Jump to content

Phoeny's Photogenic Map-o-Theque


Phoenyxar

Recommended Posts

Map-o-Theque_zpsdcaed671.png

Kijk eens aan. Een lelijke banner, wat tekst en een hoop kaarten. Op een forum dat zot zou moeten lopen van GTA zou het geen moeite mogen zijn om hier een beetje interesse voor te vinden. Maar eerst: Waarom in GTA:Serie? Nou, aangezien ik hier voornamelijk GTA-geïnspireerde dingen wil bekijken en bespreken. Net als de [Verhaal]-topics van mij en PrioXCoMBo zal het hier gaan om wat fictieve kaarten en alles dat er bij komt kijken.

Wat?

Het begrip kaart zou geen struikelblok mogen zijn. Wat ik hier ga doen vereist misschien wel wat meer verklaring. Nou, ik zal trachten dit om te vormen tot een(/mijn) centraal topic omtrent fictieve GTA-kaarten en verhalen. Meer dan twee volle jaren terug, in de tijd tussen IV en "ongekende volgende GTA" liep de fantasie omtrent een volgende GTA hier de spuigaten uit. Deze periode is dan ook rechtstreeks de verantwoordelijke voor het oprichten van dit subforum en van vele algemene GTA-topics. Wat zou de volgende GTA omvatten? Wat wil jij dat er in zit! Het waren vragen waar iedereen wel een antwoord op wist of toch alleszins de moeite wou nemen om het uit te zoeken. Zelf had ik destijds dan een topic rond mijn project, eentje waar ik nu van plan ben om heel de openingspost (en in feite ook het hele verhaal en map) te herbouwen omdat het er gewoon niet uitziet. Maar voor het overzicht, een lijstje met voorstellen van toen (en nu?)

Index

Grand Theft Auto: Los Vatagos (Phoenyxar)

Grand Theft Auto V: Vice City (PrioXCoMBo)

Grand Theft Auto: The World (NikBellic007)

Grand Theft Auto: San Andreas: The Unit (>$bram$<)

Grand Theft Auto: Matrix City (Lord-Vortex)

Grand Theft Auto: Back in LC (supergtagamer)

Grand Theft Auto: The Truth (Claude2)

Als ik nog andere uitgewerkte topics terugvind (of als er zich nieuwe tonen) dan voeg ik ze geheid toe!

Kaarten!

GTAGames.nl afbeelding
Nu volgt het grootste deel van het topic, eentje waarin ik even terugkijk naar de rommel die ik tot nog toe heb geproduceerd. Ik heb in de afgelopen acht jaar veel kaarten gemaakt. Vaak geïnspireerd door de game die ik toen aan het spelen was. Tegenwoordig zien mijn kaarten er dus uit zoals hier te zien.

Zelf vind ik dit enorm goed geslaagde kaarten (oordeelt u zelf ook maar) maar het is dus zeker vroeger wel anders geweest. Het vastnemen en bekijken van zo'n kaart vind ik best interessant en misschien vinden jullie dit ook wel, wie weet! Maar wat is dan eigenlijk een goede of slechte kaart? Of belangrijker: Wat is een goede of slechte map voor een game? Deze kaart hier is nu welg een voorbeeld van een kaart voor een game, maar het idee erachter blijft hetzelfde. Ze moet leesbaar zijn. Als je een kaart maakt waar je achteraf naar terugkijkt en denkt van "Wat de..." dan heb je dus ergens iets misgedaan. Ik ga ook alles wat verdelen naar GTA. Nu is dat wat onduidelijk, maar het zal zichzelf wel uitwijzen! Dus gaat u er maar even bij zitten en geniet van deze (toch zeer gekleurde) show, gevuld met de meest belachelijke en lelijke kaarten die ik de laatste 8 jaar heb vervaardigd.

Het belooft...

