Jump to content

Moet vuurwerk verboden worden?


Michael

Moet vuurwerk verboden worden?  

32 leden hebben gestemd

  1. 1. Moet vuurwerk verboden worden?

    • Ja
      6
    • Nee
      26


Recommended Posts

Je zal het deze dagen vaak op het nieuws zien. Volgens het nieuws wilt een meerderheid dat vuurwerk wordt verboden, en een andere weg zou wezen dat vuurwerk wordt afgestoken door professionele mensen die een aantal vuurwerkshows houden. Ik wil jullie mening graag weten, moet vuurwerk verboden worden of toch niet?

vuurwerk_F8083FEF8AD1598CC1257C4F006092A3.jpg

Vuurwerkverbod (Moet vuurwerk verboden worden?)

Ik zal eerlijk mijn mening geven. Vuurwerk is gewoon een mooi, en ja. We schieten voor zoveel miljoenen in de lucht, het blijft toch de keuze van de mensen. Als vuurwerk zou worden verboden komen een aantal mensen vast toch wel erachter hoe hun vuurwerk kunnen krijgen in een ander land. Met dat zullen we problemen krijgen, want we weten allemaal dat een nitraat uit België veel harder is dan een rotje uit Nederland. Ik hoor graag jullie mening over deze onderwerp.

Link to comment
Delen op andere websites

  • Reacties 57
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Michael

    8

  • Rutger.

    7

  • MegaPilot

    4

  • thebig

    4

Nee. Wel mag er van mij nog meer gecontroleerd worden op overtredingen (illegaal vuurwerk en vroegtijdig afsteken), en de overtreders nog harder aanpakken.

Hoe bedoel je illegaal vuurwerk? Het grote knalvuurwerk uit België en andere plekken, of het sterke vuurwerk uit Duitsland? In mijn dorp gaat namelijk massaal naar Duitsland toe om vuurwerk te kopen, en ik heb daar eigenlijk geen problemen mee. Ik heb ook geen problemen mee met het illegaal vuurwerk uit België. Vroegtijdig vuurwerk afsteken is inderdaad vervelend, alhoewel daar gewoon beter op moet worden gelet. Vuurwerk blijft sowieso mooi en dat we in Nederlanders van die afzetters hebben.. Ik begrijp dan dat hun allemaal naar Duitsland gaan om daar hun vuurwerk te kopen. :puh:

Link to comment
Delen op andere websites

Wat hij bedoelt met illegaal vuurwerk lijkt mij nogal logisch; al het vuurwerk dat op een 'niet-legale' wijze verkregen is. :7 Ofwel smokkelwaar, zelfgemaakt vuurwerk, etcetera.

Ben het eens met Raymon, maar wil aan het rijtje toevoegen meer controle op legaal vuurwerk dat niet aan de voorwaarden voldoet. Als je kijkt hoeveel legaal vuurwerk reeds in beslag is genomen omdat het niet aan de voorwaarden voldeed (te korte lont, te korte tijd tussen aansteken, omvalgevaar, etcetera)... Ben bang dat dit slechts het topje van de ijsberg is, want het is onmogelijk al het vuurwerk te controleren.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik zal eerlijk mijn mening geven. Vuurwerk is gewoon een mooi, en ja. We schieten voor zoveel miljoenen in de lucht, het blijft toch de keuze van de mensen.

Ja, het blijft ook een keuze van mensen om harddrugs te dealen en/of te gebruiken. Vinden ze ook mooi en gaan ook veel miljoenen in rond.

Als vuurwerk zou worden verboden komen een aantal mensen vast toch wel erachter hoe hun vuurwerk kunnen krijgen in een ander land. Met dat zullen we problemen krijgen, want we weten allemaal dat een nitraat uit België veel harder is dan een rotje uit Nederland. Ik hoor graag jullie mening over deze onderwerp.

Als je het verbiedt dat vuurwerk door particulieren kan worden afgestoken zal het merendeel van de mensen die überhaupt vuurwerk wil zien, naar een professionele vuurwerkshow gaan (Die tevens vele malen mooier zijn).

