Jump to content

Moet vuurwerk verboden worden?


Michael

Moet vuurwerk verboden worden?  

32 leden hebben gestemd

  1. 1. Moet vuurwerk verboden worden?

    • Ja
      6
    • Nee
      26


Recommended Posts

Sier vuurwerk hoeft niet verboden te worden, das altijd wel mooi. Maar illegaal vuurwerk is wat anders van mij mag daar wel wat strenger op gecontroleerd worden.

Bewerkt: door xCrazyShotgun
Link to comment
Delen op andere websites

  • Reacties 57
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Michael

    8

  • Rutger.

    7

  • MegaPilot

    4

  • thebig

    4

Sier vuurwerk hoeft niet verboden te worden, das altijd wel mooi. Maar illegaal vuurwerk is wat anders van mij mag daar wel wat strenger op gecontroleerd worden.

Dat is geen excuus.

Al snap ik niet waarom.. boos.gif

Ik snap juist niet waarom jij het wel wilt verbieden. Geef eens één argument waarom je voor zo'n verbod zou zijn, want in het hele topic is er niet 1 argument te bespeuren waarom het dan wel verboden zou moeten zijn.

Ik schiet zelf overigens niks af.

Dergelijke choquerende beelden zouden op zijn minst in een spoiler geplaats mogen worden, als ze zelfs al hier hun plaats vinden. Ik heb het dus gerapporteerd.

Als je over dit onderwerp wilt meediscussiëren dan zou je toch op zijn minst de feiten onder ogen moeten zien. (Mocht je je ogen nog hebben?)

Misschien eerst onderzoek doen voordat je zulke uitspraken doet.

Dit is echt een belachelijke reactie.

IK BEN VOOR EEN VERBOD

Dit is echt een belachelijke reactie. Misschien eerst onderzoek doen voordat je zulke uitspraken doet. Al snap ik niet waarom.. boos.gif Wat ik echter belachelijk vind... Als je over dit onderwerp wilt meediscussiëren dan zou je toch op zijn minst de feiten onder ogen moeten zien. (Mocht je je ogen nog hebben?)

Geef eens één argument waarom je voor zo'n verbod zou zijn, want in het hele topic is er niet 1 argument te bespeuren waarom het dan wel verboden zou moeten zijn

VUURWERK KAN MENSEN PIJN DOEN!

Dat is geen excuus. Sier vuurwerk hoeft niet verboden te worden, das altijd wel mooi. Maar illegaal vuurwerk is wat anders van mij mag daar wel wat strenger op gecontroleerd worden.

Ik schiet zelf overigens niks af.

>>> Door Guardian1980: Je loopt hier al weer even rond, en je weet onderhand wel dat dit het subforum is waar op een serieuze manier serieuze onderwerpen worden besproken. Dat je het niet eens bent met de manier waarop dat gebeurd (zie je post hier vlak onder), dat is natuurlijk prima, maar om dat vervolgens met twee totaal offtopic en volkomen nutteloze afbeeldingen kracht bij te zetten, is niet prima. En dus heb ik ze verwijderd.<<<

@Guardian: Oke dan, dat wist ik niet... Geen plaatjes posten, wat een saaie bedoeling... :erm:

Bewerkt: door NicolaB
Link to comment
Delen op andere websites

Ook je reactie op MP slaat op niets. Uit zijn zin blijkt duidelijk dat hij het over de verantwoordelijkheid heeft om vuurwerk af te steken, niet de verantwoordelijkheid om schadelijke dingen te doen. Dan moet je er niet opens argumenten als het alcohol- en drugsverbod bijhalen, die doen hier helemaal niets ter zake.

Jij zegt hiermee dat vuurwerk afsteken niet hetzelfde is als schadelijke dingen doen. Dan verschillen wij daarin van mening. Maar je geeft helaas geen argumenten waarom deze twee dingen niet hetzelfde zijn.

Verder lijkt het me dat alcohol en drugs toch wel degelijk schadelijk zijn en dus als voorbeeld wel ter zaken doen.

Dat zeg ik helemaal niet, zoals ik in mijn vorige bericht zei: vuurwerk kan op korte termijn vele malen schadelijker zijn dan alcohol en drugs. Ik wou enkel hierop reageren:

Het risico met vuurwerk zit 'm veelal in het afschieten, dus dat is je eigen verantwoordelijkheid.

Zullen we het verbod op alcohol en tabak onder de 18 maar weglaten? Misschien ook alle harddrugs toestaan. Het blijft immers eigen verantwoordelijkheid!

Het is niet alsof er overlast ondervonden wordt door vuurwerk of door gebruik van bovenstaande genotsmiddelen!

Hier zegt MP namelijk niet dat alle schadelijke dingen op eigen verantwoordelijkheid zijn, maar dat vuurwerk afsteken op eigen verantwoordelijkheid is. Dan hebben dingen als alcohol en drugs er niets mee te maken.

Alcohol en drugs zijn ook schadelijk en kunnen in verband gebracht worden met dit onderwerp, maar dat moet dan wel op een juiste plek gebeuren.

zoals ik al zei kan een algemeen verbod misschien wel meer kwaad dan goed doen. In de wet zou dan namelijk staan 'Vuurwerk is verboden', meer niet.

