Jump to content

Tackles te licht bestraft


MegaPilot

Recommended Posts

Dat was niet meteen wat ik wou vragen, maar daar noem je weer zoiets op. Ik wist zelfs niet dat de schorsing voor Ruytinx verminderd was naar 1 speeldag? Eerst hadden ze het over 6 speeldagen, daarna 4 en nu 1?! Schandalig noem ik dat, indien het waar is..

Maar wat ik wou zeggen: in Belgie worden er wekelijks zulke fouten gemaakt. Tackles met de 2 voeten vooruit, meeste van al gewoon bestraft met geel. Dan vloeien we weer naar zake Ruytinx, die geel kreeg voor die tweede tackle op Carcela (waar z'n stoppen, terecht, doorsloegen), Ruytinx krijgt dus geel, dat betekent dat de ref de fout heeft gezien, hoe the fuck kan je dat dan maar beoordelen met geel?!

Voor de Nederlanders (of eventueel Belgen die onder een steen leven) die niet weten waarover we het hebben, zie hier:

http://www.youtube.com/watch?v=-Iv9DUjilJI

Wat vinden jullie van de tackles van Cerigioni en Ruytinx op Carcela (in het grijze shirt), en de reactie van Carcela zelf?

Link to comment
Delen op andere websites

  • Reacties 65
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • MegaPilot

    14

  • TekaLoca

    12

  • Venzio

    9

  • Dutchy3010

    8

Hoort gewoon rood te zijn maar actie van die Carcela slaat helemaal nergens op. Het is voetbal, er zit altijd een risico aan, gevalletje 'oh wat ben ik stoer' want waar is dit goed voor? Hoop dat ze beiden een erg lange schorsing hebben gehad.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik zou bijna zeggen dat er hier sprake is van geweldpleging :t.

+1

Ik vind dat spelers die zo'n tackles uitvoeren wel maanden [bij erge gevallen mag van mijn part ook in jaren geteld worden] mogen geschorst worden. MP, jij bent supporter van Anderlecht.. Ik neem aan dat je de Belgische competitie ook in z'n geheel volgt?

Ik volg het niet meer zo intensief als vroeger, dat niet. Ik had echter het vermoeden dat je de tackle van Ruytinx bedoelde, en toen ik de site Sporza openzette om te kijken of je misschien wat anders bedoeld had, viel ik bijna letterlijk van m'n stoel. 1 speeldag schorsing voor een horrortackle is gewoon belachelijk. Een ganse wedstrijd lang heeft Ruytinx Carcela uitgedaagd met onnodige fouten, na de uitvoering van de horrortackle lacht hij Carcela gewoon uit...Dat bij Carcela de stoppen doorslaan en hij hem een lichte klap verkoopt is gewoon niet meer dan normaal. Het grappige aan de zaak? Carcela wordt het zwaarst gestraft. Want hij krijgt 4 speeldagen schorsing terwijl de 4 speeldagen van Ruytinx verminderd zijn naar 1. Tjonge jonge..

Dat was ook groot nieuws in Nederland... Ik kan het me heel goed voorstellen dat bij hem de stoppen doorsloegen. Daarom snap ik niet dat mensen van schandaal spraken over die klap, ik vond die overtreding daarvoor goed genoeg voor een donkerrode kaart en die glimlach op het gezicht toen die ander geel kreeg...ik ben niet gewelddadig van persoon maar had me dan ook niet kunnen beheersen vermoed ik. Natuurlijk, voor die klap moet hij een aantal wedstrijden geschorst worden, maar die ander mag er wat mij betreft nog 3x zo lang uit. Wat een debiel. :duh:

Link to comment
Delen op andere websites

Ik vind de actie van Carcela gewoon terecht. Nu denk ik echt nietmeer aan het spelletje zelf, maar de hele eerste helft provoceerde Ruytinx Carcela al, Cerigioni had al rood gekregen voor een tackle op hem dus dat speelt allemaal mee. Hij heeft 3 of 4 jaar geleden ook wat meegemaakt in de kampioenswedstrijd van toen.

Zie hier:

Dat zijn allemaal dingen die meespelen in zijn reactie en ik vind het gewoon terecht. Ruytinx zelf staat ook bekend als een harde voetballer, maar eentje die er altijd over gaat.. De wedstrijd voor deze tegen Standard speelden ze tegen Genk, in die wedstrijd heeft die De Ceulaer eruitgeschopt met een blessure van 5 of 6 weken, als het niet meer is. Verbannen uit het voetbal zeg ik.

