Jump to content
Jesperkaj

Voorpret - Los Santos


gallery_7284_229_48603.jpg

Deze rubriek is geschreven door @Jesperkaj

Met nog tien dagen te gaan kunnen we de staat San Andreas in een nieuw jasje weer helemaal verkennen. Geen bruggen die gesloten zijn en geen vervelende politieagenten die gelijk op je hielen zitten als je van noord naar zuid wilt rijden. Gewoon lekker de eerste keer als het spel op je beeldscherm verschijnt de map verkennen. Dus we kunnen gelijk de grootste stad waar het spel grotendeels om draait, Los Santos, in één keer verkennen, zonder ook maar een missie gedaan te hebben. (Mocht het spel beginnen met een missie, dan heb ik natuurlijk niets gezegd.)Nee, ik ga je geen tour door Los Santos geven, maar het lijkt me een mooi moment om de stad Los Santos op een andere manier onder de loep te nemen.

LOS SANTOS

gallery_7284_229_70619.jpg

Uitzicht op Downtown Los Santos

Wat er zoal is veranderd

Om te kijken hoe Los Santos ten opzichte van zijn broer in GTA San Andreas is veranderd, moeten we de twee steden naast elkaar zetten en vergelijken. Wat meteen opvalt is dat Los Santos in San Andreas niet de grootste stad van de game was, maar Las Venturas. Dat is nogal raar als je de twee steden samen met San Fierro met hun 'echte versies' vergelijkt. Hier is Los Angeles de grootste stad, gevolgd door San Francisco en daarna pas Las Vegas. GTA San Andreas gaf dus een aparte weergave van de realiteit.

Los Santos lag in GTA SA aan de oost- en zuidkust van San Andreas, terwijl in GTA V Los Santos aan de westkust gelegen is, met nog een kleine kuststrook in het zuiden, precies zoals Los Angeles gelegen is in Californië. De stadsdelen lagen om die redenen dan ook op verschillende plekken, waar dat in San Fierro en Las Venturas niet het geval was

gallery_7284_229_72538.jpg

Een blik op Muscle Sands

The NEW City of Saints

Na tijden van studie naar trailers, screenshots en dergelijke kunnen we vaststellen dat het 'nieuwe' Los Santos gigantisch is veranderd ten opzichte van zijn voorganger. Door nieuwe technieken die we vandaag de dag in de game-industrie gebruiken zijn meer dingen mogelijk. Hierdoor kan je meer de realistische kant op gaan, waar Rockstar in GTA IV mee gestart is. Liberty City gaf echt het gevoel dat je door New York liep (dit kan ik bevestigen na zelf een paar dagen in New York geweest te zijn), met de tintjes van Rockstar. Dit doen ze weer in GTA V met Los Santos. Er is meer leven op straat en dus is de interactie met de spelwereld drastisch verbeterd. Daardoor voel je dat Rockstar in principe Los Angeles bijna heeft weten na te bouwen. Los Santos voelt aan als Los Angeles, meer dan in GTA San Andreas. Los Santos kon in San Andreas qua sfeer net zo goed een stad als Phoenix of Albuquerque zijn, niet bepaalt de meest levendige steden in het westen van de Verenigde Staten.

gallery_7284_229_21437.jpg

Ongelukken op snelwegen is iets wat we vaker zullen tegenkomen

Metamorfose

Als we naar het huidige Los Santos kijken, dan lijkt het stukken meer op zijn real-life tegenhanger. De locatie is zowat hetzelfde, de ligging van de stadsdelen is ook een stuk logischer en het sfeertje dat Los Angeles uitstraalt is veel meer aanwezig dan in GTA San Andreas. Om even het verkeer als voorbeeld te nemen. Los Angeles staat bekend als een plek waar men amper bekend is met de term Openbaar Vervoer. Dat zie je eigenlijk terug op de vele snelwegen in de stad. Gigantische files zijn de normaalste zaak van de wereld in de stad. Nou is een beeld van een verkeersopstopping in GTA V nog niet voorbijgekomen, maar als we kijken naar de hoeveelheid snelwegen die we tot nu toe zijn tegengekomen, dan kunnen we in elk geval ervan uitgaan dat het verkeer over de weg een grote rol in het dagelijks leven in Los Santos zal gaan spelen.

Een ander beeld is het leven op straat. Pedestrians die in groepjes met elkaar communiceren, met elk een andere pose en dus niet dat ze gestijfd naast elkaar staan, wat in voorgaande GTA's was. Men doet aan sport als hardlopen, skaten en zelfs gymoefeningen op de vele fitnesslocaties als in Muscle Sands. Natuurlijk zijn deze features mogelijk door de technische vernieuwingen, maar het maakt het spel en de stad Los Santos zo levendiger als een stad in GTA nooit tevoren was.

Zoals ik al eerder zei kunnen we over tien dagen deze stad helemaal verkennen. Toen ik voor het eerst de beelden van Los Santos zag, wist ik dat ik zo snel mogelijk GTA V in m'n handen moest hebben. Dit beeld had ik eerlijk gezegd minder met Liberty City, wat door zijn grauwe sfeer een mindere aantrekkingskracht op mij had. Laten we hopen dat deze beelden ook een realistisch beeld geven voor wat ons op 17 september te wachten staat.

Volgende week zal @Die Hard jullie de Voorpret weer bezorgen. Hopelijk hebben jullie weer genoten van deze editie en graag tot volgende week!

Vergeet uiteraard niet om de rest van de MAF van deze week te lezen.

Voorgaande edities Voorpret:

Landschappen - Los Santos River - Snelwegen - De Blueprint van Los Santos - Los Angeles - Omgeving - Heists - Screenshot-analyse - Bezienswaardigheden - Gangs - De HUD - Verschillen, veranderingen en vergelijkingen - De Artificial Intelligence - Sport - Wapens - GTA Online - Achievements en Trophies - Storyline

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites


Recommended Posts

Dank weer voor dit mooie artikel!

Het parallel van New York met Liberty City kan ik wel bevestigen. Dat je aan de hand van een computerspel ongeveer de weg door New York weet is wel heel raar. Al is New York vele malen groter dan Liberty City komen wel vele gebouwen en locaties overheen.

Al ben ik nooit in Los Angeles geweest herken ik nu al diverse gebouwen en lokaties uit films, series, spellen (L.A. Noire) en foto's. Ik denk echt dat vele in Los Santos de grootste stad van het westen van de USA gaan herkennen.

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Ik ben ook nooit in Los Angeles geweest, maar het feit dat je aan de hand van een game een echte miljoenenstad gaat leren kennen, is toch wel apart. Het realisme van GTA IV ten opzichte van alle voorgangers vond ik al geweldig, en het is echt top dat Rockstar met GTA V nog weer een paar stappen verder gaan. Nog negen dagen...

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Super mooi geschreven weer. Ook als je wel in LA geweest ben heb je dat gevoel van herkenning, neem dat van mij aan. Natuurlijk zijn alle landmarks mooi nagemaakt, maar vooral het gevoel dat je krijgt is precies goed.

Bewerkt: door GrandTheftHaye

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...