Jump to content

Faalmuziek


ThunderDuck

Recommended Posts

Landgenoten,

In onze hedendaagse triomfantelijk gedigitaliseerde samenleving hebben wij ongeëvenaarde toegang tot de oudste der alle kunsten: Muziek. De wet van Sturgeon leert ons echter dat 90 procent van alles rotzooi is. Dit geldt ook voor deze schone bezigheid.

De afgelopen jaren heb ik mij onvermoeibaar gestort op de studie van ondermaatse muziek. Ik durf te stellen dat ik een ware connoisseur ben van het slechtste dat er ooit op deze aardkloot is geproduceerd. Het is mijn wens dat in dit topic alle liefhebbers van deze (enigszins masochistische) recreatiebezigheid het beste (slechtste?) van hun collectie ter beschikking stellen van de mensheid.

Ik begin:

Link to comment
Delen op andere websites

Thunderduck, vertel eens wanneer muziek slecht is? Als muziek slecht is, is het dan nog wel muziek te noemen en als dat zo is, zou dan niet alles wat met recht 'muziek' genoemd mag worden, muziek zijn?

Ik heb hier zelf wel eens over nagedacht, wanneer muziek nu goed of slecht is. Hoe definieer je dit? Ik ben van mening dat muziek eigenlijk niets meer is dan een bewuste rangschikking van geluiden. Niets meer dan dat, niets minder. Of het vervolgens goed, slecht, saai, interessant, mooi of lelijk is, is dan puur persoonlijk.

Jij vindt Seven Nation Army 'faalmuziek'. Waarom? Omdat dat nummer toevallig grijsgedraaid en uitgekauwd is door de radio en daardoor niet meer interessant is? Als dat nummer niet zo bekend zou zijn geworden, was het dan wél goede muziek geweest? Als je het aan mij vraagt, vind ik het juist een knap nummer. Bedenk maar eens zo'n catchy melodie, zet maar eens met zo weinig noten en instrumenten zo 'veel' neer.

Je kunt muziek perfect vergelijken met kunst, omdat het simpelweg kunst is, of juist niet. Je hebt 'kunst', 'kitsch' en 'ambacht'. Je hebt bijvoorbeeld de Pop-art met Andy Warhol, die gewoon soepblikken tekent.

220px-SoupCanParody.jpg

Soepblik? Hoe de fuck is dit kunst, vraag je? Aan de andere kant heb je bijvoorbeeld Rembrandt.

220px-Rembrandt_self_portrait.jpg

Twee compleet verschillende schilderijen, beide kunst genoemd. Alsof je The White Stripes tegenover Beethoven zet. Als ik een definitie moet geven van 'goede muziek', is dat muziek die over twintig, dertig jaar nog steeds gedraaid wordt. The Beatles? Jup. Zanger Rinus? Nooit van m'n leven. John Mayer? Denk het wel. Katy Perry? Nee.

Wat valt op aan dit laatste rijtje? The Beatles en John Mayer zijn beide bands/artiesten die zelf verantwoordelijk zijn voor hun muziek. No fucking way dat Katy Perry die muziek zelf heeft bedacht. Iemand heeft gewoon als werk om dergelijke plaatjes in elkaar te draaien en plakt daar een bekend gezicht op, die er vervolgens een hit mee scoort. Ze hadden het net zo goed aan Nicki Minaj kunnen geven.

Maar er zijn toch genoeg bands of artiesten die ook hits hebben gescoord met muziek die ze niet zelf hebben geschreven? Klopt, zoals "Thriller" van Michael Jackson of "Born to be wild" van Steppenwolf. Echter is gebleken dat die muziek decennia later nog steeds bekend is en het is nog maar de vraag of dat over 20 jaar het geval is met de Zanger Rinus of Katy Perry.

Bewerkt: door Puma
Link to comment
Delen op andere websites

Ik ben van mening dat muziek eigenlijk niets meer is dan een bewuste rangschikking van geluiden. Niets meer dan dat, niets minder. Of het vervolgens goed, slecht, saai, interessant, mooi of lelijk is, is dan puur persoonlijk.

Jij vindt Seven Nation Army 'faalmuziek'. Waarom? Omdat dat nummer toevallig grijsgedraaid en uitgekauwd is door de radio en daardoor niet meer interessant is? Als dat nummer niet zo bekend zou zijn geworden, was het dan wél goede muziek geweest? Als je het aan mij vraagt, vind ik het juist een knap nummer. Bedenk maar eens zo'n catchy melodie, zet maar eens met zo weinig noten en instrumenten zo 'veel' neer.

Even los van de rest van je post; ik denk niet dat de rangschikking van geluiden in deze versie bewust was.

Link to comment
Delen op andere websites

  • 3 weken later...

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...