Jump to content

De Muziekkroeg - Het trefpunt voor geluidsjunkies


Silverbyte

Recommended Posts

Extince is toch wel hét voorbeeld voor veel hedendaagse rappers. Zijn invloeden zijn duidelijk terug te horen bij onder meer Opgezwolle, Typhoon en Fakkelbrigade. Mijns inziens veel sterkere namen dan de gangsterrap waar we nu ook veel mee te maken hebben. Veel mensen weten dat echter niet en blijven met dat plaatje van drugs, wapens, geld en goedkope vrouwen in hun hoofd zitten. Jammer, want er zijn veel pareltjes onder de modder.

Bewerkt: door Silverbyte
Link to comment
Delen op andere websites

  • Reacties 711
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • NicolaB

    88

  • Silverbyte

    75

  • GuitarGuy666

    73

  • Foreigner97

    49

Goede tekst inderdaad.

Dit is ook zo'n groep, Het Verzet. Combinatie van Nederlandstalige en Engelse rap door Nederlandse kerels (komen uit Limburg trouwens, schrik niet van die Limburgse tongval :puh:) gespit op hiphopdeuntjes uit vervolgen tijdens. Vet om te kijken.

Link to comment
Delen op andere websites

Luister eigenlijk nooit naar Duitse muziek, behalve die partymuziek zoals in de spoiler hieronder. Voornamelijk omdat het gewoon geen mooie taal is. :puh:

Ik ben overigens wel benieuwd naar jullie concertgeschiedenis! Ik ben zelf vorig jaar naar Pinkpop geweest (Linkin Park en Bruce Springsteen als hoogtepunten), dit jaar opnieuw één dag naar Pinkpop (Green Day) en begin juli naar Londen geweest voor British Summer Time, het festival in Hyde Park met die avond Bon Jovi als headliner (naast de Kaiser Chiefs). Samen met twee vrienden die ook dol zijn op Bon Jovi nog eens drie hele mooie dagen gehad in Londen.

En voordat ik het vergeet, 19 november naar Avenged Sevenfold in Ziggo Dome! Kijk er ontzettend naar uit. :D

Link to comment
Delen op andere websites

Nederlandse muziek, niet echt mijn ding. Maar als je naar Nederlandse muziek vraagt, is toch het eerste wat ik zeg André Hazes (het levenslied), een aantal soorten dance en Nederlandstalige rap. Nederlandstalige rap vind ik heel anders klinken dan rap van bv. 50 Cent. Het heeft een heel ander sfeertje, en daarom vind ik het wel echt iets Nederlands. Nederlandse muziek is wel leuk om een keer te horen, en ik kan het ook zeker wel waarderen, behalve van die Jannes-muziek. Dat vind ik dus écht niks aan :7

Duits luister ik nooit, vind zelf Duits niet echt mooi klinken als taal, als het gezongen is. Duits vind ik niet zo'n zingtaal :D

Concerten ben ik nog nooit geweest, te jong om alleen heen te gaan. Ik wil over een aantal jaar nog wel een keer naar een festival als Pinkpop, lijkt me best leuk ;) Afgelopen februari mochten we met de hele school naar de HMH voor de SLAM!FM-Schoolawards, o.a. met Gers Pardoel, de Kraaien, de Opposites, maar dat doet mij allemaal niet zo veel :puh:

Bewerkt: door _Night-Men_
Link to comment
Delen op andere websites

Hoewel ik hip hop-albums heb beluisterd in het Pools, Frans, Spaans, Italiaans, Duits en Engels, volg ik de Nederlandse hip hop niet zo. Dat heeft niet zo met de kwaliteit te maken, meer omdat ik via online communities daar weinig van tegenkom. Dat Nederlandse hiphop goed kan zijn bewijzen haar populaire jaren van 2003-2006 wat mij betreft wel. Nu is Nederhop op de radio wat mij betreft een stuk oppervlakkiger geworden, en moet je dieper graven om wat goeds te vinden, zoals Silverbyte al zei.

Wat ik wel mooi vind aan Nederlandse rap is dat het een moeilijke rap-taal is. In rap wil je zo veel mogelijk zeggen met zo weinig mogelijk worden, en tegelijkertijd je zinnen "smooth" laten klinken, en dat is met onze taal niet makkelijk. Maar daarom klinken goeie rap-teksten in het Nederlands ook des te beter. Maar bij elk taal kan je twee kanten opgaan. Ik hou van die inheemse teksten, die met de eigen taal spelen. Minder vind ik teksten die half Engels zijn en toch alleen maar over bitches, guns en motherfuckers gaan. Dan kan je beter gewoon in het Engels rappen, want dan klinkt het in het Nederlands nergens naar.

Ik durf trouwens te zeggen dat teksten over bitches en guns (Gangsta Rap) lang niet de meest voorkomende tak van hip hop is, maar wel de meest bekende. Deze rap werd in de jaren '90 populair en komt vooral van de westkust van Amerika. East Coast-rappers rapten vaak meer over problemen in de samenleving en zagen drugs- en geweld juist meer als probleemveroorzakers dan oplossingen ervoor. Al zijn uiteindelijk de meest populaire hiphoppers uit het Oosten (Wu-Tang Clan, Jay-Z) weer de wat minder filosofische tekstenschrijvers en gaan de wat meer hardcore hiphop kant op.

Tja, en toen werd G-Unit populair en zo, hoewel West en East coast op dat vlak een beetje begon samen te smelten.

