Jump to content

House/Trance/Electronic/...


David22

  

45 leden hebben gestemd

  1. 1. Jouw mening over trance

    • Goede muziek
      23
    • Saai, langdradig
      5
    • Kutherrie
      2
    • Kan ermee door
      4
    • Soms leuk, niet te vaak
      11


Recommended Posts

Aangezien er nog geen topic voor dit muziekgenre bestond, besloot ik er maar eentje te openen :clown:. Iedereen heeft wel eens wat trancenummers gehoord, de een vindt het niks en de ander vindt het geweldig.

Wat is Trance?

Trance is een subgenre van dance waarin de nadruk op de melodie' date=' de opbouw en de euforische/spacey sfeer ligt. Een tranceplaat begint vaak met een eentonige beat, en na verloop van tijd komt er steeds meer percussie en melodie bij. In het midden van de plaat is vaak een break, die toewerkt naar een climax. Het aantal beats per minuut ligt vaak tussen de 125 en 150 en de melodie wordt vaak herhaald. In een goede tranceplaat krijgt de luisteraar het gevoel alsof hij 'in trance' is, vandaar de naam.[/quote']

Er bestaan veel verschillende subgenres in de trancemuziek, voor een overzicht zie Wikipedia (Engels).

Enkele bekende artiesten uit dit genre zijn:

  • Tiësto (Nederland, zeer bekend. Enkele van zijn nummers:
    ,
    ,
    ,
    , Louder Than Boom,
    )
  • Armin van Buuren (Nederland, ook zeer bekend. Enkele van zijn nummers: Communication,
    ,
    , Tuvan (ft Benno de Goeij van Rank 1))
  • Robert Miles (Duitsland, zeer bekend vanwege zijn nummer Children uit 1996)
  • Airbase (Zweden, opkomend talent. Stond ook op Energy van 't weekend. Enkele goede nummers: Genie, Medusa,
    ,
    ,
    )
  • Ferry Corsten (Nederland, ook redelijk bekend. Enkele nummers:
    ,
    ,
    ,
    )
  • Above & Beyond (Zweden, produceren onder veel namen. Enkele nummers: Buzz,
    ,
    , Anjuna Beach,
    )
  • Paul van Dyk (Duitsland, draait al lang mee in het genre. Enkele nummers:
    , Nothing But You,
    ,
    )

Nog even een paar klassiekers:

Age of Love - The Age of Love (1992). De original mix van dit nummer is minder trancy en ook veel minder bekend dan de 'Jam & Spoon Watch Out For Stella remix'. De remix wordt gezien als de bakermat van de huidige trance.

Energy 52 - Café Del Mar (1993). Deze plaat werd pas in 1997 (na een remix door Three 'n One) een wereldhit, nadat er meerdere remixen van zijn gemaakt. In deze tijd werd trance steeds populairder.

Cygnux X - Superstring (Rank 1 Remix) (2000). Deze remix werd gebruikt als 'anthem' voor het allereerste Sensation-evenement en is één van de grootste commerciële trance-hits. Het origineel stamt uit 1994.

http://www.youtube.com/watch?v=x78vMhXwuME

Delerium - Silence (2000). Eén van de bekendste tranceplaten, tevens de definitieve doorbraak voor DJ Tiësto door een remix van zijn hand.

OceanLab - Satellite (2004). Minder bekend bij het 'grote publiek', maar onder de clubbers één van de meesterwerken van Above & Beyond.

Zelf ben ik een groot trance fan, en vind ik het een van de beste genres uit de muziekwereld. Maar was is de mening van 't GTAForum over trance?

Btw, luister de nummers wel even af en wacht op de climax. Wees niet ongeduldig ;)

Bewerkt: door David22
Link to comment
Delen op andere websites

  • Reacties 117
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • MegaPilot

    29

  • S-te-Fan

    21

  • End Of The Riot

    14

  • xoex23

    11

Tiësto! 8)

Ik vind het goede muziek, maar echt alleen trance luisteren kan ik niet. Af en toe eens een hitje van Tiësto in m'n oren, waarom ook niet. Ik luister het soms, ik luister namelijk zowat alle genres..

Bewerkt: door MegaPilot
Link to comment
Delen op andere websites

Ik vind het goede muziek, maar echt alleen trance luisteren kan ik niet. Af en toe eens een hitje van Tiësto in m'n oren, waarom ook niet. Ik luister het soms, ik luister namelijk zowat alle genres..