III-geïnspireerd



med_gallery_113271_234_3364683.jpg

In a galaxy far, far away... Oh wacht, dat is niet waar. We zitten nog steeds op de aarde. Waarom dan deze intro? Wel, het viel me op hoeveel easter eggs er wel niet zaten in mijn kaarten. De meeste zullen er onbewust zijn ingekropen tijdens het tekenen, maar het maakt het bekijken van zo'n kaart toch weer dat beetje leuker. Ik bied koekjes voor de personen die EE's uit deze kaart kunnen halen. Nou, wat maakt dit dan een III-geïnspireerde kaart? Wel, het feit dat elk beetje kaart een stad is, dat alles zich op gescheiden eilanden bevindt en de naamgevingen. Dit is als ik het goed heb de enige kaart met een Red Light District, dus dat maakt het al gelijk veel makkelijker. Toch even een speciale vermelding voor de enorm slechte namen. Hollowbridge valt nog goed te praten, maar als je afkomt met Goldbugston en Toodranton dan heeft je fantasie het halverwege opgegeven. De enkele missies die er zijn, zijn dan ook nog eens vreselijk omschreven. Ik vraag me trouwens ook af waarom ik het nodig vond om 6-7 eilanden te gebruiken in plaats van de eilanden groter te maken en waarom die snelweg in godsnaam recht over het water loopt in het Oosten in plaats van ergens heen te gaan...

Leuke zijnoot: BoV staat als ik het goed heb voor "Burned Out Vehicle" - Originaliteit op zijn best.

VC-geïnspireerd



med_gallery_113271_234_1580619.jpg

Vice City? Ja zeker! Er ligt een strand. Ook hier zien we vrij veel stad, verdeeld over 3(4) mooi gescheiden eilanden. Het meest interessante aan deze kaart vind ik vooral de geweldige naamgeving van enkele gebieden. Als je Latino-wijk Buena Arestate noemt, dan kun je gewoon niet anders doen dan luidop lachen. Zeker omdat ik me niet kan inbeelden dat ik die naam bewust heb gekozen met zo'n grap in het achterhoofd. Blijkbaar kent deze stad ook een Red Light District, dat tesamen met een vasteland aan een kant (Vin Sile), zou het ook een III-map kunnen zijn. Alleen zijn de namen daar té zuiders voor. Ook Luba Condo geeft wat weg waar de namen op zijn geïnspireerd. Alhoewel nu ik het meer bekijk kun je het het beste als een tussenvorm zien. Maar dat verandert natuurlijk niets aan de voor de rest vrij vreselijke map. Ow en ook hier kunnen we de afkorting BoV terugvinden!

SA-geïnspireerd



med_gallery_113271_234_2429624.jpg

Vreselijke kaarten, maar wel een goede foto. Want ze tonen heel goed hoe zo'n kaart evolueert door de jaren heen. De oudste zal wel 8 jaar oud zijn. De middenste een goede 5 en die laatste ergens tussen 2 en 3 jaar. Ook hier de BoV-tag aanwezig, lelijke opmaak, check. Eigenlijk wil ik hier niet té veel woorden aan vuil maken, die linkse kaart is gewoon vreselijk. Alles in stylo getekend, dan er overgaan met wat stiften en het resultaat is een uitermate lelijke kaart. De originaliteit van de namen toont ook wel de leeftijd. De 3 centrale dorpjes Scrap City, Oval Valley en Ol' Town. Ik ben vrij zeker dat dit heeft meegespeeld in de reden voor het opgeven van het hermaken van deze map. Want zoals je kunt zien ben ik bij de laatste kaart gewoon halverwege gestopt. "Fuck it, het is té lelijk, ik geef het op!" Of iets in die richting.

med_gallery_113271_234_275934.jpg

Geen rationeel mens zou ooit kunnen denken dat dit dezelfde kaart is. Spijtig genoeg is dat het dus wel. De onderste kaart is de oudste en is verbazingwekkend genoeg beter geslaagd dan de kaarten erboven die elk gebaseerd zijn op de onderste. Ik zie een groter berg in een hoek, dus sowieso een kaart geïnspireerd door San Andreas. De kaart linksboven is ook een mooi voorbeeld waarom "Less is more" niet werkt bij GTA-maps. En voor wie zich graag eens wilt amuseren met een onmogelijk opdracht. De kaart rechtsboven zou op het rechtse eiland een stad en een platteland moeten herbergen. Vertel mij eens welke van de twee wat is en waar de overgang is? Het ziet er allemaal nogal een beetje hetzelfde uit...

