Jump to content

Schwalbes te vaak onbestraft?


TekaLoca

Recommended Posts

Dear voetbalfans,

na een discussie tussen Dutchy en NicolaB over duikelaars in dit topic leek het me slim om een ander topic te openen over dat onderwerp. Ik zag dat er nog geen topic over was dus dit lijkt me geen probleem.

We kennen ze allemaal, de voetballers die fouten simuleren om de tegenpartij kaarten aan te smeren of om strafschoppen of vrije trappen te krijgen. Dit is imo hetzelfde als valsspelen en zou van mijn part ook wat harder bestraft mogen worden.

Een voorbeeld van hoe het wel moet (Messi) en hoe het niet moet (Neymar) ,voor dummies!:

http://www.youtube.com/watch?v=Tezk-XsLiNY

of deze van Cristiano:

Oordeel zelf!

Bewerkt: door TekaLoca
Link to comment
Delen op andere websites

Hoezo te licht bestraft? Als ervoor gefloten wordt, en degene die valt krijgt een gele kaart, is dat meer dan genoeg. De straf ervoor lijkt mij zeker niet te zwaar...

Hooguit moet er beter op gelet worden; wellicht met behulp van video technologie.

Link to comment
Delen op andere websites

Dit is een prima beslissing, geel en een vrije schop. Video technologie, handig, maar realiseren is bijna onmogelijk, wil je het invoeren zoals bij het hockey, sorry. Maar dan duurt een wedstrijd i.p.v. 90 minuten gewoon 4 uur.

Link to comment
Delen op andere websites

Hoezo te licht bestraft? Als ervoor gefloten wordt, en degene die valt krijgt een gele kaart, is dat meer dan genoeg.

Vaak genoeg wordt er niet voor gefloten, dat is het probleem..

Hooguit moet er beter op gelet worden; wellicht met behulp van video technologie.

Eigenlijk doelde ik daar ook meer op. :puh:

Link to comment
Delen op andere websites

Dit is een prima beslissing, geel en een vrije schop. Video technologie, handig, maar realiseren is bijna onmogelijk, wil je het invoeren zoals bij het hockey, sorry. Maar dan duurt een wedstrijd i.p.v. 90 minuten gewoon 4 uur.

Hoeso, het is heel makkelijk zelfs. Men kan meteen snel terug zien vanuit meerdere hoeken, en dat kan doorgegeven worden aan de scheidsrechter. Een scheids ziet ook niet alles daarom is hulp (alle hulp) meer dan welkom. Ik neem aan dat je een eerlijk spel wilt?

In technologisch opzicht is voetbal gewoon hopeloos ouderwets, daar moet nodig verandering in komen.

Link to comment
Delen op andere websites

Dank u voor het topic Tekaloca :tu:

Ik zelf vind het een van de meest irritante dingen om mee te maken. Iemand die spontaan voor je neus in elkaar valt alsof z'n hart het plots begeeft. En wanneer hij z'n vrije trap, strafschop etc. heeft gekregen een eens met een brede smile rondloopt. Dat de "zogenaamde overtreder" wellicht een (rode) kaart krijgt, vindt ie alleen maar leuk.

Voor dat soort dingen mag ook wel eens een schorsing komen van een paar wedstrijden. Want nu wordt het onderhand onderdeel van de voetbalcultuur (hetzelfde geld/gold voor het schreeuwen na een beslissing vd scheidsrechter).

By the way, dat wat je daarboven ziet in het filmpje met Messi. Dat is voor mij het verschil tussen een echte voetballer en een gnieperige acteur.

Link to comment
Delen op andere websites

Een schwalbe zwaarder straffen kan niet eigenlijk. Een gele kaart voor de speler en een vrije trap voor de andere ploeg is voldoende. Je kunt er wel beter op gaan letten. Ik ben ook scheidsrechter, maar soms is het echt lastig te zien of iemand echt onderuit wordt gehaald of dat diegene een schwalbe maakt. Je loopt er niet goed achter of er zijn andere dingen waardoor je het niet ziet. Bij de profs krijg je meestal wel wat hulp van de grensrechters of de vierde official, maar op de amateurvelden moet je het allemaal zelf goed zien en in de gaten houden.

Want nu wordt het onderhand onderdeel van de voetbalcultuur (hetzelfde geld/gold voor het schreeuwen na een beslissing vd scheidsrechter).

Nou dat valt eigenlijk reuze mee. Er zijn maar een paar spelers waarvan je weet dat die eventueel een schwalbe gebruiken om daar zijn voordeel mee te halen. Zo enorm veel schwalbes zijn er eigenlijk niet, maar als er een schwalbe is die niet bestraft wordt is iedereen woest op de scheidsrechter omdat hij het niet gezien heeft.

Link to comment
Delen op andere websites

Een schwalbe zwaarder straffen kan niet eigenlijk. Een gele kaart voor de speler en een vrije trap voor de andere ploeg is voldoende. Je kunt er wel beter op gaan letten. Ik ben ook scheidsrechter, maar soms is het echt lastig te zien of iemand echt onderuit wordt gehaald of dat diegene een schwalbe maakt. Je loopt er niet goed achter of er zijn andere dingen waardoor je het niet ziet. Bij de profs krijg je meestal wel wat hulp van de grensrechters of de vierde official, maar op de amateurvelden moet je het allemaal zelf goed zien en in de gaten houden.

