Jump to content
Die Hard

Voorpret - Sport in GTAV


gallery_7284_229_48603.jpg

Deze rubriek is geschreven door @Die Hard

Time flies when you're having fun, zeggen ze wel eens. De afgelopen tijd is niets minder waar, maar ik vraag me af of ik daar nou blij mee moet zijn of niet. Na alle voorpret in aanloop naar Grand Theft Auto V en het genieten van de vakantie zijn we alweer aanbeland in augustus, voor velen onder ons de laatste maand van de vakantie. Dat is dan ook meteen een mooi bruggetje naar het onderwerp van deze week, want in de vakantie liggen de meesten weg te meuren in hun bed of languit op het strand, waardoor "sport" is omgedoopt tot een vies woord. Drie keer raden wat het onderwerp van de Voorpret van deze week wordt? Jawel:

SPORT

In tegenstelling tot voorgaande titels uit de GTA-serie heeft sport een heel belangrijke rol gekregen in Grand Theft Auto V. Al in de eerste trailer maakten we uitgebreid kennis met de vele sporters, waaronder hardlopers, golfers en mensen die yoga en fitness beoefenden. Niet bijzonder speciaal, maar toen we enkele weken geleden de gameplay-video onder ogen kregen werd pas duidelijk hoeveel detail er in de verschillende sporten en sporters zit. Rockstar Games heeft voor elke sport een uitgebreide minigame uit de grond gestampt, waarvan ik in dit artikel enkele uit ga lichten.

Golf

In GTA Vice City (Stories) en San Andreas was de Golfclub te gebruiken om de hersenen van anderen in te slaan, maar in GTA V kan je hem nu eindelijk gebruiken waar hij voor gemaakt is. In de eerste trailer zagen we al enkele golfers een balletje slaan op een veld met een prachtig uitzicht op de Maze Bank Tower, en bij velen kwam dan ook de vraag naar boven of we vanaf nu echt konden golfen. Nou ja, in ieder geval uitgebreider dan in de missie Practice Swing. Zoals we in de gameplay-video konden zien is het antwoord dan ook volmondig: ja. Het is meteen een mooi voorbeeldje van een uitgebreide minigame, want kijk eens naar alle details op de screenshot hieronder. Rechtsboven bijvoorbeeld informatie over de soort golfclub die je gebruikt, de windrichting en de positie van de golfbal, en linksonder een uitgebreid overzicht van de hole (baan) waar je je op bevindt.

gallery_7284_229_88699.jpg

De golf-minigame

Tennis

Eigenlijk grotendeels hetzelfde verhaal als bij golf. Toen we op één van de eerste vrijgegeven screenshots twee mensen een potje tennis zagen spelen voor de villa van Michael was de vraag meteen: kunnen wij dat ook? Het antwoord is opnieuw: ja. Ook voor tennis is een minigame ontwikkeld die we te zien kregen in de gameplay-video en ook opnieuw is het zeer opvallend hoe gedetailleerd en uitgebreid de minigame is. In de gameplay-video speelde Michael echter niet op zijn eigen tennisbaan, maar op die van een tennisclub en wel tegen een vrouw genaamd Jordan, zoals we linksboven op een mooi scorebord kunnen zien. Telkens als ik dat weer zie schiet ik in de lach, want dat is natuurlijk een grap van Rockstar (voor degenen die hem niet snappen, ik stel u voor aan Michael Jordan). Tijdens het serveren ben je nog gelimiteerd - voor zover we het gelimiteerd kunnen noemen - in je acties, maar als je eenmaal in de rally zit kan je kiezen tussen een backspin, drop shot, topspin en een base swing. Een vreemd detail is dat er zich geen hek bevindt tussen de twee tennisbanen. Erg prettig als je op de baan erachter aan het tennissen bent.

gallery_7284_229_73469.jpg

gallery_7284_229_48103.jpg

Boven: Acties tijdens het serveren | Onder: Vele keuzes tijdens de rally

Racen op tweewielers

Ook niet nieuw voor de serie, maar wel drastisch veranderd, is het racen op tweewielers. In San Andreas konden we op mountainbikes Mount Chiliad beklimmen en afdalen en daar bleef het dan ook bij, maar in Grand Theft Auto V word je in een strak wielrennerspak gehesen en op een echte wielrennersfiets gezet. Je neemt het op tegen zeven andere wielrenners en in de gameplay-video konden we zien dat Franklin op de derde positie een heuvel beklimt. Tegen de tijd dat hij dat doet zit hij al bijna tien minuten lang op de fiets en is zijn stamina-balkje nog volledig gevuld, dus zo te zien kan hij het nog wel even volhouden.

Ook zagen we al op één van de eerste screenshots dat dirtbike racing mogelijk is in Grand Theft Auto V. Blijkbaar heeft Rockstar Games voor bijna elke sport bijpassende outfits ontworpen, want ook tijdens het racen op dirtbikes krijgt men een andere outfit aangemeten. In de tweede trailer zagen we overigens ook nog dat zo'n dirtbike race niet alleen met dirtbikes verreden hoeft te worden, want één van de deelnemers was te zien op een Quad.

gallery_7284_229_117997.jpg

gallery_7284_229_14375.jpggallery_7284_229_12305.jpg

Boven: De wielren-minigame in de gameplay-video | Linksonder: Eén van de eerste screenshots met dirtbike racing | Rechtsonder: Een valpartij in de tweede trailer

Terugkerende activiteiten

Eén van de activiteiten die aanwezig was in GTA San Andreas, maar niet in GTA IV, was de Shooting Range-submissie. Nu de Ammu-Nation in GTA V zijn rentree maakt keert ook deze submissie weer terug. Trevor was zichtbaar op de schietbaan terwijl enkele schietschijven uit het plafond tevoorschijn kwamen. Linksboven stond de boodschap: Consecutive target hits will reward you with a combo point. A miss resets the multiplier bar. Rechtsonder staat de multiplier, hoeveel schietschijven je nog krijgt, hoeveel punten je moet halen totdat je brons, zilver of goud behaalt, je huidige score en de tijd die je hebt doorgebracht op de schietbaan.

