Jump to content

Zwarte Piet


Dutchy3010

Recommended Posts

http://www.dumpert.nl/mediabase/6626542/df763edc/south_park_legt_pietendiscussie_uit.html


Het doet me een beetje hieraan denken. Ik had nog nooit van het sinterklaasfeest in combinatie met slavernij gehoord, voorafgaand aan deze discussie.
Ik denk dat vele mensen ervan gebruik maken om andere belangen samen te vlechten. Dat gebeurd veel bij protesten. Dat zag ik bijv. toen er bij ons vroeger om de 1020-urennorm werd geprotesteerd. Velen wisten destijds nog geen eens wat het globaal inhield.

En ik denk ook, dat des te meer ruimte wij geven voor een weerspiegeling van deze foutief verstrengelde belangen, des te meer wij onze eigen belangen verstrengelen. Wat we dan krijgen is een lust naar eenheid (orde, tucht en discipline) in deze eigen belangen, dat het juist deze belangen in algemene zin tegenwerkt. Onder deze verstrengeling van belangen versta ik kernwaarden van deze samenleving, denk daarbij juist aan non-discriminatie beginselen. Daar moeten overheid en media duidelijk in zijn.

Dit klinkt misschien wel allemaal een beetje vaag. Maar wordt vrij duidelijk wanneer je het invult. Bijvoorbeeld bij een "Marokkaan". Wat eigenlijk niets anders is is dan de inheemse bevolking van Marokko. Des te meer we de definitie subjectief verstrengelen, zonder bron, des te schever het uiteindelijke begrip trekt. Denk aan de Algerijn die we gewoon een Marokkaan vinden, De islamiet die we gewoon een Marokkaan vinden, De buitenlandse crimineel uit het Midden-Oosten, die we tot Marokkaan rekenen etc.. Dat als een populist (degene die eenheid stelt), bijvoorbeeld Wilders met dit begrip, "meer of minder Marokkanen?!?" roept, we eigenlijk al deze subjectieve verstrengelingen meerekenen in zijn "Marokkanen".

Aan de andere kant zit een front dat denkt: Tja wat heeft dit met de van origine inheemse bevolking van Marokko te maken?

Datzelfde gebeurd denk ik nu ook met "racisme" en zwarte piet. Des te meer we racisme bij zwarte piet gebruiken, des te racistischer de discussie wordt (men krijgt daarin steeds minder respect voor elkander). Daar zijn 2 oplossingen voor:
1. Een history is written by the victors situatie.
2. Naar elkaar toewerken (water bij de wijn gooien), zodat het begrip aan zwarte piet alsnog verdwijnt.

Ik denk dat het 2e het meeste effectief is, aangezien je nooit de volledige bevolking kan bereiken. Met de 2e oplossing kom je het dichtste bij de (subjectieve) persoon zelf. Echter moet je daar wel beide partijen voor hebben.

Edit:
Het leuke is, dat ik nu, een paar dagen nadat ik dit schreef, een artikel in de krant las waar met andere woorden ongeveer hetzelfde werd gezegd :puh:

http://www.trouw.nl/tr/nl/4492/Nederland/article/detail/3796163/2014/11/23/Machteloze-burger-stort-zich-op-Piet.dhtml Bewerkt: door NicolaB
Link to comment
Delen op andere websites

  • 2 weken later...
  • Reacties 184
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • NicolaB

    25

  • Teh_Ninja

    20

  • SpacyColours

    13

  • ERRWINS

    12

Ik denk het ook. Vind het ergens wel een grappige discussie, kan altijd wel om beide partijen lachen, maar zonde dat (sommige) kinderen er de dupe van zijn. En jammer dat de discussie het andere nieuws zo laat ondersneeuwen.

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...