Er zou in de wet toch gewoon 'Het afsteken en in het bezit zijn van vuurwerk dat meer dan xxx gram kruit bevat is voor particulieren verboden'. Gemeenten kunnen dan professionele bedrijven inhuren die een vuurwerkshow maken in de binnenstad.

Het is natuurlijk te zien of je het interpreteert als een algeheel verbod op vuurwerk of een gedeeltelijk verbod, zoals bij softdrugs. Een gedeeltelijk verbod is er nu al, er staat een limiet op het gewicht vuurwerk dat je mag vervoeren. Bovendien kunnen dergelijke maatregelen makkelijk te omzeilen zijn door meerdere keren naar de vuurwerkhandel te gaan en een aankoop te doen, dat kunnen ze je namelijk niet weigeren.

@NicolaB: ik snap niet wat je reactie aan de discussie toevoegt of waar er een eigen mening wordt verwoord. Als je niet mee wil discussiëren, zijn er nog altijd genoeg andere topics waar je je ei kwijt kan.

Bewerkt: door thebig
Link to comment
Delen op andere websites

Als je één zin verder leest, zie je dat ik zowat precies hetzelfde zeg... :puh:

Nu is het wellicht zo dat een algeheel verbod op vuurwerk wel eenvoudiger te controleren valt dan het illegale vuurwerk van nu (iedere knal is dan in principe niet toegestaan), maar helemaal stoppen doet men toch niet.

Vuurwerk is te stoppen, wellicht niet het eerste jaar, maar daarna wel. Criminaliteit gaat helemaal om pakkans, als de pakkans richting 100% gaat, gaat niemand dat doen. Iedereen met vuurwerk (rotjes) op zak kan een fikse boete verwachten, en als je één keer gooit, kan een agent er al op af gaan. Hetzelfde als iemand vuurwerk afschiet, want het is toch bijna altijd meer dan 1 pijl.

Misschien moet je voortaan niet een post maken waarin je je eigen argumentn he-le-maal onderuit schopt. :7

Link to comment
Delen op andere websites

@NicolaB: ik snap niet wat je reactie aan de discussie toevoegt of waar er een eigen mening wordt verwoord. Als je niet mee wil discussiëren, zijn er nog altijd genoeg andere topics waar je je ei kwijt kan.

Het is ook natuurlijk allemaal erg onduidelijk... Ik zal het uitleggen:

Ik discussieer inderdaad niet mee. En dat mag ook gewoon! (je bent niet verplicht om te discussiëren)

Vervolgens drijf ik een beetje de spot, met hoe hier op dit forum "gediscussieerd" wordt. Allemaal heel erg offensief en niet oplossingsgericht. Naar mijn mening dus niet echt goed discussiëren.

En ik vertel ook spottend mijn opinie in de quotes. Natuurlijk ligt die veel gecompliceerder, maar dan ben ik 4 A4tjes aan het vol lullen :puh:

Link to comment
Delen op andere websites

Ik vind het echt regelrechte onzin. In NL wordt er al genoeg betrutteld op dat gebied. I.p.v. het probleem aan te pakken, wordt er een vlak beleid gevoerd wat alleen leuk is voor de cijfertjes. Denk aan verhoging v.d. leeftijd van alcohol, de wietpas etc.

Maar autorijden verbieden omdat er te veel doden vallen?!?

Link to comment
Delen op andere websites

Typisch Nederland he, met sinterklaas lopen we te miereneuken over zwartepieten, of we dat moeten verbieden.. En met Oud en Nieuw is het elk jaar dat gemierenneuk over vuurwerk. Soms begin ik daar echt stront ziek van te worden.

Ik vind dat vuurwerk legaal moet blijven, in principe kan er vrij weinig misgaan als je vuurwerk afsteekt zoals het hoort. Dat wil zeggen, geen stokjes afbreken van vuurpijlen en vervolgens aansteken en weggooien, of sierpotten op z'n kop zetten. Als je gewoon netjes de boel afsteekt kan er bijna niks mis gaan. Helaas zijn er altijd weer mensen die dat moeten verzieken, drank en vuurwerk bijvoorbeeld gaat niet goed samen. Natuurlijk heeft iedereen wel eens een keer een voetzoeker gemaakt, maar als je dan een ongeluk ermee krijgt, loop dan ook niet te zeuren want dan is het gewoon je eigen schuld.

