Jump to content
Joriz

Heeft Rockstar Games bezuinigd op de mobiele versie van GTA San Andreas?!


Games voor mobiele apparaten maken is een hele kunst. Je moet rekening houden met vele soorten apparaten, besturingssystemen en schermgrootte. Aangezien Rockstar Games van huis uit vooral games maakt voor consoles en PC. Daarnaast wilde Rockstar Games waarschijnlijk hun eigen dure programmeurs er niet opzetten. Om deze redenen hebben ze waarschijnlijk dus besloten om het uit te besteden. Zo zijn de mobiele versie van GTA3, GTA Vice City en GTA San Andreas omgezet door War Drum Studios. Nu is het dus de vraag om ze dat goed hebben gedaan. Zo ver ik weet vermaken mensen zich prima met de mobiele versies van deze games. Echter bij de release van de iOS versie van GTA San Andreas bleek dat het spel maar 1,6 gigabyte te zijn terwijl de PC versie bijna vier gigabyte groot is.

Natuurlijk is het een hele prestatie om games zo klein te krijgen dat ze ook speelbaar zijn op apparaten die er eigenlijk op zijn gemaakt om zo zuinig mogelijk met hun energie om te gaan zodat je altijd kan bellen.

gallery_1_5_6537.jpg

Je kan veel zeggen maar vergeleken met het originele PS2 spel ziet het er goed uit!

Hoe ze een spel zo klein kunnen maken is ons nu duidelijk. Dutchy3010 merkte al op dat er helaas enkele muzieknummers in de mobiele versie van GTA Vice City ontbraken. Ash_735 van het ViceCityStories PC project heeft ontdekt dat er in de mobiele versie van GTA San Andreas ook vele nummers ontbreken. zo ontbreken onder andere nummers van Killing in the Name, You Dropped A Bomb On Me en Woman To Woman. Daarnaast zijn alle audiobestanden in grote en daarmee in kwaliteit veranderd. Zo zijn de bestanden omgezet naar MP3 bestanden van 22050Hz waarvan alles ook nog is in mono is (geen fancy stereo geluid dus).

Nu is dit bovenstaande wel jammer, maar zeer begrijpelijk als je zo'n groots en fantastisch spel op zo'n klein apparaatje wilt proppen. Maar nu komt dus het erge. Ash_735 ontdekte dat War Drum Studios niet de originele audio opnames van Rockstar Games heeft gebruikt (die er wel zijn volgens Lazlow!), maar 'simpelweg' lui de San Andreas Audio Toolkit heeft gebruikt die door een GTA-fan is gebouwd. Zo zijn alle .ogg bestanden van de PC versie van GTA San Andreas naar de mobiele versie omgezet. Doordat ze de bestanden niet professioneel hebben omgezet is dit dus helaas heel erg te horen in de audiokwaliteit van de mobiele versie. Sommige zenders/fragmenten hapert de audio zelfs van!

Om dit nieuwsbericht toch nog een beetje positief te eindigen blijkt dankzij het werk van Ash_735 en andere de bestanden van de mobiele versie van GTA San Andreas wel makkelijk uit te lezen en te bewerken. Er zijn nu al mensen bezig met ervoor zorgen dat de ontbrekende nummers weer in de mobiele versie van GTA San Andreas terug te zetten. Ook is het al gelukt om textures aan te passen en zelfs een eigen voertuig in de mobiele versie te krijgen! Applaus.gif

Al heeft Rockstar Games modificaties en aanpassingen van hun spellen voor de PC eigenlijk altijd toegestaan, is het de vraag of de juristen van Apple en Rockstar Games hier blij mee zijn ...

Laten we maar hopen dat Rockstar Games ieder geval de opdracht geeft aan War Drum Studios om alle audiobestanden opnieuw om te zetten zodat alles weer top klinkt zoals we gewend zijn van spellen van Rockstar Games en dit dus niet om een luie bezuinigingskwestie gaat. loveit.gif

GTA San Andreas is te downloaden in de AppStore voor slechts €5,99. De Android versie en Windows Phone versie komen volgens Rockstar Games later deze maand uit!