V-geïnspireerd



med_gallery_113271_234_2857716.jpgQUTa31D.jpg

Ja, ik weet dat de linkse kaart op zijn kop ligt, dat is intentioneel. Een paar maanden na de eerste trailer voor GTA V ben ik een map gaan tekenen. Een kaart waarvan ik dacht: Dit is hoe een volgende GTA er zou moeten uitzien om ietwat veel content te herbergen. Ik ben halverwege gestopt zoals je kunt zien. Ik heb ze dan ook 2 jaar niet meer vastgenomen. Maar toen ik dat deed vond ik de overeenkomsten met de V-map wel treffend. Niet dat ik zou insinueren dat Rockstar plagiaat zou plegen, maar het is wel leuk om te zien als je ideeën vrij gelijk lopen met die van Rockstar op dat vlak. Ik heb een grote stad in het zuiden, ter grote van LC. Hier San Pebla. Een zijstad die voornamelijke strandtoerisme ontvangt, een dam wat verder het land inwaards, een groot meer naast een berg met een stad ernaast... Wel is mijn kaart omringt door bergen in plaats van water, om toch een groot verschil te noemen.

Chifre City - Hornzl



med_gallery_113271_234_205668.jpgmed_gallery_113271_234_2224696.jpg

Gewoon al het feit dat de map niet té hard is veranderd na 3 generaties vind ik al best interessant om zien. De basisideeën zijn nog altijd dezelfde, alleen heb ik met elke generatie er meer een stad van gemaakt, dan een verzameling van cirkels met strepen door. Want hoewel hier de stad niet verdeeld is op eiland is toch elk deel zeer gescheiden, zeker op de eerste versies. Even om het idee bij te lichten: Dit is een stad, gebouwd in een grote inham aan de kust. De stad loopt gestaag de heuvel op richting de bergen, vandaar ook de meerdere lagen. Dit is ook één van de weinigen waar dan ook degelijke namen voor de stadsdelen bestaan (toch op de latere versies) Zelf vind ik dit ook wel een zeer geslaagde kaart, misschien dat ik er ooit nog wel eens een eigen verhaal voor schrijf. Let ook even op het kleine eilandje voor de kust. Deze kleine verlaten eilandjes komen wel vaker op mijn kaarten voor. Oow ja, niet iedereen zal Hornzl een geslaagde naam vinden, maar ik vind hem wel cool.

Los Vatagos



med_gallery_113271_234_2794718.jpg

Kijk eens aan. Het hoogtepunt van mijn topic! Kijk eens naar dat vakmanschap, naar dat detail en naar... Hahaha. Laat maar, dit hou ik niet vol. Wat een schijtmap. Het voorbeeld van totale willekeur. Een hele kaart in potlood en oranje stift (wat op zich al een vreemde combinatie is) dan daar wat random zwarte bollen op en heel de rechterbovenhoek in stylo, uitermate gedetaileerd... Toegegeven, mocht dit het beeld zijn als je zou wisselen tussen characters en je op deze manier van eiland zou wisselen zou ik het wel cool vinden. Uitzoomen naar een topografische kaart in plaats van satellietachtig en dan op deze manier inzoomen naar de exacte locatie door selectief dingen te vergroten en gedetailleerder te maken. Spijtig genoeg is dat niet het geval. Ik wil deze kaart dan ook zo graag opnieuw maken. Maar dan ga ik er ook gelijk wat steden uithalen. Het idee van een gigantische wereld is leuk, maar dan moet alles wel zijn nut (in de verhaallijn) hebben, want anders ben je voor niks dingen aan het ontwerpen. Het hermaken van de kaart zou zijn leesbaarheid ook ten goede komen, want als je denkt dat het onleesbaar is op de foto, het is al even erg in het echt.

med_gallery_113271_234_1228011.jpg

En zo zien dus alle onderkaarten eruit. Los Vatagos is zo groot dat ik meerdere onderverdelingen heb moeten maken om er betere kaarten voor te voorzien. Hierboven zijn de linkse kaarten de recentste. Hoewel ik eigenlijk enkel de oude stadskaarten niet meer gebruik. Want de kaarten voor de County's en de Eilanden hebben natuurlijk een ander nut. Zorgt er wel voor dat niet alles meer hetzelfde is. Als ik dingen schrap of toevoeg dan komt dat niet meer overeen met de oudere kaarten. En nogmaals de onbewuste EE's zijn de leukste. Dorcons is een fantastische naam voor je begineiland, al zeg ik het zelf. Ook begin ik steeds meer door te krijgen hoe belachelijk groot de kaart eigenlijk wel niet moet zijn als Los Nandos de grootte van Los Santos zou moeten aannemen...

