een soort soft-body deformation gebruikt, is het schademodel puur gemaakt om enigszins immersion toe te voegen aan crashes, zonder het realisme dat je auto gelijk waardeloos is als je boven de 50km/h een andere auto raakt. Het schademodel van GTA is op geen enkele manier gebaseerd op realisme(ondanks dat sommige mensen blijkbaar denken dat een echte auto na zulke crashes nog gewoon zal rijden..). GTA IV gebruikt een systeem dat stiekem gewoon switched tussen een kapotte versie en een nieuwe versie van de auto, en dat toepast op de plek waar je een deuk verwacht. Geen 100% real time physics dus, maar voor een GTA game werkt het perfect imho.

Nadeel van het BeamNG systeem is dat de game waarschijnlijk nog maar 10fps draait op een high-end PC wanneer je meer dan 5 auto's tegen elkaar aan rijdt vlak bij elkaar. Je kunt wel nagaan dat dit op een PS3, Xbox360 of mid-range PC ook zou gebeuren, alleen dan met maar 2 voertuigen. Onmogelijk dus om in GTA te gebruiken. Dan kun je zeggen "Ja okay, maar stel dan dat ze ipv 300 nodes en 4000 beams, gewoon 100 nodes en 2000 beams gaan gebruiken per auto". Dan krijg je niets wat ook maar in de buurt komt van de getoonde beelden. Wil je enigszins realistisch een schademodel bouwen dan heb je minstens 250 nodes en 3000 beams nodig, een ps3, x360 en low-end pc zullen dat nooit smooth kunnen draaien in zo`n grote gamewereld.

Het schadesysteem van GTAV zal gewoon gebaseerd zijn op dat van IV, met enige tweaks om misschien iets meer realisme toe te voegen aan de vorm. Ze gaan heus niet from scratch een splinternieuw schademodel opbouwen met een techniek die nog nooit in een AAA title vertoont is.

Het enige wat ik hoop dat GTA V verbeterd, is dat losse panelen ook los van elkaar vervormen. Als je in GTA IV met je motorkap open tegen een paal aan rijdt, vervormt je motorkap gewoon mee, ondanks dat ie de paal niet raakt. Wat ik hoop is dat panelen niet meer op elkaar aansluiten wanneer je een crash hebt. Ik vrees echter dat dit hetzelfde zal zijn als in IV, afgaande op de Minivan in de trailer...

Bewerkt: door Mythbuster
Link to comment
Delen op andere websites

  • Reacties 33
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Phoenyxar

    5

  • jobator

    4

  • thebig

    3

  • TalkingPear

    2

Mooie post, Myth. Erg informatief, had er nog nooit zo naar gekeken. :) Al heb ik wel eerder gepleit dat meer realisme in GTA het spel minder leuk maakt; dat zie je ook in jouw post weer terug komen. Realisme in GTA moet naar mijn idee vrijwel alleen in de models/de wereld, maar niet in bepaalde acties die met -bijvoorbeeld- crashes te maken heeft. Ook andere dingen als schieten: na één kogel lopen wij niet meer, hoor. :puh:

Maar zeer informatief, dank. :)

Link to comment
Delen op andere websites

Die crashes in dat filmpje zijn inderdaad zeer mooi, maar ik dit zou inderdaad niet in een GTA passen. De meeste GTA-spelers rijden nogal nonchalant over de baan en crashen dus om de paar minuten (als het niet sneller is), dan mag je dus ook om de paar minuten een nieuwe auto zoeken, want ik denk niet dat je nog rijden als je auto zo hard aangetast is. :puh:

Link to comment
Delen op andere websites

Die crashes in dat filmpje zijn inderdaad zeer mooi, maar ik dit zou inderdaad niet in een GTA passen. De meeste GTA-spelers rijden nogal nonchalant over de baan en crashen dus om de paar minuten (als het niet sneller is), dan mag je dus ook om de paar minuten een nieuwe auto zoeken, want ik denk niet dat je nog rijden als je auto zo hard aangetast is. puh2.gif

Of peds rijden tegen jou aan, vergeet dat niet. :puh: Dan heb je een mooie wagen, met dit schadesysteem, en dan rijd er z'n stomme ped tegen jou auto aan. Dat ga je dan niet leuk vinden. Dus voor mij hoeft dit niet. Want ik ben iemand die niet graag voorzichtig rijd. Maar crashen doe ik ook niet vaak want ik kan heel goed rijden in gta IV. :)

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...