Jump to content

Zwarte Piet


Dutchy3010

Recommended Posts

  • Reacties 184
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • NicolaB

    25

  • Teh_Ninja

    20

  • SpacyColours

    13

  • ERRWINS

    12

Zag vandaag ook een stukje op De Telegraaf over zo'n kerel in het Midden-Oosten. Daar is een man die ieder jaar het land in komt rond midden maart. Deze man schminkt zichzelf zwart en doet ook rode lippenstift op (dat ken ik ergens van). Als ik het goed gelezen had deelde deze man ook cadeautjes uit aan kinderen en mensen.

En wat denk je.. Dit van oorsprong Perzische feest staat op de werelderfgoedlijst.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik ken het idee achter het Perzische feest niet, dus daar kan ik ook niet over oordelen. Maar dat het hoofd van de VN-groep die onderzoek doet naar Zwarte Piet zich uitlaat tegen EenVandaag en zegt dat het wat haar betreft afgeschaft mag worden vind ik schandalig. Waarom zegt ze dat nota bene op persoonlijke titel, voordat die VN-groep zelf met een conclusie is gekomen? Wat is dit? Overigens wel goed dat de winkels gewoon doorgaan met de activiteiten rond Sinterklaas. Zou ook wel een beetje dom zijn om de activiteiten rond Sinterklaas te staken, aangezien er erg veel geld in omgaat.

Bewerkt: door Cabyon
Link to comment
Delen op andere websites

Is dat niet gewoon een troll bericht? Nujij berichten worden niet door de Nu.nl staff gepost maar doorgebruikers zelf. Zou me verbazen als ze daadwerkelijk zo gestoord zijn dat ze ook witte kerst willen verbieden. :7

Link to comment
Delen op andere websites

Schandalig dit. De vrouw is zelf wat bruinig, misschien voelt ze zich aangesproken.

Ten eerste hadden ze het al tientallen jaren eerder kunnen verbieden als het per se verboden moet worden.

Ten tweede had die vrouw van de VN nog geen eens onderzoek naar het werkelijke feest gedaan, ze weet de betekenis erachter geen eens.

En ten derde hebben ze wel wat beters te doen.

Vraag me alleen al af wat voor 'n impact al deze commotie heeft op de kinderen.

Link to comment
Delen op andere websites

Dat bericht van Tommie59 moet wel een grap zijn. Zo niet, dan moeten we die beste vrouw het begrip context eens aanleren. I'm Dreaming of a White Christmas heeft tot zo ver wij weten of bedoelen helemaal niets te maken met een huidskleur... :7

Goed, ik zal wel zien hoe het verder gaat met Sinterklaas en z'n pieten. Ik kan het me nauwelijks voorstellen dat zo'n oude en vertrouwde traditie nu nog afgeschaft zal worden. Is dat niet iets onmenselijks?

Link to comment
Delen op andere websites

Het Sinterklaasfeest hoort gewoon bij de Nederlandse cultuur, net als weet ik veel, het suikerfeest ofzo.

Maar om er nu zo'n groot probleem van te maken slaat nergens op!

Net als een negerzoen, wat discriminerend dat we het naar negers hebben vernoemd, terwijl de binnenkant toch van wit spul is?

En het heet een zoen, dat is toch juist goed?

En je moet je toch vereerd voelen dat je snoep naar je vernoemd krijgt?

Moeten we nu ook moeilijk gaan doen over de Kerstman, met zijn kinderarbeid en lilliputters?

En trouwens, het feest bezorgt Nederland toch een aardige geldsom!

Link to comment
Delen op andere websites

Aaah, wat is dit toch een fantastische discussie om volgen. Extremisten aan de ene kant, extremisten aan de andere kant en heel veel volk er tussenin die niet meer kunnen zeggen dan: "Maar het is traditie!" Wat is zo'n informatiesamenleving toch leuk. Want iedereen heeft een mening...

Ze komen hier niet vandaan, en komen hier zomaar de dienst uitmaken over een kinderfeest van een paar dagen?

Ja, fantastisch argument. Zo'n diepzinnig antwoord verzinnen heeft vast en zeker veel mentale inspanning vereist lijkt me?