Wat vaak wel een ernstig probleem kan zijn is illegaal vuurwerk. dan praat ik niet over die sierpotjes uit Duitsland, maar dan praat ik echt over 80kg vuurwerk blokken uit België, Polen of waar dan ook vandaan. Vaak zijn dat de boosdoeners die flinke schade/letsel kunnen veroorzaken. Meestal is dat spul niet betrouwbaar (heb het eens zelf gezien bij een buurman van me die zwaar illegaal vuurwerk afstak, 5 jaar geleden, hij kreeg dat spul recht in zijn gezicht...). Als het aan mij ligt mag de Politie daar ook hard tegen optreden en niet alleen politie agenten, maar ook rechters mogen van mijn part hoge straffen uitdelen voor mensen met dat soort vuurwerk. Want dat is gewoon levensgevaarlijk spul.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat legaal vuurwerk in Nederland vrij betrouwbaar is, natuurlijk blijft het vuurwerk dus moet je ALTIJD voorzichtig doen. Maar dat geldt uiteraard ook als je gaat autorijden of een stuk gaat fietsen. Voorzichtigheid is altijd van belang. Naast een stukje over veiligheid ben ik ook van mening dat je een stuk Nederlandse (eigenlijk wereldwijde) traditie niet moet afpakken. We moeten vrij zijn om een keuze te maken of we wel of geen vuurwerk afsteken tijdens oudejaarsdag.

Link to comment
Delen op andere websites

Typisch Nederland he, met sinterklaas lopen we te miereneuken over zwartepieten, of we dat moeten verbieden.. En met Oud en Nieuw is het elk jaar dat gemierenneuk over vuurwerk. Soms begin ik daar echt stront ziek van te worden.

Ik ben het volledig met je eens (ook met de rest).

Nu alleen nog wat verzinnen konings(inne)dag. Ik stel voor: Protesten tegen het koningshuis, omdat het ondemocratisch is. En wat is er nou een beter protest, dan koninginnedag boycotten! (ik zie dat serieus nog eens gebeuren)

Bewerkt: door commandant
Link to comment
Delen op andere websites

Ik ben van mening dat de overheid op dit vlak mag gaan betuttelen zoals hierboven omschreven wanneer het een probleem wordt van degenen die zelf geen (of alleen legaal) vuurwerk afsteken.

Een slecht ondersteunde geplaatste lawinepijl van een paar honderd gram die door mijn open voordeur vliegt terwijl ik nietsvermoedend mijn HEMA sierfontijn potje probeer aan te steken. BAM. Oma, die net uit de wc komt lopen, krijgt de pijl op haar oog. Oma is niet meer, en ook nog vervelend, 6000 Euro schade aan de vloer en muren.

Een zelf gefabriceerd bommetje in een glasbak. Op een drukke middag op 31 december midden in het winkelcentrum, klapt iets harder dan verwacht. Een regen van glasscherven jaagt met grote druk dwars door het winkelend publiek. Janita en Karel, beide rustig aan het winkelen voor de jaarwisseling, worden doorzeeft. Beide overleven wel, op 3 mei het jaar daarop wordt de laatste glasscherf uit Karels oog gehaald. Janita verliest twee ogen, haar zelfvertrouwen en de wil om te leven. Op 4 mei, nadat ze heeft gehoord dat Karel ontslagen zal worden uit het ziekenhuis, werpt ze zichzelf van een flat.

En dit is precies, deze fictieve voorbeelden, waarom ik me helemaal het klaplazerus erger aan de instelling "mot ik toch zelluf wete". :( Nee, dat moet je niet, want jij neemt anderen mee de ellende in met je illegale zooi. Of wil je beweren dat dronken achter het stuur ook zou mogen? "Mot ik toch zelluf wete?" Of ben je daarbij ineens wel van mening dat je daarmee ook levensbedreigend voor anderen bent, al is het alleen je eigen gedrag waar het om draait?

Ik stel voor dat we weer teruggaan naar een gereguleerde maatschappij waar het vuurwerk betreft. En weer terug naar lijfstraffen. Illegaal vuurwerk? Prima. Leg je handje maar op tafel, dan haalt ome agent het slagersmes wel even op. Per illegaal artikel een vingertje eraf. En handhaven. Eens zien wie zich dan nog niet aan de regels houdt. Als de huftertjes hier het dan nog niet willen snappen kunnen we het altijd nog verbieden en terugvallen op het vuurwerkshow-per-gemeente-plan. ;)

Ik wordt persoonlijk spuugzat van al het huftergedrag in Nederland. Met name dat waarbij anderen de last ervaren. Illegaal vuurwerk, slecht omgaan met vuurwerk, horen daar gewoon bij.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik wordt persoonlijk spuugzat van al het huftergedrag in Nederland. Met name dat waarbij anderen de last ervaren. Illegaal vuurwerk, slecht omgaan met vuurwerk, horen daar gewoon bij.

Geloof me, daar is iedereen wel zat van. Wat ik al eerder zei, ik heb totaal geen problemen met een Duitse pot vuurwerk op de straat die wordt afgestoken door een ander op de legale tijdstippen. Wanneer er paar kinderen de buurt gaan lastig vallen met Illegaal vuurwerk zoals Nitraten, vlinderbommen en andere shit wat ze allemaal kunnen krijgen. Dan gaat het mij ook wel te ver.

Link to comment
Delen op andere websites

Een andere oplossing is misschien om net zoals in (sommige delen van) Duitsland vuurwerk af te steken tussen 23:00 en 2:00. Alleen zal dit wel niet werken ben ik bang.

Dit is helemaal geen slecht idee, en er zullen dan genoeg mensen en kleine dikke verwende klote kinderen mee worden genomen naar het bureau of naar de ouders.

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...