Jump to content

[SP] Sportkenners 2013/2014 - Opzet


NandroDavids

Recommended Posts

Met Wimbledon en de Tour de France zijn de laatste 2 evenementen van Sportkenners 2013 bezig. Zoals aangekondigd was dit slechts een halfjaarscompetitie, zodat de volgende edities met grote sportevenementen kunnen eindigen: 2014 het WK Voetbal en de Tour, 2015 de Tour, 2016 de Olympische Spelen, enzovoort.

Echter, ik vraag me af of het überhaupt nog de moeite waard is om een grote jaarcompetitie als Sportkenners te organiseren. Dit vanwege het vrij kleine aantal inzenders iedere ronde, en helemaal het kleine aantal deelnemers dat meedoet in het algemeen klassement. Bij Sportkenners 2013 zag het deelnemersaantal per ronde er als volgt uit:

[table=header]Sport|Evenement|# Deelnemers

Schaaatsen|WK Sprint|8

Darts|World Cup|7

Schaatsen|WK Allround|8

Formule 1|GP Australië|8

Schaatsen|WK Afstanden|6

Wielrennen|Ronde Van Vlaanderen|6

Voetbal|Champions & Europa League|8

Wielrennen|Amstel Gold Race|7

Formule 1|GP Bahrein|7

Voetbal|Bekerfinales|7

Tennis|Roland Garros|4

Formule 1|GP Canada|5

Tennis|Wimbledon|5

Wielrennen|Tour de France|8[/table]

Het varieert van 4 tot 8 deelnemers dus, waarvan er volgens mij uiteindelijk slechts 2 zijn die iedere ronde hebben meegedaan. Dat vind ik weinig voor zo'n vrij grote contest.

Mijn vraag dus: kan ik iets veranderen om dat te verbeteren? En zo ja: wat?

Op dit moment heb ik meer het idee om voor 2013/2014 in plaats van een jaarcompetitie enkel een pooltje te organiseren bij de Olympische Winterspelen, de Tour de France en het WK Voetbal.

Link to comment
Delen op andere websites

Mijn persoonlijke reden is vooral dat ik met maar drie of vier sporten iets heb, bij veel toernooien weet ik niet eens een naam of deelnemer. Ik vind het dan nogal zinloos om namen op te zoeken en dan maar te gokken, ik vind dat je zoiets serieus moet nemen/doen. Ikzelf zou alleen de grote sport toernooien doen, zoals het WK voetbal, de Tour en Wimbledon, en dan alle 'kleinere' toernooien laten vallen, zoals de ronde v. Vlaanderen of de Amstel gold cup.

Link to comment
Delen op andere websites

De reden waarom ik nog nooit heb meegedaan, is dezelfde als Venzio. Heb absoluut geen verstand van wielrennen en formule 1. 5 van de 14 heb ik dus sowieso al geen kaas van gegeten en zal ik me moeten baseren op meningen van mensen die er wel verstand van hebben; lijkt me niet de bedoeling. Ik mis een toch wel een diversiteit aan sporten.

Wat wellicht handiger is, is gewoon het grootste evenement van elke sport bij elkaar pakken, en wellicht 2 van de "grote" sporten. Bijvoorbeeld de Champions League en het WK bij voetbal, Wimbledon en Australian Open bij tennis (Roland Garros en Wimbledon zitten wellicht te dicht op elkaar), de winterspelen voor de wintersport, de tour de france voor wielrennen... Dus gewoon 1 a 2 grote evenementen per sport, en dan wellicht wat meer sporten.

Link to comment
Delen op andere websites

Persoonlijk ken ik ook maar een beetje van alle sporten, maar ik zoek altijd op hoe de athleten/teams zich in net gereden wedstrijden hebben gedragen en wat hun voorgaande overwinningen zijn. Op basis daarvan stel ik dan een rangschikking op en kijk: vorig jaar ben ik gewonnen.

Door mee te doen aan SK leer ik nu dingen over sporten waar ik me niet echt in interesseerde. Zeggen dat je dus onvoldoende kent van een sport die op het programma staat, vind ik dus geen goed argument om niet mee te doen.

Zoals ik al zei vind ik de kleinere rondes en minder gevolgde sporten dus zeker goed om in Sportkenners te steken. Het heet niet voor niets Sportkenners, het is niet 'De grote voetbal, tennis en wielrennen kenners'. Als Sportkenner moet je van elke sport wel iets afweten. Natuurlijk kan je niet elke sport door en door kennen, maar dat kan je, zoals ik al zei, met wat opzoekwerk zeker voor een deel goedmaken.

Dat noemen jullie gokken noemen en dat is misschien ook juist, maar er is een gigantisch verschil tussen zomaar gokken en een beredeneerde gok.

Link to comment
Delen op andere websites

Dit is mijn eerste (half) jaar sportkenners geweest en ik vond het best wel leuk om meemaken. Ik wist in het begin niet goed of ik wel bij alles kon meedoen, want zoals hier al aangehaald weet niemand van elke sport alles, dus er zat veel gok- en zoekwerk in. Als ik het goed heb ben ik één van die 2 leden die elke keer heeft ingestuurd, ongeacht van mijn kennis van de sport, dit omdat in het begin van het jaar me is gezegd dat de leiding het aanmoedigde om altijd mee te doen. Heb ik dan ook gedaan.

Ik kan me wel aansluiten bij wat thebig zegt. Het is Sportkenners voor een reden en hoewel ik bij vele sporten niet goed scoor vind ik dat wel één van de goede dingen aan deze contest. Maar natuurlijk weet ik niet geheel hoeveel moeite er gaat in het organiseren van Sportkenners en dus zal het vooral afhangen van Nandro zelf wat hij wilt doen. Wil hij een grote contest met vele sporten houden zoals het huidige concept, dan zal hij moeten genoegen nemen met het kleinere deelnemersaantal. Zelf zie ik nu éénmaal geen manier hoe het huidige concept zou kunnen worden verbeterd en het andere idee trekt me wat minder aan. Dus ja, wat te beslissen?

Link to comment
Delen op andere websites

Ik persoonlijk vind de huidige opzet wel leuk. Maar dat komt wellicht ook omdat ik het redelijk goed doe en sport in het algemeen wel leuk vind om te volgen. Natuurlijk weet ook ik lang niet alle ins en outs van iedere sport, maar met een beetje speurwerk weet ik altijd wel met leuke lijstjes te komen. Ik vind het jammer dat er zo weinig leden zijn die elke keer meedoen (volgens mij ben ik er een van) en ik snap dat dat ook demotiverend werkt voor de organisator, maar ik hoop toch dat ND de motivatie vindt om er mee door te gaan. En als dat dan in een afgeslankte vorm is vind ik het jammer, maar zal ik nog steeds meedoen voor de winst.

Link to comment
Delen op andere websites

Gast
Dit onderwerp is gesloten.
  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...