Maar waarom haal ik dit zinnetje er even uit? Wel, omdat ik met deze quote even perfect de algemene argumenten kan aanspreken. Ten eerste lijkt me de afkomst van een individu in geen enkele mate relevant bij het beoordelen van een mening. Natuurlijk heeft een afkomst altijd een invloed op zo'n mening, maar op basis van een afkomst bepalen of een idee waardeloos is en dan reageren van: "Het is onze cultuur, als je er niet van houdt, rot dan op!" Dan heb je de discussie al gewoon verloren.

Nu, wat is Zwarte Piet? Wel, kortgezegd is hij de hulp van Sinterklaas (hoewel sommige bronnen meerdere Pieten suggereren, maar dit gaat de discussie enkel vermoeilijken) gekenmerkt door een zwarte huidskleur (die verklaart wordt door een job als schoorsteenduiker), een vrij kleurrijk kostuum, een baret-achtig hoedje en optioneel wat dikke lippen en dikke oorringen. Dit voorkomen doet natuurlijk een belletje rinkelen. Het is namelijk een stereotype voorstelling van Afrikaanse slaven uit de 19e Eeuw.

Maar vanaf hier wordt het wat ingewikkelder. Sinterklaas had oorspronkelijk geen hulp in de vorm van een Zwarte Piet. Sinterklaas had uberhaupt geen hulp. Nee, er was enkel een soort van kwaadaardige geest, voorgesteld als een zwarte demoon die de tegenhanger van Sinterklaas voorstelde. Dit individu zou de kinderen straffen wanneer die niet braaf waren geweest en de rest van het verhaaltje zal wel herkenbaar klinken. De Zwarte Piet waar wij het over hebben stamt in feite af van de hierboven vermelde Perzische traditie en is pas rond 1850 voor het eerst opgenomen.

Dus als we dit allemaal optellen hebben we een kwaadaardige zwarte slaaf, die kinderen straft door ze in een zak te steken met een blanke vriend die de kinderen red. Hmm... Kijk, de traditie op zichzelf, als je hem even ontbind, is dus wel enorm racistisch. Als je durft beweren dat er niks racistisch aan is, dan weet je dus niet waar het over gaat.

Maar nu volgen enkele redenen om dit zogenaamd racistische individu te relativeren:

-Dat Zwarte Piet is geinspireerd door een Afrikaanse slaaf zou geen belangrijk punt mogen zijn, aangezien het nu niet meer wordt geassocieerd met een slaaf. De kenmerken zijn aanwezig, maar de echte link wordt niet meer gelegd (en al zeker niet door de kinderen)

-De rol van Zwarte Piet als boeman is de laatste decennia/jaren zwaar afgenomen. In plaats van de boeman is het nu meer de amusante hulp, die zelfs vaker weet wat er gaande is dan Sinterklaas zelf, dus echt negatief is die rol niet.

-Ook de zwarte kleur van Zwarte Piet heeft dus blijkbaar niets te maken onze zwarte medemens, hoewel een associatie niet ongewoon is.

Je kunt je ook de vraag stellen: In hoeverre is het relevant dat Zwarte Piet er daadwerkelijk uitziet als een "negerslaaf"? In hoeverre is zoiets ook daadwerkelijk racistisch naar zwarten (of andere minderheidsgroepen) dat terwijl al de eigenschappen worden gedragen door de traditie en niet zozeer het stereotype op wat het is gebaseerd (en dat een dood stereotype is zelfs) Het mag niet zijn dat we Zwarte Piet in twijfel zouden moeten trekken puur omdat hij zwart is. Ik vind een dergelijke gedachtegang in feite vele malen zorgwekkender en/of racistisch geinspireerd. Het kan niet zijn dat we zo angstig zijn voor het politiek incorrecte dat we die weg op moeten slaan. Anderzijds zijn sommige reacties op zich ook al puur racistisch. Het is altijd het een en het ander.

Maar het leuke is misschien nog wel dat de desbetreffende vrouw aan de UN zelf een levend stereotype lijkt te zijn.

TortelloPiecesA20070402WS.jpg

In feite lijkt ze zelf wel net een racistisch verschijnsel, spottend met andere gewoontes. Goh, de ironie!

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...