Jump to content

Sir Alex Ferguson gaat met pensioen!


Torritor

Recommended Posts

Beste leden,

Manchester United-coach Sir Alex Ferguson neemt na dit seizoen afscheid van zijn trainersloopbaan.

De 71-jarige Schot is sinds 1986 in dienst van de Engelse topclub toen hij het roer van Ron Atkinson overnam.

Ferguson nam zijn beslissing om te stoppen naar eigen zeggen op "het juiste moment". "Ik heb er lang over moeten nadenken", zei hij in een verklaring op de website van Manchester United. "Voor mij was het belangrijk om de organisatie in de best denkbare vorm achter te laten, en ik geloof het is gelukt."

In de voorbije 27 jaar veroverde 'Fergie' met Manchester United in totaal 38 titels. Hij won onder meer dertien landstitels, vijf keer de FA Cup, twee maal de Champions League en twee wereldbekers.

In 1999 greep hij met United de 'treble', mede dankzij een gedenkwaardige Champions League-finale waarin Bayern München in de slotseconden met 2-1 werd verslagen.

Het succes van Ferguson begon in eigen land bij Aberdeen, waar hij van 1978 tot 1986 werkte. Met de Schotten won Ferguson onder meer drie landstitels, vier bekertitels en één Europa Cup II (in 1983 werd in de finale Real Madrid geklopt).

Bij Manchester United werkte Ferguson, die twee weken geleden met zijn ploeg de Engelse landstitel veroverde, onder anderen samen met de Nederlanders Jaap Stam, Ruud van Nistelrooij, Edwin van der Sar, Raimond van der Gouw, Jordi Cruijff en sinds vorige zomer Robin van Persie en Alexander Büttner.

De oud-coach van onder meer St. Mirren, Aberdeen en het Schotse elftal blijft bij de 'Red Devils' op de achtergrond actief als directielid en adviseur.

Landskampioen United speelt zondag 19 mei zijn laatste competitieduel en dat is dan exact de 1.500ste wedstrijd onder de regie van trainer Ferguson.

Volgens Britse media is Everton-coach David Moyes de opvolger bij de club van Van Persie en Büttner.

Bron: http://nos.nl/artike...t-pensioen.html - NOS.nl.

Gr. Torritor

Link to comment
Delen op andere websites

Ik las het inderdaad. Goede trainer natuurlijk, maar hij is de 70 voorbij, het is niet gek dat je dan met pensioen gaat. Mooi voor hem om met een kampioenschap afscheid te nemen. Ik ben wel erg benieuwd wie het gaat overnemen als Moyes het niet wordt. Misschien GIggs als hij ooit stopt als speler? :puh: Nee, die zal eerst wat ervaring op moeten doen. Nationalistisch gezien zou het tof zijn als René Meulensteen het overneemt. Of Mourinho? :puh: Het zal in ieder geval niet Wenger worden. :puh:

Link to comment
Delen op andere websites

Ook al ben ik een groot fan van één van hun vijanden, Arsenal, heb ik heel veel respect voor deze man. Hij heeft met United 38(!) prijzen gepakt waarvan 13 de Premier League is. Het is sowieso ''the end of an era'', maar ben benieuwd hoe United nu gaat voetballen en hoe ze Ferguson gaan vervangen, wat eigenlijk niet kan imo.

Link to comment
Delen op andere websites

Jammer dat hij stopt, een icoon, voor zowel Manchester als de voetbalwereld.

Uiteraard snap ik dat hij er mee stopt, je kunt ook TE lang blijven, dat in combinatie met zijn leeftijd en het feit dat hij nu kan afsluiten met een kampioenschap was natuurlijk wel heel aanlokkelijk.

Jammer, maar begrijpbaar.

Link to comment
Delen op andere websites

Oprecht verbaasd was ik toen ik het las daarstraks. Ongelooflijk wat die man heeft gedaan. Het zou zoveel clubs ten goede komen als ze zo'n vertrouwen uitstralen en zo'n grote constante factor hebben in een wereld waar je een dag later al andere collega's kunt hebben. Ben benieuwd wie hem op gaat volgen; dat gaat een enorme klus worden. Very very very large shoes to fill.

Link to comment
Delen op andere websites

Net heeft United bekendgemaakt dat David Moyes de taken van Ferguson zal overnemen. Moyes is op dit moment nog coach van Everton, maar heeft daar een aflopend contract. Er is nog niet bekend voor hoe lang Moyes zal tekenen.

Link to comment
Delen op andere websites

Oprecht verbaasd was ik toen ik het las daarstraks.

Enerzijds is het iets waarvan je eigenlijk verwacht dat het nooit gaat gebeuren, maar anderzijds kon het elk moment gebeuren. Ik wens Moyes heel veel succes, want het zal verrekte moeilijk worden. Ik hoop dat ie een hoop krediet krijgt, en dat ie niet bij de eerste tegenvallende resultaten de laan uitgestuurd wordt.

Link to comment
Delen op andere websites

Moyes zit al een aantal jaren bij Everton, dat zal ook wel een belangrijke factor geweest zijn. Man. United wil natuurlijk het beleid van de voorgaande tientallen jaren voort wil zetten. Persoonlijk had ik Jürgen Klopp daar wel graag zien staan, maar die heeft, net als bijvoorbeeld Frank de Boer, geen reden om bij een club weg te gaan die in de lift zit. Ben in ieder geval erg benieuwd hoe het zal lopen volgend seizoen.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik wens Moyes heel veel succes, want het zal verrekte moeilijk worden. Ik hoop dat ie een hoop krediet krijgt, en dat ie niet bij de eerste tegenvallende resultaten de laan uitgestuurd wordt.

Hij heeft een contract van 6 jaar getekend, dus daar klinkt wel aardig wat vertrouwen in. Die gooien ze er zeker niet na een paar maandjes al uit :)

Aan de ene kant jammer dat Ferguson er mee stopt, want dat is echt een voetbalicoon. Hij is de enige coach die ik zo kan bedenken die al bij dezelfde club/hetzelfde land zit sinds ik het voetbal echt volg. Maar ja, 71 jaar, je moet toch een keer stoppen...dan maar afscheid nemen met een titel natuurlijk.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik wens Moyes heel veel succes, want het zal verrekte moeilijk worden. Ik hoop dat ie een hoop krediet krijgt, en dat ie niet bij de eerste tegenvallende resultaten de laan uitgestuurd wordt.

Hij heeft een contract van 6 jaar getekend, dus daar klinkt wel aardig wat vertrouwen in. Die gooien ze er zeker niet na een paar maandjes al uit :)

Contracten zeggen tegenwoordig niet zoveel. Op dit moment is er dan inderdaad het vertrouwen, maar als de resultaten tegenvallen is het vaak de trainer die als eerste vertrekt, al dan niet uit eigen beweging. Aan de andere kant weten ze bij Manchester United waarschijnlijk niet eens meer hoe het werkt, een trainer ontslaan. We gaan het beleven.

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...