Engul Falls



med_gallery_113271_234_2700686.jpg

Nu, wat is dit? Het ziet er niet uit als een kaart voor GTA! Meer als een kaart voor RDR. Wel dat is dan ook omdat daar een vorm van waarheid in zit. Engul Falls is mijn vraagstuk van hoe een GTA er zou uitzien in de Middeleeuwen. "Maar daar hebben we toch al andere games voor?" In feite niet. Ik ken zelf eigenlijk nul games die een realistische gameplay (oftewel zonder mythische wezens of magie) combineren met een Middeleeuwse setting. De kaart stelt dan ook 5 koninkrijken voor die zijn geplunderd door een opperheerser. Je zult als eenzame jonge krijger je weg moeten vinden door de bossen en steden om het volk achter je te krijgen. Het doel zou zijn om via kleine missies de bevolking binnen een klein gebied (te zien op de rechtse kaart) achter je te krijgen om zo de plaatselijke heerser (of leenman) van zijn troon te stoten en zo delen van het rijk terug aan de bevolking schenken, om zo op het einde van het spel het gevecht met de opperheerser aan te gaan. Een bestorming van het fort op Yellow Isle, iets dat je onmogelijk alleen lukt (let er op, je vecht met melee-wapens en bogen) dus je hebt de hulp van de bevolking nodig. In feite is het een combinatie van GTA, The Saboteur en Assassin's Creed als ik het moet samenvatten, maar dan in een Middeleeuwse setting. Zelf ben ik benieuwd hoe zo'n idee kan worden uitgewerkt tot een degelijke game (en ik ga mijn ideeën wellicht ook eens posten) met een sterke verhaallijn. Misschien hebben jullie daar ook goede ideeën rond?

The End?

Voor nu is dit wel het einde van deze post. Als het meezit kan ik hem uitbreiden en hetzelfde voor alle individuele projecten. Maar ik ben dan ook vooral benieuwd naar de andere creatievelingen hier. Ik heb al enkele porjectjes opgesomt (ergens hierboven in deze lange post) maar er zullen vast wel nog genoeg anderen zijn die ook met leuke concepten zitten. Laat van jullie horen! Want anders zit ik hier alleen in zo'n groot topic en dat zou best triest zijn natuurlijk. Sad face.
Link to comment
Delen op andere websites

  • Reacties 69
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Phoenyxar

    36

  • PrioX

    5

  • KoningJesper

    4

  • Ezra24rct3

    3

Heerlijk topic Phoeny! :klap:

Toch blijf ik de map van Los Vatagos het beste vinden. Erg interessant om al die mappen te zien met de vele verschillende gebieden.

Hopelijk worden vele leden gemotiveerd om zelf een map samen te stellen en eventueel zelfs een eigen GTA! :)

Ik kijk uit naar de uitbreidingen. :*D

Link to comment
Delen op andere websites

Ja, altijd leuk om te zien dat er meer mensen zijn die zich met zo'n dingen bezighouden. Maar houd jij je misschien ook nog bezig met je V: Vice City? Of heb je misschien ooit nog plannen om het wat aan te passen of zo? Altijd leuk om er extra dingen mee te zien!

Link to comment
Delen op andere websites

Ik zou wel eens een uitgewerkt ''GTA: Carcer City''-concept willen zien :D!

Nu je het zegt, dat lijkt mij eigenlijk ook wel interessant. We weten ook dat die binnen beide canons bestaat, dus misschien kunnen we Carcer ooit nog eens terug zien.

Mag ik er een paar gebruiken voor een projectje? :D

Hangt er vanaf waarvoor je ze wilt gebruiken. Zolang je maar onthoudt dat ze van hier komen. Vraag me wel af welke jij interessant vindt om gebruikten :puh:

Link to comment
Delen op andere websites

Mag ik er een paar gebruiken voor een projectje? :D

Hangt er vanaf waarvoor je ze wilt gebruiken. Zolang je maar onthoudt dat ze van hier komen. Vraag me wel af welke jij interessant vindt om gebruikten :puh:

Ben bezig met een free-roam game, maar heb nog niet een geschikte map gevonden :puh:

Link to comment
Delen op andere websites

De basis voor een goede game (of toch verhaal) is wel dat je vertekt vanuit een map, zo doet Rockstar dat ook altijd. Maar als je daadwerkelijk tracht om een freeroam game te maken zou je best wel zo'n kleine map kunnen gebruiken. Ik zou graag wel eens eentje zien verwezenlijkt worden. Bedenk wel dat dit enkel een kaart is, er is geen hoogte of gebouwn of vegetatie. Dus het is maar een start.