Link to comment
Delen op andere websites

Hoort gewoon rood te zijn maar actie van die Carcela slaat helemaal nergens op. Het is voetbal, er zit altijd een risico aan, gevalletje 'oh wat ben ik stoer' want waar is dit goed voor? Hoop dat ze beiden een erg lange schorsing hebben gehad.

Jammer dat ik je het artikel niet kan tonen dat gepubliceerd werd in de papieren versie van mijn krant. Ruytinx probeerde namelijk in de pers de goede man uit te hangen, waarna een paar journalisten alle onnodige fouten van Ruytinx in de wedstrijd jegens Carcela op een rijtje hadden gezet. Tig onnodige fouten, daarna een horrortackle die je voetbalcarrière kan beëindigen, en daarna lacht die mongool je gewoon uit in je gezicht en zegt ie "Sta op, komediant!".

Sorry, maar bij mij zouden dan de stoppen ook zijn doorgeslagen.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik ga er van uit dat een rugby-speler wiens been breekt het ook gewoon uitschreeuwt van de pijn.

Persoonlijk zie ik er ook wel wat in om de duur van de schorsing afhankelijk te laten zijn van de duur van het herstel. Er zal dan natuurlijk wel een objectief iemand moeten checken of de duur van het herstel enkel komt door de blessure, want wanneer het herstel langer duurt als gevolg van bijvoorbeeld een verkeerde behandeling, mag de "dader" daar natuurlijk niet het slachtoffer van zijn. Bovendien vraag ik me af wat verdere consequenties zijn voor de pleger van een zware overtreding. Want wat als deze een aflopend contract heeft en als gevolg van een hele lange schorsing niet meer aan een nieuwe club komt, en daardoor geen inkomen?

Wat ik trouwens ook een rare regel vind, is dat wanneer een scheidsrechter een overtreding met een gele kaart heeft bestraft, dat de tuchtcommissie daar dan niks meer mee kan, omdat er al een straf is gegeven. Terwijl het vaak genoeg voorkomt dat een scheidsrechter na het terugzien van de beelden toegeeft dat hij iets te licht heeft bestraft.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik vond die tackle van Axel Witsel, die destijds nog bij Standard speelde, op Wasilewski (Anderlecht) echt niet te geloven. Zo knetterhard. Hij mocht van geluk spreken dat hij daarna snel zijn rentree maakte.

Link to comment
Delen op andere websites

Hoort gewoon rood te zijn maar actie van die Carcela slaat helemaal nergens op. Het is voetbal, er zit altijd een risico aan, gevalletje 'oh wat ben ik stoer' want waar is dit goed voor? Hoop dat ze beiden een erg lange schorsing hebben gehad.

Jammer dat ik je het artikel niet kan tonen dat gepubliceerd werd in de papieren versie van mijn krant. Ruytinx probeerde namelijk in de pers de goede man uit te hangen, waarna een paar journalisten alle onnodige fouten van Ruytinx in de wedstrijd jegens Carcela op een rijtje hadden gezet. Tig onnodige fouten, daarna een horrortackle die je voetbalcarrière kan beëindigen, en daarna lacht die mongool je gewoon uit in je gezicht en zegt ie "Sta op, komediant!".

"T'es mort? T'es mort?" vroeg Ruytinx ook aan Carcela bij die eerste rode prent van Cerigioni, of vertaald: "Ben je dood? Ben je dood?". "Si tu veut je te mets moi dans un brancard.." oftewel: "Als je wil leg ik je straks zelf op die brancard" had die ook nog te zeggen. (Sorry als brancard geen deftig Nederlands is, maar ik kan me geen ander woord ervoor voorstellen :7 )

Link to comment
Delen op andere websites

Origineel filmpje waar Carcela allereerst, z'n excuses aanbiedt voor zijn reactie en waar die de gehele situatie uitlegt. Helaas enkel in het frans. :puh:

Belangrijkste momenten vertaald:

Mehdi Carcela-Gonzalez heeft zijn excuses aangeboden voor de vuistslag aan het adres van OH Leuven-aanvoerder Bjorn Ruytinx. 'Zoiets kan niet gebeuren op een veld. Ik verontschuldig me tegenover de televisiekijkers, de kinderen die keken en vooral tegenover mijn supporters', aldus de schuldbewuste middenvelder.

De Marokkaan van Standard Luik was in het duel met OH Leuven meerdere malen het mikpunt van grove overtredingen. Allereerst kreeg hij een tackle van achter te verwerken van Alessandro Cerigioni. De Belgische Italiaan kreeg terecht een rode kaart. Vervolgens trapte Ruytinx op de enkel van de middenvelder, maar hij kreeg slechts geel.

