Jump to content

Men kan niets meer missen


Nissan

Recommended Posts

Na laatst op school wat gediscussieerd te hebben over hoe smartphonegebruik het straatbeeld vult, besloot ik er hier een topic voor open te gooien.

Men kan niets meer missen. Gewapend met een smartphone en een iPad zie ik ze dagelijks, zo'n 95% van de mensen die ik tegenkom zijn als een debiel aan het typen op een veel te klein toetsenbordje. Wanneer ik ze vraag wat ze aan het doen zijn, krijg ik vaak het antwoord "WhatsApp met m'n matties jeweet". Onder het mom van "zo mis ik niks" kijkt men ook de hele dag met zwiepende wijsvinger naar mensen hun timeline. Wanneer mij word gevraagd wat mijn WhatsApp is zeg ik met opgetrokken schouders dat ik een Nokia heb. Ik krijg een stel rare blikken en de vragen waarom ik geen smartphone heb, "want dat ding kan toch niks?" Ik gebruik een mobiel waar dat ding voor gemaakt is. Bellen en SMS. Als ik niet voor de laptop zit wil ik met rust gelaten worden. Niks missen? De jongeren van nu nemen iedere dag al evenveel prikkels op als men 100 jaar geleden in een jaar deed. Het interesseert me niks of je net je rijbewijs hebt, net een drol in de vorm van een K in de pot hebt gegooid, of dat je je 25e BFF for life hebt gevonden.

Wie interesseert dit eigenlijk wel? En waarom?

Link to comment
Delen op andere websites

  • Reacties 44
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Dutchy3010

    6

  • Nyltje

    5

  • Michael

    5

  • SpacyColours

    4

Top Posters In This Topic

Posted Images

Ben het volledig met je eens, maar vind het wel knap dat je zonder smartphone rondloopt.

Je vergelijkt nu trouwens wel twee extremen met elkaar: zij die hun ogen niet van hun smartphone kunnen afhouden en zij die geen smartphone hebben. Zelf gebruik ik mijn smartphone niet al te veel en al helemaal niet in gezelschap!

Mijn vader attendeert mijn zus en kleine broertje er altijd op dat ze hun telefoon niet horen te bekijken tijdens het eten, maar wij betrappen hem er ook op. Ligt dus niet per se aan de generatie.

Trouwens, dit fenomeen heeft gewoon een psychologische term: FOMO. Oftewel: fear of missing out.

Ik ga dit topic in de gaten houden, alsof mijn leven er vanaf hangt. :clown:

Link to comment
Delen op andere websites

Toegeven, je merkt heel duidelijk hoe erg de sociale omgang tussen jongeren achteruit is gegaan. Ik zie op het schoolplein echter wel veel minder mensen met hun smartphone klooien dan men vaak verwacht. In de bus is dat weer een ander verhaal, maar da's dan alleen wanneer iemand alleen is. Hoewel ik zelf ook wel veel gebruik maak van mijn iPhone, ben ik niet iemand die tijdens een gesprek met het ding loop te kloten. Dat kan ik dus echt zo erg haten, zelfs. Mijn zus is wel degelijk een 'verslaafde' (zeker nu ze sinds gisteren een iPhone 5s heeft) die gewoon tijdens het avondeten constant het scherm van d'r iPhone afleest wanneer er een melding binnenkomt. Echt alsof haar leven ervan afhangt.

Nee, zo erg ben ik zelf absoluut niet en ik kan er ook niet tegen als anderen bezig zijn met hun smartphone terwijl ik een serieus gesprek probeer te hebben. :puh:

Ik zou opzich best wel zonder smartphone kunnen eigenlijk. Het zou niet zo zijn dat ik, wanneer mijn iPhone kapot gaat ik ineens dood wil ofzo. Desnoods dan maar even met een simpel gsm. Maar voor het dagelijkse leven vind ik een smartphone wel erg handig. Niet alleen voor Twitter of Facebook, maar ook voor het beantwoorden van belangrijke mails. Ja, dit kan thuis ook, maar ik reageer juist graag zodra het kan. Ik vind het wel netjes dat jij geen smartphone hebt, Haruhi. Zegt toch weer iets over je sociale status. Ik kan me voorstellen dat jij een stuk gezelliger bent dan de gemiddelde smartphoneverslaafde of heb ik dat mis?

Link to comment
Delen op andere websites

Ik heb geen smartphone en heb er ook geen nodig, want ik gebruik dat ding toch niet. Puur uit principe heb ik ook geen Facebook account. Ik vind het wel ergerlijk dat ze je al bijna verplichten om een smartphone te kopen of om op Facebook te zitten, wil je bepaalde dingen kunnen doen. Die iFruit app van Rockstar Games komt in mijn gedachten. Hoe moeilijk kan het zijn om even een programmaatje te maken dat ook op de PC draait? Heb ik geen recht om mijn nummerplaten te veranderen omdat ik geen smartphone heb? Wat een onzin.

Link to comment
Delen op andere websites

Het is wat je een smartphone noemt. Ik heb de goedkoopste Sony, waar wel apps op kunnen, maar waarvan ik geen gebruik maak. Er zitten wel redenen achter waarom ik nu net zo'n telefoon heb, maar ik zou het even goed kunnen doen met een gewone BIC-gsm. Vroeger smste ik heel veel, nu niet echt meer.