Ja, daar ben ik het mee eens.

Nou dat valt eigenlijk reuze mee. Er zijn maar een paar spelers waarvan je weet dat die eventueel een schwalbe gebruiken om daar zijn voordeel mee te halen. Zo enorm veel schwalbes zijn er eigenlijk niet, maar als er een schwalbe is die niet bestraft wordt is iedereen woest op de scheidsrechter omdat hij het niet gezien heeft.

Ik denk dat het uiteindelijk met videotechnologie op professioneel niveau accurater bekeken kan worden. En dat je dan een duidelijker beleid kan maken. Als de schwalbemaker bijv. wel een strafschop meekrijgt is de kans op een goal zo groot, dat ik vind dat wanneer dat geconstateerd wordt er zwaarder gestraft mag worden. Het resultaat wordt dan in zo'n grote mate beïnvloed, dat ik een gele kaart onredelijk vind. Daarbuiten vind ik het net zo veel met fair play te maken hebben, als een zware sliding die noch kant noch wal raakt.

Op amateurniveau moeilijk te toetsen (en gebeurt het ook minder), maar op een miljoenenbal kunnen er wat bij betreft wel verbeteringen worden aangebracht in zowel de zware onredelijke tackles, als de schwalbes.

Link to comment
Delen op andere websites

Het verschil tussen een overtreding en een schwalbe is vaak nog wel te onderscheiden, maar het verschil tussen een schwalbe en een struikelpartij is vaak lastiger. Want bij een schwalbe is er opzet in het spel en dient het bestraft te worden, terwijl het ook voorkomt dat iemand per ongeluk valt en er van opzet geen sprake is. In dat geval dient er ook geen straf te volgen, maar komt het toch geregeld voor dat iemand dan geel krijgt.

Link to comment
Delen op andere websites

Wat op zich wel een mogelijkheid is, is dat gewoon elke penalty wordt bekeken met video technologie. Dus stel: iemand maakt een schwalbe, verdient daarmee een strafschop. In de tijd dat de strafschop wordt genomen, wordt met behulp van video technologie gekeken of het inderdaad een strafschop was. Zo ja, dan telt het doelpunt (indien gescoord is uiteraard). Zo nee, dan telt het doelpunt niet en wordt gekeken of er sprake is van dermate doelbewust gaan liggen om het als schwalbe te zien is. Zoals Guardian zegt, vallen voetballers vaak ook vanwege andere redenen dan een overtreding (vallen over eigen voeten kan ook :puh:). Op deze manier is de tijd die verloren gaat te minimaliseren, maar is het wel rechtvaardig. Andersom geldt dan dat indien een gele kaart is gegeven, deze wordt kwijtgescholden zodra in de video technologie blijkt dat er wel degelijk contact is.

Link to comment
Delen op andere websites

Het toepassen van videotechnologie is inderdaad een goede optie, maar dat is het eigenlijk met alles in de sport.

In een dergelijke situatie lijkt het me wel dat de definitieve beslissing genomen moet worden voordat de penalty genomen wordt. Stel dat er bij een stand van 0-0 in de laatste minuut een dubieuze penalty wordt gegeven. Deze wordt er in geschoten, maar even later alsnog afgekeurd. Ik denk dat de pleuris uitbreekt...

Link to comment
Delen op andere websites

Als je dat gewoon van tevoren afspreekt, dat dus elke penalty bij voorbaat niet zeker is of het doelpunt doorgaat... Dan mag de hel wel losbreken, maar dan breekt de hel alleen los vanwege eerlijkheid, en dan kan het mij aan mijn reet roesten of er een hel losbreekt. :7

Link to comment
Delen op andere websites

Ik ben het met jullie allen eens over moeilijkheidsgraad van discretie. Toch denk ik dat er voor die uitbraak van de "pleuris" wel een alternatief moet verzonnen worden. Ik heb liever dat de wedstrijd 10 minuten langer duurt, dan dat ik de volgende dag hoor dat er overal rellen ontstaan zijn. Aan de andere kant heb ik ook liever een eerlijke uitslag, dan een 0-0 die eigenlijk 1-0 had moeten zijn (en daardoor ook weer pleuris uitbreekt :puh:).

Bewerkt: door NicolaB
Link to comment
Delen op andere websites

Camera beelden lijken mij zeker handig. Heel veel wedstrijden worden beïnvloed door de scheids. Waardoor een team een groot voordeel heeft. Elke week weer..

Idd guardian. Laatst nog kreeg een speler rood (2e geel) omdat hij struikelde. Daar kan hij toch niks aandoen.

Bewerkt: door Crazy-Ghost
Link to comment
Delen op andere websites

Vaak wordt dan wel gekeken naar de reactie van de speler. Sommigen gaan dan wel naar de scheids kijken en zielig kijken en dus alsnog een strafschop willen... Dat is heel anders dan wanneer een speler struikelt en gelijk weer opstaat...

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...