Je hoeft dan alleen nog politiekrachten in te zetten voor het aanpakken van de échte overlast (van openbaar dronkenschap en illegaal vuurwerk).

Als je vuurwerk verbied gaan er mensen massaal de straat op.

Dat is geen excuus. Met die reden zou je tabak ook niet kunnen verbieden.

Begrijp me niet verkeerd: ik steek zelf ook vuurwerk af en vind het leuk om naar te kijken. Maar er komt een moment dat mijn vader, broertje of wie dan ook zijn hand of oog verliest door zijn eigen, of andermans fouten.

Oh enneh:

Ik hoor graag jullie mening over deze onderwerp.

dit onderwerp*

Bewerkt: door ZaroX
Link to comment
Delen op andere websites

Ik denk dat een verbod op consumentenvuurwerk weinig of wellicht het omgekeerde effect zal hebben... Als je kijkt naar wat nu illegaal vuurwerk is: overal hebben mensen het, en overal is het via via te krijgen. Ofwel: het is dan wel illegaal, maar dat weerhoudt weinig mensen van het gebruik maken er van. Nu is het wellicht zo dat een algeheel verbod op vuurwerk wel eenvoudiger te controleren valt dan het illegale vuurwerk van nu (iedere knal is dan in principe niet toegestaan), maar helemaal stoppen doet men toch niet. Daarnaast zullen veel mensen er, zoals Crazy-Ghost hier zo ongeveer bedoelt te zeggen, allesbehalve tevreden zijn met een dergelijk verbod en dat zal de sfeer rond de jaarwisseling niet bepaald verbeteren.

Die tegenprestatie in de OP (die professionele vuurwerkshow) gaat ook niet helpen, vermoed ik. De meeste mensen die vuurwerk afsteken halen de kick grotendeels uit, jawel, het afsteken. Als ze alleen het kijken naar vuurwerk leuk vinden kunnen ze net zo goed niks kopen en naar de buren gaan staan kijken... puh2.gif

Wat Dutchy aanhaalt lijkt mij de meest reële 'oplossing': het zo veilig mogelijk maken van legaal vuurwerk. Illegaal of zelfgemaakt vuurwerk houd je toch wel, maar wellicht dat extra bestraffen beter helpt. Of de eventuele gevolgen/gevaren van dergelijk vuurwerk meer in het licht te zetten, en daarmee mensen af te schrikken.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik denk dat een verbod op consumentenvuurwerk weinig of wellicht het omgekeerde effect zal hebben... Als je kijkt naar wat nu illegaal vuurwerk is: overal hebben mensen het, en overal is het via via te krijgen. Ofwel: het is dan wel illegaal, maar dat weerhoudt weinig mensen van het gebruik maken er van.

Nee, want als het algeheel verboden is, valt het gelukkig niet op dat er vuurwerk afgestoken wordt... :7

Men gaat nu door met illegaal vuurwerk, omdat het onderscheid niet makkelijk te maken is. Als alles verboden wordt, kan je echt wel makkelijk mensen oppakken die wel vuurwerk afsteken, want dan is gewoon iedereen die afsteekt in overtreding.

Link to comment
Delen op andere websites

Als je één zin verder leest, zie je dat ik zowat precies hetzelfde zeg... :puh:

Nu is het wellicht zo dat een algeheel verbod op vuurwerk wel eenvoudiger te controleren valt dan het illegale vuurwerk van nu (iedere knal is dan in principe niet toegestaan), maar helemaal stoppen doet men toch niet.

Link to comment
Delen op andere websites

Persoonlijk zou ik een vuurwerkverbod voor particulieren ontzettend jammer vinden. Ik koop zelf maar weinig, maar met familie en vrienden een paar leuke potten afsteken, ik vind dat wel wat hebben. Natuurlijk is dat ook grotendeels uit traditioneel en nostalgisch oogpunt en kan ik de bezwaren tegen het afsteken door 'het volk' ook begrijpen. Het is gewoon erg jammer dat het zo ver heeft moeten komen, want als iedereen op een volwassen en verantwoordelijke manier met vuurwerk omgaat en zich beperkt tot legaal spul dat aan alle voorschriften voldoet, perk je de kans op ongelukken al enorm in.