Bron aangepaste San Andreas muziek: GTAForums.com via Rockstar Nexus

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites


Recommended Posts

Wat ik vooral zo mooi vind is dat Rockstar Games het mogelijk heeft gemaakt om de game toch (vrij) vloeiend op de twee jaar oude iPhone 4s te laten werken. Althans, dat kan ik opmaken uit de video hieronder (zie spoiler).

De iPhone 4 doet het daarentegen juist heel erg slecht, maar goed... Je kunt dat toestel ook niet vergelijken met de 4s, die een dual-core processor heeft i.p.v. single-core. En terwijl de iPhone 4s maar liefst 7x de graphics performance van de iPhone 4 heeft. :puh:

Anyway, nogmaals top van Rockstar Games dat ze GTA: SA niet alleen voor bijvoorbeeld de iPhone 5, 5c en 5s uit hebben gebracht. Voor zo'n grote game is dat een heel mooie prestatie. Als ik binnenkort de iPhone 4s heb dan zal ik de game eens uitproberen. Kost wat, maar dan heb ik ook wat. Tenzij er natuurlijk mensen zijn hier die de game op een iPhone 4s hebben en het afraden, haha.

Bewerkt: door Grand Theft Auto TOM

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Als ik naar dat filmpje kijk dan vind ik het toch zonde dat ze hem ook op de iPhone 4 uitbrengen, het is toch best wel wat geld voor een iPhone spel -je krijgt er ook wat voor terug- maar dan zou ik hem liever niet hebben dan wel met een enorm slechte performance.

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Als ik naar dat filmpje kijk dan vind ik het toch zonde dat ze hem ook op de iPhone 4 uitbrengen, het is toch best wel wat geld voor een iPhone spel -je krijgt er ook wat voor terug- maar dan zou ik hem liever niet hebben dan wel met een enorm slechte performance.

Officieel wordt de iPhone 4 niet ondersteund. de iPhone 4 staat dan ook niet in de lijst van ondersteunde apparaten. Maar je kan het altijd proberen.

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Als ik naar dat filmpje kijk dan vind ik het toch zonde dat ze hem ook op de iPhone 4 uitbrengen, het is toch best wel wat geld voor een iPhone spel -je krijgt er ook wat voor terug- maar dan zou ik hem liever niet hebben dan wel met een enorm slechte performance.

Officieel wordt de iPhone 4 niet ondersteund. de iPhone 4 staat dan ook niet in de lijst van ondersteunde apparaten. Maar je kan het altijd proberen.

Ah zo, mijn fout dan. Dan is mijn reactie niet geldig, anders was het wel een kleine schande.

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Nee, ik denk niet dat Rockstar bezuinigd heeft op de mobiele versie. Hooguit kosten besparend, maar dat is iets anders dan bezuinigen (kosten besparen doet gewoon elk bedrijf, alles voor zo laag mogelijke kosten, bezuinigen is ergens minder aan kwijt willen zijn ondanks dat de kwaliteit dan ver achteruit gaat). Ik vind het vrij logisch op allerlei vlakken dat het minder gigabyte heeft. Ten eerste; 4 GB terwijl sommige smartphones maar 8 of 16 gb hebben, is erg veel. Niet iedereen is van plan om extra geheugen te kopen (en dus levert het minder op). Daarnaast kan men tegenwoordig veel meer voor hetzelfde aantal gigabyte. Ook weet ik niet hoe het zit met de textures; als die minder kb per texture oplevert... Tot slot geen idee hoeveel de engine aan kan van SA op een mobiele versie. Als die niet meer aankan dan wat er nu wordt gebruikt, dan heeft Rockstar ook niet veel meer keuze.

Dat een ander bedrijf ingehuurd is, is ook niet zo vreemd, aangezien Rockstar geen of weinig ervaring heeft met mobiel programmeren, en "outsourcen" dan gewoon de beste optie is.

Wat betreft de liedjes, kan het ook zijn omdat ze deze keer geen toestemming hebben gekregen van de eigenaar van de rechten van dat lied.

Kortom; erg weinig om te concluderen dat er bezuinigd is, vaak is kleiner maken juist extra moeilijk (zoals Patrick en ik vaak genoeg hebben gemerkt bij DYOM, waar ruimte lang een issue is geweest, eigenlijk nu nog steeds).

Wel leuk discussietopic, Joriz. :)

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...