Jump to content

Drankspelletje op Facebook


Foreigner97

Recommended Posts

Zondagavond kwam ik in aanraking met een fenomeen dat ik steeds vaker voorbij zie komen: een soort drankspelletje op Facebook (het zogenaamde Neknomination).

Het verloopt als volgt: je wordt door een Facebook-vriend uitgedaagd om een filmpje waarin je een alcoholisch drankje (in de regel bier) in één teug opdrinkt, op Facebook te zetten, waarna je drie personen uitdaagt om binnen 24 uur hetzelfde te doen. Mocht je het niet binnen 24 uur doen/redden, ben je je voorganger een krat bier verschuldigd. Doordat er dus telkens drie personen uitgedaagd worden (die er volgens het spel ook weer drie uit horen te dagen, et cetera), verspreidt het spel zich snel en nu lijkt het in Nederland ook een hype te worden, terwijl het z'n oorsprong kent in Australië.

Persoonlijk vind ik het maar een raar zaakje en zou ik het gewoon laten schieten, simpelweg omdat ik het nergens op vind slaan. Uiteraard drink ik in het weekend wel eens een biertje, maar om dat op Facebook te zetten en mensen ermee uit te dagen (die je volgens de regels een kratje bier verschuldigd zijn als ze het niet doen, en bovendien ben je een coward als je weigert) gaat mij iets te ver. Ik negeer het dan ook maar zoveel mogelijk, 't zal vanzelf wel overwaaien.

Wel ben ik benieuwd wat de mensen hier er van vinden, gezien er steeds meer mensen aan mee lijken te doen. Bovendien lijkt het tegen de huidige alcoholwet in te gaan, gezien niet iedere deelnemer al achttien is. En wellicht ben je al genomineerd?

(Een nieuwsbericht ter extra informatie)

Link to comment
Delen op andere websites

Facebook is in mijn ogen voor in contact te staan met mensen die je kent. In mijn geval met mensen over de hele wereld en dit soort onzinnigheden vind ik echt om te huilen. De nieuwe generaties (voel me oud :<) verzinnen steeds heftigere dingen zoals dit, en t gaat helemaal nergens meer over..

6togn.jpg

Link to comment
Delen op andere websites

Of het wel of niet tegen (internationale) wetten ingaat doet me eigenlijk niet zo veel. Het gaat wel tegen mijn waardes in en dat vind ik wat minder. :puh:

Ik vind het namelijk niet zo wijs om drinkspelletjes etc. te stimuleren. Er kunnen veel nadelige effecten van ontstaan. Het is immers een potent gif waar je dat soort spelletjes mee doet en vele mensen belanden door comazuipen in het ziekenhuis. :Y

Link to comment
Delen op andere websites

Steeds vaker gebruiken werkgevers Facebook om meer te weten te komen over hun sollicitanten. Persoonlijk zou ik zo'n YOLO-gevalletje minder snel aannemen. Ik heb niks tegen die zogenaamde nominaties, maar ik vind het best marginaal.

En nee, ik ben niet het typetje dat niet buiten komt(waar op zich niks mis mee is, begrijp me niet verkeerd), ik ga graag op café en naar verschillende events. Maar effe zuipen en het op Facebook zetten? Best marginaal naar mijn mening.

Link to comment
Delen op andere websites

Zoals MegaPilot aanhaalt: (toekomstige) werknemers maken wel degelijk gebruik van Facebook om je te screenen, als ze dan niets anders dan dwaze dingen - zoals neknomination - zien, wordt hun mening over jou al snel gekleurd en kan je naar een objectieve beoordeling wel fluiten, denk ik dan...

Over het 'spel' zelf: echt stom. Iemand 'uitdagen' om te drinken, en indien iemand dan even z'n gezond verstand gebruikt hen uitmaken voor watjes en een kratje bier in de plaats verwachten, kom nou!? Niet dat ik nooit eens drankspelletjes speel, of eens een biertje teveel naar binnen giet, maar dat gebeurd dan of op café of bij iemand thuis in de salon. Dit zet misschien niet rechtstreeks aan tot drankmisbruik, maar het brengt het toch maar weer onder de aandacht van de jongeren die hier zwak aan zijn. Kijk, iedereen doet natuurlijk wat ie niet laten kan, maar zet het niet gelijk op Facebook. Zo interesseert het mij bijvoorbeeld ook niet als iemand z'n strijk doet of soep aan het maken is, laat staand dat ik over iemands drankfantasietjes wil lezen op Facebook...