Maar wat Foreigner en Dutchy al zeggen: de mensen met gevaarlijke zooi vallen niet meteen uit de massa te pikken. Het meest ideale scenario zou zijn om een gevoel van besef te creëren bij de notoire knutselaars en vandalen, zodat zij zich realiseren: hey, fuck, wat wij aan het doen zijn is gewoon niet oké. Dat wordt natuurlijk al jaren gedaan met allerlei campagnes (wie herinnert zich nog het frietzakje met vingers?), maar ik heb het idee dat de meeste mensen daar niet meer van schrikken. We zijn zulke heftige, ziekelijke dingen gewend dat een betuttelend tekstje eerder lachwekkend dan afschrikwekkend is.

Lang verhaal kort: ik denk dat een algeheel verbod toch echt de meest effectieve manier is om de gevaren aan te pakken. En ja, dat is heel jammer voor de rest, maar het zijn gewoon deze klootzakjes die het voor mij en anderen verpesten.

Link to comment
Delen op andere websites

Als je vuurwerk verbied gaan er mensen massaal de straat op.

Dus nu steken ze het binnen af :?

schater.gif

Men gaat nu door met illegaal vuurwerk, omdat het onderscheid niet makkelijk te maken is. Als alles verboden wordt, kan je echt wel makkelijk mensen oppakken die wel vuurwerk afsteken, want dan is gewoon iedereen die afsteekt in overtreding.

Dit. Jammer dat Dutchy tegen het verbieden van vuurwerk is. Al snap ik niet waarom.. boos.gif

Link to comment
Delen op andere websites

Men gaat nu door met illegaal vuurwerk, omdat het onderscheid niet makkelijk te maken is. Als alles verboden wordt, kan je echt wel makkelijk mensen oppakken die wel vuurwerk afsteken, want dan is gewoon iedereen die afsteekt in overtreding.

Dit. Jammer dat Dutchy tegen het verbieden van vuurwerk is. Al snap ik niet waarom.. boos.gif

Ik snap juist niet waarom jij het wel wilt verbieden. Geef eens één argument waarom je voor zo'n verbod zou zijn, want in het hele topic is er niet 1 argument te bespeuren waarom het dan wel verboden zou moeten zijn.

Ik zie door het gebrek aan argumenten voor zo'n verbod niet in waarom ik tegen vuurwerk zou moeten zijn. Het risico met vuurwerk zit 'm veelal in het afschieten, dus dat is je eigen verantwoordelijkheid. Ik heb nog nooit een artikel gelezen in de krant van een ongeluk met vuurwerk dat gebeurde bij iemand die zelf niet iets had afgestoken. Waarmee ik bedoel: iemand die geen vuurwerk afschiet, loopt amper gevaar door het vuurwerk van anderen. Er zullen wel al ongelukjes gebeurd zijn, maar dat ik er nog nooit één heb gelezen in de krant doet me concluderen dat dat gewoonweg te verwaarlozen valt.

Wat ik echter belachelijk vind, is dat velen onder jullie illegaal vuurwerk meteen afschilderen als fout. Vuurwerk dat in België legaal is, is dan weer illegaal in Nederland. Is het daarom slecht vuurwerk? Ach, welnee. Alcohol is toch ook legaal? Nochtans is gebleken dat alcohol toch een harddrug is. Hier wil ik gewoon mee aantonen dat je, zeker in een discussie als deze, legaal en illegaal niet mag gebruiken als het verschil tussen goed en fout.

Ik schiet zelf overigens niks af.

Link to comment
Delen op andere websites

I'll just leave this here.

>>> Door Guardian1980: De spoiler bevat afbeeldingen die door sommigen als gruwelijk bestempeld kunnen worden. Openen van de spoiler is op eigen risico.<<<

vuurwerk002.png

31-12.jpg

vuurwerk003.png

vuurwerk001.png

vuurwerkletsel-4.jpg

Nothing in the world is more dangerous than sincere ignorance and conscientious stupidity.

- Martin Luther King, Jr.

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...