Ja dat hoor ik veel mensen zeggen, vaak hebben ze het dan ook over Tiësto... Hij is duidelijk de bekendste van allemaal :puh:

Vraag me af of er ook echte trancefans als ik op dit forum zitten, irl ken in namelijk amper mensen die trance écht goed vinden... :puh:

Link to comment
Delen op andere websites

Ik sluit me deels aan bij MegaPilot. Ook ik vind 't wel goede muziek, maar ik moet 't zeker niet te vaak horen. Gewoon af en toe een lekker nummertje is prima, maar niet meer dan dat. Ik hou 't echt geen half uur vol om enkel naar trance te luisteren...geef mij wat dat betreft maar rockmuziek :)

Link to comment
Delen op andere websites

Ik sluit mij ook aan bij NandroDavids en MegaPilot, Tiësto is zeker één van de bekendste trance DJ's op de wereld. Ik luister ook regelmatig nummers van Armin van Buuren, hoewel ik Tiësto in vele opzichten veel beter vind. Fan kan je me niet echt noemen, maar meer een liefhebber.

Dit vind ik overigens een ontzettend goed nummer:

Link to comment
Delen op andere websites

Niet echt origineel, maar goed: Ik sluit me aan bij MegaPilot, NandroDavids en GrandTheftTwano. Ik luister graag naar Trance, maar dan vooral in de auto. Vroeger was ik een echte trancefan, ging ik ook naar grote feesten en dergelijke. Maar nu ben ik wat ouder, en doe ik dat allemaal niet meer.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik sluit mij ook aan bij NandroDavids en MegaPilot, Tiësto is zeker één van de bekendste trance DJ's op de wereld. Ik luister ook regelmatig nummers van Armin van Buuren, hoewel ik Tiësto in vele opzichten veel beter vind. Fan kan je me niet echt noemen, maar meer een liefhebber.

Dit vind ik overigens een ontzettend goed nummer:

Zeker een goed nummer, weet alleen niet zeker of 't onder Trance of Dance oid valt... Sowieso maakt Tiësto atm niet echt trance meer, hij maakt meer house/dance. Hoewel ik wel erg benieuwd ben naar zijn nummer "Young Lions", welke uitkomt zodra hij 7 miljoen fans op Facebook heeft. Nummer klinkt vrij trance-achtig :)

Link to comment
Delen op andere websites

Trance heb ik echt niks mee, ik heb wel eens een avondje op zo'n feestje gestaan en het is gewoon erg eentonig. Ik vind het allemaal zo zwak opgebouwd, daarna krijg je ook nog eens zo'n zwakke climax... het enigste wat me kan interresseren is hardtrance:

Hardtrance is overigens weer waar hardstyle uit voorgevloeid zijn.

Het lijkt me overigens wel leuke muziek om op te spacen.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik vind het wel goeie muziek hoor, maar zoals anderen ook zeggen niet om de hele tijd naar te luisteren. Daarvoor heb ik toch iets liever House ^_^

Toch vind ik dat nummer qua opbouw wel heel erg op trance lijken hoor :puh:

Link to comment
Delen op andere websites

@S-Te-Fan

Jaah, maar Hardtrance is volgens mij al bijna weer Hardstyle. Ik ben het met je eens dat het een slechte climax heeft. Dan ga je naar de climax en dan krijg je meer een anti-climax. Geef mij maar Hardstyle :D

Link to comment
Delen op andere websites

Toch denk ik bij trance meer aan die liedjes die van die anime figuren in de video clip hebben en zo'n jonge meiden stem erin :puh: Ff random een filmpje van youtube geplukt:

Hier denk ik aan bij trance, dit luisterde ik vroeger wel redelijk vaak, nu eigenlijk nooit meer.. :puh:

Link to comment
Delen op andere websites

@S-Te-Fan

Jaah, maar Hardtrance is volgens mij al bijna weer Hardstyle. Ik ben het met je eens dat het een slechte climax heeft. Dan ga je naar de climax en dan krijg je meer een anti-climax. Geef mij maar Hardstyle :D

Ik ben wel fan van anti-climaxen, maar niet bij trance :puh:.

En de huidige hardtrance is toch weer veel anders dan hardstyle. Hardstyle plaatjes die toch op hardtrance lijken moet je zoeken bij Theracords/Therabyte.

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...