Nog steeds is er vaak wel een verschil te merken tussen West Coast Hiphop, East Coast hiphop en Dirty South. West en South focust zich meer op het ritme en het gangster-gehalte, terwijl East Coast meer op de lyrics let, maar je hebt nu zoveel uitzonderingen dat het eigenlijk niet meer zo duidelijk aanwijsbaar is.

Zelf hou ik van alle soorten wel. Het is de afwisseling juist die het leuk houdt. De ene keer diepe teksten als van Atmosphere en Genelec & Memphis Reigns, en de andere keer gewoon tergend herhalende lyrics maar wel funky beats van MC Eiht of Lil 1/2 Dead, en de andere keer een trippy crunk album van Big Moe of Three 6 Mafia. Hip hop blijft een eindeloos vermaak. :D

Link to comment
Delen op andere websites

Hiphop-college van prof. Spacy. :tu:

Om maar even het voorbeeld uit de OP aan te halen: stel, we bevinden ons in de jaren '60, zou je dan een Beatles- of een Stones-adept zijn? Of toch fan van The Beach Boys? Of The Kinks? Zelf neig ik erg sterk naar de Beatles, de band waar ik als kleintje al iets mee had. Niet vanwege de muziek, meer vanwege alle complottheorieën die de ronde doen/deden over dat Paul McCartney overleden en vervangen zou zijn, en meer van zulks. De Fab Four heeft iets magisch, iets dat ik bij de andere drie genoemde namen mis. Maakt hen absoluut niet slecht, ik luister ook regelmatig naar de Kinks en ben de Beach Boys en Stones ook steeds meer gaan waarderen. Dus even voor de goede orde: je hóeft niet te kiezen, het een sluit het ander natuurlijk niet uit.

Link to comment
Delen op andere websites

Tjah, het zijn allemaal legendarische bands. Maar The Rolling Stones pakt mij toch het meest. The Beatles heb ik nooit veel aan gevonden, net als de andere twee. Komt misschien omdat de drie die ik niet veel aan vind, alle drie een beetje dezelfde soort muziek is; The Rolling Stones wijken wat meer van die drie af. En Mick Jagger en kornuiten zijn ook gewoon vreemde figuren, leuk om te zien/horen ;)

Ik ben wel altijd benieuwd geweest wat The Beatles zouden zijn geweest als ze langer dan 10 jaar hadden bestaan...

Link to comment
Delen op andere websites

Als ik dan zou moeten kiezen tussen die vier zou ik toch voor The Kinks gaan. Ik moet toegeven dat ik de muziek van de rest van de bandjes niet bijster goed ken: hooguit enkele nummers. Wellicht dat ik me later nog iets meer verdiep in de rest van de bands, maar mijn keuze gaat nu uit naar The Kinks.

Maar goed, waarom The Kinks? Dat komt mede door één van de gaafste films die ik ooit heb gezien: The Boat That Rocked. In die film gaat het over een rock-radiostation dat op een schip op zee uitzendt i.v.m. wetten die in Engeland gelden in de jaren '60. Uiteraard wordt de rockmuziek uit die tijd uitgebreid in het licht gezet en daar horen The Kinks ook zeker bij. Sindsdien luister ik graag zo nu en dan naar The Kinks en heb ik ook redelijk wat nieuwe muziek van hun ontdekt.

Luistert en huivert:

http://www.youtube.com/watch?v=5J3gX47rHGg

Verreweg mijn favoriete plaat van hun, Waterloo Sunset

En de trailer van The Boat that Rocked, echt een aanrader als je van muziek houdt!

Link to comment
Delen op andere websites

All Day and All of The Night is tof, maar verschilt qua structuur nauwelijks van een van hun grootste hits: You Really Got Me. Dat deden ze sowieso veel in hun beginperiode, dat vasthouden aan dezelfde akkoorden en concepten. De late Kinks zijn ook de moeite waard. Check

maar eens.
Link to comment
Delen op andere websites

Van de door Silverbyte genoemde bands heeft The Beatles voor mij ongetwijfeld de beste albums gemaakt. Maar The Beach Boys, of eigenlijk Brian Wilson, heeft Pet Sounds gemaakt. De grote aanval, en wat mij betreft de overtreffende trap, op de Wall of Sound producties van Phil Spector. Het album heeft prachtige melodielijnen, welke grotendeels niet zijn ingespeeld door de bandleden van The Beach Boys zelf maar door studiomuzikanten. Dit aangevuld met de prachtige vocalen, waar The Beatles qua emotie sowieso niet tegenop kan, maakt dit een gigantisch gevoelig album. De ,soms wat kinderlijke naïeve, teksten welke grotendeels over liefde gaan kan iedereen zich denk ik wel in verplaatsen. Daarnaast is dit album natuurlijk de grote inspiratiebron geweest voor Sgt.Pepper, het beste album dat The Beatles ooit heeft gemaakt.

Bewerkt: door Teh_Ninja
Link to comment
Delen op andere websites

All Day and All of The Night is tof, maar verschilt qua structuur nauwelijks van een van hun grootste hits: You Really Got Me. Dat deden ze sowieso veel in hun beginperiode, dat vasthouden aan dezelfde akkoorden en concepten.

Klopt, dat was me ook al opgevallen. Al heb ik er niet echt last van, moet ik zeggen. Daarnaast vind ik het refrein van All Day and All of the Night een stuk sterker dan You Really Got Me. Maar dat ligt voornamelijk aan de associatie die ik daarbij ervaar: ik zie dan één van de hoofdrolspelers van The Boat that Rocked keihard meeschreeuwen achter zijn microfoon. Alleen van die scène al krijg ik een flinke portie kippenvel.

Living On a Thin Live is ook erg gaaf, thanks :puh:

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...