Neen, het zegt me niets, zulke aandachttrekkerij. Want dat is het in mijn ogen.

Link to comment
Delen op andere websites

Tja, een moeilijk onderwerp om in Opinie te bespreken natuurlijk. Ik denk dat de algemene opinie wel dicteert dat dit idioot is.

Ik kan ergens sociale drinkers nog wel begrijpen. Hoewel ik het vrij onnozel vind dat mensen daar op richten, kan ik het uit sociaal oogpunt nog wel begrijpen. Maar een activiteit als deze verwijdert dat sociale aspect en wat blijft er dan nog over? Drinken om te drinken? Reserveer al maar een plaatsje bij je plaatselijk instelling dan.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik denk ook niet dat het doel van Foreigner met dit topic is om te discussiëren over een mogelijk verbod, maar gewoon om te zien of er hier mensen zijn die het spel wel goed vinden en even advocaat van de Duivel idioten willen spelen.

Ik heb het spel ook al meerdere malen zien voorbijkomen en ik vind het gewoon belachelijk. Sowieso vind ik overdreven drankgebruik omdat het drank is gewoon niets. Je gaat me hier niet horen beweren dat ik me nooit eens licht in het hoofd voel na een avondje, als ik me écht amuseer, drink ik wel een paar pintjes. Echter heb ik het gevoel dat er steeds meer mensen zijn die omgekeerd redeneren: veel pintjes leiden tot amusement, en dan kan het niet anders dat het uit de hand loopt.

Bovendien kan ik me dan wel een avondje amuseren, ik ken mijn grens wel en ga daar niet over. Ook hierbij heb ik het gevoel dat er veel mensen zijn die doelbewust hun grens ver overschrijden.

Link to comment
Delen op andere websites

Begrijp ik nu goed dat u twijfels heeft bij het sociale aspect van opiniedeling, een van de essentiële delen van hetgene dat een mens typeert?

Naar oplossingen zoeken is altijd mogelijk, maar het is meer een gevolg. Aangezien wij op geen manier bevoegd zijn is dit subforum er vooral voor om onze meningen opvattingen over het leven en de maatschappij te delen. Dit is immers een forum, een plaats waar mensen hun meningen en opvattingen kunnen delen en woorden afwisselen, zonder dat deze woorden een echt oordeel zouden vormen.

Link to comment
Delen op andere websites

Begrijp ik nu goed dat u twijfels heeft bij het sociale aspect van opiniedeling, een van de essentiële delen van hetgene dat een mens typeert?

Naar oplossingen zoeken is altijd mogelijk, maar het is meer een gevolg. Aangezien wij op geen manier bevoegd zijn is dit subforum er vooral voor om onze meningen opvattingen over het leven en de maatschappij te delen. Dit is immers een forum, een plaats waar mensen hun meningen en opvattingen kunnen delen en woorden afwisselen, zonder dat deze woorden een echt oordeel zouden vormen.

Ik heb geen idee wat je allemaal wel of niet begrijpt. Waar het in ieder geval op duid is dat je (ey, dat "u" is wel proffessioneel! :sigaar: ) het verkeerd insinueert en/of suggereert.

Daarbij ben je zeker wel tot wat bevoegd als burger. Doelloos een mening vormen over een onderwerp, gaat je in ieder geval niet verder helpen met het probleem te aan te pakken.

Link to comment
Delen op andere websites

Het is in mijn ogen puur een hype, net zoals planking dat was. Het waait vanzelf wel over als er een paar doden zijn gevallen, omdat enkelen het zo extreem mogelijk willen uitvoeren om meer hits/likes te halen. Neknomination is natuurlijk veel minder onschuldig, maar door sociale druk en het gevoel om er bij te willen horen doen mensen het toch ("wat kan een biertje nu voor kwaad?").

Zoals de meesten hier sla ik een eventuele nominatie af. Ik nodig diegene wel uit voor een gezellig avondje bier drinken. Ook dan kan er wat doorheen gaan, maar dan houd je er tenminste nog een mooie avond aan over. blij.gif

Piramidespel? Iemand? Daar lijkt het in ieder geval wel op, en in veel landen is dat illegaal.

Is het ook illegaal als er geen geld mee te verdienen is?

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...