Link to comment
Delen op andere websites

Ja, altijd leuk om te zien dat er meer mensen zijn die zich met zo'n dingen bezighouden. Maar houd jij je misschien ook nog bezig met je V: Vice City? Of heb je misschien ooit nog plannen om het wat aan te passen of zo? Altijd leuk om er extra dingen mee te zien!

Ik kreeg wel zin om het een en ander aan te passen nadat ik dit topic gelezen heb. Zit alleen een beetje krap qua tijd.

Maar wie weet over een tijdje. 0_0

Link to comment
Delen op andere websites

Als planoloog in opleiding ben ik dol op dit soort uitingen van visies op fictieve werelden, en ik moet je dan ook mijn complimenten geven voor het werk dat je door de jaren heen hebt geleverd Phoeny. Het is dan misschien niet zoiets uitgewerkt als je steden in Minecraft en grafisch gezien is het zoals je al aangaf ook geen hoogstandje, maar de creativiteit die eraan ten grondslag ligt kan ik alleen maar complimenteren. Je hebt interessante wegenstructuren die, zeker in je latere werk, best in de buurt komen van de structuren die Rockstar zelf altijd in GTA heeft. De inspiraties per GTA-deel zie ik inderdaad goed terug.

Chapeau, ga zo door! :)

Link to comment
Delen op andere websites

Dat is mooi om horen. Het is in ieder geval toch een bevestiging dat mijn kaarten toch tot in zekere mate een vorm van game-waardigheid hebben :puh:

Nu moet ik toch de vraag stellen of jij, als planoloog in opleiding zijnde, soms met die kennis eens nadenkt over fictieve kaarten en in verdere mate over kaarten voor een GTA, ik ben benieuwd!

Link to comment
Delen op andere websites

Ik moet bekennen dat ik het maken van zulke 'grote' kaarten nog nooit op me heb genomen, maar dat is waarschijnlijk vooral omdat ik er simpelweg het geduld niet voor heb, en allicht ook omdat ik gewoon niet zo goed ben in tekenen :puh:

Maar wat ik wel graag doe is dit soort dingen in de 'praktijk' brengen. Een voorbeeld hiervan dat jij zeker zult kennen zijn mijn netwerken van steden (vaak verbonden met snelweg, treinverbindingen etc) in Minecraft en de kaarten die ik daarvoor graag maak. Deze kaart had ik voor tig maps geleden gemaakt, had jij die ooit gezien?

Kaart2_Aanduidingen.png

Zulke kaarten maak ik heel vaak, vooral een beetje voor mezelf, als een soort 'plannen'. Qua GTA heb ik nooit echt een heel nieuwe wereld uitgedacht, maar Covesight komt als zelfgemaakt eiland natuurlijk wel in de buurt. En verder vind ik het leuk om kaarten te maken voor bijvoorbeeld (uitbreidingen van) metronetwerken in echte steden. Ik ben van plan overigens om over een paar maanden cartografie als vak te gaan volgen waarin ik als het goed is ga leren hoe kaarten zo handig mogelijk te maken :)

Link to comment
Delen op andere websites

Deze specifieke kaart heb ik nog nooit gezien nee, maar ik heb daarnaast wel andere van je kaarten gezien. Zelf vind ik stedelijke kaarten ook altijd interessant en ondermeer transportkaarten zijn op dat vlak leuk om bekijken. Zelf kan ik dan ook dit als voorbeeld geven:

Het is eigenlijk niet zo'n goede kaart meer. Toch net iets te veel lijnen die niet heel erg praktisch zijn aangelegd, denk dus dat ik dit eens ga herbekijken om er een meer logisch systeem van te maken.

Link to comment
Delen op andere websites

Wauw, dat ziet er gelikt uit! De lijnen zelf zijn inderdaad niet al te logisch (vooral die gele met zijn semi-cirkel is wat wazig) maar het komt eigenlijk best wel in de buurt van hoe metrosystemen er in echt grote steden uitzien, wat vaak toch nogal chaotisch is. Realistisch is het dus best wel :)

En inderdaad, transportsystemen vind ik zelf ook het interessantste.. Goh, ik krijg meteen zin om eens zo'n grote stad uit te gaan werken :puh:

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...