Carcela doet zijn verhaal op de clubwebsite van Standard. 'In het begin van de match kreeg ik meteen een elleboogstoot. Na de eerste zware fout op mij kwam Ruytinx naar mij en riep hij: Ben je dood, wil je een brancard? Als je wil, leg ik je op een brancard. Enkele minuten later maakte hij de fout. Ik had zo veel pijn dat ik zelfs niet meer hoorde wat hij zei. Ik zag dat de scheidsrechter geel trok en nadien reageerde ik op een manier waarop ik mezelf niet herkende. Ik dacht echt dat mijn enkel gebroken was', zo luidt zijn kant van het verhaal. Carcela kreeg na zijn vuistslag meteen een rode kaart.

Standaard heeft op de website het gedrag van de middenvelder afgekeurd. 'Toch wenst onze club te benadrukken dat het gedrag van de heer Ruytinx geenszins thuishoort op een voetbalterrein. De heer Ruytinx is een professioneel en ervaren voetbalspeler die wist dat een dergelijke daad van agressie ten aanzien van Mehdi Carcela zware fysieke en psychische gevolgen zou hebben', luidt het officiële statement van de Belgische koploper. Carcela en Standard onderzoeken welke gerechtelijke stappen zij gaan ondernemen.

De medische staf heeft inmiddels laten weten dat de middenvelder niet zijn enkel heeft gebroken, maar zijn enkelbanden heeft gescheurd. Leuven-speler Cerigioni kreeg een schikkingsvoorstel van twee wedstrijden. Voor Ruytinx dreigt een schorsing op basis van videobeelden. Carcela is op het matje geroepen door de geschillencommissie van de Belgische voetbalbond KBVB.

bron: https://www.vi.nl/nieuws/carcela-biedt-excuses-aan-voor-vuistslag-tegen-leuven.htm

Link to comment
Delen op andere websites

Je weet echt duidelijk niet waar je over praat. Echt te bizar voor woorden. emo.gif Scheenbeschermers helpen echt niet tegen dat soort overtredingen. emo.gif

Wel tot zekere hoogte. Ik heb genoeg om m'n oren (en benen :puh:) gehad om het te bevestigen. En ook ik heb geen seizoen gehad, dat ik niet met een blessure thuis kwam. Maar goed, da's sport. Je kan ook gaan dammen, dan weet je zeker dat je heel thuis komt :sigaar:

Expres blessures veroorzaken vind ik wel echt te ver gaan. Maar men is tegenwoordig van porselein, dat vind ik ook te ver gaan. Metalen kicksen vind ik ook te veel schade veroorzaken, maar die gebruikte ik zelf ook voor de respons en grip. Juist zonder die dingen kwam ik inaccuraat in. Bijvoorbeeld met kunstgrasschoenen, schoof ik soms wel een meter door, terwijl ik het niet wou.

Bewerkt: door NicolaB
Link to comment
Delen op andere websites

Carcela is op het matje geroepen door de geschillencommissie van de Belgische voetbalbond KBVB.

Nog een kleine toevoeging aan die quote: Carcela is voor 4 speeldagen geschorst (imo het slachtoffer) en Ruytinx heeft er maar 1 gekregen nadat OHL in beroep is gegaan. Waarom 1? Hij krijgt enkel een schorsing voor die grijns op z'n gezicht, de ref had de tackle (imo verkeerd) beoordeeld en gaf slechts geel. Wanneer de scheidsrechter ook maar een kaart geeft, hoe erg de tackle ook is, kan er in Belgie geen extra schorsing worden voorgelegd. M.a.w., de zaak over de tackle zelf was gesloten toen de ref geel trok.

Oh, dit zei Guard al eerder. Sorry <3

Bewerkt: door TekaLoca
Link to comment
Delen op andere websites

Tegenwoordig van porselein? Ik geloof geen donder dat je ooit zo'n overtreding op je enkels/schenen hebt gehad, want dan zou je dit allemaal niet zeggen. emo.gif

Van achter beschermd het je inderdaad niet, maar ik heb menige klap op m'n enkels gehad (en een aanvaring met metalen noppen was ik 2 maanden uit de roulatie). Maar goed, dat is het spel en ik sta dan ook niet in de spits. Dus wellicht speelt dat laatste wat mee.Op je schenen kan je overigens trappen wat je wilt, dan kan je gewoon doorspelen (moet je niet van die stofbeschermers kopen, wel met een harde plaat).

Sorry hoor qua sport ben ik echt fanatiek :D

Bewerkt: door NicolaB
Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...