Jump to content

Zwarte Piet


Dutchy3010

Recommended Posts

Kort door de bocht: overdreven gedoe.

De meeste argumenten zijn hier in feite al gegeven: Zwarte Piet is al jaren niet meer weg te denken uit de Nederlandse cultuur. Het hoort er gewoon bij, en zoiets kan je mijns inziens lastig nu nog aanpassen: dan kun je net zo goed gelijk alles opdoeken. Draag de Amerikanen maar eens op afstand te doen van de Kerstman. Zo'n traditie is niet is wat je even uit elkaar kunt halen en de zwarte piet kunt vervangen door een witte piet of iets dergelijks.

Bovendien is de racistische lading aan Zwarte Piet simpelweg (op het heden) niet aanwezig. Zwarte Piet wordt niet gezien als slaaf of iets dergelijks, maar gewoon als gerespecteerde hulp of werknemer. Ik snap best dat buitenstaanders van de Nederlandse cultuur het in eerste instantie maar vreemd vinden en het snel als racistisch gaan beschouwen, maar zo'n landelijke traditie en vooral de waarde ervan kun je eigenlijk alleen maar begrijpen als je ermee opgegroeid bent. En ik snap best dat de Verenigde Naties zich er mee gaat bemoeien, dat is immers een taak van de instantie, maar persoonlijk zou ik er niet te zwaar aan tillen en het gewoon zo laten.

Bovendien moet je niet vergeten wat er precies achter de traditie van zwarte pieten zit. Er wordt altijd verteld dat ze zwart zijn door het roet van schoorstenen, waar ze regelmatig inklimmen. Volgens mij kan je dat al als poging beschouwen om het eventuele racistische laagje van Zwarte Piet weg te poetsen, en ik vind dat dat genoeg is. Traditie is dat Zwarte Piet zwart is vanwege het roet van schoorstenen, zo is het nu eenmaal. Daar moet je niet te veel achter zoeken of te zwaar aan tillen, het is nu eenmaal zo.

Daarnaast, zoals Pwned. al zei, kinderen worden van jongs af aan al enigszins geleerd om met ontzag te kijken naar de Zwarte Pieten, die de kinderen overigens niets dan leuke dingen (snoepgoed, cadeautjes, feestelijkheden) te bieden hebben. Prima toch?

Maar niemand die opkomt voor die kleine elfjes, die voor een dikke coca-cola kabouter moeten werken in een ijskoud poollandschap! .

Nou ja, zo zie ik het ook zo ongeveer. Het is een traditie, een feest, en zekere elementen uit dat feest komen niet overeen met de realitieit. Ik snap best dat de kwestie met zwarte mensen wat anders beschouwd wordt, zwarte mensen bestaan namelijk écht, elfjes zijn voor zover weten enkel een bedenksel.

1385989_10201854248352261_1783561739_n.jpg

1378590_524354550988653_1136605253_n.jpg

En thanks, hier werd ik blij van. schater.gif

maar Nederland blijft Nederland, en Nederland wordt geen ander land.

Nederland blijft Nederland, dat is correct. De Nederlandse cultuur, een ander verhaal, kan door invloeden van buitenlandse migranten enige veranderingen/ontwikelingen ondergaan. Sterker nog, dat doet het al.

Link to comment
Delen op andere websites

  • Reacties 184
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • NicolaB

    25

  • Teh_Ninja

    20

  • SpacyColours

    13

  • ERRWINS

    12

Hier kan ik zo fucking pissig van worden. Altijd dat gezeik of zwarte piet rasistisch is. Waarom als je zwarte zegt tegen een neger is hij gelijk beledigd, terwijl als ik blanke tegen een blanke zegt hij het niet erg vindt. Is zwart zijn een schaamte of zo? Willen ze niet herinnerd worden aan hun kleur?

En wat is er zo rasistisch aan zwarte piet?? Hij is het hulpje/knecht van sinterklaas, geen slaaf. En een knecht is geen slaaf. Een knecht is zelfs een beroep, iemand die hulptaken uitvoert voor een hoofdtaak.

Misschien wat meer naar zwarte piet zelf kijken?? Is hij mager? Loopt hij in een onderbroek? Werkt hij zonder water en eten? NEE!! Het is geen voorbeeld van slavenij! Zoals je vaak ziet in films zijn zwarte pieten dol op hun werk en is sinterklaas dol op hen.

Rasistisch??? Donder toch op man. Welkom in onze cultuur, en deal ermee. Niet tevreden? Nederland is klein, je bent zo bij de grens. Buurland Duitsland heeft het niet, lekker dicht bij. Ga daar dan maar wonen maar laat Nederland met rust!

