Jump to content

Actieplan KNVB voor Respect.


BoerTijger

Recommended Posts

Vandaag maakte de KNVB haar actieplan om het respect terug te dwingen op de voetbalvelden bekend. Zo krijgt o.a. een gele kaart een tijdstraf erbij van 10 minuten, wel wordt dit pas ingevoerd met volgend seizoen en in de categorie B (D: 1e klasse en lager, C/B/A, 2e klasse en lager).

De KNVB heeft woensdagmorgen het actieplan ‘Tegen geweld, voor sportiviteit’ gepresenteerd. Een voetbalbreed actieplan ter bevordering van respect op en rond de voetbalvelden.

Al langere tijd werkt de KNVB aan programma’s en activiteiten met als doel sportiviteit en respect op en rond de velden te bevorderen. Door de tragische gebeurtenis van december 2012 werd één ding kraakhelder: er moet méér gebeuren. Het actieplan ‘Tegen geweld, voor sportiviteit’ beschrijft een set aan nieuwe maatregelen, evenals de intensivering van een aantal bestaande activiteiten. Het doel van het plan is helder: het tegengaan van geweld en het bevorderen van sportiviteit op en rond de voetbalvelden.

Het actieplan is tot stand gekomen mede dankzij de vele reacties van leden, de goede voorbeelden van verenigingen en het meedenken van diverse belangenorganisaties. Het merendeel van de in dit plan beschreven acties maakt onderdeel uit van het landelijke actieplan van het ministerie van VWS Naar een veiliger sportklimaat.

In de videoboodschap licht KNVB-directeur amateurvoetbal Anton Binnenmars het actieplan toe.

Klik hier voor het complete actieplan

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=j_nyGHrtqWY

Wat vinden jullie van het gepresenteerde actieplan?

Link to comment
Delen op andere websites

De regels/maatregelen die ze willen invoeren, sta ik helemaal achter het plan als KNVB scheidsrechter. Ik vraag me alleen af of er ook minder excessen door komen. Maar dat zal de toekomst uitwijzen.

Link to comment
Delen op andere websites

De tijdstraf met de gele kaarten ben ik het als scheidsrechter ook absoluut eens. Maar of de spelregelsbewijs een goede uitvoering krijgt. Ik weet het nog niet.. Ik vind dat maar een vaag besluit vanuit de KNVB. De rest van de zaken vind ik wel goed.

Link to comment
Delen op andere websites

Goed bedacht van de KNVB, maar het moet van twee kanten komen. De KNVB kan vanalles gaan doen, maar als de spelers zelf niet het kleine beetje respect voor elkaar kunnen opbrengen, dan is het een verloren zaak. Maargoed, misschien heeft het dit keer wel effect. We'll see. :)

Bewerkt: door FireFighter
Link to comment
Delen op andere websites

Belachelijke maatregel, die tijdstraf bij een gele kaart. Ik zou er eerder iets in zien als er een 'tussenstraf' komt, tussen simpelweg een vrije bal en de gele kaart. Met deze toevoeging aan de gele kaart wordt die kaart namelijk wel meteen een zware straf, best wel dicht tegen rood aan ook. Dan vraag ik me af of scheidsrechters nu niet juist minder snel geneigd zijn om geel te trekken, want ja, daarmee straf je een speler wel meteen zwaar.

Daarnaast: hoe gaan de laatste 10 minuten van een wedstrijd straks verlopen? Misschien wel harder, agressiever en onsportiever, aangezien een gele en rode kaart op dat moment gelijk aan elkaar zijn. Natuurlijk, de schorsing is bij rood zwaarder, maar in een wedstrijd zelf zijn de meeste voetballers bezig om die pot te winnen, niet de volgende.

Bovendien: je speelt op zaterdag en zondag ineens een andere sport dan de professionals, de 'helden van tv'. Dat is niet leuk. Het is juist leuk om dezelfde sport te beoefenen, al is het op een lager niveau.

Dus, wat mij betreft: tussenstrafje, en graag volledig invoeren dan. Dit is een halfbakken maatregel, puur om te laten zien dat ze maatregelen nemen.

Link to comment
Delen op andere websites

Belachelijke maatregel, die tijdstraf bij een gele kaart. Ik zou er eerder iets in zien als er een 'tussenstraf' komt, tussen simpelweg een vrije bal en de gele kaart. Met deze toevoeging aan de gele kaart wordt die kaart namelijk wel meteen een zware straf, best wel dicht tegen rood aan ook. Dan vraag ik me af of scheidsrechters nu niet juist minder snel geneigd zijn om geel te trekken, want ja, daarmee straf je een speler wel meteen zwaar.

Daarnaast: hoe gaan de laatste 10 minuten van een wedstrijd straks verlopen? Misschien wel harder, agressiever en onsportiever, aangezien een gele en rode kaart op dat moment gelijk aan elkaar zijn. Natuurlijk, de schorsing is bij rood zwaarder, maar in een wedstrijd zelf zijn de meeste voetballers bezig om die pot te winnen, niet de volgende.

Bovendien: je speelt op zaterdag en zondag ineens een andere sport dan de professionals, de 'helden van tv'. Dat is niet leuk. Het is juist leuk om dezelfde sport te beoefenen, al is het op een lager niveau.

Dus, wat mij betreft: tussenstrafje, en graag volledig invoeren dan. Dit is een halfbakken maatregel, puur om te laten zien dat ze maatregelen nemen.

Er zijn ook nog sancties zoals 5 minuten " afkoelen " aan de zijkant. Zonder dat er een officiële KNVB sanctie aan vast hangt. Dit word vaak in de lagere divisies gegeven i.p.v. een gele kaart.

Wat mij betreft, is het overigens beginnen bij de professionals... Maar daar kennen we Respect alleen van de tenues, want verder komt het niet omdat er groot geld in omgaat. Wat zou het voetbal toch mooi zijn, als de zeurpieten, de schreeuwlelijken en de top-of-the-line schwalbe acteurs, hiervoor gestraft konden worden. Maar goed, money does the world go around eh...

( overigens hoorde ik ook iets, dat alleen de aanvoerder nog in discussie mag met de scheidsrechter, maar ik heb dat niet 1,2,3 kunnen verifiëren in het gegeven artikel... )

Link to comment
Delen op andere websites

Voor mijn gevoel ligt het grootste probleem niet tijdens de wedstrijden, maar erna. Ja ook tijdens de wedstrijden zijn spelers respectloos, maar erna is wanneer de echt vervelende dingen gebeuren (over het algemeen dan, uitzonderingen daargelaten). Dat ga je niet fixen met 10 minuten niet spelen, want daar worden ze alleen maar bozer van.

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...