Een andere, naar mijn mening iets minder interessante, terugkerende activiteit is die van het parachutespringen. Wellicht dat Rockstar het nog iets spannender weet te maken en dat het in GTA V leuker zal zijn door de adembenemende uitzichten en spannende locaties om vanaf te springen (bijvoorbeeld Mount Chiliad), maar in de gameplay-video leek er weinig veranderd te zijn ten opzichte van GTA San Andreas en The Ballad Of Gay Tony: spring, klik om te openen en beweeg naar voren, achter, links of rechts.

gallery_7284_229_17693.jpggallery_7284_229_42824.jpg

Links: Trevor op de schietbaan in de gameplay-video | Rechts: Tijdens het parachutespringen kan je genieten van adembenemende uitzichten

Een andere betekenis

Het is niet alleen indrukwekkend, maar ook verbazingwekkend, hoe Rockstar Games een heel andere betekenis weet te geven aan het begrip open world game. Met de minigames die ik hierboven beschreef zou je haast denken dat R* een aantal verschillende sportgames in één game heeft gestopt. De details en omvang van de minigames zijn zo gigantisch, dat mini ze eigenlijk tekort doet. Eén ding is duidelijk: in Grand Theft Auto V hebben we keuze uit zo veel verschillende activiteiten dat de kans klein is dat de game snel zal vervelen. Daarmee zijn we alweer aan het einde van deze Voorpret gekomen, volgende week neem ik de rubriek nog een keer voor mijn rekening, de week daarna is het weer de beurt aan collega @Jesperkaj. Tot volgende week!

Vergeet uiteraard niet om de rest van de MAF van deze week te lezen.

Voorgaande edities Voorpret:

Landschappen - Los Santos River - Snelwegen - De Blueprint van Los Santos - Los Angeles - Omgeving - Heists - Screenshot-analyse - Bezienswaardigheden - Gangs - De HUD - Verschillen, veranderingen en vergelijkingen - De Artificial Intelligence

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites


Recommended Posts

Weer erg leuk om te lezen!

Ik kijk juist erg uit naar parachute springen, zeker de eerste keren. Dat wordt echt genieten van het uitzicht. Wellicht niet anders dan in vorige GTA's, maar zeker heel spectaculair!

Duiken is trouwens ook een sport. :clown:

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Prachtig artikel weer! En ja inderdaad, niet meer gewoon in je eigen kloffie maar in bijpassende outfit, ik ben benieuwd hoe Rockstar die wissel tussen kleding gaat doen, gewoon op spawn in de minigame lijkt me, maar wellicht hebben ze daar iets anders voor bedacht, bijvoorbeeld dat je de minigames vanaf je safehouse activeert, de verhaallijn in een soort sleep mode gaat en dat je dan je sportkloffie aantrekt en naar de golfbaan vertrekt. Heel interessant!

Voor NandroDavids, ik hoor een "Tour de Los Santos" aankomen om te organiseren in V Open Tournaments als de PC versie er is. Ik neem aan dat ik je vast kan inschrijven? :)

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Ik denk dat ik mij vrij goed ga amuseren met deze game. Met vele aspecten ervan. Sporten is daar wel eentje van. Ik ga waarschijnlijk voor de Sanchez-races gaan! Dan hadden de gewone straatraces hier ook wel onder gekunnen, nee? Maar dat is mierenneuken. Goed stukkie!

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Opnieuw bedankt voor jullie fijne reacties!

Duiken is trouwens ook een sport. clown.gif

Ik heb er nog aan gedacht, maar blijkbaar ben ik die achteraf gezien dus compleet vergeten. Dom... Hopelijk blijft het bij deze fout voor de komende weken. :puh:

Dan hadden de gewone straatraces hier ook wel onder gekunnen, nee? Maar dat is mierenneuken.

Ik heb er met dit artikel voor gekozen om alleen de sporten te behandelen die met honderd procent zekerheid in de game komen. De kans is groot dat street racing daadwerkelijk in de game komt, maar zover ik weet is het nergens officieel bevestigd, dus heb ik dat achterwege gelaten. :)

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Weer een super mooi artikel! Sport en een paar andere minigames zijn toch wel de dingen waar ik op terug ga vallen als ik even gaan zin meer heb om het verhaal te volgen, vond het daarom ook erg leuk om te lezen. En als ze echt goed uitgewerkt zijn kunnen zulke kleine dingen mij wel even bezig houden.

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Wederom een uitstekend artikel, Die Hard! Stukje bij beetje komen we er achter hoe ongelooflijk uitgebreid Grand Theft Auto V wordt. Er zijn dus al een vijftal sportactiviteiten te ontdekken, allen met bijpassende kleding. Gaaf!

Om eerlijk te zijn waren activiteiten als wielrennen en de Shooting Range mij nog niet echt opgevallen, leuk dat je ze hier even in het licht hebt gezet! :)

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...