Bewerkt: door GTAKevin023
Link to comment
Delen op andere websites

Dat ik nog in ga op deze nutteloze discussie... :muur:

Welke malloot is er opeens met het idee gekomen om zwarte piet te laten verbieden omdat het rasistisch zou zijn. Het is een jarenlange traditie en nooit heeft iemand er commentaar op geleverd. Daarnaast vind ik het nog zieliger dat de VN zich er ook nog mee gaat bemoeien. Maargoed, die moeten natuurlijk ook even hun "zeggie" doen. Waar ik me dus zo boos over maak is omdat ik denk dat door deze acties de hele sinterklaas traditie naar de klote gaat.

Ik hoop niet dat het zover komt. :{

Link to comment
Delen op andere websites

Sinterklaas en zwartepiet zijn tradities, daar kan je geen verbod opleggen. Het hoort bij de Nederlandse cultuur en dat moeten mensen maar accepteren.

Als je zwartepiet zou verbieden, zou er dan minder discriminatie komen? Denk het niet. Vraag me trouwens af als ze dit puur willen verbieden omdat het racistisch is tegenover negers of ook meerdere afkomsten zoals Armenen en Turken. Als het puur om negers gaat, dan is de discussie nog nuttelozer. Negers zijn juist een van de meeste geaccepteerde buitenlanders in Nederland.

Daarnaast wordt de traditie niet op een racistische wijze aangeleerd. Vraag me echt af waar ze zich druk om maken. Kunnen ze beter focussen op racisme in het algemeen, als het zo'n belangrijk agendapunt is.

Link to comment
Delen op andere websites

Het slaat echt helemaal nergens op dat de VN nu de zaak aan het bekijken is. Het is een Nederlandse traditie en hoort bij onze cultuur. Ik dacht dat zwarte piet zo zwart werd omdat hij door de schoorsteen komt om cadeautjes in onze schoenen te leggen in plaats van dat zwarte piet een slaaf moet voorstellen die vroeger een donkere huidskleur hadden.

Waarom komt het nu zo ver dat we zelfs onze tradities moeten aanpassen..? Vorige week was het Islamitische slachtfeest. Wat nou als we daar nou iets van zeggen? Dan krijgen we de hele islamitische wereld over ons heen.. Dat is volgens mij ook een traditie net zoals onze Sinterklaas, dus donder lekker op en laat ons gewoon onze tradities vieren en als het je niet aanstaat ga je maar lekker terug naar je eigen land.

Link to comment
Delen op andere websites

-

-

-

Ach wat klets je nu man, als mensen hier komen wonen moeten ze zich zeker aanpassen! Van mij mogen ze zeggen wat ze willen maar blijf met je handen af van de Nederlandse cultuur. Als je het niet mee kunt vinden met de Nederlandse gewoontes, nogmaals, verlaat dit land dan! Om elke poes pas deze discussie met die buitenlanders, negerzoenen, oh nee dat is racistisch. Houd toch op man. Oh en wat je in de laatste zin zegt slaat alles, waarom de autochtonen zich moeten aanpassen aan allochtonen?! Het moet niet gekker worden! Daar ga ik niet eens op in, ik zal me NOOIT aanpassen aan allochtonen. Zij willen hier wonen? Prima, maar ik hoef me daar niet op aan te passen! Wat zij flikken zou ik eens in hun afkomstland moeten doen. Ze komen hier niet vandaan, en komen hier zomaar de dienst uitmaken over een kinderfeest van een paar dagen? Moeten we ons daar op aanpassen? Alsjeblieft zeg.

Zwarten zijn niet per se buitenlanders, het kunnen ook Nederlanders zijn. De rest van de (bijna discraminerende) reactie zal ik maar niet over beginnen.

Bewerkt: door Pwned.
Link to comment
Delen op andere websites

Zwarte piet racisme? Ha, ha. Er zijn wel belangrijkere zaken waar de VN zich mee bezig kan houden, snap dan ook niet waarom hier onderzoek naar komt.

En dat allochtonen zich moeten aanpassen: ja, maar er zijn natuurlijk gevallen waarin dat niet hoeft. Het is niet zo dat zij zich volledig van hun cultuur moeten loslaten om op die van ons over te gaan, zolang ze zich maar aan de regels houden, vind ik alles best. Niet alle zwarten zijn natuurlijk buitenlanders, denk aan de (kinderen van) Surinamers die hier voor 1975 heen zijn gekomen en de Antillianen.

http://www.nu.nl/binnenland/3608347/vn-onderzoeker-pleit-afschaffen-sinterklaasfeest.html

Wat een lachwekkende vertoning, dat ze dit serieus zeggen.

Bewerkt: door _Night-Men_
Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...