Jump to content
Joriz

Check het eerste GTA5 PC Screenshot ... en waarom hij nep is!


Een aantal dagen geleden verscheen opeens het onderstaande GTA5 PC screenshot op het Amerikaanse GTAForums.com. Sindsdien circuleert de afbeelding rond op het internet. Aangezien de afbeelding een hogere resolutie heeft van 1920 bij 1080 pixels (ipv de consoleresolutie van 1280 bij 720 pixels) wordt door vele er vanuit gegaan dat het om een echte screenshot van Grand Theft Auto V voor op de PC gaat.

med_gallery_1_5_183694.jpg

De zogenaamde GTA5 PC screenshot (klik voor grote versie)

Echter wanneer je goed gaat kijken zijn er dingen verdacht. Langs de randen van de berg lijkt het contrast niet helemaal klopt. Kortom het wordt weer tijd voor de Photoshop detector.

Dit kan door middel van een techniek waarmee gekeken wordt in hoeverre een afbeelding is bewerkt of niet. De techniek heet Error Level Analysis. Wat de techniek doet, is kijken in hoeverre een afbeelding vanaf het origineel is bewerkt in een programma zoals bijvoorbeeld Photoshop. Hoe feller de kleuren, hoe meer het deel van de afbeelding is bewerkt. Al is het lastig te zien lijkt er naar analyse toch iets niet helemaal met de berg te kloppen.

Ook kunnen we kijken naar de EXIF-data. Dit zijn allemaal gegevens die standaard mee worden opgeslagen. Zo kunnen we onder andere zien dat er Adobe Photoshop CS6 (PC) is gebruikt. Dit is echter nog geen indicatie dat er is vals gespeeld. Want Rockstar Games gebruikt meestal ook gewoon Adobe Photoshop CS6 (Macintosh) om hun screenshots op te slaan als JPG-bestand. Echter wat weg geeft dat er iets niet klopt is dat de afbeelding in GMT+1 tijdzone is opgeslagen. In deze tijdzone ligt onder ander Nederland en vele andere Europese landen. Maar zowel het hoofdkantoor van Rockstar Games in New York (waar alle echte screenshots worden gemaakt) als Rockstar North (Edinburgh, Schotland) liggen in een andere tijdzone.

Maar nu dus de vraag hoe je zo'n hoge resolutie afbeelding maakt. Het kost redelijk wat werk, maar het kan. Ik heb het zelf al vaak gedaan voor het maken van de vele panorama's op WikIGTA. Wat je hiervoor namelijk doet is vele screenshots naast elkaar schieten. Zo lang er geen bewegende objecten in je screenshots zijn kan je al deze losse screenshots samenvoegen tot één grote programmafoto dankzij software zoals Autostitch.

Door je console aan te sluiten op een capturecard kan je zo makkelijk vele afbeeldingen schieten in GTA5. Zo heb ik de onderstaande panorama geschoten die jullie vast wel bekend is uit de header van deze website:

gallery_1_5_46599.jpg

Een panorama voor verdere bewerking

Zoals je kan zien blijven er vele zwarte plekken over in de panorama omdat ik van die plekken geen goede foto had. Nu gaat de maker van het neppe PC screenshot in de fout. Hij is namelijk het zwart gaan opvullen, hierdoor is een duidelijke lijn achtergebleven waar de echte bij elkaar gevoegde screenshots eindigen en de neppe wolk begint:

gallery_1_5_13892.jpg

Boven: Het zwart is weggepoetst door meer wolk bij te Photoshoppen.

Onder: Mijn panorama met het zwart

Nu heb ik wel vele panorama's geschoten moet ik toch de maker van de neppe afbeelding enig respect geven. Het kost zeer veel moeite om een goed resultaat te krijgen. Zo heb ik uit mijn panorama de volgende 1920 bij 1080 pixels afbeelding gehaald. Als je goed kijkt zijn er in mijn afbeelding ook nog veel foutjes te vinden doordat foto's onder andere niet helemaal goed over elkaar heen liggen.

med_gallery_1_5_348852.jpg

Een snelle poging van mij om een hoger resolutie 'screenshot' te maken. (klik voor grote versie)

Kortom de GTA5 PC afbeelding is hartstikke nep en met veel moeite kan je het zelf ook maken. We zullen helaas nog moeten wachten op de eerste officiële informatie over de PC versie van GTA5. Al verwacht ik wel dat er binnen enkele weken mooi nieuws van Rockstar Games komt. Houd GTAGames.nl dus in de gaten!

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites


Recommended Posts

d

Zoals de meeste mensen al wisten, er komt geen PC versie.

Dat is onzin. Er komt een PC versie maar we moeten er gewoon even op wachten. ;)

Genoeg aanwijzingen zijn er gevonden.

Oo en waar is de PC versie van Red dead redemption dan ??? Ze kunnen ook beter met grote DLC komen, dan een PC versie. Bewerkt: door GTA-LCS-Maverick

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Red Dead Redemption =/= GTA.

Tot zover zijn alle GTA's behalve de Stories, CW en Advance op PC gekomen, en GTA V op PC zou een gigantische kans zijn voor Rockstar om te tonen wat hun engine ècht kan.

Bewerkt: door Dipsie8

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Ondanks het feit dat ik één van de velen ben die op een PC versie zit te wachten, is het interessant om dit even door te lezen. Het valt te zien dat je er moeite in hebt gestoken om hier wat moois en duidelijks van te maken. Keep up the good work! thumbsup2.gif

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...