Wel heb ik m'n iPod, die ik erg vaak gebruik, maar dat probeer ik natuurlijk in goede maten te houden bij gezelschap.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik heb zelf mijn BlackBerry Curve hier. Ik gebruik niet vaak mijn telefoon, en meestal voor belangrijkere zaken dan Whats Appjes sturen en Facebook checken. Ik heb mijn notebook thuis om Facebook en Skype na te checken, ik moet ook wel toegeven dat mensen veel achter uit zijn gegaan in hun Sociale Vaardigheden. Alle problemen worden nu via Skype, Facebook en Twitter opgelost. Ik mis de tijd dat mensen gewoon naar elkaar gingen om een afspraak te maken als ze naar de stad gaan :7

Link to comment
Delen op andere websites

Sinds kort heb ik een iPhone 5, je zou denken dat ik daar onder val. Ik heb wel zo mijn manieren... Ik beperk het gebruik sowieso bij andere mensen in de buurt. Daarnaast heb ik toch niet zoveel contact net mensen op sociale media, ik spreek ze meestal persoonlijk. Daarnaast vind ik dingen overleggen over een afspraak etc. ook onbeleefd om via een social media te regelen.

Ik kan me er erg aan irriteren, alleen wat wil je er tegen doen? Mensen gaan niet minderen als je ze erop aanspreekt, enigste wat bepalend kan zijn is de opvoeding.

Link to comment
Delen op andere websites

Eigenlijk, ik ben momenteel 22-11-1963 van Stephen King aan het lezen, waar dit onderwerp (subtiel) toch ook wel werd aangesneden.

Het boek gaat over een gewone leerkreacht Engels, 32 jaar oud, niets speciaals aan. Dan komt ie in contact met een gat in de tijd waardoor hij terug naar 1958 kan. Alle acties die daar uitgevoerd worden, hebben dus een invloed op de huidige wereld, maar ze kunnen ongedaan gemaakt worden.

De eerste weken dat ie in Derry rondloopt in 1958, moet hij vanalles opzoeken, en natuurlijk is het dan gek als je geen google/smartphone/internet ter beschikking hebt. Als hij zich naast een gewonde bevindt, grijpt hij ook meteen naar zijn rechterbroekzak, tevergeefs. Toch begint hij er na enkele weken aan te wennen, en heeft hij er geen enkel probleem meer mee.

Geloven julle dat als we ze morgen allemaal weg zouden nemen we eraan zouden wennnen? Dat de aarde er plots anders zou uitzien?

Link to comment
Delen op andere websites

Ik maak hier weinig gebruik van. Ik heb een telefoon ergens liggen die stof verzameld, dus ik maak eigenlijk weinig gebruik van social media. Op de computer heb ik alleen Skype waar ik ook actief op ben. Op mijn iPod maak ik ook weinig gebruik van social media.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik heb ook geen smartphone, er zit niet eens een camera op. :puh: Weet je wat het is, als ik een smartphone zou krijgen, dan zou ik er waarschijnlijk weinig mee doen, maar dan wel 20 euro per maand betalen. Ja dag!!

Ik heb trouwens ook geen Facebook, omdat dan heel m'n email onder gespamt wordt met Facebook. Ik heb wel een spam account op Facebook, dat heb ik omdat je bij sommige spellen iets moet liken waardoor je dan extra punten krijgt of meer kan doen.

Ik heb alleen Skype omdat met elkaar te praten (soms typen) en natuurlijk te gamen!

Bewerkt: door Nyltje
Link to comment
Delen op andere websites

Ik heb sinds kort een telefoon, maar ik gebruik hem niet vaak.

Ook irriteer ik me niet erg aan anderen die het wel doen, behalve als ze op de fiets zitten (te fietsen) met een telefoon in de hand... ... Dat vind ik erg dom.

@nyltje, je hoeft geen 20 euro per maand betalen hoor :puh: 3G uitzetten, en gewoon de volle bak in 1x betalen.

Bewerkt: door Dipsie8
Link to comment
Delen op andere websites

Jongens, het gaat hier om de discussie rondom (veel te) veel smartphone gebruik. Wat je zelf doet is irrelevant aan de discussie tenzij je een vergelijking maakt.

Relax en geef de mensen ook wat de vrijheid. Zo geef je de anderen ook een mogelijkheid om ook een andere (kleine) discussie te starten, die dicht aan het onderwerp ligt. Daarbij ben je zo te zien ben zelf wel in staat om een discussie de juiste banen in te leiden :puh:

Ik ben al een aantal maanden telefoon-/smartphoneloos. Dus de stelling men kan niets meer missen, kan ik persoonlijk alleen daarom al verwerpen.

Bewerkt: door NicolaB
Link to comment
Delen op andere websites

Als ik naar school fiets probeer ik wel eens een spelletje te doen, als er een meisje van rond mijn leeftijd voor me fietst. Ik probeer dan namelijk te voorspellen hoe lang het duurt voordat ze haar mobiel pakt, nadat ze die net in haar zak heeft gestopt.

Vanochtend bijvoorbeeld weer. Een meisje reed voor me, haalde haar mobiel uit haar zak, keek er 1 seconde naar, en deed hem weer terug. Dus ik dacht "oké, um... 20 seconden". In m'n hoofd zat ik te tellen, maar ik was te wantrouwig. Het duurde namelijk ongeveer 30 seconden voor ze hem weer pakte, niet 20. Ze keek er weer één seconde op en deed hem weer weg. Daarna gokte ik 40 seconden, en dat bleek redelijk te kloppen. Zo, één puntje voor... nou ja mezelf.

Zelf heb ik min of meer gedwongen een Smartphone gekregen, omdat ik met mijn 8-jarige telefoon ervoor hopeloos achter begon te raken. Maar ik erger me veel meer aan dat ding dan dat ik ervan geniet. Sure, sommige dingen zijn handig, maar het is niet dat ik niet zonder zou kunnen.

Maar Smartphone verslaving is bij de nieuwe generaties wel een opvallend fenomeen.

Bewerkt: door SpacyColours
Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...